۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رافائل نادال در آستانه جدال با فدرر از رقابتی خاص با تنیسور سوئیسی گفت.

نادال: بازی با فدرر هميشه خاص است

به گزارش روزنامه خبرورزشی، چيزي نزديك به 5 ساعت زمان نياز بود تا دنياي تنيس، گريزي دراماتيك به سالهاي نه چندان دور بزند؛ به طور دقيق 4 ساعت و 56 دقيقه طول كشيد تا رافائل نادال در نيمهنهايي اوپن استراليا از سد گريگور ديميتروف بلغار بگذرد و با برتري 3 بر 2 در مجموع 5 ست بتواند خودش را در فينال به راجر فدرر برساند. تا همين 5 يا 6 سال گذشته و به طور مشخص تا قبل از اينكه سروكله جوكوويچ به عنوان ضلع سوم قدرت پيدا شود همه چيز در سطح بالاي تنيس به راجر فدرر و رافائل نادال خلاصه ميشد. اولي سلطان زمينهاي چمني ويمبلدون بود و دومي هم در خاك رس فرانسه بيرقيب نشان ميداد. راجر با 17 عنوان قهرماني در گرنداسلمها يكهتازي ميكرد و رافائل نادال هم با رسيدن به چهارمين گرنداسلم زندگياش دست از سر او برنميداشت.

 

تقابل پادشاهان

اوجگيري جوكوويچ و مسنتر شدن راجر و رافا معني مشخصي داشت؛ اينكه پادشاهان قديمي به حاشيه رانده شوند. هيچ يك از غولهاي قدرتمند تنيس موفقيت چنداني در بردن گرنداسلمها نداشتند و از همه بدتر اينكه مصدوميت هم هر از چندگاهي نمكي تازه روي زخمهايشان ميپاشيد. بدتر از همه اينكه هر دو نيمه دوم سال گذشته تسليم شدند؛ نه تسليم رقباي دنياي تنيس بلكه تسليم مصدوميت. راجر 6 ماه خانهنشين شد و رافا هم 2، 3 ماه آخر سال را نياز به استراحت داشت. فدرر 35 ساله كه خيليها براي خداحافظياش لحظهشماري ميكردند نميخواست روحيه جنگجويياش را از دست بدهد؛ او درست 3 ماه قبل يعني در اكتبر 2016 سري به نادال در اسپانيا زد. ماجرا مربوط به زماني است كه رافا ميخواست در اسپانيا آكادمي تنيساش را تأسيس كند. راجر در آنجا به رافاي مصدوم دلداري داد كه «نگران نباش. شايد دوباره به هم در يك فينال خورديم». هيچكدام فكرش را نميكردند اين آرزو كمتر از 3 ماه ديگر و آن هم در يك تورنمنت فوقالعاده مهم يعني در اولين گرنداسلم سال محقق شد. پادشاهان تنيس تسليم كه نشدند هيچ، قرار است امروز دوباره رودرروي هم قرار بگيرند تا «الكلاسيكو»ترين تقابل تاريخ تنيس را انجام دهند.

 

ارزش زياد

پنجشنبه راجر فدرر توانست براي بيست و هشتمين بار در طول دوران حرفهاياش، طعم رسيدن به فينال رقابتهاي تنيس را بچشد. يك روز بعد از آن، رافائل نادال هم بالاخره توانست براي بيست و يكمين بار به اين مهم برسد. اين «ماتادور» اسپانيايي كه نزديكترين تعقيبكننده فدرر در راه رسيدن به قهرمانيها در گرنداسلم است ميداند كه رسيدنش به فينال چه ارزش زيادي داشته است: «خوشحالم. بازي نيمهنهاييام مسابقه فوقالعادهاي بود كه هيجان زيادي داشت». اين بخشي از صحبتهاي رافا نادال است كه «اكيپ» منتشر كرده. او ميگويد: «براي من بازگشتن به فينال يك گرنداسلم ويژه است و البته ارزش بسيار زيادي دارد. من از اول تا آخر بازي نيمهنهاييام نميخواستم تسليم شوم؛ حتي در ست پنجم آنقدر مصمم بودم كه هرگز بيخيال يك امتياز هم نشوم. ميخواستم هر طور شده برنده از زمين خارج شوم».

 

گريه در تاكسي

رافا هم مثل رقيب امروزش راجر، سال 2016 را به سختي پشتسر گذاشت؛ اگر رقيب امروزش از درد زانو و كمر ميناليد، مچ دست چپ نادال هم حسابي امانش را بريده بود. او ميگويد با تمام سختيهايي كه متحمل شده است هرگز نميخواسته منفيبافي كنند: «من آدم مثبتانديشي هستم. هرگز نميگويم «هرگز» چون به سختي براي جايگاهي كه امروز دارم زحمت كشيدهام. قبل از شروع يواساوپن، گفته بودم كه احساس خوبي در تمرينات دارم. به خودم اعتماد داشتم و ميدانستم كه ميتوانم مسابقات را ببرم». رافا با اين حال اشارهاي هم به لحظه تلخي ميكند كه مجبور شد رقابتهاي رولان گروس فرانسه را به دليل مصدوميت از دست بدهد: «فصل گذشته برايم سخت بود. وقتي درست فكر ميكنيد به سطح خوبي رسيدهايد و بعد مجبور ميشويد بدون بازي كردن رولان گروس را ترك كنيد تحملش برايتان خيلي سخت است. هنوز گريههايم در تاكسي كه من را به هتل برميگرداند را به ياد دارم. بعد از آن هم براي بازي كردن در بازيهاي المپيك ريسك كردم ولي اين موضوع براي خودم خيلي مهم بود و در نهايت هم توانستم مدال طلاي تنيس دوبل را به دست بياورم. بعد از يواساوپن هم كه ديگر مجبور بودم به خودم بگويم بس است. بايد استراحت كنم. فكر ميكنم تصميم درستي گرفتم».

 

تقابل با راجر

هرچه كه پايان سال 2016 براي رافا و راجر تلخ گذشته شروع سال 2017 ميلادي برايشان حسابي شيرين بوده؛ اين دو بايد امروز براي سي و پنجمين بار در طول دوران حرفهايشان به مصاف هم بروند و براي رسيدن به يك قهرماني ديگر در گرنداسلمها مبارزه كنند. نادال درباره تقابلش با فدرر در فينال ميگويد: «چند وقت پيش كه در اسپانيا همديگر را ملاقات كرديم هيچ كدام از ما نميتوانستيم فكر كنيم كه در اولين گرنداسلم سال به فينال ميرسيم، ولي هر دوي ما براي رسيدن به اين فينال زحمت زيادي كشيدهايم. امروز براي هر دوي ما لحظه زيبايي خواهد بود. من هم براي راجر و هم براي خودم خوشحالم. بازي كردن با راجر در فينال گرنداسلم خاص است نميتوانم چيزي در تضاد با اين جمله بگويم. اميدوارم بتوانم خوب بازي كنم».

 

9

اين نهمين بار است كه رافا نادال و راجر فدرر در فينال يك گرنداسلم به مصاف هم ميروند. در 8 بار قبلي 6 بار نادال برده و 2 بار راجر فدرر.

 

23

در 34 تقابل قبلي اين دو بازيكن، رافا نادال با 23 پيروزي حسابي آمار بهتري دارد. فدرر تنها 11 بار توانسته اين تنيسباز اسپانيايي را شكست دهد.

 

2004

اولين باري كه راجر فدرر و رافا نادال به مصاف هم رفتند مربوط به سال 2004 است يعني چيزي نزديك به 13 سال قبل.

 

2015

آخرين باري كه راجر فدرر و رافا نادال با هم بازي كردهاند مربوط به سال 2015 و بازي در فينال تورنمنت بازل است. در آن بازي راجر فدرر 2 بر يك برنده شد.

 

21

رافا نادال براي بيست و يكمين بار در طول دوران حرفهاياش به فينال گرنداسلمها رسيده. او از اين حيث با ركورد جوكوويچ برابري كرده و در رتبه دوم پشتسر فدرر با 28 بار حضور در فينال قرار دارد.

 

12

در مجموع هم اين دوازدهمين باري است كه فدرر و نادال در گرنداسلمها به مصاف هم ميروند. در 11 بازي قبلي، آمار بازي هم به نفع نادال است: 9 پيروزي و دو شكست.

 

2011

آخرين باري كه راجر فدرر و رافا نادال در فينال يك گرنداسلم به مصاف هم رفتهاند، مربوط به سال 2011 است كه اين دو در فينال رولان گروس با هم بازي كردند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی