نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در کشور آنگولا باز هم یک ورزشگاه قربانی گرفت تا همه فاجعه‌های مستطیل سبز را یادآوری کنیم.

كابوس مرگ در مستطيل سبز

به گزارش روزنامه خبرورزشی، باز هم حادثه در ورزشگاهها و اين بار كشته شدن 17 نفر از تماشاگران آنگولايي حاضر در ورزشگاه 4 ژانويه به دليل ازدحام جمعيت. اين اولين باري نيست كه شاهد چنين صحنههايي در ورزشگاهها هستيم و مطمئناً آخرين بار هم نخواهد بود. ورزشگاههاي فرسوده با گنجايش كم، همچنان قرباني ميگيرند و علاقهمندان به فوتبال را به جرم تماشاي بازي تيم محبوبشان تحت هر شرايطي، به كام مرگ ميكشانند.

 

كارايسكاكيس - 1981

8 فوريه 1981 بود كه دو تيم پرطرفدار يونان يعني المپياكو و آاك آتن بايد در ورزشگاه كارايسكاكيس به مصاف هم ميرفتند؛ جايي كه بزرگترين تراژدي تاريخ فوتبال يونان با كشته شدن 21 هوادار و مصدوميت 55 نفر ثبت شد. پس از اينكه بازي با نتيجه 6 بر صفر به سود المپياكو به اتمام رسيد هواداران موقع خروج از ورزشگاه با مشكل مواجه شدند كه پليس كشف كرد بسته شدن يكي از دربها موجب بروز چنين حادثهاي شده. يكي از آن 21 نفر طرفدار آتن بود و مابقي حامي المپياكو بودند. اين ورزشگاه بعدها بازسازي و به مجموعه ورزشي مدرني تبديل شد.

 

برندن پارك 1946

9 مارس 1946 و تقابل بين تيمهاي بولتون و استوك در ورزشگاه برندن پارك. ورزشگاه آن روزهاي بولتون با خيل جمعيت مواجه شد و 33 نفر از تماشاگران اين تيم به سادگي جان خود را از دست دادند. گزارشاتي كه از اين حادثه به بيرون درز پيدا كرد حاكي از اين بود كه پدر و مادرها كودكان خود را روي دست گرفته بودند تا آسيبي به آنها نرسد.

 

ناسيونال 1964

شايد تلخترين اتفاق مشابهي كه رخ داده مربوط به ماه مي 1964 است كه 320 نفر در جريان بازي تيمهاي پرو و آرژانتين در ليما مردند. ورزشگاه ناسيونال ميزبان مرحله مقدماتي المپيك توكيو بود كه بيش از 50 هزار نفر به ورزشگاه هجوم آوردند و... 

 

آرمان سزاري 1992

شايد رخ دادن چنين اتفاقي در كشورهاي پيشرفته اروپايي دور از انتظار باشد اما فرانسه هم قرباني پذيرش بيش از حد تماشاگران شد؛ 5  مي 1992، باستيا و مارسي، نيمهنهايي جام حذفي، ورزشگاه آرمان سزاري. پيش از بازي مسئولان ورزشگاه به شكلي عجيب ظرفيت ورزشگاه را افزايش دادند تا تماشاگران دو تيم با هم برابر شوند. جايگاهها فرو ريخت، 18 نفر كشته شدند و 2300 نفر آسيب ديدند؛ به همين راحتي.

 

لوژنيكي 1982

اتفاق تلخي كه در ورزشگاه لنين رخ داد و از آن با نام حادثه لوژنيكي ياد ميشود مربوط به 20 اكتبر 1982 است دو تيم اسپارتاك مسكو و هارلم هلند در جام يوفا با هم مصاف كردند. تجمع هواداران در يكي از جايگاههاي شرقي ورزشگاه موجب مرگ 66 نفر و آسيب ديدن 61 نفر شد.

 

برادفورد سيتي 1985

ليگ دسته سوم انگليس با اين حادثه حسابي خبرساز شد. 11 مي 1985 بود كه دو تيم بردفورد سيتي و لينكن سيتي به مصاف هم رفتند. اين بار ديگر خبري از ازدحام جمعيت نبود. سازه چوبي ورزشگاه باعث شد 5 دقيقه مانده به پايان نيمه اول اولين شعلههاي آتش در سقف ورزشگاه نمايان شود. ورزشگاه بعد از گذشته چند دقيقه در آتش سوخت، 56 نفر مردند و 265 نفر آسيب ديدند.

 

هيسل 1985

درست چند روز بعد از حادثه برادفورد، اين بار بروكسل بلژيك شاهد اتفاقي تلخ بود. ورزشگاه هيسل 29 مي 1985 ميزبان فينال جام باشگاههاي اروپا بين ليورپول و يوونتوس بود. اين يكي تقصير هوليگانهاي ليورپول بود. آنها ابتدا با هجوم به سمت جايگاه يوونتوسيها، تماشاگران حريف را اذيت كردند. هجوم تماشاگران يوونتوس به سمت ديوار براي در امان ماندن باعث فرو ريختن آن، كشته شدن 39 نفر و مصدوميت 600 نفر شد. يوفا آن موقع 14 نفر از طرفداران ليورپول را محروم كرد و قوانين سفت و سختي براي آشوبگران انگليسي در نظر گرفت.

 

هيلزبورو 1989

كمتر كسي است كه از اين حادثه خبر نداشته باشد؛ نيمهنهايي جامحذفي بين ليورپول و ناتينگهام فارست در ورزشگاه هيلزبورو واقع در شفيلد. جايي كه تلخترين حادثه فوتبال بريتانيا رقم خورد. ازدحام بيش از حد جمعيت و سهلانگاري پليس در باز كردن درب جايگاه C به روي تماشاگران باعث شد 96 نفر زير دست و پا له شوند و بيش از 766 نفر آسيب ببينند. با رخ دادن اين حادثه بود كه انگليسيها به فكر سامان دادن به ورزشگاهها و تماشاگران خود افتادند.

 

اليس پارك 2001

11 آوريل 2001 ورزشگاه اليس پارك ميزبان بازي باشگاههاي كايزرشيف و اورلاندو پيراتس بود. تلخترين حادثه آفريقاي جنوبي زماني رخ داد كه 30 هزار نفر بيشتر در ورزشگاه 60 هزار نفري اليس پارك حضور داشتند. حتي گزارش شده بود جمعيت حاضر در ورزشگاه به 120 هزار نفر نيز ميرسيد. همين سهلانگاري 43 نفر را به آغوش مرگ فرو برد. هرچند كه پليس آفريقاي جنوبي در ابتدا اين آمار را كتمان كرد!

 

آكرا اسپورت 2001

9 مي 2001 و باز هم كابوسي ديگر در فوتبال قاره آفريقا. اين بار نوبت غناييها بود كه مدتي بعد از فاجعه اليس پارك، رقم زننده حادثه دردناك ديگري باشند. قربانيان اين فاجعه، 127 نفر از تماشاگران دو باشگاه آكرا هارتس و آسانته كوتوكو بودند. البته پليس مقصر اين حادثه شناخته شد چراكه براي آرام كردن جو، گاز اشكآور ميان تماشاگران پرتاب كرد و... 

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی