۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

فریب داور در فوتبال کار جوانمردانه‌ای است و آیا در فوتبال حرفه‌ای این مسائل طبیعی بوده، سؤالی است که آن را با تنی چند از بازیکنان و کارشناسان فوتبال کشورمان مطرح کردیم.

به گزارش خبرورزشی، در فوتبال ما خیلی از مهاجمان وقتی وارد محوطه جریمه می‌شوند، به دنبال گرفتن پنالتی هستند و ابایی هم ندارند از اینکه بزرگنمایی کنند؛ در حالی که اگر همین مهاجمان از فریب داور چشم‌پوشی کنند و در پی تسخیر دروازه حریف باشند، عملکرد بهتری از خود به جا خواهند گذاشت.
این مسئله مورد اشاره کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی هم بوده و او سعی کرده به گونه‌ای رفتار کند که در بازی‌های تیم ملی هیچ‌کس بی‌جهت و به منزله فریب داور خود را به زمین نزند. متأسفانه در ایران حتی اگر برای مربی محرز شود بازیکن تیمش در محوطه جریمه حریف خود را به دروغ به زمین انداخته و از داور پنالتی گرفته، نه تنها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد بلکه به نوعی سعی می‌کند این اتفاقات را توجیه کند و می‌گوید: «این همه اشتباهات داوری به ضرر ما بود و یک بار هم به نفع ما تمام شد.»
دایو‌های دروغین و پنالتی‌های بحث‌انگیزی که برای تیم‌ها گرفته می‌شود، خیلی راحت قابل رفع است. اینکه بازیکنان متعهد شوند داور را فریب ندهند. چون فریب داور مساوی است با تضییع حق تیم حریف و قطعاً این عمل جوانمردانه‌ای نیست. البته خیلی از مهاجمان آنقدر به توانمندی خود ایمان دارند که به دنبال تمارض در محوطه جریمه حریف نیستند، نمونه اش اللهیار صیادمنش، بازیکن جوانی که در بازی با سایپا برای تیمش پنالتی گرفت و مسبب پیروزی تیمش در این بازی حساس شد. وقتی سارفو به او لگد زد، خود را به زمین نزد و به بازی ادامه داد، اما داور که برخورد را دید، به سرعت پنالتی گرفت و این جا بود که الهیار فهمید چه ضربه سنگینی خورده است. پای او به گونه‌ای خراش برداشت که نتوانست به بازی ادامه دهد و تعویض شد. یک ذهنیت غلط در ذهن فوتبالیست‌های ما نقش بسته و حتی در انتقال این ذهنیت غلط مربیان هم دخیل بوده‌اند، اینکه خود را به زمین نیندازی، داور پنالتی نمی‌گیرد.
سکه فوتبال دو رو دارد. تیمی که سعی می‌کند با دایو دروغین مهاجمش به برتری برسد، روزی از همین حربه ضربه خواهد خورد، چون این بدعت این‌گونه نخواهد بود که فقط در یک تیم اجرا شود. دایو‌های دروغین به فوتبال ضربه می‌زند و وقتی فوتبال ضربه بخورد، همه تیم‌ها ضربه خواهند خورد و مدعی قهرمانی و تیم ته جدولی ندارد. هر تیمی مبتنی بر توانمندی مسیر پیروزی را طی کند، سلامت فوتبال حفظ خواهد شد و از این سلامت همه سود خواهند برد.
مهاجمی که به دروغ خود را به زمین می‌اندازد، یک لحظه فکر کند که این دایو دروغین چه ضربه‌ای به تیم و تماشاگران حریف وارد می‌کند و چه چالشی که برای داور به وجود نمی‌آورد؟ فقط کافی است مهاجمی که به دنبال دایو دروغین است، فکر کند اگر این عمل در محوطه جریمه خودشان و توسط مهاجم حریف شکل گیرد، چه احساسی پیدا خواهد کرد. به زمین انداختن بی‌مورد فقط در محوطه جریمه نیست. در سایر نقاط زمین هم رخ می‌دهد.
جواد نکونام وقتی از لالیگا به لیگ برتر برگشت، درخصوص تفاوت‌های دو لیگ گفت: «در ایران بازی بار‌ها و بار‌ها به دلیل تمارض بازیکنان متوقف می‌شود و این سرعت بازی را می‌گیرد!»
چه خوب می‌شد به استناد همان جمله‌ای که قبلاً بار‌ها و بار‌ها شنیدیم که دروغگو دشمن خداست، مهاجمان هیچ تیم لیگ برتری، دسته اولی، دسته دومی و الی آخر برای گلزنی به دنبال دایو دروغین نباشند.
بی‌قانونی در مورد دایو‌های دروغین
اگر بازیکنی داور را فریب بدهد و داور به سود تیم آن‌ها پنالتی بگیرد و تیم حریف متضرر شود، کمیته انضباطی می‌تواند وارد عمل شود و بازیکن خاطی را جریمه کند؟ در پاسخ به این سؤال متأسفانه باید گفت: نه! کمیته انضباطی تنها می‌تواند به اشتباهات غیرفنی داور ورود کند. مثلاً داور به بازیکنی کارت زرد یا قرمز نشان بدهد و به اشتباه این کارت را برای بازیکن دیگری ثبت کند. یا اینکه داور در دادن کارت به بازیکنی مرتکب اشتباه شده باشد. اینجا باید مهاجمانی که به دروغ دایو می‌زنند را به وجدان‌های بیدار خودشان ارجاع دهیم. شاید عذاب وجدان باعث شود در ادامه دست از این کار بردارند.
مهاجمان و کارشناسان فوتبال پاسخ می‌دهند
به نظر شما فریب داور کار جوانمردانه‌ای است؟
بسیاری از کارشناسان داوری و فوتبال معتقد هستند که پنالتی گرفته شده در بازی سپاهان و نساجی مازندران با شبیه‌سازی و فریب داور توسط مهاجم به دست آمده است. اما اینکه فریب داور در فوتبال کار جوانمردانه‌ای است و آیا در فوتبال حرفه‌ای این مسائل طبیعی بوده، سؤالی است که آن را با تنی چند از بازیکنان و کارشناسان فوتبال کشورمان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
ناصر محمدخانی: گول زدن داور کار درستی نیست
مهاجم اسبق تیم ملی و پرسپولیس در این خصوص گفت: من هرگز به یاد ندارم زمانی که فوتبال بازی می‌کردم، بخواهم با یک حرکت ناجوانمردانه داور را فریب بدهم و این کار درستی نیست. باور کنید ۹۰ دقیقه ما را می‌زدند، اما خم به ابرو نمی‌آوردیم. فوتبال یک بازی جوانمردانه است و شبیه‌سازی برای فریب داور کار خوبی نیست و من این کار برخی مهاجمان امروزی را تأیید نمی‌کنم و امیدوارم شاهد چنین صحنه‌هایی در فوتبال ایران نباشیم، چون زمانی که ما بازی می‌کردیم از این چیز‌ها وجود نداشت.
عبدالعلی چنگیز: نمی‌شود از مهاجم ایراد گرفت
مهاجم اسبق تیم ملی و استقلال در این خصوص گفت: یک مهاجم در فوتبال امروزی سعی نمی‌کند با شبیه‌سازی پنالتی بگیرد حالا شاید در بعضی صحنه‌ها اتفاقات اینچنینی رقم بخورد و یک مهاجم برای برد تیمش و یا جلوگیری از شکست مجبور شود در یک صحنه طوری وانمود کند که او را سرنگون کرده‌ا‌ند. روی هم رفته نمی‌شود از مهاجم ایراد گرفت و این حوادث جزیی از فوتبال است و امکان دارد یک مهاجم وقتی با سرعتی بالا وارد محوطه می‌شود با یک تلنگر به زمین بیفتد و داور را به اشتباه بیندازد.
ابراهیم تهامی: داوران نباید فریب مهاجمان را بخورند
مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص به خبرورزشی گفت: این مسائل جزئی از فوتبال امروزی است و داوران هم در این خصوص وظیفه مهمی دارند. چرا یک داور باید با شبیه‌سازی فریب مهاجم را بخورد؟ اتفاقاً داوران امروزی مهاجمان را خوب می‌شناسند و می‌دانند کدامیک اهل فریبکاری و شبیه‌سازی هستند. من کار مهاجمان را تأیید نمی‌کنم، ولی معتقدم این کار در فوتبال حرفه‌ای امری طبیعی است. خود من فقط یک بار در زندگی فوتبالی‌ام شبیه‌سازی کردم و طوری خود را زمین انداختم که داور نمی‌توانست پنالتی نگیرد، اما در کل در فوتبال امروزی این مسائل وجود دارد.
جاسم کرار: اسم من بد دررفته است
هافبک عراقی صنعت نفت آبادان در این خصوص گفت: باور کنید من هرگز اهل فریب‌کاری و شبیه‌سازی نبوده‌ام، اما طوری وانمود می‌کنند که من عمداً خودم را زمین می‌زنم و جریان‌سازی می‌کنم. من بازیکنی تکنیکی هستم و چرا باید شبیه‌سازی کنم در حالی که توان دریبل زدن بازیکن مستقیم خودم را دارم؟ در فوتبال امروزی پیش می‌آید که برخی مهاجمان داور را فریب می‌دهند، ولی من تا جایی که توانسته‌ام جوانمردانه کار کرده‌ام و اگر واقعاً سرنگون شده‌ام به خاطر خطای مدافعان یا هافبک‌ها بوده است. متأسفانه در برنامه ۹۰ طوری مرا نشان داده‌اند که گویی همیشه قصد حاشیه‌سازی دارم.
محمدرضا خلعتبری: نیازی به شبیه‌سازی ندارم
مهاجم پدیده مشهد که تیمش صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر است به خبرورزشی گفت: من به شخصه نیازی به گول زدن داور ندارم چرا که توانایی دریبل زدن دارم و اگر می‌خواستم با این کار‌ها به فوتبالم ادامه دهم تا ۳۴ سالگی در سطح اول فوتبال حضور نداشتم. بعضی وقت‌ها مدافع بی‌احتیاطی می‌کند و مهاجم هم از این فرصت استفاده کرده و تیمش را به حق صاحب پنالتی می‌کند و اشتباه اصلی را مدافع انجام می‌دهد، اما خود من خیلی کم پیش آمده که بخواهم از ضعف داور به سود خودم استفاده کنم و من این مسئله را تأیید نمی‌کنم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی