۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

مرحله انتخابی جام‌جهانی در اروپا روزهای حساسی را سپری خواهد کرد.

مستقيم يا پلی‌آف، مسئله اين است!

به گزارش خبرورزشی، با اتمام رقابتهاي باشگاهي، بازيكنان به اردوي تيم ملي دعوت شدند تا براي بازيهاي انتخابي جام جهاني آماده شوند. در حالي كه دو بازي بيشتر تا پايان مرحله انتخابي جام جهاني نمانده، وضعيت اكثر تيمها هنوز مشخص نشده است. به جز گروه H كه بلژيك در آن جايگاه خود را براي صعود به روسيه محكم كرده است، در ساير گروهها همچنان رقابت وجود دارد. اين دو بازي سرنوشت يكساله تيمها براي حضور در جام جهاني را مشخص خواهد كرد.

گروه A  - سرنوشت مبهم هلند

پيچيدهترين گروه همين گروه A است؛ جايي كه رقابت همچنان ميان فرانسه، سوئد، هلند و بلغارستان وجود دارد. فرانسه اگرچه با 17 امتياز در جايگاه نخست قرار گرفته اما نه تنها صعودش به روسيه قطعي نشده، بلكه احتمال پايين آمدنش هم وجود دارد. سوئد يك امتياز نسبت به فرانسه كمتر دارد و سايه هلند را روي سرش احساس ميكند. هلندي كه 13 امتيازي است و اگر دو بازي آخر خود را با برد پشت سر نگذارد، بايد حتي بيخيال مرحله پليآف شود ضمناً بلغارستان 12 امتيازي را در اين راه نبايد دستكم گرفت.

گروه B - قهرمان اروپا در پليآف؟

در گروه B تيمهاي سوئيس و پرتغال مقتدرانه از ديگر رقبا فاصله گرفتهاند. سوئيس 24 امتيازي است و صدرنشين، پرتغال با 21 امتياز در جايگاه دوم قرار دارد. نكته جالب اين است كه در ديدار پاياني پرتغال ميزبان سوئيس است و احتمال اينكه همه چيز آنجا معلوم شود، بسيار است. اتفاق اميدواركننده براي تيم كريس رونالدو برتري آنها بابت تفاضل گل است. اگر روز آخر امتيازات دو تيم مساوي شود، اين قهرمان اروپاست كه به طور مستقيم بليت روسيه را اوكي ميكند.

گروه C  - آلمان فقط 2 امتياز

همه چيز در اين گروه تقريباً مشخص شده است. آلمان كه با قرعه خوبي همراه شده بود، با 24 امتياز مقتدرانه در صدر جدول قرار گرفته و اختلافش با تيم دوم جدول يعني ايرلندشمالي 5 امتياز است. ژرمنها از دو بازي باقيمانده خود فقط به 2 امتياز احتياج دارند تا صعودشان را قطعي كنند. سرنوشت ايرلندشمالي هم مشخص است. آنها با خيال راحت حضورشان در مرحله پليآف را قطعي كرده و دغدغهاي از اين بابت ندارند.

گروه D  - جنگ پليآفيها

تيمهاي اين گروه بيش از آنكه درگير صعود مستقيم باشند براي مرحله پليآف لحظهشماري ميكنند. صربستان كه پرچمدار گروه D است، براي صعود مستقيم تنها به يك برد نياز دارد. جنگ بر سر جايگاه دوم ميان ولز، جمهوري ايرلند و حتي اتريش درگرفته است. ولز 14 امتيازي است، جمهوري ايرلند 13و اتريش 9 امتيازي. تقابل ولز و ايرلند در هفته پاياني ميتواند تكليف تيم دوم را تا حدود زيادي مشخص كند. هرچند هيچ بعيد نيست اتريش با دو پيروزي متوالي بتواند از لغزش احتمالي ولز و ايرلند در هفته آخر استفاده كند و صعودي دراماتيكگونه به مرحله پليآف داشته باشد.

گروه E  - نبرد حياتي دانمارك و مونتهنگرو

در گروهي كه هيچ خبري از تيمهاي بزرگ در آن نبود، لهستان با 19 امتياز صدرنشينياش را تثبيت كرد و براي اينكه مستقيماً راهي روسيه شود، از 2 بازي آينده به 4 امتياز نياز دارد. جنگ مونتهنگرو و دانمارك را نيز بايد براي كسب سهميه دوم دانست چرا كه تقابل اين هفته دو تيم سرنوشت صعودكننده به مرحله پليآف را معلوم ميكند. دانمارك در هفته آخر با روماني و مونتهنگرو با لهستان صدرنشين بازي خواهد كرد.

گروه F  - روزهاي آرام انگليس

براي انگليس كه مرحله انتخابي جام جهاني را با سم آلردايس شروع كرد و اكنون با گرت ساوتگيت به اتمام ميرساند، صعود بيدردسر به روسيه يك اتفاق مثبت به حساب ميآيد. سه شير فقط به 2 تساوي نياز دارد تا راهي جام جهاني شود اما در عوض سه تيم ديگر جدول بايد براي پليآف بجنگند. از بين اسلواكي، اسلووني و اسكاتلند يكي به پليآف ميرود كه در اين بين اسلواكي يك امتياز بيشتر از دو رقيب ديگر دارد. اين يعني اسلواكي خود به خود با جمع كردن 6 امتياز كامل آنوقت نيازي به اما و اگر نخواهد داشت.

گروه G  - ايتاليا راضي به پليآف

همه چيز در اين گروه مشخص است. پيروزي سه بر صفر اخير اسپانيا مقابل ايتاليا سرنوشت تيم نخست را مشخص كرد و اكنون قهرمان جام جهاني 2010 براي اينكه عازم روسيه شود، مقابل آلباني و رژيم اشغالگر قدس به 4 امتياز ناقابل احتياج دارد. ايتاليا كه پس از باخت به اسپانيا راضي به پليآف شده، براي تثبيت جايگاه دومياش كار سختي ندارد و اگر يك امتياز از اين دو مسابقه كسب كند، ميتواند به خواستهاش برسد.

گروه H  - مدعيان پليآف

براي بلژيك اين 2 هفته با بازيهاي دوستانه تفاوتي ندارد. آنها با 22 امتياز صعودشان به جام جهاني را قطعي كرده و دغدغهاي از اين بابت ندارند. جنگ اصلي ميان سه تيم بوسني و هرزگوين، يونان و قبرس براي صعود به مرحله پليآف است. بوسني كه 14 امتيازي است، اگر بلژيك و استوني را شكست دهد، در همان جايگاه دوم ميماند. اگر بوسني امتياز از دست دهد، شانس يونان و قبرس براي صعود افزايش پيدا ميكند.

گروه I  - همه براي صعود

در عجيبترين گروه مرحله انتخابي جام جهاني منطقه اروپا، 4 تيم شانس صعود دارند. از كرواسي و ايسلند 16 امتيازي گرفته تا تركيه و اوكراين 14 امتيازي همگي براي صعود مستقيم به جام جهاني تلاش ميكنند. در اين سناريوی پيچيده، تفاضل گل نقش مهمي در تثبیت جايگاه تيمهاي اول و دوم جدول خواهد داشت.

و اين پليآف جذاب

بعد از اين دو بازي و پايان مرحله گروهي، از بين 9 تيم كه در جايگاه دوم قرار دارند، 8 تيم به مرحله پليآف صعود ميكنند و مطابق قرعهكشي در قالب بازيهاي رفت و برگشت به مصاف هم ميروند تا سرنوشت ديگر تيمهاي صعودكننده به روسيه مشخص شود. از حالا بايد منتظر تقابلهاي جذاب مرحله پليآف بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی