نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

هشتم اکتبر، سه سال از روزی که برای اولین مرتبه یورگن کلوپ به باشگاه لیورپول گام گذاشت، سپری شد و حالا مربی آلمانی می‌داند که بخش عمده‌ای از اهدافش در آنفیلد تحقق پیدا کرده است.

در ستایش ۳ سال حضور کلوپ در آنفیلد به گزارش خبرورزشی ، این روز‌ها با وجود اینکه سرخ‌های مرسی‌ساید تحت هدایت کلوپ هیچ جامی نگرفته‌اند تیمی قابل احترام، صاحب سبک و مدعی در لیگ برتر انگلیس هستند.

کاغذ خالی
«من مثل یک کاغذ سفید و خالی بودم. هیچ انتظاری از بازیکنان مختلف نداشتم. شما به عنوان مربی جدید می‌آیید و به همه یک فرصت جدید می‌دهید.» این توضیحات چند روز پیش یورگن کلوپ پس از یادآوری روز‌های نخست حضورش در لیورپول بود. باورنکردنی است که حالا کلوپ به عنوان پنجمین مربی بلندمدت لیگ برتر پس از کریس هیوتن، مائوریسیو پوچتینو، شان دایش و ادی هاو برشمرده می‌شود. فقط هم او و پوچتینو تمام دوران‌شان در یک تیم را در سطح اول فوتبال انگلیس سپری کرده‌اند در حالی که هیوتن، دایش و هاو همگی از دسته پایین‌تر همراه برایتون، برنلی و بورنموث به لیگ برتر آمده‌اند. کلوپ و پوچتینو این فرصت را پیدا کرده‌اند که تفکرات خودشان را در طولانی‌مدت در لیورپول و اسپرز پیاده کنند و با ارزش‌های باشگاه‌شان بیشتر هماهنگ شوند.

در ستایش ۳ سال حضور کلوپ در آنفیلد

فاصله گرفتن از گذشته
از دیدگاه کلوپ این سه سال سرخ‌های مرسی‌ساید به طور مداوم در حال پیشرفت بوده‌اند تا از تیمی که برندان راجرز ساخته بود فاصله بگیرند. حالا لیورپول مسیری پیچیده را دنبال می‌کند و کلوپ باید همچنان دنبال هدفی باشد که از روز اول حضورش در این باشگاه داشت. وقتی کلوپ به مرسی‌ساید آمد تیم در ۱۱ بازی نخست در تمامی رقابت‌ها تنها ۴ برد برابر استوک، بورنموث، کارلیسل و استون‌ویلا کسب کرده بود. قرمز‌ها سایه‌ای از تیمی بودند که فصل قبل از آن در آستانه قهرمانی قرار داشت. آن‌ها فقط در یک بازی بیش از یک گل به ثمر رسانده بودند. بهترین گلزن تیم دنی اینگز با ۳ گل بود و بهترین پاسور هم جیمز میلنر و فیلیپه کوتینیو با ۲ پاس‌گل. برای کلوپ پروسه زمانبری بود که بازیکنان باکیفیتی مثل کوتینیو، هندرسون و فیرمینو را با بازیکنانی بدون خاصیت در ترکیب تیم مثل آیب، آلن و بنتکه هماهنگ کند. کلوپ برای برطرف کردن ضعف دفاعی تیمش زمانی مجبور شد مدافع سطح پایینی مثل استیون کالکر را قرض بگیرد. از ۴۱ بازیکن فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ حالا فقط ۱۸ بازیکن در لیست لیورپول هستند. ۱۲ بازیکن فرصت بازی پیدا می‌کنند و فقط ۴ بازیکن یعنی هندرسون، میلنر، فیرمینو و گومز به عنوان بازیکن ثابت در ترکیب تیم به میدان می‌روند. اوریگی، لالانا، لوورن، مورنو، کلاین و مینیوله آن فصل همگی بیش از ۲۰ بازی انجام دادند و در حال حاضر بیشتر یا نیمکت‌نشین هستند یا بیرون از لیست تیم. چیریوِیا کلاً فرصت بازی پیدا نمی‌کند، اما استوریج با تلاش موفق شده شرایط بهتری در لیورپول داشته باشد. بازیکنانی مثل آیب، آلن، بنتکه، ساخو، استیوارت، اسمیت، فلاناگان، براناگان، راندال و تیشیرا اصلاً به کار کلوپ نیامدند، با وجود اینکه سن بالایی نداشتند و آینده‌دار تلقی می‌شدند. از طرفی مهره‌های مهمی مثل اشکرتل، لوکاس و توره هم در سال‌های پایانی فوتبال‌شان لیورپول را ترک کردند.

در ستایش ۳ سال حضور کلوپ در آنفیلد

۶ ستاره
روی بی‌رحم فوتبال خودش را به کلوپ نشان داد. او بالاجبار برخی از بازیکنان کلیدی خودش مثل امره جان و فیلیپه کوتینیو را از دست داد که این اتفاق‌ها می‌توانست روند پیشرفت لیورپول را مختل کند. از وقتی کلوپ به لیورپول آمده بازیکنان بی‌ارزش هم خریداری شده‌اند ولی در مجموع عملکرد نقل و انتقالاتی مرد آلمانی خوب بوده. هیچ‌گاه مشخص نشد چرا کالکر به لیورپول آمد، یا فلسفه جذب الکس مانینگر برای دروازه‌بان سوم شدن در روز‌های پایانی فوتبالش چه بود. یا اینکه راگنار کلاوان چه دردی از لیورپول دوا کرد. لوریس کاریوس که قرار بود سنگربان اول لیورپول شود زحمات همه را هدر می‌داد و در نهایت باشگاه مجبور شد او را به بشیکتاش قرض بدهد، اما همه این‌ها را باید در سایه نام‌های دیگری فراموش کنید؛ جورجینیو واینالدوم، سادیو مانه، محمد صلاح، اندی رابرتسون، ویرجیل فان‌دایک و آلیسون بکر. هرکدام از این بازیکنان تبدیل به یک مهره کلیدی در ترکیب سرخ‌های مرسی‌ساید شدند. حتی برخی از این بازیکنان مثل رابرتسون و واینالدوم زیر نظر کلوپ تبدیل به بازیکن بهتری شدند و به عنوان یک ستاره پیراهن لیورپول را نپوشیدند. در کنار آن‌ها نام نبی کیتا، ژردان شکیری و فابینیو را هم قرار بدهید که البته هنوز به طور کامل در ترکیب تیم جا نیفتاده‌اند، اما این ۳ بازیکن هم برای لیورپول تعیین‌کننده خواهند بود. باشگاه لیورپول برای فان‌دایک و آلیسون هم هزینه زیادی متحمل شد و آن‌ها را به عنوان گران‌ترین بازیکن در پست خودشان خریداری کرد، اما این دو بازیکن نشان داده‌اند ارزش سرمایه‌گذاری را داشته‌اند، با اینکه کلوپ زمانی بعد از هزینه‌های زیاد طعنه‌هایی هم شنید چراکه پیش از این می‌گفت: حتی ۱۰۰ میلیون پوند هزینه کردن برای خرید بازیکن هم دیوانگی است. بعد‌ها هم اعتراف کرد دنیا تغییر کرده و برای موفق شدن لیورپول هم باید تغییر کند. البته امضای قرارداد ۱۳ میلیون پوندی با شکیری نشان می‌دهد در کنار خرید‌های گران‌قیمت هنوز لیورپول به دنبال ستاره‌های ارزان‌قیمت هم هست.

در ستایش ۳ سال حضور کلوپ در آنفیلد

آینده
لیورپولِ کلوپ هنوز جام ندارد، اما جاه‌طلبی دارد. سران باشگاه به خوبی می‌دانند تیم‌شان از این به بعد بدون شک یک مدعی قهرمانی در تمامی تورنمنت‌هاست و شانس اول جام گرفتن در لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود. البته کلوپ در مصاحبه‌ای گفته بود: «اگر ۴ سال اینجا بمانم مطمئن خواهم بود آن زمان یک جام خواهم داشت.» یادآوری همین صحبت‌ها تا حدودی روی مربی و تیم فشار می‌آورد و به همین دلیل دیگر زمان جام گرفتن لیورپول رسیده. این روز‌ها لیورپول مثلث خط حمله فوق العاده‌ای متشکل از صلاح، مانه و فیرمینو دارد که همگی خوب گل می‌زنند. پویایی کیتا، فابینیو، هندرسون و واینالدوم مثال‌زدنی است و میلنرِ سختکوش در اوج پختگی قرار دارد. یک مدافع فولادین مثل فان‌دایک در ترکیب لیورپول بازی می‌کند و از جوانانی مثل آرنولد و رابرتسون بهره می‌برند. آلیسون تیم را درون دروازه به ثبات رسانده و نیمکتی قابل اطمینان دارند که شکیری و استوریج روی آن نشسته‌اند. این ترکیب فوق العاده در کنار جاه‌طلبی کلوپ می‌تواند انتظار باشگاه را در چهارمین فصل با مربی آلمانی برآورده کند و جام نگرفتن قطعاً یک ناکامی بزرگ برای سرخ‌های مرسی‌ساید خواهد بود.

عدد بازی با ۳ سالِ کلوپ در لیورپول
۳۳۳ گل لیورپول تحت هدایت کلوپ در لیگ و مسابقات حذفی به ثمر رسانده است. امره جان نخستین گل را وارد دروازه روبین‌کازان کرد.
۲۱۹ امتیاز کلوپ در لیگ برتر انگلیس در ۱۱۴ بازی گرفته است که به عبارتی به طور میانگین می‌شود ۹۲/۱ امتیاز در هر بازی.
۱۶۶ بازی لیورپول در تمامی رقابت‌ها تحت هدایت یورگن کلوپ به میدان رفته است.
۱۴۸ بازی روبرتو فیرمینو در زمان کلوپ برای لیورپول انجام داده که بیشترین بازی یک بازیکن در این سه سال است.
۷۶ ثانیه از بازی نیوکاسل در ماه آوریل ۲۰۱۶ می‌گذشت که دنیل استوریج گلزنی کرد. این سریع‌ترین گل برای تیم کلوپ بوده.
۶۳ کلین‌شیت در تمامی رقابت‌های برای لیورپول زیر نظر کلوپ ثبت شده است. اولین کلین‌شیت در اکتبر ۲۰۱۵ برابر تاتنهام به ثبت رسید.
۵۸ بازیکن در ۱۶۶ بازی حضور کلوپ روی نیمکت لیورپول در ترکیب تیم بازی کرده‌اند.
۵۳ درصد بازی‌های لیورپول با کلوپ با برد به پایان رسیده است، یعنی ۸۸ بازی از ۱۶۶ بازی.
۵۳ گل توسط بهترین گلزنِ تیم کلوپ به ثمر رسیده که روبرتو فیرمینو برزیلی است.
۵۲ مرتبه لیورپول در تورنمنت‌های غیر از لیگ برتر به میدان رفته. (۱۷ بازی در لیگ قهرمانان اروپا، ۱۳ بازی در لیگ اروپا، ۱۳ بازی در جام اتحادیه و ۹ بازی در جام‌حذفی)
۴۵ دقیقه میانگین تقریبی گلزنی لیورپول است. سرخ‌های مرسی‌ساید از زمان حضور کلوپ در ۱۴۹۴۰ دقیقه موفق به ثبت ۳۳۳ گل شده‌اند.
۳۶ مرتبه زوج دفاعی لیورپول تغییر کرده و بهترین آمار را زوج لوورن و ماتیپ با تنها ۴ باخت ثبت کرده‌اند.
۳۴ بازیکن مختلف در زمان مربیگری کلوپ در لیورپول برای تیم گل زده‌اند.
۳۴ گل توسط بازیکنان ذخیره لیورپول وارد دروازه رقبا شده که بیشترین سهم را استوریج با ۸ گل زده دارد.
۲۹ بازیکن از زمان حضور کلوپ برای نخستین مرتبه پیراهن لیورپول را پوشیده‌اند که آخرین آن‌ها فابینیو بوده که برابر پاری‌سن‌ژرمن برای اولین بار بازی کرد.
۲۹ مرتبه لیورپول با کلوپ موفق شده در تمامی رقابت‌ها ۴ گل یا بیشتر به ثمر برساند.
۲۱ سال میانگین سنی جوان‌ترین ترکیب لیورپول با کلوپ است. در دیدار جام‌حذفی برابر پلی‌موث در ژانویه ۲۰۱۷ میانگین سنی لیورپول ۲۱ سال و ۲۹۶ روز بود.
۱۸ بازی متوالی بدون باخت بهترین آمار لیورپول بود که بین اکتبر ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸ به ثبت رسید.
۱۴ بازگشت موفق لیورپول داشته و شکست را به پیروزی تبدیل کرده است.
۱۳ بازیکن در تیمِ کلوپ کاپیتان بوده‌اند؛ میلنر، توره، لوکاس، هندرسون، بنتکه، آلن، انریکه، فلاناگان، اشکرتل، جان، کوتینیو، مینیوله و لوورن.
۱۰ تیم هنوز موفق نشده‌اند لیورپولِ تحت هدایت کلوپ را در لیگ برتر شکست دهند.
۶ بازیکن از ترکیب اصلی نخستین بازی لیگ برتری تحت هدایت کلوپ در اکتبر ۲۰۱۵ هنوز در تیم حضور دارند.

در ستایش ۳ سال حضور کلوپ در آنفیلد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی