نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

خانه‌تكانی، چیدن سفره هفت‌سین نوروز و عیدی دادن برای همه یكسان است؛ حتی برای رضا مهماندوست سرمربی ایرانی تیم ملی آذربایجان.

دلتنگ پدرم و محراب پسرم هستم

به گزارش خبرورزشی سرمربی موفق تیم ملی آذربایجان هم از این قاعده مستثنی نیست و با اینكه در دیار غربت هستند، همراه همسرش، خانه را برای استقبال از بهار آماده میكند. در آستانه نوروز 96 گفتوگوی اختصاصی با طعم عیدانه رضا مهماندوست، سرمربی كاربلد و موفق پیشین تیم ملی تكواندوی ایران و فعلی جمهوری آذربایجان را از دست ندهید.

* روزهای آخر سال همه درگیر خانهتكانی هستند. شما چطور؟

بله، خانهتكانی برای عید یك رسم قدیمی است و من هم در انجام كارها به همسرم كمك میكنم.

* مثلاً چه كارهایی؟

جابهجایی وسایل سنگین تا شیشه پاك كردن.

* نوروز از نگاه مهماندوست؟

نوروز را سبزه میبینم، یعنی رویش و نو شدن، به تعبیری دیگر یعنی رویش پیدا كردن به سمت خوبیها، دیدگاه من از دوران نوجوانی اینطوری بوده و خواهد بود.

* سفره هفتسین را برپا كردید؟

نه هنوز. به اتفاق همسرم منتظرم اول خانهتكانی تمام شود، بعد سفره هفتسین. به نظر من قشنگی عید به چیدن سفره هفتسین آیینه و قرآن، ماهی و سبزه، سیر و سماق، سیب و سركه و از همه مهمتر سكهاش است. وقتی كه كنار این همه سین بنشینی، زیبایی عید را احساس میكنی.

* برای لحظه تحویل سال چه برنامهای داری؟

برنامه خاصی ندارم، آذربایجان كنار خانواده هستم چون همه تمركزم را برای آمادهسازی هوگوپوشان آذربایجانی گذاشتهام تا برای دو رویداد مهم بازیهای همبستگی كشورهای اسلامی و رقابتهای جهانی كره آماده شوند.

* هنگام دعای تحویل سال چه آرزویی داری؟

سلامتی اعضای خانوادهام و آرزو برای تكواندو كه به آنچه میخواهد، دست پیدا كند.

* اولین تبریك سال نو را به چه كسی میگویی؟

به همسرم و بعد هم به ایران زنگ میزنیم و به خانواده خودم و همسرم تبریك میگوییم و فاتحهای هم برای همه آنهایی كه بین ما نیستند، به خصوص پدرم و پدر همسرم.

* قشنگترین خاطره عیدانهای كه از دوران كودكی به یاد داری، تعریف كن.

شنیده بودم هنگام سال تحویل هر كاری بكنی تا آخر سال همان كار را انجام میدهی. یادم هست كه در حیاط خانهمان یك كیسه آویزان كرده بودم. لباس تكواندو میپوشیدم، روبهروی كیسه میایستادم و شروع به تی چاكی زدن میكردم و امید داشتم كه این كار را تا آخر سال انجام میدهم. رسم قشنگی بود و امیدوارم این رسم فراموش نشود.

* سال 95 برای مهماندوست چطور گذشت؟

خیلی خوب و پربار. خیلی تلاش كردیم و نتایج خوبی هم گرفتیم. از قهرمانی المپیك در گروه مردان گرفته، تا قهرمانی جام جهانی، گرندپریكسها و همین چند روز پیش كاپ قهرمانی مسابقات اوپن هلند. امیدوارم كه این موفقیتها در سال96 هم تداوم پیدا كند.

* كدام سین هفتسین را بیشتر دوست داری؟

همه سینها خوب هستند و هیچ فرقی با هم ندارند چون هر سین معنا و مفهوم خودش را دارد و فلسفهای در آن نهفته و من همه این سینها را دوست دارم، به خصوص سبزه را كه نشانگر سلامتیه.

* از بین سنتهای نوروز كدام را بیشتر دوست داری؟

دید و بازدید بزرگان و خوشحالی آنها را خیلی دوست دارم.
(با خنده) به خصوص اینكه در این دید و بازدیدها عیدی هم بدهند.

* آیا در آذربایجان مثل ایران، نوروز را جشن میگیرند؟

جالب است بدانید كه ما در ایران فقط چهارشنبهسوری را داریم اما در آذربایجان، به احترام نشانههای آب، باد، آتش و خاك چهار هفته چهارشنبهسوری دارند و این روزها را به جشن و سرور میپردازند.

* كدام روز عید را دوست داری؟

روز اول عید با خواهران و برادرانم كنار سفره هفتسین مینشستیم و پدرم از درون قرآن اسكناس نو عیدی میداد، آنقدر بركت داشت كه تا آخر عید با گرفتن عیدی از بزرگترها با خواهران و برادرانم عیدیها را شمارش میكردیم و برای خرج كردن آن نقشه میكشیدیم.

* هنگام سالتحویل برای چه كسانی دلتنگی میكنی؟

برای ایران، خانوادهام، دوستان و اقوام كه از ما دور هستند، به خصوص پسرم محراب كه چند سال پیش به خاطر بیماری فوت كرد و به آسمان رفت.

* اهل سبزه گره زدن هستی؟

با احترام به همه كسانی كه سبزه گره میزنند. شخصاً اعتقادی به سبزه گره زدن ندارم بلكه سعی كردهام با این موضوعات سرگرم نشوم و بیشتر تلاش كنم تا اینكه سبزه گره بزنم و منتظر بمانم تا اتفاقی بیفتد.

* بهترین عیدی برای مهماندوست چیست؟

 ازدواج با همسرم اول فروردین 76 بهترین عیدی بود.

* قشنگترین روز زندگی مهماندوست؟

تولد دوقلوهایم كه اول فروردین سال 94 به دنیا آمدند. تا چند روز دیگر هم سالگرد ازدواجم است و هم تولد دو قلوهایم كه قشنگترین روز زندگیام محسوب میشود.

* سال خروس را چطور میبینید؟

در بین ما ایرانیها خروس به سحرخیزی و وقتشناسی شهرت دارد و به نوعی نویددهنده شروع كار و تلاش. امیدوارم با نامگذاری سال 96 به نام خروس، تلاش مردم بیشتر شود چون همه كشورهایی كه به موفقیت بزرگ رسیدهاند، با وقتشناسی و برنامهریزی دقیق كارهایشان را انجام میدهند. امیدوارم سال خروس، سال تنبلی نباشد و مردم با تلاش زیاد پلههای موفقیت را پیموده و به بالاترین مدارج دست پیدا كنند.

* عیدی میدهی یا میگیری؟

(با خنده) چند سالی است كه از عیدی خبری نیست چون الان همه از من عیدی میخواهند.

* برای بچههایتان عیدی گرفتید؟

برای دخترم بله اما برای دوقلوهایم كه خیلی كوچك هستند، پول عیدی گذاشتهام.

* درباره برنامههای جدیدت بگو.

سال آینده دو رویداد مهم بازیهای همبستگی كشورهای اسلامی و رقابتهای جهانی كرهجنوبی را پیش رو داریم، به همین خاطر برنامهریزی كردهایم تا قبل از این رقابتها در تورنمنتها و مسابقات معتبر شركت كنیم و خودمان را برای مصاف با حریفان آماده كنیم. به همین خاطر تمام تلاشم این است كه سطح فنی تكواندوكاران آذربایجان را بالا ببرم چون تكواندوی آذربایجان جزو كشورهایی است كه رو به رشد است و فعلاً ادعایی ندارد.

* از تمرینات تیم ملی آذربایجان حرف میزنید؟

از آنجا كه آذربایجان میزبان بازیهای همبستگی كشورهای اسلامی است، تمرینات تكواندوكاران بدون وقفه ادامه دارد و تنها زمانی كه از مسابقات یا تورنمنتهای بینالمللی برمیگردند، به هوگوپوشان استراحت میدهیم تا ریكاوری كنند و بعد از آن مجدداً تمرینات را شروع میكنیم چون ما علاوه بر بازیهای همبستگی كشورهای اسلامی، برای رقابتهای جهانی كره، گرندپریكسها و در نهایت المپیك، برنامهریزی و مشخص كردهایم كه هوگوپوشان ما در كدام مسابقات معتبر حضور پیدا میكنند. امیدوارم با تلاش شاگردانم به تكتك آرزوهایمان در سال نو دست پیدا كنیم.

* با چند تكواندوكار در بازیهای كشورهای اسلامی شركت میكنید؟

فعلاً در بخش آقایان با تركیب 8 تكواندوكار اما در بخش بانوان 6 نفر داریم كه تا قبل از شروع بازیها دو وزنی را كه كم داریم، تكمیل میكنیم.

* پیام نوروزی؟

دست همه مردم ایران را میبوسم و ممنونم كه سالها حمایتم كردید تا به اینجا برسم. امیدوارم روزی به ایران برگردم و به تكواندوی ایران خدمت كنم.

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی