نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تیم ملی زنان کلمبیا یک ستاره تأثیرگذار به نام یورلی رینکون دارد که به او عامل پیشروی فوتبال حرفه‌ای زنان در این کشور می‌گویند.

آشنایی با يورلی رينكون، ستاره پيشرو در فوتبال زنان كلمبيا

به گزارش روزنامه خبرورزشی، «پدرم با چاقو توپم را پاره كرد». همين جمله را ميگويد تا نشان دهد موانعي كه سر راه داشته، زياد بوده. يورلي رينكون حالا با همين سن كمي كه دارد، پيشروي فوتبال حرفهاي زنان در كلمبياست. او سالها براي راهاندازي ليگ حرفهاي فوتبال زنان در كشورش تلاش كرده و بالاخره مزد زحماتش را هم گرفته است. او ميگويد هرگز از موانع زيادي كه سد راهش در اين زمينه بوده، دلسرد نشده و خوشحال است كه بالاخره سختيهايي كه به جان خريده، نتيجه داده است. «با توجه به كاري كه در اين زمينه كردهام، هميشه در تاريخ ماندني خواهم شد ولي حالا هدفم اين است كه قهرمان اين ليگ شوم». اين بخشي از صحبتهاي يورلي با خبرگزاري فرانسه آن هم در روزهايي است كه ليگ حرفهاي فوتبال زنان در كلمبيا تازه استارت خورده است؛ به عبارت دقيقتر اين ليگ درست روز جمعه اولين بازيهايش را تجربه كرده است.

 

 رينكون كه با تيم پاتريوتاس در اين ليگ قرار است به ميدان برود، وزنه اصلي تيمش محسوب ميشود و به دنبال اين است كه در اولين مرحله از اين رقابتها جام قهرماني را بالاي سر ببرد. او البته ميگويد با توجه به اختلاف ساعتي كه اروپا با كلمبيا دارد، شرايط براي تمرينهاي اوليهاش در تيم جديد چندان مساعد نيست ولي ميگويد ديگر خبري از گذشته نيست و حالا خانواده، حامي اصلياش در اين راه هستند. يورلي در راه مبارزه براي تأسيس اولين ليگ حرفهاي فوتبال زنان در كلمبيا نه تنها از خيلي از چيزهايش گذشته بلكه آنطور كه اطرافيانش ميگويند زندگياش را هم وقف فوتبال كرده است. قبلاً برادر بزرگش مشوقش بوده: «او به من ياد ميداد چطور با توپ كار كنم و پايم را براي فريب دادن رقيب روي توپ بچرخانم. الگويمان رئالمادريد سالهاي 2000 بود كه به «كهكشانيها» معروف شده بودند ولي اين موضوع چندان درباره پدرم صدق نميكرد چون او با يك چاقو توپم را پاره كرد». البته يورلي با لبخندي كه به لب دارد، ميگويد داستان پدرش هم بعدها متفاوت شد: «8 سالم بود كه او براي اولين بار آمد و در بوكرامانگا (شهر محل تولدش) بازيام را ديد. در آن بازي من سه گل زدم. او مثل آدمهايي كه رعدوبرق بهشان زده بود، خشكش زده بود و همانطور ايستاده بود. از آن زمان به بعد پدرم طرفدار شماره يك من شد».

 

باز شدن در

از آنجا كه در كلمبيا ليگ حرفهاي وجود نداشت، رينكون در سن 12 سالگي از خانوادهاش جدا ميشود تا به توليما، در 500 كيلومتري محلشان برود و در تيم منتخب محلها بازي كند. «شرايط سخت بود. بعضي از روزها براي اينكه بتوانم پول كرايه ماشينم را دربياورم، در خيابان به بقيه درس فوتبال ميدادم». تلاشهاي او وقتي 14 ساله بود، نتيجه داد چون يورلي بالاخره در اين سن بود كه به تيم ملي كشورش دعوت شد. در 19 سالگي او جذب يكي از باشگاههاي فوتبال برزيل در پيراچياكابا شد. «حس ميكردم در حال فتح چيزهايي هستم كه پيش از من هرگز كسي موفق نشده بود در اين كشور انجامش دهد». او اين جمله را درباره اولين قراردادش كه سال 2012 منعقد كرد، ميگويد و ادامه ميدهد: «اين روزها حالا هر دختري ميتواند چنين كاري را انجام دهد. خيلي از همتيميهايم خارج از كشور بازي ميكنند و اين مايه افتخار است كه چنين دري بالاخره گشوده شد».

 

رينكون فقط به بازي در برزيل اكتفا نكرده؛ او تجربه حضور در ليگ سوئد، آمريكا و ايتاليا را دارد و چند بار هم با كلمبيا در جامجهاني زنان به ميدان رفته است ولي به نظر ميرسد آخرين مبارزه او قهرمان شدن در جامي است كه خودش با سختي زياد راهاندازياش كرده است. مائوريسيو گاليندو مربي فوتبال او ضمن تمجيد از تلاشهاي بازيكنش ميگويد: «يورلي براي اين ليگ حرفهاي جنگيده و ثمرهاش را هم ديده. او به همراه چند بازيكن زن ديگر در اين راه لابيهاي زيادي هم كردند كه سرانجام موفقيتآميز بود».

 

شبيه يورلي بودن

دختري كه حالا استوكهاي زردرنگي براي بازي در ليگ حرفهاي كلمبيا تهيه كرده، ميگويد: «عاشق خواندن بيوگرافي زندگي ستارههاي بزرگ مثل كريستيانو رونالدو هستم. البته براي اينكه از لحاظ رواني هم آماده باشم، كتابهاي پائولو كوئيلو را هم زياد ميخوانم. من از مدتها قبل دنبال راهاندازي اين ليگ براي زنان بودم و حالا كه اين ليگ راهاندازي شده احمقانه است كه خودم در آن بازي نكنم».

 

يورلي با بازي خارج از كلمبيا از لحاظ مالي شرايط بسيار مناسبي پيدا كرد ولي بازگشت او به كشورش و پشت كردن به دستمزد خوبي كه ميگرفت، براي خيليها جاي تعجب داشته است. «رئيس پاتريوتاس، سزار گاسمن، من را از زماني كه 14 سالم بود، ميشناخت. همان زمانهايي كه نه پولي براي رفتوآمد داشتم و نه غذا خوردن. او براي من نقش يك پدر را ايفا كرد. خب به خودم گفتم الان وقتش است كه قدرشناسيام را نشان دهم. قرار شد من در ساختن تيم به اين باشگاه كمك كنم». در ليگي كه قرار است 18 تيم بازي كنند و بودجهاش يكپانزدهم بودجهاي است كه براي ليگ مردان در نظر گرفته شده است، تيم پاتريوتاس همين حالا چند لژيونر دارد: 4 بازيكن برزيلي، يك ونزوئلايي و يك اكوادوري. نكته جالب توجه اينكه از همين حالا در كلمبيا و در ميان نوجوانان دختر اين كشور خيليها دنبال اين هستند كه تبديل به يك «رينكون» ديگر شوند. ناتاشا روساس دختر 13 سالهاي كه از ونزوئلا به كلمبيا آمده، ميگويد: «براي همه ما افتخاري است كه كنار يورلي بازي كنيم». كارلا داسيلوا، دروازهبان 19 ساله و برزيلي باشگاه هم ميگويد: «همه ما ميخواهيم مثل او شويم».

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی