نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

داور معروف بازی به یاد ماندنی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۰۹-۲۰۰۸ به اشتباهات محرز خود در این مسابقه اعتراف کرد.

اعتراف داور بازی بارسلونا - چلسی در لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۹

به گزارش خبر ورزشی، تام هنینگ اووربو، داور نروژی بازی برگشت تیمهای چلسی و بارسلونا در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 09-2008 که با قضاوت جنجالیاش مسبب صعود بارساییها به فینال شد، این روزها در آرامش و دور از هیاهوی دنیای فوتبال در پایتخت کشورش اوسلو زندگی میکند.

جدال این هفته بارسلونا و چلسی در استمفوردبریج در دور رفت مرحله یک هشتم نهایی نهایی لیگ قهرمانان فصل جاری اما بهانهای شد تا بار دیگر نام اووربو به عنوان یکی از جنجالآفرینترین داوران تاریخ فوتبال بر سر زبانها بیفتد و به همین دلیل نشریه مارکا با این مرد 51 ساله که در آن بازی به یاد ماندنی 4 بار درخواست بازیکنان چلسی برای اعلام خطای پنالتی را رد کرد، مصاحبهای انجام داده است.

این مصاحبه را در زیر میخوانید:

مارکا: اول از همه. آقای اووربو الان مشغول چه کاری است؟
اووربو: من دیگر قضاوت نمیکنم اگرچه زمانی که برخی همکاران نیاز مشورت و راهنمایی بخواهند به خصوص از نظر ذهنی و روانی من سعی میکنم که به آنها کمک کنم با این حال من به صورت روزمره در زمینه داوری فعالیت ندارم.

چرا؟ داوران نخبه گاهی اوقات پس از بازنشستگیشان هم در این حرفه به کارشان ادامه میدهند.
- من از زندگیام راضیام. من سالهای سال آخر تمام هفتهها و در مکانهای مختلف قضاوت میکردم و الان میخواهم از اوقات فراغتم لذت ببرم. همین.

برویم سراغ اصل مطلب. ششم می سال 2009؛ آیا به قضاوتتان در آن بازی افتخار میکنید؟
- خیر به هیچ عنوان. آن روز واقعاً بهترین روز حرفه قضاوت من نبود اما آن اشتباهات ممکن است از سوی هر داوری سر بزند، همینطور از سوی بازیکنان یا مربیان. برخی روزها شما در سطحی که باید باشید نیستید. به هر حال پاسخ سؤال شما منفی است و من نمیتوانم به عملکردم افتخار کنم.

آیا فیلم آن بازی را بعدها دوباره تماشا کردید؟
- من همیشه فیلم بازیهایی که قضاوت میکردم را دو سه بار تماشا میکردم تا از اشتباهات احتمالی که مرتکب میشوم درس بگیرم اما آن بازی چند سال پیش بود و من الان دیگر نیاز ندارم پیشرفت کنم چون دیگر قضاوت نمیکنم. من فقط زمانی آن روز را به یاد میآورم که خبرنگارانی مانند شما دربارهاش با من صحبت کنند، البته با حرف زدن درباره آن شب مشکلی ندارم چون این هم بخشی از حرفهام بود.

چلسی مدعی بود که حداقل 4 خطای پنالتی برای این تیم نگرفتهاید. به نظرتان جدیترین اشتباهی که مرتکب شدید کدام بود؟
- چند اشتباه صورت گرفت و هر کسی میتواند نظر خودش را درباره صحنههای این بازی داشته باشد با این حال من دوباره تأکید میکنم که بازیکنان و مربیان هم ممکن است اشتباه کنند و هیچ اتفاقی هم رخ نمیدهد. من به داشتن حرفهای طولانی و قضاوت در بالاترین سطح از فوتبال اروپا و حضور در میان بهترین داوران کشورم افتخار میکنم اما خیلیها متأسفانه مرا فقط به خاطر قضاوت آن بازی میشناسند.

آن بازی اما نیمه نهایی لیگ قهرمانان بود ...
بله، کاملاً مشخص است که آن بازی در دور برگشت مرحله نیمه نهایی بود و همه از آن شوک باخبر بودند. با توجه به آن اتفاق، قابل درک است که همه مرا به خاطر آن بازی در استمفوردبریج به یاد میآورند.  

آیا دو خطای هندی که توسط پیکه و اتوئو صورت گرفت را به یاد میآورید؟
- البته و بله آنها خطای هند بودند. من درباره آن دو صحنه در زمین بازی قضاوت کردم و فکر نمیکنم خیلی جالب باشد بدانیم که من درباره قضاوتم در آن دو صحنه چه نظری دارم اما درک میکنم که مردم درباره تصمیات من در آن دو صحنه طرز تفکر متفاوتی دارند. این بحث تا ابد ادامه خواهد داشت.

میشاییل بالاک (هافبک سابق چلسی) شدیداً به شما اعتراض کرد. چرا او را اخراج نکردید؟
- بعد از بازی حرف زدن درباره این چیزها آسان است، اینکه چرا این طور شد یا آنطور. به نظر من مهم این است که از اشتباهاتتان درس بگیرید. من تصمیم گرفتم او را اخراج نکنم و تمام. توضیح برخی از تصمیماتی که در زمین بازی میگیرید سخت است. ممکن است در اثر فشاری که روی شما به عنوان یک داور میآید یکسری تصمیمات بگیرید. در این مورد هم شاید به خاطر اینکه بالاک از پشت سر به من اعتراض میکرد و او را ندیدم اخراجش نکردم. دلایل زیادی پشت هر کدام از تصمیماتی که داور میگیرد میتواند وجود داشته باشد.

آیا در آن مسابقه خودتان را تحت فشار میدیدید به خصوص که خطای هند اتوئو درست در پایان بازی رخ داد.
- خیر من به تحت فشار بودن عادت داشتم. مسئله این است که شما بازیها را متفاوت میبینید. همین.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی