۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان در مورد انتخاب به عنوان یکی از تیم‌های داوری قضاوت‌کننده در جام کنفدراسیون‌ها و همچنین ثبت‌نام در انتخابات شورای شهر صحبت کرد.

فغانی در  واکنش به انتقاد تاج / حضورم در  شورای شهر به خودم مربوط است!

به گزارش خبر ورزشی و به نقل از میزان، علیرضا فغانی کم کم در حال تبدیل شدن به یک اسطوره در دنیای داوری فوتبال است. این داور 39 ساله فینال جام باشگاههای جهان، فینال المپیک 2016، فینال لیگ قهرمانان آسیا و فینال جام ملتهای آسیا را سوت زده و در جدیدترین اتفاق قرار است به عنوان یکی از داوران قضاوتکننده در جام کنفدراسیونها راهی روسیه شود. فغانی که بهترین داور ایران و قاره آسیا محسوب میشود در هفتههای اخیر درگیر ماجرایی غیر فوتبالی هم شده است. وی برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کرد که این اتفاق با واکنش برخی از اهالی فوتبال روبرو شد. فغانی در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، در مورد کسب افتخار جدید و همچنین حواشی پیرامون ثبت نام در شورای شهر صحبت کرد که ماحصل این گفتوگو را در ادامه میخوانید:

* با انتخاب به عنوان یکی از تیمهای داوری قضاوتکننده در جام کنفدراسیونها، کارنامه موفقیتهای سریالی شما در حال تکمیل شدن است.

همیشه خدا را شکر میکنم و از او میخواهم ما را در راهی که میرویم کمک کند. ما در مسیر آماده سازی حضور در جام جهانی تا کنون با لطف خدا و دعای خیر مردم موفقیتهای مختلف را پشت سر گذاشتهایم و این جام کنفدراسیونها هم به نوعی خوان آخر است.

* فینال جام ملتهای آسیا، فینال جام باشگاههای جهان، فینال المپیک و فینال لیگ قهرمانان آسیا را تا کنون سوت زدهاید. همه انتظار دارند فینال جام کنفدراسیونها را هم قضاوت کنید.

تیم داوری اصلی برای این تورنمنت انتخاب شدهاند که از آسیا، دو تیم داوری از کشورمان و عربستان قرار است به روسیه اعزام شوند. همچنین 8 یا 9 داور ویدئویی هم حضور دارند که روشن ایرماتوف ازبکستانی یکی از آنهاست. نکته قابل تأمل دیگر این است که 9 تیم داوری قرار است 16 مسابقه را قضاوت کنند. طبیعتاً در خلال برگزاری مسابقات و شرایط روز، فیفا تصمیم نهایی را درباره داور فینال اتخاذ میکند. راستش را بخواهید برای خود ما هم زیاد مهم نیست که هر طور شده بخواهیم فینال جام کنفدراسیون را داوری کنیم.

* چرا؟

تلاش و هدف ما این است که اگر یک بازی هم قضاوت کردیم بهترین عملکرد را از خود نشان دهیم. در سال منتهی به جام جهانی قضاوت در بازیهای بیشتر و در مسابقات حساس اینچنینی به نوعی ریسک بزرگی به حساب میآید. در جام کنفدراسیونها از قضاوت کمتر استقبال میکنیم و بیشتر تمرکز خود را روی حضور پرقدرت در جام جهانی گذاشتهایم.

* با سپردن قضاوت فینالهایی که به آن اشاره کردیم این ذهنیت به وجود آمده که انگار فیفا در حال فراهم کردن مقدماتی است تا تیم داوری شما را برای جام جهانی 2018 روسیه به بهترین شکل آماده قضاوت بازیهای بزرگ حتی فینال کند.

من از سال 2009 داور الیت شدم و از همان زمان تا به امروز تلاش کردهام سال به سال پیشرفت داشته باشم. همانطور که گفتم فیفا در نظر دارد بهترین تیمهای داوری را برای جام جهانی انتخاب کند. کمیته داوران فیفا عملکرد تمام تیمهای داوری را زیر نظر دارد. قطعاً موفقیتهایی که تا کنون داشتهایم باعث میشود نگاه بهتری روی ما وجود داشته باشد اما موفقیتها برای فیفا تمام میشود و نگاه اصلی آنها به شرایط حال و آمادهسازی مناسب برای آینده و تداوم ثبات در داوری است. الان با حضور در کلاسها، تستها و مسابقات مختلف تلاش میکنیم مسافر روسیه شویم. این نشان میدهد که هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

* چند سال پیش اعلام کردید هدفتان از داوری سوت زدن فینال جام جهانی است. در آن مقطع کسی حرف شما را جدی نگرفت اما الان شرایط فرق کرده و به خاطر  سریال موفقیتهای اخیر، خیلیها امیدوار هستند شرایط طوری رقم بخورد که علیرضا فغانی فینال جام جهانی را قضاوت کند.

من همیشه در هر کاری سقف آرزو و اتفاقات بزرگ را هدف خودم قرار میدهم. در داوری فوتبال هم  بزرگتر از قضاوت فینال جام جهانی نداریم. رسیدن به این هدف کار بسیار سختی است چون تمام تیمهای داوری که انتخاب میشوند با این هدف به روسیه میآیند. ما باید تلاش کنیم شرایط خوب خود را حفظ کنیم. واقعاً هیچ کسی از آینده خبر ندارد اما مهم این است که راه خودمان را درست طی کنیم. یک روز من گفتم میخواهم فینال جام جهانی را قضاوت کنم. خیلیها به من خندیدند. حتی شاید برای خودم هم این حرف غیر منطقی بود. کسی حرفم را باور نمیکرد. امروز میبینید که با تلاش و باز هم میگویم لطف خدا و دعای خیر مردم این نگاه تغییر کرد. امروز دیگر کسی به من نمیخندد. کسی هم نمی گوید غیر ممکن است. همه معتقدند سخت اما شدنی است. به هر حال تمام امید ما به خداست. یک انسان باید بداند میتواند هر کار سختی را انجام بدهد. مهم نگاه مثبت به آینده و ایمان واقعی داشتن به خدا است. فیفا هم نشان داده که برایش اسم و کشور تیمهای داوی مهم نیست. مهم کیفیتی است که تیمهای داوری ارائه میدهند.

* درباه موفقیتهای مختلف شما صحبت کردیم اما در هفتههای اخیر حرف و حدیثهای بسیار زیادی به خاطر ثبت نامتان در انتخابات شورای شهر به وجود آمده است.

این خیلی مهم است که در کشور ما هر کسی سر جای خودش باشد. در سالهای اخیر به دفعات دیدهایم که در جاهای مختلف آدمها سر جای خودشان نبودهاند اما من از شما سؤال میکنم. من سر جای خودم هستم یا خیر؟

* شاید مردم عادی این مسئله را ندانند. اما تخصص و کار اصلی شما در شهرداری است.

بله. من از همین تریبون از رسانهها میخواهم که حقایق را به مردم عزیز ما بگویند. من قصد سوءاستفاده ندارم. به کاری ورود کردهام که 15 سال است شغل و تخصص من است. مردم من را به عنوان یک داور میشناسند اما داوری، عشق من و خیلی از همکارانم است وگرنه شغل اصلی ما نیست. با این وضعیت دستمزد و عدم حمایتهای کافی هیچوقت داوری، شغل اصلی ما نبوده که اگر بود الان چنین شرایطی نداشتیم. من سالهای سال است که در شهرداری مشغول به کار هستم و آشنایی کامل و تخصصی به امور شهری دارم.

* خیلیها نگران هستند این بحثهای سیاسی و انتخاباتی در سال منتهی به جام جهانی باعث شود تمرکز بهترین داور ایران و آسیا بههم بخورد.

فلسفه شورای شهر این است که سیاسی نباشد اما در سالهای اخیر به خاطر ورود جناحهای مختلف، رنگ و بوی سیاسی هم به خودش گرفته است. نکته مهم اینجاست که طبق قوانین هر فردی این اجازه را دارد در انتخابات ثبت نام کند و مردم به او رأی بدهند. به خاطر برخی حواشی هم البته نگاه مثبتی روی حضور اهالی ورزش در انتخابات وجود ندارد که من به شما با قاطعیت میگویم که این جریان به صورت هدفمند مدیریت میشود! در سالهای اخیر تعداد حضور افراد ورزشی در شورای شهر زیاد شده و برخی از این موضوع ناراضی هستند. این را هم بگویم که ورزش همگانی از مهمترین مسائل یک استان و شهر به حساب میآید. ورزش همگانی در همه جای دنیا پدیدهای است که مردم با آن سر و کار دارند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس نیاز است که چهرههای ورزشی متخصص در شورای شهر حضور داشته باشند.

* انتقادها و فضای به وجود آمده روی کار شما تإثیر منفی نمیگذارد؟

فکر میکنم سابقه و اتفاقات سالهای اخیر به همه ثابت میکند که من در کارهایی که انجام میدهم، به حرف دیگران اصلاً توجه ندارم و برایم مهم نیست که چه میگویند. البته برای حرفهایی که باعث پیشرفت و برطرف شدن عیبهایم باشد ارزش زیادی قائل هستم اما همه میدانند در کاری که تخصص آن را نداشته باشم امکان ندارد ورود کنم. اگر هم در انتخابات شورای شهر ورود کردهام دلیلش این است که به خوبی از نیازهای شهر و مردم شهرم با خبر هستم و متخصص این کار هستم. من میخواهم به جایی بروم که متعلق به آن هستم. قرار است بر خلاف خیلیهای دیگر سر جای خودم بنشینم!

* مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هفته گذشته در نشست خبری خود رسماً با حضور داوران فعال در انتخابات شورای شهر مخالفت کرد. او تأکید داشت کمیته داوران درباره آینده داوران فعالی که در انتخابات شرکت میکنند تصمیمگیری خواهد کرد.

به هیچ عنوان قصد بی احترامی به کسی ندارم و این را همیشه نشان دادهام اما فکر میکنم فقط به خودم مربوط است که در انتخابات شورای شهر ثبت نام کنم یا خیر. دیگران نمیتوانند جای من تصمیم بگیرند. اینکه در زندگی شخصی چه کاری انجام میدهم به خودم مربوط است. من از آقای تاج اتفاقاً به خاطر این صحبتها گلهمند هستم.

* به چه دلیل؟

تا به امروز شغل اصلیام در شهرداری بوده و با این وجود هیچوقت کار فدراسیون را لنگ نگذاشتهام. هر وقت داوری دادهاند با کمال میل قضاوت کردهام اما باز هم میگویم که این در حیطه وظایف خودم است که در انتخابات شرکت کنم یا خیر. در حیطه وظایف خودم است که داوری را ادامه بدهم یا ندهم! من باز هم می گویم به عرصهای ورود کردهام که تخصص آن را دارم. در شرایط کنونی به جای این صحبتها از آقای تاج به عنوان متولی فوتبال کشور انتظار حمایت دارم. چون تنها فرد فعال در فوتبال هستم که در انتخابات شورای ثبت نام کردهام و برای این کار تخصص کامل دارم. انتظار من این است آقای تاج که شبانهروز تلاش میکند از حقوق فوتبال و اهالی فوتبال دفاع کند، در این مقطع از بنده حمایت داشته باشد. اگر نمیخواهند حمایت کنند هم حداقل اجازه ندهند این حاشیهها برای ما به وجود بیاید.

* حالا فکر میکنید مردم به شما برای حضور در شورای شهر رأی بدهند؟ رأی نیاوردن تاثیر منفی روی تمرکز و آینده شما نمیگذارد؟

در هر کاری که تصمیم بگیرم باید باشم، با قدرت ورود میکنم و به موفقیت فکر میکنم. اینکه مردم عزیز ما چه تصمیمی بگیرند بر عهده من نیست. اگر رأی بیاورم که با قدرت برای مردم و شهرم کار میکنم. اگر هم رأی نیاوردم تمرکزم از بین نخواهد رفت و راه خودم را در فوتبال و کار اداریام مثل قبل انجام خواهم داد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی