۰
یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

این سوال را بسیاری از والدین کودکان و افراد ورزشکار از دکتر ارتودنسی می‌پرسند. در صورت استفاده از محافظ دهانی مخصوص ارتودنسی ، ورزش‌های برخوردی با ارتودنسی امکان‌پذیر است.

آیا با ارتودنسی هر ورزشی امکان‌پذیر است؟

به گزارش خبرورزشی، مطالعات نشان میدهد ۳۹ -۱۳ درصد آسیبهای دندانی با ورزش در ارتباط است و حدود ۲۵ درصد بچهها دچار آسیبدیدگی یا از دست رفتن یک دندان جلو میشوند. بنابراین دندانپزشکان توصیه میکنند در ورزشهای برخوردی حتماً از محافظ دهانی (mouthguard) استفاده شود.
دکتر مهریزی متخصص ارتودنسی افزود در برخوردهای ورزشی دستگاه ارتودنسی ثابت شامل سیم و براکتها، منجر به آسیبدیدگی شدیدتر لبها میشود همچنین ضربه باعث آسیب دیدن و جدا شدن وسایل ارتودنسی از دندانها میشود. بنابراین دکتر متخصص ارتودنسی به بیماران ارتودنسی توصیه میکند حین ورزشهای برخوردی و حتی ورزشهای با برخوردهای سبک از محافظ دهانی ارتودنسی استفاده شود.
محافظ دهانی معمولی از جنس پلیمری و ترموپلاستیک است. در آب جوش نرم شده و با دندانها تطابق داده میشود. هرچند برای افراد عادی مناسب است اما برای بیماران ارتودنسی مشکلاتی ایجاد میکند. با براکتها تماس دارد و ممکن است باعث کنده شدن براکتها شود. همچنین با حرکت دندانها حین ارتودنسی تداخل میکند.

محافظ دهانی مخصوص ارتودنسی از جنس سیلیکون میباشد و بصورت اختصاصی برای بیمار ساخته میشود. محافظ دهانی ارتودنسی دارای فضای اضافه برای براکتها و حرکت دندانهاست به همین دلیل از محافظ عادی بزرگتر است ولی استفاده از آن راحت است و از لبها و براکتها محافظت میکند. لبههای بلندی دارد که زیر لبها میروند تا لب را از دندانها دور نگه دارد.
یک محافظ دهانی خوب باید علاوه بر راحتی، تطابق مناسب داشته باشد. در ضربهها جابجا نشود و حداقل ۴ میلیمتر ضخامت داشته باشد تا ضربهها را بگیرد. همچنین نواحی زیادی از دندانها در هر فک باید با محافظ در تماس باشند تا خطر شکستگی فک کاهش یابد.
یک گزینه مناسب برای ورزشکاران بزرگسال استفاده از ارتودنسی نامرئی متحرک است که با برخوردهای ورزشی مشکلات کمتری دارد.
دکتر احسان ابوئی مهریزی  متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت
پاسخ به سوالات ارتودنسی و مشاوره آنلاین در سایت
»ورود به سایت دکتر مهریزی متخصص ارتودنسی در تهران«
تلفن : ۸۸۳۷۶۳۱۹ – ۸۸۳۷۶۳۱۸

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی