نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

اگرچه مهدی تاج صبح دیروز با ارسال پیامی قهرمانی پرسپولیس را تبریک گفت اما حتی همین تبریک هم روی غیبت ناگهانی او در مراسم اهدای جام و جشن قهرمانی پرسپولیس سرپوش نگذاشت.

پرونده| تلویزیون دوست نداشت تاج در جشن قهرمانی باشد؟!

به گزارش خبرورزشی ، مهدی تاج به ورزشگاه آزادی رفته بود تا بعد از پایان بازی، کنار وزیر ورزش جام قهرمانی را به پرسپولیس اهدا کند. او که معمولاً اینطور مواقع با همشهریاش محمدرضا ساکت در محافل عمومی آفتابی میشود، اینبار دبیرکل فدراسیون فوتبال را کنار خود نداشت چرا که ساکت به دلیل کسالت پدرش راهی اصفهان شده بود. تاج بدون ساکت به آزادی رفت ولی اواسط بازی ناگهان از ورزشگاه خارج شد. با این وجود همه منتظر بودند تاج برای اهدای جام به ورزشگاه برگردد اما وقتی سرخپوشان از دالان اهدای جام رد شدند، این مسعود سلطانیفر بود که جام قهرمانی را به پرسپولیس اهدا کرد.

آنچه اول از همه درباره دلیل خروج ناگهانی تاج از ورزشگاه عنوان شد، افت فشار در جریان تماشای بازی پرسپولیس و سپیدرود بود. دلیلی که چندان موجه به نظر نمیرسد. هرچند سعید فتاحی بعد از پایان بازی سراسیمه خودش را به جایگاه خبرنگاران رساند و گفت: «آقای تاج فشارش بالا رفت و مجبور شد به بیمارستان برود.» تا موقع اهدای جام، خبرنگاران نپرسند پس تاج کو؟ اما کسی در آزادی کاهش و افزایش فشار را باور نکرد. حتی اگر امروز رئیس فدراسیون فوتبال مثل دوران مدرسه گواهی پزشکی بگیرد که همزمان با بالا رفتن جام قهرمانی پرسپولیس، در بیمارستان بوده، باز هم اهالی فوتبال دنبال دلیل موجهتری برای غیبت مهدی تاج در جشن قهرمانی سرخپوشان میروند.

دلیل اول را خبرنگاران در همان ورزشگاه مطرح کردند؛ تشویق یکپارچه هواداران پرسپولیس که از دقیقه ۸ تا ۲۰ یکنفس نام جادوگر سرخ را فریاد میزدند و اصرار داشتند هم کیروش و هم فدراسیون یادشان بماند کریمی سرورشان است، باعث دلخوری تاج شده و رئیس فدراسیون را به خروج از ورزشگاه ترغیب کرده است.

البته که این هم دلیل موجهی نیست. قطعاً تاج مشکلی با تشویق کریمی ندارد و از اول هم قابل پیشبینی بود اسطورهای مثل کریمی حتی در قیاس با برانکو و کیروش بیشتر تشویق میشود، چه برسد به مقایسه با مهدی تاج...

دلیل بعدی اما دیروز در برخی سایتهای خبری مطرح شد؛ «تاج با وزیر ورزش قهر است و نمیخواست کنار سلطانیفر بایستد.» آنهایی که این فرضیه را طرح کردهاند، میگویند وزیر خواهان حذف محمدرضا ساکت و معرفی اسلامیان به عنوان دبیرکل جدید است و تاج زیر بار این جابهجایی نمیرود و همین موضوع اختلاف طرفین را به مرز واکنش قهری رسانده است.

این فرضیه را هم نمیتوان به راحتی باور کرد. تاج با اسلامیان رابطه فوقالعاده خوبی دارد و رابطه اسلامیان و ساکت هم عالی است. حتی تاج و ساکت متهم هستند به اسلامیان برای عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون کمک کردهاند.

پس چرا مهدی تاج از ورزشگاه رفت؟! چه چیزی پشت این خروج بود؟ دیروز از یک منبع موثق شنیدیم اختلاف با تلویزیون و بحث ممنوعالتصویری مهدی تاج باعث قهر و دلخوری رئیس فدراسیون فوتبال شده است. برابر با شنیدههای ما، در همان دقایق ابتدایی بازی به مهدی تاج خبر رسید برخی مسئولان پخش تلویزیون به تصویربرداران مستقر در ورزشگاه آزادی گفتهاند اگر قرار شد رئیس فدراسیون جام قهرمانی پرسپولیس را اهدا کند، اصلاً نمای بسته و نزدیک از مراسم اهدای جوایز نگیرند وتصاویری که از دور گرفته شده را روی آنتن بفرستند... در این صورت دوباره صدای حامیان مالی سازمان لیگ و اسپانسر جشن قهرمانی درمیآمد که ای هوار، ما پول دادیم و در پخش زنده، لوگویمان دیده نشد... تاج هم ترجیح داد در مراسم اهدای جوایز شرکت نکند تا پخش زنده جشن به مشکل نخورد. (خبرورزشی این حق را برای فدراسیون و تلویزیون قائل است که در خصوص این شایعه توضیح بدهند.)

صدالبته تلویزیون و فدراسیون فوتبال تا این لحظه این خبر را تأیید یا تکذیب نکردهاند اما یکی از مجریان تلویزیون به صورت غیررسمی به خبرورزشی گفت: «سر دعواهای حق پخش و حرفهای تهدیدآمیزی که تاج درباره راه ندادن دوربینهای تلویزیونی به ورزشگاهها زد، تلویزیون تمایلی به پخش تصویر رئیس فدراسیون فوتبال ندارد، تاج میدانست اگر در مراسم اهدای جوایز شرکت کند، تصویرش را نشان نمیدهند. احساس میکنم مریضی را بهانه کرد و رفت تا مراسم بدون مشکل پخش شود چون اگر در ورزشگاه میماند و برای اهدای جام کنار وزیر ورزش نمیایستاد، شایعههای جدیدی راه میافتاد مبنی بر این که فدراسیون با وزارت ورزش مشکل دارد و دلش نمیخواهد استقلال و پرسپولیس که زیرمجموعه وزارتخانه ورزش و جوانان هستند، موفق باشند.»

به هر حال جشن قهرمانی پرسپولیس بدون ردی از مهدی تاج که مدتهاست روبهروی تلویزیون ایستاده و میخواهد حق پخش فوتبال را از تلویزیون بگیرد، روی آنتن رفت. به نظر شما آیا در خرمشهر و جشن قهرمانی جام حذفی هم فشار مهدی تاج بالا و پایین میرود یا تلویزیون با تصاویر باز و از راه دور، بدون آن که رئیس فدراسیون به چشم بیاید، جشن قهرمانی را پخش میکند؟ فعلاً صبر کنید.

مسئولان و صاحبنظران پاسخ میدهند

آیا تلویزیون میتواند برای فدراسیون فوتبال تعیین تکلیف کند؟

* غیبت عجیب مهدی تاج و محمدرضا ساکت در مراسم جشن قهرمانی پرسپولیس حرف و حدیثهای زیادی را به راه انداخت. عدهای میگویند صدا و سیما حاضر نبود بنا به دلایلی تصویر رئیس فدراسیون فوتبال را پخش کند و عدهای هم از افت فشار خون و انتقال تاج به بیمارستان خبر دادند. با این وجود اینکه آیا تلویزیون میتواند برنامههای خود را به فوتبال تحمیل کند و در کل نحوه تعامل طرفین به چه صورت بوده، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحبنظران مطرح کردیم. این پاسخها را بخوانید.

بهرام شفیع: نگاه تلویزیون مهربانانه است!

بهرام شفیع، مجری و کارشناس برنامه قدیمی ورزش و مردم، در این خصوص گفت: شک نکنید نگاه مسئولان سازمان صدا و سیما با حضور بزرگانی چون دکتر میرباقری و فروغی و... قطعاً طوری است که به فوتبال و هواداران 80 میلیونیاش در کشورمان مهربانانه خواهد بود. من هرگز ندیدهام مثلاً گفته شود تصویر فلان مسئول فدراسیون فوتبال و یا ... پخش نشود. اتفاقاً در سال جام جهانی این صدا و سیماست که مردم را راضی نگه خواهد داشت و تمام تلاش خود را خواهد کرد تا حمایت همهجانبهای از تیم ملی کشورمان داشته باشد و قطعاً تعامل خوبی بین صدا و سیما و فدراسیون فوتبال برقرار خواهد شد و برخی مشکلات به زودی مرتفع میگردد.

رضا جاودانی: قطعاً تعامل و توافقاتی انجام میشود

رضا جاودانی، مجری برنامههای ورزشی و عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، در این خصوص گفت: من دقیقاً نمیدانم مکانیزم روابط بین تلویزیون و فدراسیون فوتبال به چه شکلی است اما به هر حال برای پخش بازیها و زمان و مکان آنها قطعاً تعامل و توافقاتی صورت میگیرد و از قبل هماهنگیهای لازم انجام میشود. اگرچه خود من رابطهام بیشتر در پخش بازیهای اروپایی است اما در بازیهای داخلی میدانم که تعامل و توافقات خوبی وجود دارد.

فریبرز محمودزاده: 70 درصد درآمد فوتبال با توافق به دست میآید

فریبرز محمودزاده، مسئول برگزاری رقابتهای لیگ دسته اول، در این خصوص گفت: در تمامی لیگها پخش بازیهای تلویزیونی و تبلیغات محیطی 70 درصد درآمد فوتبال را به خودش اختصاص میدهد. ما چندی پیش که به ایتالیا رفته بودیم، در صحبتی که با مسئول حقوقی سازمان لیگ سری A و B ایتالیا داشتیم، ایشان گفتند فصل گذشته چیزی حدود 980 میلیون دلار درآمد کالچو برای حق پخش و تبلیغات محیطی بود و این یعنی 70 درصد درآمد فوتبال ایتالیا. لذا بحث توافق و تعامل وجود دارد و همه چیز بر اساس ضوابط انجام میشود و اینطور نیست که هر طرف ساز خودش را بزند.

سعید فتاحی: مشکل تاج، تلویزیونی نبود

سعید فتاحی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ، در این خصوص گفت: اصلاً بحث اختلاف آقای مهدی تاج با سازمان ورزش و یا تلویزیون صحت ندارد و هرگز چنین اتفاقی نیفتاد. ایشان دچار مشکل جسمانی و افت فشار شد و نتوانست در ورزشگاه بماند. اینکه تلویزیون خواسته بود تصویر تاج پخش نشود، صحت ندارد. همچنین پدر آقای ساکت هم دچار بیماری شده بود و ایشان هم به مراسم نیامدند و من هم از سوی او دستور داشتم تا پایان مراسم بمانم و تاج را تا بیمارستان همراهی نکنم.

علی رغبتی: طرح جدیدی در حال آمادهسازی است

علی رغبتی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و نظارت وزارت ورزش و جوانان گفت: طرحی جدید در حال آمادهسازی است و در آخرین نشست مشترک وزیر ورزش و جوانان، رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان صدا و سیما در اسفندماه 96 هم به جمعبندی اولیه رسیدیم. من فکر میکنم در طرح جدید، درآمدزایی برای همه باشگاهها لحاظ خواهد شد و بر اساس یک توافق و تفاهمنامه شرایط طوری پیش خواهد رفت که هم فوتبال و هم صدا و سیما از فواید آن بهرهمند شوند و قطعاً نحوه پخش تلویزیونی از قبل مشخص خواهد شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی