نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

پیراهن‌های زیادی در تاریخ فوتبال به افتخار اسطوره‌ها و ستاره‌ها بایگانی شده‌اند که عمر بایگانی شدن برخی از آن‌ها به پایان رسید.

خبرورزشی/ شهراد باغستانی؛ پس از اینکه برای مدت طولانی در انگلیس و آمریکای شمالی ۱۱ بازیکن اصلی تیم‌ها شماره‌های یک تا یازده را بر تن می‌کردند این قاعده به تدریج رنگ باخت و هر شماره حتی شماره‌ای که بالاتر از ۱۱ است هم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. حالا در باشگاه‌های سرتاسر جهان شماره‌هایی وجود دارد که هیچ بازیکنی سمت آن نمی‌تواند برود چراکه به احترام یک بازیکن برای همیشه کنار گذاشته شده و آن را بایگانی کرده‌اند، اما شماره‌هایی هم بوده‌اند که دوران بایگانی شدن‌شان خیلی طول نکشید و باشگاه قید ممنوع کردن پوشیدن آن توسط بازیکن دیگر را زد. به مهم‌ترین شماره‌هایی که حالا دیگر در بایگانی نیستند اشاره خواهیم کرد.
شماره ۳: گالاتاسرای
گالاتاسرای پرطرفدارترین و مهم‌ترین باشگاه فوتبال ترکیه محسوب می‌شود که ۲۱ مرتبه قهرمان لیگ این کشور شده و علاوه بر آن ۱۷ جام‌حذفی و حتی قهرمانی در جام یوفا را در کارنامه دارد. بخشی جدایی‌ناپذیر از این باشگاه در سال‌های درخشان دهه ۱۹۹۰ میلادی و ابتدای دهه گذشته بولنت کورکماز بود. مدافعی که بیش از ۶۰۰ بازی برای گالاتاسرای بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۵ انجام داد و یک بازیکن تک‌باشگاهی محسوب می‌شد. بعد از خداحافظی بولنت در سال ۲۰۰۵ باشگاه به پاس سال‌های خاطره‌انگیز او با شماره ۳ این شماره را بایگانی کرد، اما بایگانی این شماره تنها ۲ سال بعد به پایان رسید و اوگور اوچار مدافع جوان تیم آن را بر تن کرد. پس از او بازیکن‌های دیگری از جمله فلیپه ملو هافبک دفاعی مطرح برزیلی هم این شماره را پوشیدند. مایکون پریرا آخرین صاحب شماره ۳ بود که با حضور قرضی‌اش در النصر عربستان فعلاً این شماره بدون صاحب مانده است.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!
شماره ۵: راپیدوین
باشگاه اتریشی دو شماره را بایگانی کرد که تکلیف هر دو نامشخص است. یکی شماره ۵ برای پیتر شوتل مدافع سابق اتریشی‌ها و دیگری شماره ۱۱ برای اشتفن هافمن هافبک آلمانی سابق راپید. هافمن ۳۸ ساله که ۱۲ سال در ترکیب راپید حضور داشت به تازگی بازنشسته شده و طبیعتاً شماره‌اش را هم هنوز بازیکنی بر تن نکرده است، اما شماره پیتر شوتل مدافع سابق راپید که بعد از ۱۶ سال بازی در ترکیب تیم در سال ۲۰۰۲ بازنشسته شده بود از بایگانی درآمد و سال ۲۰۱۳ به توماس پتسوس هافبک دفاعی یونانی تیم رسید. در حال حاضر هم صاحب این شماره بولی بولینگولی امبومبو مدافع بلژیکی تیم است.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!
شماره ۶: رم
آلدایر مدافع برزیلی مسلماً یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه رم محسوب می‌شود. این بازیکن دوست‌داشتنی برزیلی ۱۳ سال در ترکیب جالوروسی حضور داشت، اما با وجود اینکه می‌توانست کاپیتان تیم باشد تصمیم گرفت بازوبند را بر دست فرانچسکو توتی ببندد. همین امر باعث شد محبوبیتش بین تیفوسی‌های رم دوچندان شود. او که یکی از ستاره‌های تیم در راه کسب اسکودتوی فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ بود شماره ۶ را می‌پوشید و باشگاه به پاس خاطراتی که رقم زد شماره‌اش را چند سال بایگانی کرد. با این حال تنها از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ به مدت ۱۰ سال این شماره بایگانی بود و سرانجام کوین استروتمن هلندی آن را پوشید. پس از جدایی استروتمن دوباره این شماره صاحبی ندارد.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!
شماره ۷: پرسپولیس، شالکه و استابک
باشگاه ایرانی پرسپولیس ۳ شماره‌اش را بایگانی کرده است که البته ۲ شماره را بازیکن‌هایی بر تن می‌کنند. شماره ۲۴ به یاد هادی نوروزی کاپیتان فقید سرخپوشان برای همیشه بایگانی شده است. شماره ۱۲ به هواداران تعلق دارد، اما ابوالفضل درویشوند دروازه‌بان ذخیره تیم که پیش از بایگانی این شماره را می‌پوشیده هنوز صاحب آن است. شماره ۷ هم برای سال‌های پرافتخار علی پروین هافبک و کاپیتان سابق پرسپولیس که سال ۱۹۸۷ بازنشسته شد، تا سال‌ها بایگانی شده بود که سرانجام پسرش محمد پروین آن را بر تن کرد. بعد از پسرِ علی پروین، حسین بادامکی و حمیدرضا علی‌عسگری شماره ۷ را پوشیدند و حالا صاحب این شماره سروش رفیعی است.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!
اسطوره رئال‌مادرید با حضور در شالکه و رقم زدن ۲ سال خاطره‌انگیز باعث شد این باشگاه آلمانی برای مدتی شماره ۷ را به افتخار مهاجم اسپانیایی بایگانی کند. بعد از جدایی رائول در سال ۲۰۱۲ فقط یک فصل پیراهنش را هیچ بازیکنی نپوشید تا اینکه مکس مِیر پدیده جوان آبی‌های گلزن‌کرشن صاحب آن شد. مِیر تا همین فصل پیش شماره ۷ را می‌پوشید و با جدایی و حضورش در کریستال‌پالاس مهاجم جدید تیم مارک اوت که از هوفنهایم به این تیم پیوست، به شماره ۷ رسید.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!
این داستان درباره باشگاه استابک نروژ هم پیش آمده است. کریستر باسما مدافع تیم زمانی شماره ۷ را می‌پوشید و تنها ۳ سال در این باشگاه بازی کرد. بعد از قهرمانی سال ۱۹۹۸ پیراهن او برای مدت کوتاهی بایگانی شد، اما بعد از باسما به روزنبرگ باشگاه رقیب پیوست و شماره ۷ به بازیکن‌های دیگری تعلق گرفت. این فصل هم ریموند گیاسی وینگر اهل غنا شماره ۷ استابک را می‌پوشد.
شماره ۸: پاچوکا
اگرچه گابریل کابایرو برای باشگاه‌های مختلفی در آرژانتین و مکزیک بازی کرده، اما این بازیکن آرژانتینی بهترین دوران خودش را در تیم مکزیکی پاچوکا سپری کرد. هافبک- مهاجم محبوب پاچوکا که نقش پررنگی در قهرمانی‌های متعدد پاچوکا در دهه گذشته میلادی داشت شماره ۸ را می‌پوشید و با بازنشستگی‌اش در سال ۲۰۰۹ این شماره چند سالی بایگانی شد. شماره‌ای که بایگانی شدنش فقط ۵ سال طول کشید و صاحب بعدی آن هم یک بازیکن محبوب و احتمالاً بهترین بازیکن فعلی فوتبال مکزیک بود. اِروینگ لوسانو مهاجم فعلی آیندهوون که پدیده تیم پاچوکا بود به این شماره رسید و ۳ سال با آن درخشید. شماره ۸ پاچوکا در حال حاضر صاحبی ندارد.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!
شماره ۱۰: کلن و لیورنو
شماره ۱۰ در فوتبال یک شماره خاص است و خیلی از اسطوره‌ها آن را پوشیده‌اند، مثل پله، مارادونا یا مسی. هیچ باشگاهی نمی‌تواند تضمین کند شماره ۱۰ را برای همیشه بایگانی کند. باشگاه‌های کلن و لیورنو هم باشگاه‌هایی بودند که نتوانستند برای همیشه شماره ۱۰ را کنار بگذارند. لوکاس پودولسکی مهاجم محبوب کلن که همیشه در هر تیمی حضور داشته حمایتش را از کلن اعلام کرده شماره ۱۰ این تیم را می‌پوشید و باشگاه برای مدتی شماره‌اش را به بازیکن دیگری نداد. جدایی او در سال ۲۰۱۲ بدون بازگشت بود و باشگاه بعد از یک سال شماره‌اش را به پاتریک هلمس دیگر ستاره باتجربه‌اش داد. البته در حال حاضر شماره ۱۰ کلن را بازیکنی نمی‌پوشد.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!
لیورنوی ایتالیا هم به افتخار ایگور پروتی کاپیتان و مهاجم گلزن سابقش شماره ۱۰ را بایگانی کرد. با این حال بازیکن‌های دیگری رؤیای پوشیدن شماره ۱۰ را داشتند و باشگاه قید بایگانی ماندن آن را زد. حالا هم شماره ۱۰ لیورنو را نیکولو جانتی مهاجم ۲۷ ساله تیم می‌پوشد که از کالیاری به صورت قرضی در جمع بازیکن‌های آمارانتو حضور دارد.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!
شماره ۲۱: بارسلونا
در باشگاه بارسلونا اصولاً شماره‌های بازیکن‌ها پراکنده نیست و از یک تا ۲۵ به بازیکن‌های مختلف تعلق دارد، به همین دلیل مدت زمان طولانی شماره‌ای خاص بایگانی نمی‌شود. مثلاً شماره ۸ آندرس اینیستا بلافاصله به آرتور ملو رسید و بعد از مدت کوتاهی از جدایی ژاوی شماره‌اش را دنی آلوس و سپس دنیس سوارس بر تن کردند. شماره ۶ حالا هم به ژان کلیر تودیبو مدافع جدید تیم رسیده است، اما شماره ۲۱ که بازیکنی جنجالی می‌پوشید برای مدت طولانی‌تری بایگانی شد. لوئیس انریکه از رئال‌مادرید به بارسلونا آمد و به همین دلیل محبوب شد. او بعد از ۸ سال درخشان در بارسلونا سال ۲۰۰۴ بازنشسته شد و برای ۲ سال شماره‌اش را هیچ بازیکنی نپوشید تا اینکه لیلیان تورام مدافع ارزشمند فرانسوی به بارسا پیوست. بعد از آن دیگر خبری از بایگانی شماره ۲۱ انریکه نبود و الکساندر هلب، دیمیترو چیگرینسکی، آدریانو و آندره گومس پوشیدند. صاحب فعلی آن هم کارلس آلنیا هافبک آینده‌دار کاتالان‌هاست.
پیراهـن‌هایی که در بایگـانـی نماند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی