۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

جام ملت‌های آسیا در امارات می‌تواند یادآور خاطرات خوب جام ملت‌های ۱۹۹۶ برای ما باشد.

یادداشت| جام ملت‌ها در امارات برای ایران خوش‌یمن است
خبرورزشی/مهدی یکتا: دیروز حوالی ساعت ۱۴ به وقت تهران، تیم ملی کشورمان به امارات رسید. اولین بازی شاگردان کی‌روش در جام ملت‌های آسیا (۲۰۱۹ امارات) دوشنبه ۱۷ دی ماه جاری برابر یمن برگزار می‌شود. دیروز یکی از بروبچه‌های تحریریه خبرورزشی به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: «به این دوره از جام ملت‌ها خیلی خوشبین هستم، چون د امارات برگزار می‌شود. امارات هم برای فوتبال ما خوش‌یمن است!»
حرفی که خیلی هم بیراه نیست. اواخر سال ۱۳۷۴ و در حالی که گفته می‌شد فدراسیون فوتبال و رئیس آن داریوش مصطفوی در حال مذاکره با مربیان مطرحی همچون آلفرد ریدل و اتو فیستر است ناگهان فائقی پیشنهادی جسورانه داد و محمد مایلی‌کهن سرمربی تیم ملی کشورمان شد. مایلی‌کهن در شرایطی هدایت تیم ملی ایران را به دست گرفت که در آن مقطع تیم ما رتبه ۱۲۱ رنکینگ فیفا را داشت. با این وجود آن تیم در بازی‌های تدارکاتی خود قطر و کویت را در خانه حریفان برد و در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های ۱۹۹۶ به نپال ۱۲ گل و به سریلانکا ۱۱ گل زد! مایلی‌کهن در حالی تیم ما را به جام ملت‌ها برد که ترکیبی از باتجربه‌هایی همچون احمدرضا عابدزاده، مجتبی محرمی، فرشاد فلاحت‌زاده، محمد خاکپور، مجتبی محرمی، علی دایی، حمید استیلی و... را کنار جوان‌تر‌هایی همچون نیما نکیسا، مهرداد میناوند، داریوش یزدانی، مهدی مهدوی‌کیا، علی موسوی و... در اختیار داشت. هرچند در شروع مسابقات تیم ایران با نتیجه ۲ بر یک به عراق باخت، اما چند تغییر در ترکیب اصلی باعث شد نه تنها تایلند را ۳ بریک ببریم بلکه با ۳ گل کریم باقری، علی دایی و خداداد عزیزی، عربستان سعودی را شکست دادیم. حضور کریم باقری در خط میانی کنار حمید استیلی و علیرضا منصوریان با زوج مخوف علی دایی و خداداد عزیزی یکی از قوی‌ترین و درعین حال دوست‌داشتنی‌ترین تیم‌های ملی تاریخ فوتبال ایران را شکل داد. تیمی که ۶ بر ۲ کره‌جنوبی را برد و فقط و فقط حریف جمال قندور ناداور مصری در نیمه‌نهایی نشد. ناداوری که در دقیقه ۲۷ گل سالم خداداد عزیزی را مردود خواند و در دقیقه ۷۵ پنالتی واضح و آشکار روی حمید استیلی را نگرفت تا تیم ایران در ضربات پنالتی مغلوب عربستان شود.
با این حال تیم دوست‌داشتنی مایلی‌کهن عنوان سومی جام ملت‌ها را در دیدار رده‌بندی برابر کویت و در ضربات پنالتی به دست آورد. ضمن آنکه خداداد عزیزی و علی دایی هم به ترتیب به عنوان بهترین بازیکن و گلزن مسابقات انتخاب شدند.
حالا دوباره قرار است تیم کشورمان با ترکیبی از باتجربه‌هایی نظیر مسعود شجاعی، پژمان منتظری، اشکان دژاگه، کریم انصاری‌فرد، احسان حاج‌صفی و جوانانی مثل سیدمجید حسینی، سامان قدوس، سردارآزمون و... پا به جام ملت‌های آسیا در امارات بگذارد.
رقابت‌هایی که می‌تواند یادآور خاطرات خوب جام ملت‌های ۱۹۹۶ برای ما باشد. امیدواریم در این دوره از مسابقات امید ابراهیمی، مهدی طارمی و سردار آزمون همان نقشی را در امارات بازی کنند که ۲۳ سال پیش کریم باقری، خداداد عزیزی و علی دایی بازی کردند. البته با این تفاوت که این بار به جای عنوان سومی، قهرمانی جام ملت‌های آسیا را دسته‌جمعی جشن بگیریم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی