نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در سال‌های اخیر حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال یکی از دغدغه‌های اجتماعی بوده که دستاویز بحث از سوی رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرورزشی، حضور بانوان در استادیوم‌ها یکی دو بار هنگام بازی تیم ملی و پرسپولیس در استادیوم آزادی رخ داد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت، اما به نظر می‌رسد مهم‌تر از این دغدغه کمبود امکانات در فوتبال بانوان باشد. امکاناتی که اگر به اندازه کافی در اختیار بانوان قرار بگیرد دختران ایرانی به جای حضور در استادیوم‌های فوتبال و قرار گرفتن در مسیر آسیب‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند خودشان فوتبال کنند یا دست‌کم به تماشای بازی‌های لیگ برتر بانوان بروند.
کمبود امکانات در فوتبال بانوان موجب شده تا بیشتر دختران ایرانی در مسیر هوادارای فوتبال قرار بگیرند در صورتی که اگر سیاست‌های لازم در این زمینه اتخاذ می‌شد دختران ترجیح می‌دادند خودشان پا به توپ شوند تا اینکه به استادیوم بروند و تماشاگر فوتبال باشند. هر چند این هم هنوز محقق نشده و تنها برخی از بانوان گزینش شده با حضور در استادیوم آزادی یکی از بازی‌های تیم ملی و دیدار برگشت پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تماشا کردند. البته این مطالبه هم قابل احترام است، اما همان‌طور که اشاره شد پا به توپ شدن دختران ایرانی به مراتب بهتر از تماشاگر شدن آنهاست.
نبود اسپانسر در فوتبال بانوان و از همه مهم‌تر عدم حمایت باشگاه‌ها از فوتبال بانوان موجب شده تا لیگ برتر بانوان فاقد جذابیت‌های لازم باشد. بازی‌ها به بهانه مسائل امنیتی ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود در صورتی که اگر سطح برگزاری بازی‌های لیگ برتر بانوان به لیگ برتر آقایان می‌رسید دختران ایرانی ترجیح می‌دادند که بیشتر بازی تماشا کنند یا خودشان بازیکن شوند تا سر تمرین استقلال و پرسپولیس حاضر شوند و به خاطر گرفتن یک امضا و عکس یادگاری هزار و یک مصیبت به جان بخرند و حتی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند.
تیم فوتبال بانوان انزلی که در استادیوم تختی انزلی به میدان می‌آید یکی از سکو‌ها مملو از جمعیت می‌شود. از مادربزرگ‌ها گرفته تا بچه‌های شیرخوار در آغوش مادر. این شور و شوق می‌شد در همه تیم‌ها و در همه شهر‌ها ایجاد شود، اما همان‌طور که اشاره شد امکاناتی به فوتبال بانوان نمی‌دهیم. بازی در زمین‌هایی برگزار می‌شود که اصلاً کیفیت ندارند. آنهم ساعت ۱۰ صبح جمعه که همه تازه از خواب روز تعطیلی بلند می‌شوند.
به واقع سیاست‌های اجتماعی و فوتبالی ما دختران را به مسیر هواداری برده است تا بازی کردن. می‌شد و می‌شود رنگ و بوی دیگری به فوتبال بانوان داد و حتی کاری کرد آن‌ها تماشاگر لیگ برتر بانوان باشند تا لیگ برتر آقایان. یکی از راه‌ها موظف کردن تیم‌های لیگ برتری برای تیمداری در بخش بانوان است. تصور کنید مصاف تیم‌های فوتبال بانوان استقلال و پرسپولیس در استادیوم آزادی برگزار شود! آیا تماشاگران دختر ایرانی برای دیدن این بازی به استادیوم آزادی نخواهند رفت؟ مگر دستمزد‌ها در تیم‌های لیگ برتری بانوان چقدر است و میزان هزینه‌های تیم چقدر است؟ راه‌اندازی لیگ برتر بانوان با مشارکت تمام تیم‌های حاضر در لیگ برتر مردان، بی‌شک چنان شور و هیاهویی را ایجاد خواهد کرد که خیلی از دختران ایرانی را به بازی کردن در فوتبال ترغیب خواهد کرد. همچنین تماشای بازی‌ها لیگ برتر بانوان می‌تواند از تبعات این تصمیم خوب باشد.
البته در حال حاضر برخی تیم‌های لیگ برتری تیم فوتبال بانوان دارند که می‌شود تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن را مثال زد، اما حیف که بازی‌ها ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود و تیم‌ها در استادیوم‌هایی به مصاف هم می‌روند که یک زمین معمولی و دورافتاده است؛ و در یک کلام به فوتبال بانوان اهمیت و امکانات بدهیم خیلی از دخترانی که امروز در حسرت حضور در استادیوم آزادی و تماشای بازی مردان هستند خودشان پا به توپ می‌شوند.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
دغدغه بانوان فوتبال دیدن است یا فوتبال بازی کردن؟
این روز‌ها خیلی از بانوان کشورمان دغدغه این را دارند که بتوانند شانس ورود به ورزشگاه‌ها و تماشای بازی‌های فوتبال و فوتسال را پیدا کنند، اما هستند دخترانی که بیشتر از تماشای فوتبال یا فوتسال، دوست دارند خودشان وارد عرصه شده و شانس بازی کردن و دیده شدن را به دست آورند. حال اینکه دغدغه بانوان فوتبال دیدن است یا فوتبال بازی کردن، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
فرشته کریمی: علاقه‌مند به بازی کردن زیاد است
ملی‌پوش فوتسال کشورمان که عنوان بهترین بازیکن آسیا را هم در کارنامه‌اش دارد، در این خصوص به خبرورزشی گفت: تجربه‌ای که طی این مدت به دست آورده‌ام، به من نشان می‌دهد خیلی از دختران جوان تمایل پیدا کرده‌اند که به فوتبال یا فوتسال ورود پیدا کنند و شانس بازی کردن داشته باشند. مخصوصاً از زمانی که ما چندین قهرمانی به دست آوردیم، شوق و علاقه بانوان بیشتر شده و دختران رنج سنی ۱۳ تا ۲۳ سال علاقه زیادی دارند وارد این ورزش شوند. ۵ سال پیش اگر می‌گفتیم تیم ملی بانوان، می‌پرسیدند مگر ما تیم ملی بانوان داریم؟ اما حالا خیلی از بانوان علاقه‌مند به بازی کردن هستند و امیدوارم شرایط هرچه زودتر برای این قشر از مردم فراهم شود.
حسین عبدی: از هر دو قشر وجود دارد
 مدیرفنی تیم‌های ملی فوتبال بانوان کشورمان در این خصوص گفت: بانوان ما در رشته‌های فوتبال و فوتسال تشنه یادگیری هستند و علاقه‌مندان زیادی در این خصوص وجود دارد که دوست دارند وارد این رشته شوند و ما باید برنامه‌ریزی خوبی در امور فوتبال و فوتسال بانوان داشته باشیم و این استعداد‌ها را رها نکنیم. به نظر من خیلی از بانوان دوست دارند به ورزشگاه‌ها بروند و فوتبال یا فوتسال را تماشا کنند و خیلی از آن‌ها هم علاقه دارند بازی کنند و من امیدوارم بتوانیم شرایط و امکانات را برای آن‌ها فراهم کنیم.
فریده شجاعی: بانوان عاشق تماشا و بازی کردن هستند
نایب‌رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در امور بانوان در این خصوص به خبرورزشی گفت: در فوتبال ایران باید همان‌قدر که به فوتبال آقایان بها داده می‌شود، فوتبال بانوان هم مورد توجه قرار بگیرد. اکثر دختران ما عاشق بازی کردن چه فوتبال و چه فوتبال سالنی هستند و این دلیل نمی‌شود دوست نداشته باشند به ورزشگاه بروند و بازی‌ها را تماشا کنند. خود من دختر دارم و با سلایق و خواسته‌های دختران جوان آشنا هستم. رفتن به ورزشگاه‌ها و تماشای بازی‌ها حق آنهاست و البته بازی کردن در رشته‌های فوتبال و فوتسال هم خواسته‌هایی است که آن‌ها دارند.
علی صانعی: هم بازی کنند، هم تماشا
مربی اسبق تیم ملی فوتسال بانوان کشورمان در این خصوص به خبرورزشی گفت: به اعتقاد من بانوان هم دوست دارند شرایط برای بازی کردن برایشان فراهم باشد و هم دوست دارند به ورزشگاه بروند و فوتبال یا فوتسال را تماشا کنند. خود من ۲ دوره قهرمانی فوتسال بانوان آسیا همراه تیم ملی بودم و عشق و علاقه آن‌ها را برای دیده شدن و ستاره شدن می‌دیدم. بانوان فوتبالیست ما دوست دارند بازی‌هایشان مستقیماً پخش شود و شور و هیجان واقعی را در پخش مستقیم منتقل کنند. نمی‌دانم سیاست‌ها به کجا خواهد کشید، ولی آن‌ها هم دوست دارند به ورزشگاه بروند و هم دوست دارند بازی کنند.
آتوسا حجازی: نمی‌شود آن‌ها را تفکیک کرد
بازیکن پیشین تیم ملی فوتسال کشورمان در این خصوص گفت: قطعاً بانوان ما هم دغدغه تماشای فوتبال را دارند و علاقه‌مند هستند به استادیوم بروند و هم اینکه دوست دارند خودشان هم بازی کنند و به درجات بالاتر برسند و نمی‌شود این موضوع را تفکیک کرد و چه بسا آن‌ها که بازی می‌کنند، دوست داشته باشند به ورزشگاه هم بروند. در کل ما در ورزش بانوان استعداد‌های زیادی داریم که باید کشف شوند و قطعاً توجه به فوتبال و فوتسال بانوان می‌تواند این رشته‌های ورزشی را پویاتر کند و بانوان هم ثابت کرده‌اند توان افتخارآفرینی را دارند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی