نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سیدعلی ضیا امشب در برنامه «فرمول یک» میزبان محمد دادکان رییس پیشین فدراسیون فوتبال بود که گفتگوی آتشینی انجام شد.

دادکان اصلاح طلب و اصولگرا را شُست!
به گزارش خبرورزشی، دادکان که به دعوت علی ضیا به «فرمول یک» رفت، تند و صریح درباره مسائل گوناگون از استعفایش تا پیشنهاد وزارت، وضعیت فعلی مملکت، دانشگاه آزاد و اصولگرا و اصلاح طلب بودنش سخن گفت.
فشار می‌آوردند که تیم ملی حتما باید صعود کند
دادکان در ابتدا با بیان اینکه تیم ملی این ظرفیت را دارد که جزو سه چهار تیم اول جام ملت‌ها باشد، درباره برخی فشار‌هایی که همیشه روی این تیم بوده اظهار کرد: کسانی که اصلا توپ را تشخیص نمی‌دادند به عنوان مسئول ورزش کشور انتخاب شدند و شرایط را طوری پیش بردند که انگار تیم ملی حتما باید در جام جهانی صعود کند.
فدراسیون باید استقلال داشته باشد
وی افزود: اکنون هم با کی روش همین کار را می‌کنند و می‌گویند اگر صعود نکند او را نمی‌خواهیم. استقلال یک فدراسیون خیلی مهم است. من ۴۰ سال است معلمم و بر این اعتقادم. وقتی استقلال نداشته باشیم و تصمیمات جای دیگری گرفته شود می‌بینیم با سرمربی تیم ملی که نماد کشور است چه برخورد‌هایی می‌شود.
در فوتبال نمی‌شود چیزی را پیش بینی کرد فقط می‌توان آرزوی موفقیت کرد
این مدیر باسابقه تاکید کرد: چه کسی گفته است ما باید صعود کنیم؟ ایتالیا ۱۰ موقعیت گل را از دست داد، اما کره شمالی یک موقعیت داشت و از آن استفاده کرد، در فوتبال نمی‌شود چیزی را پیش بینی کرد. حرف درباره تیم ملی یک کار تخصصی است و کسانی باید صحبت کنند که تخصص آن را دارند. در زمان من هم هجمه و فشار علیه تیم ملی بود، اما من سعی کردم آن‌ها را نادیده بگیرم.
گفتند بختیاری زاده، گل محمدی و دایی را از تیم ملی حذف کن من هم استعفا دادم
دادکان در پاسخ به ضیا درباره ماجرای استعفایش از فدراسیون فوتبال توضیح داد: در یک برنامه به من گفتند شما از فدراسیون رفتی؟ گفتم نه بهتر است بگوییم برکنار شدم. به من گفتند اگر سهراب بختیاری زاده، یحیی گل محمدی و علی دایی در تیم ملی نباشند بهتر است من گفتم نباید افراد غیرتخصصی نظر بدهند. هر سه این افراد موفق بودند.
رییس وقت وزارت ورزش می‌خواست رییس فدراسیون هم باشد و باعث تعلیق فوتبال شد
وی دراین باره که چرا باعث ۱۸ ماه تعلیق فوتبال شده است، تصریح کرد: من فوتبال را تعلیق نکردم. من استعفایم را دادم و رفتم. رییس وقت وزارت ورزش می‌خواست رییس فدراسیون هم شود فیفا به همین خاطر تعلیق گذاشت. من استعفا دادم و در دفترم این را رسانه‌ای کردم. آن موقع فیفا قدم گذاشت تا بر انتخابات بعدی نظارت کنند، اما آن آدم (علی آبادی) کنار نمی‌رفت و می‌گفت من باید باشم. می‌خواستند این موضوعات را به من بچسبانند، اما گفتم به خاطر وطنم استعفا می‌دهم. آن زمان من عضو فیفا و دو کمیته در آسیا بودم، اما به راحتی نامه نوشتند و گفتند دادکان رفته و کرسی‌های من را گرفتند. اخیرا آقای تاج مرا معرفی کردند و من می‌روم و می‌آیم. کمیته اجرایی آسیا هم در اختیار ایران بود که آن را هم از ما گرفتند.
ضعیف‌ترین آدم را سر کار می‌گذاریم و می‌گوییم اجنبی‌ها نمی‌گذارند کار کنیم!
دادکان درباره صراحت لهجه اش گفت: حرف‌های من نه علیه دینم است نه نظام و با سر بالا با شهامت حرف می‌زنم. شما می‌گردید و ضعیف‌ترین آدم را سر کار می‌گذارید. یاد گرفته ایم بگوییم اجنبی‌ها و خارجی‌ها و اسراییل و آمریکا و انگلیس نمی‌گذاشتند. شما و برنامه تان جوانید. این را بدانید که دو چیز قوام هر کشور، حکومت و قومی است؛ عدالت و آزادی. دو چیز هم هر قومی را زمین می‌زند؛ دروغ و افراد نالایق.
کشورمان را دست افراد نالایق و دروغگو داده ایم
وی تاکید کرد: ما کشورمان را دست افراد نالایق و دروغگو گذاشته ایم که کشور بزرگ و با عظمت ما را بچرخانند. چه کسی گفته باید ۸ سال باشید؟ کشوری که نفت و گاز دارد و سالی ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد، اما در مقابل کشوری که فقط چاقو و ساعت دارد چه دارد؟ سوییس فقط مدیر تولید کرده است. وقتی نمی‌توانی برو. چرا مملکت مستاصل بماند. همه اش می‌گویند ما دشمن داریم! بابا دشمن همین جا است. شما فرصت را از جوان‌ها گرفته اید. من ۵۰ ساله بودم مرا کنار گذاشته اید حالا ۶۳ ساله شده ام برای من زشت نیست برگردم؟
گفتند رییس جمهور برای وزارت ورزش چهار شرط دارد
رییس اسبق فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوال ضیا مبنی بر اینکه آیا شما پیشنهاد وزارت ورزش در دولت اول روحانی را رد کردید، گفت: نه من این کار را نکردم. مرا مثل بقیه صدا کردند و از من برنامه و اسامی که می‌خواهند با من کار کنند گرفتند و گفتند برای وزارت ورزش شانس داری. چهار شرط هم گذاشتند و گفتند آقای رییس جمهور برای هر وزیری شروط تخصص، خوش نامی، مبارزه با فساد موجود و خصوصی سازی را در نظر دارد. من گفتم سه و چهار را دارم. خصوصی سازی کرده ام و با فساد هم مبارزه کردم.
به من گفتند واجد شرایط هستی، اما سلطانی فر و صالحی امیری انتخاب شدند!
وی ادام داد: در آن جلسه آقای ربیعی بود و می‌تواند بگوید من کجا را خلاف گفتم. آقای کلانتری هم آمد. گفتم یک و دو را از مردم بپرسید. آقای ربیعی دفتری را باز کرد و گفت ما عضو کمیته‌ای هستیم که باید وزیر را انتخاب کنیم و شما یک و دو را هم دارید. من بیرون آمدم و بعد‌ها فهمیدم این خصوصیات در آقای سلطانی فر و صالحی امیری بوده است! عیبی ندارد مدیر بشوید. اما شما روی کفایت انتخاب شده اید؟ ولله نه. روی روابط انتخاب شدید. از من هم خواستند با این‌ها کار کنم گفتم اصلا.
۹ نفر صاحب نظر را کنار می‌گذاریم و فرد نامربوط را مدیر می‌کنیم
دادکان در پاسخ به اینکه چرا گوشه‌ای از کار را نگرفتید و کمک نکردید، گفت: چینی‌ها وقتی سمیناری برگزار می‌کنند آخر سر برگه‌ای می‌دهند و می‌گویند اظهارنظر کنید. کسی مثل من که شرکت می‌کند می‌گوید پردازش اطلاعات شما ضعیف است. روز آخر می‌گویند شما درست می‌گویی ما ۱۰ نفر را به عنوان وزیر انتخاب می‌کنیم، همه با هم کار می‌کنند و در نهایت یکی وزیر می‌شود و ۹ نفر دیگر موظفند با او کار کنند. ولی در ایران ما ۱۰ نفر را انتخاب می‌کنیم که ۹ نفرشان صاحب نظرند، ولی کار را به آن‌ها نمی‌دهیم و می‌دهیم به نفر ۱۰ که این ویژگی‌ها را ندارد! بخش اعظم مدیران اینگونه انتخاب می‌شوند. شما اگر وطنتان را دوست دارید این کار را نکنید. در سوییس بر اساس لیاقت‌ها افراد انتخاب می‌شوند.
همه چیزم را بدهم دینم را نمی‌دهم
وی در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد: من بعد انقلاب موهایم را کوتاه نکردم و ریش نگذاشتم. از سال ۵۰ همین گونه بودم و اعتقاداتی داشتم که به آن وفادار بودم و خودم و خانواده ام همه چیزم را بدهم دینم را نمی‌دهم.
۸ سال آن‌ها در جام بودند ۶ سال این‌ها بر جام هستند چه چیزی گیر مردم آمده است
این مدیر پیشکسوت در این باره که اگر شما وزیر شده بودید چه می‌شد، گفت: وضع حالا با ۶ سال فرق می‌کند. ۸ سال آن‌ها در جام بودند ۶ سال این‌ها برجام هستند چه چیزی گیر مردم آمده است؟ ثروتهایشان همه رفت.
دادکان اصلاح طلب و اصولگرا را شُست!
همه فاسد نشده اند آدم‌های خوب را نمی‌گذارند کار کنند
دادکان تصریح کرد: «آن فرد برای من» عزیز است. رییس جمهور می‌تواند این را درباره افرادی که انتخاب کرده بگوید، اما نمی‌تواند بگوید من بهترین افراد را انتخاب کردم! شما در بعضی موارد بدترین‌ها را انتخاب کردید. مملکتی رو به فساد می‌رود که مردم فکر کنند همه فاسد شده اند به خدا اینطور نیست آدم‌های خوب را نمی‌گذارند کار کنند. من این حق را ندارم بگویم مردم وطن و دینشان را دوست دارند؟ بگذارید مردم اظهارنظر کنند. اگر بگذاریم شرایط بدتر شود خوب است؟
ماجرای اخراج دادکان از پرسپولیس در دهه ۵۰
وی ادامه داد: من سال ۱۳۵۵ بدترین حرف‌ها را در پرسپولیس زدم و اخراج شدم. گفتم مدیریت پرسپولیس دارد اشتباه می‌کند و صبحش عذرم را خواستند. بعد از چند ماه مورد تشویق قرار گرفتم و به تیم ملی هم رفتم. قصد من از انتقاداتم فقط این است که بگویم ایران، دینم و مردم را دوست دارم. دلم می‌خواهد حرف بزنم و کسی را هم نمی‌توانم تخطئه کنم.
سیدجلال حسینی بزرگترین غایب تیم ملی است
دادکان در پاسخ به سوال برنامه مبنی بر اینکه بزرگترین غایب تیم ملی کیست، گفت: سیدجلال حسینی، رضا قوچان نژاد، سعید عزت الهی هر سه غایبند. قوچان نژاد سالیان سال توپ زده، عزت اللهی هم جوانی است که باید به او احترام گذاشت، سیدجلال هم زمان خود من کاپیتان تیم ملی در عربستان بود و در فوتبال سن و سال مطرح نیست و توانایی مهم است. من سیدجلال را انتخاب می‌کنم.
اصولگرا و اصلاح طلب دنبال منابع قدرت، شهرت و ثروت هستند
وی در این باره که شما اصلاح طلبید یا اصولگرا، یادآور شد: اصولگرا و اصلاح طلب دنبال منابع قدرت، شهرت و ثروت هستند. جان امام حسین مردم کشورم گول هیچ کدامشان را نخورید. یکی شان بیاید جلوی من بگوید ما نبردیم و نخوردیم و نه شهرت طلب بودیم نه قدرت طلب. تا من خلافش را ثابت کنم. باید از هر کدام آن‌ها سه سوال پرسید؟ بچه هایت کجاست؟ اکثرا انگلیس، آمریکا، کانادا و فرانسه! دومین سوال که بچه هایت کدامشان مثل شهید حججی شدند یا در خانواده تان چه کسی شهید و جانباز شده؟ به مولا علی هیچ کدام! همچنین بپرسید خانه ات کجا بوده الان کجایی؟
دادکان پاسخ این سوالات را اینگونه داد: من دو دختر دارم، پسر ندارم. هر دو فوق لیسانس دارند، روانشناسی بالینی و میکروبیولوژی هستند. هر دو خانه اند و من رانتی ندارم. بچه پاچنار هستم و خانه پدری ام ۱۴۰۰، ۱۵۰۰ متر بود. اکنون در میرداماد در یک آپارتمان ۱۷۰ متری می‌نشینم. آن زمان هم پاچنار وسط شهر بود نه پایین شهر.
بچه‌های خودتان را هم بفرستید مدافع حرم شوند
رییس اسبق فدراسیون فوتبال اظهار کرد: دیروز جانباز ۷۵ درصد به من پیام داد و گفت یادت افتادم که ۳۲ سال پیش شما فقط در فدراسیون کشتی از من دفاع کردی، از تو ممنونم. ما در کشورمان فقط به یک قشر بدهکاریم و وامدار یک قشر هستیم، هرجا سخنرانی کردم گفتم ما به یک قشر بدهکار و وامدار هستیم آن هم خانواده شهدا و جانبازان. شما وقتی در دولت هستی مدافعان حرم تشویق می‌شوند خب بچه‌های خودتان را هم بفرستید آن وقت انقلاب سرشار می‌شود. روح امثال شهید حججی و همت هم شاد باشد.
احمدی نژاد هم مرا می‌خواست
وی در پاسخ به این سوال ضیا مبنی بر اینکه شما در دولت اصلاح طلب سرکار آمدید، در دولت اصولگرا برکنار شدید و در دولت روحانی دعوت به کار شدید، این‌ها یعنی شما اصلاح طلبید، گفت: آقای دکتر احمدی نژاد در دو برنامه تلویزیونی از من به نیکی یاد کرد و گفت هیچوقت نمی‌خواستم دادکان برود، پس او هم که اصولگرا بود مرا می‌خواست. زمان هاشمی هم روحش شاد در وزارت علوم مسئول انجمن ورزشی بودم و اعزام دانشجویان فوتبال و فوتسال با من بود.
کسی که نمی‌توانست دانشگاه ۱۵ هزار نفره را بچرخاند او را برای ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذاشتند!
دادکان ادامه داد: دانشگاه آزاد ۳۰ سال اداره کل بود دکتر میرزاده به عنوان رییس دانشگاه وقتی مسئولیت گرفت گفت آقای هاشمی می‌خواهد این جا را معاونت کند، شما هستید؟ من هم رفتم و چهار سال معاونت ورزشی دانشگاه آزاد شدم. بعد که من کنار رفتم اداره کل شد. بعضی وقت‌ها شما رییس یک مجموعه هستی و موفق نیستی، مثلا رییس دانشگاه شهید بهشتی که ۱۵ هزار نفر دانشجو دارد و نمی‌توانی آنجا را بچرخانی، اما شما را به دانشگاهی می‌برند که ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آدم دارد! به منشی آن رییس زنگ زدم گفتم این کار بزرگی است، از پسش برمی آیی؟
شهرت پدر دادکان در نزد علما
این مدیر قدیمی در پایان درباره مرحوم پدرش نیز بیان کرد: آقای قوام، حاج آقای ناطق نوری، آقای دانشمند، کافی و نوری همه در نوارهایشان از پدر من یاد کرده اند. آقای قوام می‌خواسته تعریف معرفت را بشنود، افراد مختلفی را پیش او می‌برند و نظراتشان را در این باره می‌گویند. تا اینکه او می‌گوید مصطفی را صدا کنید. پدر من هم پیش ایشان می‌رود و می‌گوید معرفت یعنی نمک بخوری و نمکدان نشکنی. می‌گوید مصطفی تو بی سواد چیزی به من گفتی که هیچکس نگفت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی