۰
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

چند ماهی است که با تأکید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و تلاش فدراسیون ایران، فعالیت ورزشکاران زن در این رشته آغاز و اردوی تیم‌ملی هم از اوایل اسفندماه برای نخستین‌بار تشکیل شده است.

دختر ۸ ساله: وقتی نگذاشتند وزنه بزنم، دلم شکست

 به گزارش خبر ورزشی، فدراسیون برای تشویق دختران به رشته وزنهبرداری تصمیم گرفت از فرصت به وجود آمده و برگزاری جام بینالمللی فجر در اهواز استفاده کند. دختر ٨ ساله اردبیلی که چند ماهی است تمرینات خود را در رشته وزنهبرداری آغاز کرده، قرار بود در مراسم افتتاحیه جام فجر به صورت نمادین وزنه بزند اما اتفاقاتی رخ داد که درنهایت این حرکت نمادین در مراسم اختتامیه رخ داد.
دختر ٨ ساله چگونه وزنهبردار شد؟
عزیز علیحسینی، پدر سعید علیحسینی قهرمان وزنهبرداری دسته فوقسنگین ایران از ٨ ماه قبل به دعوت یکی از آشنایان خود مربیگری یک دختر ٨ ساله را برای آموزش وزنهبرداری برعهده گرفت. او به واسطه ارتباطش با فدراسیون تصاویری از تمرینات این دختر خردسال را برای فدراسیون ارسال کرد تا حرکت نمادینی برای تشویق دختران ایرانی به وزنهبرداری انجام شود. فدراسیون هم از این اتفاق استقبال کرد و مقدمات حضور آیسن ادیب روی تخته برای افتتاحیه جام فجر فراهم شد.
ماجرای ممانعت و گریه آیسن
وقتی روز افتتاحیه عزیز علیحسینی به همراه آیسن ادیب قرار بود وارد سالن شوند، ماموران حراست از ورود آنها جلوگیری کردند. مربی اردبیلی ماجرا را اینطور به «شهروند» شرح میدهد: «ما تا اهواز رفتیم و روز افتتاحیه وقتی میخواستیم وارد سالن شویم، حراست شرکت نفت گفت چنین اجازهای ندارید و باید مجوز داشته باشید. متاسفانه به دختر ٨ ساله هم اجازه ورود به سالن را ندادند و بابت این موضوع برایشان متاسفم چون اشک آیسن را در آوردند و او شدیدا ناراحت بود. من سریعا این مسأله را با علی مرادی رئیس فدراسیون و طریقت نایبرئیس بانوان درمیان گذاشتم تا این بچه از این حالت خارج شود.»
دختر خردسال به آرزویش رسید
بعد از اتفاقات روز افتتاحیه، با پادرمیانی مسئولان قرار بر این شد آیسن ادیب در مراسم اختتامیه روی تخته برود و بهعنوان نخستین دختر وزنهبردار مقابل دوربینها وزنه بزند. بالا بردن یک وزنه به صورت نمادین از سوی دختر ٨ساله باعث شد او به آرزویش برسد و بازتابهای مثبتی هم برای ایران داشت. پاپاندریا، نایبرئیس فدراسیون جهانی متنی را بابت تمجید از آیسن ادیب منتشر کرد و آن را شروعی برای زنان وزنهبردار در ایران دانست. عزیز علیحسینی درباره آینده این دختر وزنهبردار میگوید: «آیسن ٨ ماه است که زیر نظر من کار میکند. او هفتهای ٦جلسه تمرین میکند و تکنیک عالی برای بالا بردن وزنه یاد گرفته است. قطعا این دختر آیندهدار است و امیدوارم شرایط فراهم شود تا به قهرمان بزرگی تبدیل شود.»
آیسن: میخواهم قهرمان المپیک شوم
آیسن ادیب، دختر ٨ ساله اردبیلی که با سختیهای زیاد درنهایت روی تخته رفت و وزنهای را به صورت نمادین بالای سر برد، بعد از این اتفاقات در گفتوگو با «شهروند» عنوان میکند: «روز اول نگذاشتند من وزنه بزنم و به همین خاطر خیلی ناراحت شدم و گریه کردم. وقتی گفتند نمیتوانی وارد سالن شوی، دلم شکست. خوشحالم که در روز آخر این فرصت نصیب من شد تا بتوانم روی تخته بروم و وزنه را بالای سرم ببرم. همه مرا تشویق کردند و آن خانم آمریکایی هم بعدا برای من نامه نوشت و تشکر کرد.»
وی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر میتواند چه وزنههایی را بالای سرش ببرد، میافزاید: «من مدتهاست که با مربیام تمرین میکنم. ٢٥کیلوگرم در یکضرب و ٣٥کیلوگرم در دوضرب را بالای سرم میبرم.»
این دختر خردسال درباره آرزوهایش در آینده میگوید: «میخواهم به وزنهبرداری ادامه دهم و هر روز بهتر شوم. میخواهم آنقدر پیشرفت کنم که یک روز قهرمان المپیک شوم. این آرزوی من است که باید به آن برسم.»
آیسن در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام یک از وزنهبرداران ایرانی را دوست دارد، میافزاید: «من بیشتر از همه وزنهبرداری را دوست دارم. میخواهم تمریناتم را ادامه دهم و بهعنوان یک دختر قهرمان جهان و المپیک شوم. البته در میان وزنهبرداران سعید علیحسینی که پدرش مربی من است را دوست دارم و مسابقاتش را چند باری دیدهام.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی