۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رئیس فدراسیون شمشیربازی به خبرورزشی گفت: با این شرایط اقتصادی من نمی‌توانم مربی خارجی بیارم چرا که هر مربی حداقل ماهی ۱۰ هزار دلار می‌خواهد.

خبرورزشی/مهری رنجبر؛ فضل‌الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی، بعد از سابر حالا سودای المپیکی شدن اسلحه‌های اپه و فلوره را دارد. او برای این دو اسلحه هم همان راه اسلحه سابر را می‌رود. سهمیه المپیک از زون آسیا. مسیری که شاید برای شمشیربازان ایرانی امن‌تر باشد. هرچند راحت نیست. این روز‌ها البته به او بابت کمی توجهی اش به دو اسلحه سابر و فلوره انتقاد زیادی می‌شود، اما خودش قبول ندارد.
سهمیه المپیک اپه و فلوره هم می‌گیریم
او روی سهمیه انفرادی اپه و فلوره هم حساب کرده: «تیم‌های اپه و فلوره به خاطر اینکه در رنکینگ جهانی تیم‌های قدرتمند چین، کره و ژاپن حضور دارند عملاً ایران شانسی برای سهمیه تیمی ندارد، اما می‌تواند سهمیه انفرادی بگیرد. به همین خاطر برنامه چیده‌ایم تا فلوره و اپه هم مثل سابر در زون آسیا سهمیه المپیک بگیرند. درست از همان راهی که مجتبی عابدینی سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن را گرفت.»
با سهمیه تیمی، شانس مدال المپیک داریم
باقرزاده، اما حالا همه فکر و ذکرش مدال المپیک شمشیربازی سابر است. اسلحه‌ای که در المپیک ریو ۲۰۱۶ به یک قدمی اش هم رسید: «کمیته فنی برای اسلحه سابر برنامه‌ریزی کرده است. چرا که تیم ما به خاطر رنکینگ جهانی و آسیایی این بار می‌تواند سهمیه تیمی بگیرد. اگر سابر اولین سهمیه تیمی را بگیرد، چهار شمشیرباز به توکیو می‌بریم و به طور حتم شانس مدال تیمی و انفرادی المپیک را داریم.»
نگاه ما به اسلحه یکسان است
رئیس فدراسیون شمشیربازی، اما قبول ندارد که به دو اسلحه فلوره و اپه کمتر توجه می‌شود: «با اینکه توجه ورزش به شمشیربازی بابت نتایج سابر است، اما نگاه ما به سه اسلحه یکسان است. هیچ فرقی بین آن‌ها نیست. حتی هزینه‌ای که ما برای فلوره و اپه می‌کنیم بیشتر از سابر است. با این تفاوت که در سابر چند شمشیرباز پدیده داریم و یک مربی متفکر، خوشفکر و به روز. همه آن‌ها باعث درخشش سابر شد و دنیا را متعجب کرد. باورشان نمی‌شود که آن‌ها با کمترین امکانات این نتایج را می‌گیرند. وزیر ورزش حتی در جلسه چند روز پیش با رؤسا از شانس مدال المپیک ششمیربازی گفت.»
ژاپن ۱۰ برابر ما به سابر می‌رسد
به نظر باقرزاده ضعیفی یک اسلحه یا قوی بودن دو اسلحه همه جای دنیا طبیعی است: «این تنها مختص ایران نیست که سابر قوی است و اپه و فلوره نه، یا برعکس. ژاپن مدال المپیک اسلحه فلوره دارد، اما سابرش در بازی‌های آسیایی به تیم ما ۴۵-۱۵ باخت یا قزاق‌ها در اپه دنیا می‌درخشند و جزو چند تیم اول دنیا هستند، اما سابر و فلوره‌شان هیچ جایگاهی ندارد. چین با این عظمت که در سابر طلای المپیک ۲۰۰۸ پکن را دارد، اما تیم سیزدهم دنیاست و ما هم که مدال المپیک نداریم بالاتر از آن‌ها هستیم و حتی تیم سابرش ۴۵-۴۳ به ما باخت. آن‌ها در دنیا آقایی می‌کنند، اما سابرشان خیلی قوی نیست. ژاپن که سابرش به ما می‌بازد یعنی به این اسلحه نمی‌رسد؟ شک نکنید آن‌ها ۱۰ برابر ما به سه اسلحه‌شان امکانات و بودجه می‌دهند. حتی ونزوئلا سال ۲۰۱۲ طلای اپه المپیک را می‌گیرد، اما سابر و فلوره اش دستش خالی می‌ماند. این یعنی آن‌ها تنها به اسلحه‌ای که مدال گرفته توجه کرده‌اند؟»
تا استعداد نباشد، سرمایه‌گذاری محال است
او این قضیه را در بقیه رشته‌ها هم متداول می‌داند: «آن‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند کارشناسی نمی‌کنند. فقط کافی است ورزش دنیا را چک کنید. در شنا، شیرجه و واترپلو، ما بعد از ۴۰ سال تیم ملی واترپلوی‌مان در بازی‌های آسیایی مدال گرفت، اما شنا و شیرجه نتیجه‌ای نگرفتند. این یعنی فدراسیون به شنا و شیرجه توجه ندارد؟ من تا استعداد نداشته باشم نمی‌توانم روی اسلحه‌ای سرمایه‌گذاری کنم. من ششمیربازی را چند مسابقه فرستادم، اما باخته، یعنی باید باز هم روی او سرمایه‌گذاری کنم؟»
۶۰، ۷۰ درصد احتمال برخورد با رژیم اشغالگر داریم
باقرزاده، اما دلیل مهمتری برای عدم رشد فلوره و اپه همپای سابر دارد: «مشکل اصلی ما برای دو اسلحه سابر و اپه رژیم اشغالگر قدس است. به خاطر همین معمولاً سفر‌های شمشیربازان فلوره و اپه لغو می‌شود. حتی در قهرمانی جهان ووژی چین چهار شمشیرباز اپه و فلوره به خاطر برخورد با نماینده رژیم اشغالگر قدس اعزام نشدند در حالی که اردو داشتند. معمولاً ۸ شمشیرباز در جهانی فلوره و اپه هستند که احتمال برخورد بچه‌های ما با آن‌ها ۶۰، ۷۰ درصد است. در حالی که این نسبت در سابر کمتر است. در همه این سال‌ها تنها یک بار مجتبی عابدینی حریف رژیم اشغالگر قدس شد؛ بنابراین این مسئله باعث می‌شود شمشیربازان اپه و فلوره کمتر با رقبای خارجی مسابقه دهند و پیشرفت خیلی کندی داشته باشند.»
فخری ماهی ۶۰۰ دلار می‌گیرد
رئیس فدراسیون شمشیربازی اعتراف می‌کند، سرمربی تیم ملی سابر کمترین حقوق را می‌گیرد: با این شرایط اقتصادی من نمی‌توانم مربی خارجی بیارم چرا که هر مربی حداقل ماهی ۱۰ هزار دلار می‌خواهد یعنی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان؛ نصف بیشتر بودجه سالانه فدراسیون. در حالی که حالا پیمان فرخی سرمربی تیم ملی سابر کمترین میزان دستمزد را می‌گیرد. ماهی ۶۰۰ دلار. البته تیم‌های فلوره و اپه هم از صفر تا صد زیر نظر علی یعقوبیان و محمدی دو مربی ایرانی کار می‌کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی