۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

پرسپولیس عصر امروز حساس‌ترین بازی چند دهه اخیر خود را در مرحله برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل السد قطر انجام می‌دهد تا با کسب برتری راهی فینال شود.

به گزارش خبرورزشی، عصر امروز بدون هیچ تردیدی، مهم‌ترین بازی پرسپولیس در دهه ۹۰ در ورزشگاه آزادی سوت می‌خورد. دیداری که یک سوی آن، تیم پرستاره و متمول قطری است. بازی با برد یک بر صفر پرسپولیس شروع می‌شود؛ پیروزی در نیمه نخست رقابت در دوحه. یک نتیجه عالی که کمتر کسی فکرش را می‌کرد به سود شاگردان برانکو با این همه مشکلی که دارند، رقم بخورد، اما شاید ما یادمان رفته بود فوتبال، ورزش اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است. پرسپولیس آن بازی را برد و حالا در تهران، می‌خواهد در کنار تماشاگرانش جشن صعود بگیرد. می‌توانیم ساعت‌ها در مورد حواشی و اتفاقات حرف بزنیم، اما نکته مهم‌تر، تاکتیکی است که برانکو باید برای کسب جواز صعود به فینال از آن سود ببرد.
قبل از آنکه نظرات کارشناسان را بخوانید، بگذارید یک بار دیگر همه چیز را بررسی کنیم. ورزشگاه آزادی با بیشترین میزان تماشاگر، میزبان بازی خواهد بود. فشار آن‌ها می‌تواند بخش بزرگی از معادله صعود به فینال را حل کند. از سوی دیگر، برانکو برای کسب اجازه صعود به فینال شاید به اندازه السد ستاره و بازیکنانی نداشته باشد که به صورت فردی توانایی تغییر نتایج را دارند، اما او صاحب یک «تیم ستاره» است. تیمی که فوتبال بازی کردن، اداره توپ و میدان، گلزنی، خوب دفاع کردن و کسب پیروزی با کمترین گل خورده را بلد است. فاکتور‌هایی که پرسپولیس را به این جایگاه رسانده؛ تنها تیم قاره آسیا که دو فصل پیاپی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در دو سال گذشته پا گذاشته است.
تیمی که بازی رفت را برده، می‌تواند به اداره زمان و زمین بپردازد و با ارائه یک بازی محتاطانه، به فینال برسد. شاید شما به عنوان کسی که در تب و تاب بازی امروز قرار دارید، به برانکو پیشنهاد بدهید که به فکر دفاع کردن باشد. اتفاقاً تیمش توانسته ۶ کلین‌شیت را تا اینجای کار ثبت کند و این یعنی پرسپولیس خیلی سخت گل می‌خورد ولی روی دیگر بازی، حضور بازیکنانی مثل اکرم عفیف، بغداد بونجاح، گابی، ژاوی و... است که باعث می‌شوند السد همیشه بوی گل بدهد و برای هر حریفی خطرناک تلقی شود. در این بازی، پرسپولیس نباید گل بخورد و این در حالی است که با این همه ستاره، السد در یک لحظه می‌تواند همه رؤیا‌ها را خراب کند. حالا شاید نظرتان تغییر کرده باشد. پرسپولیس در کنار دفاع، باید به گلزنی هم فکر کند وگرنه به دردسر می‌افتد. حالا به برانکو چه پیشنهادی می‌دهید؟
تکیه پرسپولیس در این بازی به هوادارانش است. تماشاگرانی که وظیفه دارند در طول ۹۰ دقیقه، برای رسیدن به یک افتخار تاریخی، پرسپولیس را مورد حمایت قرار بدهند. در واقع این درخواست برانکو و شاگردانش از کسانی است که امروز به ورزشگاه آزادی می‌روند. پرسپولیس در شروع بازی به هیاهوی آن‌ها احتیاج مبرم دارد، اما السد تیمی حرفه‌ای است و مقابل استقلال ثابت کرد بعد از ۳۰ دقیقه ابتدایی، از موجی که با فشار هواداران تحمل کرده، عبور می‌کند. از آن به بعد، نقش بازیکنان پررنگ‌تر خواهد شد. در شروع نیمه دوم با هر نتیجه‌ای که رقم بخورد، باز هم این تماشاگران هستند که باید یک غوغای واقعی به راه انداخته و السد را عقب نگه دارند زیرا پرسپولیس روی نیمکت ذخیره‌های خود، هیچ بازیکن مؤثری را نمی‌بیند که برای ایجاد تغییر در بازی راهی میدان شود. از این رو، تماشاگران باید جای نیروی تازه‌نفس را بگیرند. نیمه دوم البته نیمه مربیان است و برانکو باید به قول فوتبالی‌ها «کار را دربیاورد» آن هم در آخرین دقایق کار.
اما نزدیکان به برانکو می‌گویند او ذهنیت روشنی برای بازی با السد دارد و می‌خواهد حریف قطری خود را حسابی غافلگیر کند. برانکو برخلاف تصوراتی که وجود دارد، به جای اداره بازی قصدش استفاده از فشار هواداران برای رسیدن سریع به گل است. با این حساب باید منتظر ۳۰ دقیقه برق‌آسا برای پرسپولیس باشیم؛ ۳۰ دقیقه‌ای که متضمن صعود تیم به فینال خواهد بود. همین مدت، زمانی است که برانکو بیش از همیشه به هواداران احتیاج دارد. یعنی آن‌ها در ۳۰ دقیقه اول، حریف را تحت فشار بگذارند تا پرسپولیس به گل برسد. بعد ازآن، در ۳۰ دقیقه بعد، تا حدود دقیقه ۶۰، بازیکنان هستند که وظیفه حفظ بازی را بر عهده خواهند داشت. در ۳۰ دقیقه پایانی، برانکو وارد عمل می‌شود و امیدواریم بار دیگر از کلاه جادویی اش، جواز صعود به فینال را بیرون بیاورد. این مثلث، امروز کار سختی دارند و هر کدام، بخشی از کار صعود را بر دوش می‌کشند؛ هواداران، بازیکنان و کادر فنی.
مربیان و کارشناسان باسابقه آسیایی پاسخ می‌دهند
چه روشی را به پرسپولیس برای صعود پیشنهاد می‌دهید
پرسپولیس عصر امروز حساس‌ترین بازی چند دهه اخیر خود را در مرحله برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل السد قطر انجام می‌دهد تا با کسب برتری راهی فینال شود. این در حالی است که با توجه به نتیجه بازی رفت، پرسپولیس با یک مساوی هم می‌تواند فینالیست شود. در این خصوص با تنی چند از مربیان با سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا هم‌صحبت شدیم. صحبت‌های این عزیزان در پی می‌آید.
منصور ابراهیم‌زاده: باید خط میانی السد را از کار بیندازیم
سرمربی پیشین ذوب‌آهن، در این خصوص گفت: پرسپولیس نه بی‌محابا حمله کند و نه به دفاع بپردازد. سبک بازی پرسپولیس باید منطقی و عاری از هر نوع احساسی شدن باشد. اگر خط هافبک السد قطر از کار بیفتد مهاجمان این تیم هم نمی‌توانند صاحب موقعیت شوند و این کار اصلی پرسپولیسی‌هاست که هافبک‌هایی، چون ژاوی و... را از جریان بازی خارج کنند. در این صورت می‌شود حتی دروازه السد را باز کرد. قطعاً قطری‌ها تیمی حرفه‌ای دارند، اما در ورزشگاه آزادی توان‌شان تحلیل می‌یابد.
حمید درخشان: ژاوی را باید از بازی خارج کرد
سرمربی و کاپیتان اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: پرسپولیس باید هوشیارانه در زمین بازی کند و در خطوط ۳ گانه بالاترین تمرکز را داشته باشد. نباید اجازه داد السد روی دروازه پرسپولیس فشار بیاورد و بی‌محابا هم حمله نکنیم، چون شاید روی ضدحمله غافلگیر شویم. بدون شک بهترین بازیکن السد قطر ژاوی است و باید مثل بازی رفت او را از کار بیندازیم و اجازه بازیسازی از وسط زمین را به او ندهیم. با محکم کردن کمربند میانی می‌شود او را از دور خارج کرد و پرسپولیس هم به خواسته‌اش برسد.
مصطفی دنیزلی: پرسپولیس باید محکم و جانانه بازی کند
سرمربی ترکیه‌ای اسبق پرسپولیس، در این خصوص به ما گفت: من خیلی دوست داشتم با پرسپولیس در لیگ قهرمانان حضوری موفق داشته باشم، ولی آن زمان تفکر پرسپولیسی‌ها فقط روی صعود به مراحل بالاتر بود و همین آن‌ها را قانع می‌کرد. اگرچه حالا تیم آن‌قدر حرفه‌ای شده که همه از قهرمانی در آسیا حرف می‌زنند و من از این بابت خوشحالم. من بازی‌های پرسپولیس را در فضای مجازی دنبال می‌کنم و امیدوارم مثل بازی رفت با ارائه یک بازی محکم و جانانه به برتری برسند و راهی فینال لیگ قهرمانان شوند.
امیر قلعه‌نویی: پرسپولیس نباید به السدی‌ها زمان بدهد
سرمربی سپاهان در این خصوص گفت: من روز گذشته هم در رادیو گفتم که پرسپولیس نباید به السدی‌ها زمان بدهد. جو ورزشگاه آزادی فقط حدود ۲۰ دقیقه روی بازیکنان السد تأثیر منفی می‌گذارد، اما از این دقیقه به بعد السد جو را پیدا می‌کند و، چون بازیکنان حرفه‌ای و ستاره بیشتری دارد می‌تواند پرسپولیس را اذیت کند. پرسپولیس باید در بازی امروز منطقی کار کند و تمام تلاشش بر این باشد که در ۲۰، ۲۵ دقیقه اول به گل برسد و خواسته‌اش را اجرایی کند و ان‌شاءا... راهی فینال شود.
محمود خوردبین: برانکو راه صعود را می‌داند
سرپرست باسابقه و پیشین پرسپولیس، در این خصوص به ما گفت: السد نمی‌آید با این همه هزینه و سر و صدا در تهران راحت ببازد و برود. آن‌ها تیم خوبی دارند. هواداران هم از دقیقه یک تا ۹۰ تشویق کرده و پرسپولیس را حمایت می‌کنند و قطعاً بچه‌های باغیرت پرسپولیس از جان مایه خواهند گذاشت تا برنده از زمین بیرون بروند. قطعاً این بازی از بازی رفت سخت‌تر است. بازیکنان پرسپولیس را نباید تحت فشار گذاشت. درست است پرسپولیس از لحاظ بازیکن در تنگناست، ولی مربی باهوشی داریم که راه عبور از این مرحله را هم می‌داند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی