نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

لیورپول موفق به خرید گران‌ترین مدافع تاریخ شده است و کلوپ با فان‌دایک می‌خواهد ضعف‌های دفاعی تیمش را پوشش دهد.

مدافع هلندی با رکوردها آمد

به گزارش خبرورزشی، تا سال گذشته كسي باورش نميشد باشگاه ليورپول براي خريد يك مدافع 75 ميليون پوند خرج كند اما يورگن كلوپ مجبور شد براي ترميم خط دفاعي آشفته تيمش از باشگاه بخواهد به هر ترتيبي شده ويرجيل فانديك مدافع هلندي ساوتهمپتون را به آنفيلد بياورند. باشگاه هم تصميم گرفت با جذب اين مدافع 26 ساله پيش از شروع سال 2018 چند ركورد مختلف را جابهجا كند. با پرداخت 75 ميليون پوند به باشگاه ساوتهمپتون، فانديك گرانترين بازيكن تاريخ باشگاه ليورپول شد و گرانترين مدافع تاريخ هم لقب گرفت. علاوه بر اين او دومين بازيكن گرانقيمت تاريخ ليگ برتر انگليس هم نام گرفت.

ركوردهاي آنفيلد

انتقال ويرجيل فانديك از ساوتهمپتون به ليورپول از چند نظر تاريخي شد و يكي هم قرار گرفتن او در صدر بازيكنان گرانقيمت تاريخ ليورپول بود. مدافع سابق تيمهاي گرونينخن و سلتيك كه با امضاي اين قرارداد 5 ساله هر هفته 180 هزار پوند از باشگاه ليورپول حقوق خواهد گرفت، پس از چند ماه در اين باشگاه ركورددار هم شد. ليورپوليها تابستان نبي كيتا را از باشگاه راسنبال لايپزيش پيشخريد كردند تا اين بازيكن گينهاي با 67/5 ميليون پوند گرانترين خريد باشگاه نام بگيرد. سومين بازيكن گرانقيمت تاريخ ليورپول كريستين بنتكه بود. اين مهاجم بلژيكي كه چندان هم دوران خوبي در آنفيلد نداشت، در ازاي 41/9 ميليون پوند (32/5 ميليون پوند به علاوه 9/4 ميليون پوند پاداش) سال 2015 پيراهن ليورپول را پوشيد. محمد صلاح هم يكي ديگر از ركوردشكنهاي تاريخ ليورپول بود. او پيش از كيتا و فانديك با مبلغ 37/8 ميليون پوند از رم به ليورپول آمد. با احتساب رقم واقعي پرداختي باشگاه ليورپول او گرانتر از بنتكه است اما با توجه به بندهاي پاداشِ مهاجم بلژيكي صلاح در رده سوم قرار ميگيرد. جالب است بدانيد پنجمين بازيكن هم يك آفريقايي است. ساديو مانه سنگالي را هم ليورپول سال 2016 از ساوتهمپتون خريد و 37/1 ميليون پوند براي به خدمت گرفتن او هزينه كرد.

ساوتهمپتون، مدرسه فوتبال ليورپول

مسئلهاي كه در باشگاه ليورپول در ساليان اخير برجسته بوده خريد ستارهها از باشگاه ساوتهمپتون است، به نوعي كه رسانههاي انگليسي اين باشگاه را آكادمي دومِ ليورپول ناميدهاند. ارتباط خوب اين 2 باشگاه باعث شده ليورپوليها بهترين ستارههاي ساوتهمپتون را به راحتي خريداري كنند. پيش از انتقال فانديك كه بهترين بازيكن فصل گذشته ساوتهمپتون بود، 5 بازيكن ديگر هم از اين تيم به ليورپول نقلمكان كردهاند كه معمولاً هم عملكرد خوبي داشتهاند. از سال 2014 به بعد ليورپول ابتدا ريكي لمبرت را با 4 ميليون پوند از ساوتهمپتون خريد، كه او چندان در گلزني موفق نبود. آدام لالانا 25 ميليون پوندي همان تابستان به آنفيلد آمد و حالا يكي از مهرههاي باارزش سرخهاي مرسيسايد به حساب ميآيد. دژان لوورن مدافع كروات هم با 20 ميليون پوند خريداري شد اما نوسان زياد داشته و ضعفهاي او هم باعث شده حالا ليورپول يك مدافع ديگر از ساوتهمپتون بخرد. ناتانيل كلاين با درخشش در ساوتهمپتون مليپوش شد و تابستان 2015 هم ليورپول او را در ازاي 5/12 ميليون پوند جذب كرد. ساديو مانه آخرين ستاره قبل از فانديك بود كه از سنتماري به آنفيلد رفت. ليورپول براي اين مهره باارزش سنگالي بيش از 37 ميليون پوند هزينه كرد. با احتساب انتقال فانديك ليورپول در 3 سال و نيم مبلغي بيش از 200 ميليون پوند به ساوتهمپتون براي جذب بازيكن پرداخت كرده است.

فانديك مورد علاقه همه

2 فصل بسيار خوب و درخشان در سنتماري باعث شد تا باشگاههاي بزرگ همگي به دنبال جذب ويرجيل فانديك باشند. بازيكني كه در سلتيك هم عملكرد خوبي داشت اما به چشمِ بزرگان ليگ برتر انگليس نيامد. ساوتهمپتون با فرصتطلبي تابستان 2015 با پرداخت 13 ميليون پوند او را از باشگاه اسكاتلندي خريد و حالا بيش از 60 ميليون پوند بابت فروش او سود كرده است. شماره 4 جديد ليورپول كه در مرحله يكهشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا ميتواند كمك بزرگي به كلوپ و تيمش بكند از بازيكنان مورد علاقه پپ گوارديولا هم بود. منچسترسيتي با وجود اينكه شرايط خط دفاعياش را بهبود بخشيده براي جانشيني ونسان كمپاني هنوز در فكر خريد فانديك بود اما اين مرتبه تيم شكستناپذيرِ ليگ برتر در نقلوانتقالات از ليورپول شكست خورد. حتي گفته ميشود باشگاه منچسترسيتي هم به طور جدي در حال مذاكره با ساوتهمپتون بود با اين حال فانديك تصميم گرفت به ليورپول ملحق شود. سال گذشته در همين مقطع بود كه شايعه پيوستن فانديك به سيتي جدي شد و حتي او يك كادوي كريسمس حاوي پيراهن منچسترسيتي هم دريافت كرد. در اين بين نقش مايك گوردون يكي از رؤساي شركت «فنوي» مالك ليورپول در جذب فانديك پررنگ بود چراكه او ساليان اخير تلاش زيادي كرده رابطه باشگاه خودشان با ساوتهمپتون را حفظ كند و به اين ترتيب ششمين خريدشان در طي 3 سال و نيم را از ساوتهمپتون نهايي كردند.

گرانترين مدافع تاريخ

اما آيا فانديك ارزش پرداخت 75 ميليون پوند را داشت؟ به تدريج جواب اين سؤال را خواهيم گرفت. يورگن كلوپ ميگويد هواداران ليورپول نبايد به مبلغ خريد فانديك فكر كنند چراكه بازار نقلوانتقالات بازيكن به سمتي پيش رفته كه ليورپول براي جذب مدافع خوب مجبور شد ركورد نقلوانتقالات خودش را بشكند. نكته جالب اين است كه فقط در ليگ برتر انگليس هزينههاي بالايي براي مدافع پرداخت ميشود و حتي آلمانيها قيمت خريد مدافعان مياني كليدي تيمشان، متس هوملس، ژروم بواتنگ و نيكلاس زوله را با فانديك مقايسه كردهاند، 68 ميليون يورو در مجموع در برابر 84 ميليون يورو. پيش از فانديك گرانترين مدافع تاريخ را تابستان منچسترسيتي خريد و براي كايل واكر مدافع سابق تاتنهام 54 ميليون پوند پرداخت كرد. در همين مقطع سيتي بنجامين مندي را هم با 52 ميليون پوند خريد. پيش از آنها داويد لوئيز با 50 ميليون پوندي كه پاريسنژرمن در سال 2014 به چلسي پرداخت كرده بود گرانترين مدافع جهان به حساب ميآمد. سيتيزنها هم كه براي فرار از شرايط بد خط دفاعي حاضر شده بودند قيمت بالايي براي جذب مدافعان مورد نظرشان بپردازند سال 2016 جان استونز را در ازاي 50 ميليون پوند از اورتون خريدند. يعني از بين 5 مدافع گرانقيمت تاريخ فوتبال 3 بازيكن در حال حاضر پيراهن آبيآسمانيهاي شهر منچستر را بر تن دارند. بايد ديد اين هزينههاي كلانِ باشگاههاي انگليسي در خط دفاعي آنها را در رقابتهاي بينالمللي به خصوص در ليگ قهرمانان اروپا به نتايج خوبي ميرساند يا خير. فعلاً كه هر 5 تيم انگليسي حاضر در ليگ قهرمانان بين 16 تيم برتر اين رقابتها قرار گرفتهاند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی