۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

اتفاق‌هایی که برای گواردیولا در اولین فصل حضورش در لیگ برتر رخ داد برای ساری تکرار شده، اما آیا مربی چلسی می‌تواند مثل پپ در انگلیس دوام بیاورد و برنامه‌های بلندمدتش را پیاده کند؟

آقای ساری! چلسی، ناپولی نیست! خبرورزشیشهراد باغستانی: سه هفته قبل از اینکه فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ شروع شود، باشگاه چلسی یک مربی ایدئولوژیک را استخدام کرد و به او اجازه داد سه مهره جدید هم استخدام کند، اما حالا تیم در همان موقعیتی قرار دارد که فصل پیش قرار گرفته بود. آیا این اتفاق غافلگیر‌کننده است؟

۱۴ ماه بعد...
پانزدهم ژانویه ۲۰۱۷، منچسترسیتی در گودیسون‌پارک ۴ بر صفر از چلسی شکست خورد که بدترین لحظات پپ گواردیولا از زمان حضورش روی نیمکت سیتیزن‌ها بود. سیتی دومین گل را در دقیقه ۴۷ دریافت کرد و این گل خیلی زود آن‌ها را به سمت یک باخت پیش برد. این شکست منچسترسیتی را از جمع ۴ تیم بالای جدول خارج کرد و تیمِ گواردیولا متحمل پنجمین باخت خودش شد. درست مثل عملکرد سیتی درون زمین، عکس‌العمل رسانه‌ها هم گواردیولا را عصبانی کرده بود. موفقیت پپ گواردیولا زیر سؤال رفته بود، اما او به توانایی‌های خاص مهره‌های کلیدی‌اش ایمان داشت. گواردیولا به نوعی متهم شده بود که از فلسفه خودش عقب‌نشینی نمی‌کند و سؤالی پیش می‌آمد مبنی بر اینکه «اگر بازیکن‌ها به سیستم مورد نظرش نمی‌خورند، نباید آن را تغییر دهد؟» ۱۴ ماه بعد پپ گواردیولا اعتراف کرد که آن روز‌ها از آینده‌اش می‌ترسیده است.

سی‌ام ژانویه ۲۰۱۹، چلسی در ورزشگاه ویتالیتی از بورنموث ۴ گل دریافت کرد. این بدترین لحظه مائوریتسیو ساری از زمان شروع کارش در چلسی بود. چلسی دومین گل را در دقیقه ۴۷ دریافت کرد و خیلی زود به استقبال یک باخت رفت. باخت برابر بورنموث پنجمین شکست آبی‌های لندن در این فصل بود. همان‌طور که عملکرد چلسی نگران‌کننده بود، عکس‌العمل رسانه‌ها هم ساری را عصبانی می‌کرد. موفقیت ساری زیر سؤال رفته است، اما او هنوز به تیمش ایمان دارد. ساری متهم است که از فلسفه‌اش حاضر نیست دست بکشد، در حالی که برخی بازیکن‌ها به این سیستم نمی‌خورند. ۱۴ ماه بعد... حالا مشخص نیست ۱۴ روز بعد مربی ایتالیایی همچنان سرمربی چلسی باشد، چه رسد به اینکه ۱۴ ماه بعد درباره این روز‌های بحرانی چلسی با ساری صحبت شود.

آقای ساری! چلسی، ناپولی نیست!

چلسی مثل سیتی؟
شاید این مقایسه چندان هم منطقی نباشد. در هر صورت باشگاه منچسترسیتی یک برنامه طولانی‌مدت با پپ گواردیولا داشت و این مربی کار‌های بزرگی در راستای رسیدن به اهدافش انجام داد. باشگاهی با چشم‌انداز بلند هم تردیدی در حفظ جایگاهش نخواهد داشت و تلاش می‌کند اهدافی که ترسیم کرده را پیش ببرد. با وجود عملکرد ضعیف سیتی در فصل نخست با گواردیولا هیچ بازیکنی را پیدا نمی‌کردید که اعتقادش را به گواردیولا از دست داده باشد. ساری هم در تلاش برای ایجاد یک فضای مشابه است، اما گزارش‌هایی که اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده حاکی از نارضایتی چند ستاره از روش کار مربی ایتالیایی است، اما ساری می‌تواند ادعا کند گواردیولا راه ساده‌ای برای رستگاری داشته چراکه مطمئناً سیتی هم تیم قوی‌تری از چلسی داشت و نسبت به لندنی‌ها آن زمان در مسابقات کمتری رقابت می‌کرد. تیم گواردیولا در نهایت آن فصل میانگین امتیازی‌اش را به 2/05 برای هر بازی رساند و در رده سوم جدول قرار گرفت. چلسی در حال حاضر به طور متوسط 1/92 امتیاز به ازای هر بازی گرفته و تیم ششم جدول است.

اشتباهات ساری
ساری در شرایطی نیست که نتوانیم او را در میانه‌های فصل سرزنش کنیم و ممکن است در صورت شکست در فینال جام اتحادیه برابر منچسترسیتی و همچنین جدال با تاتنهام در لیگ برتر از کار برکنار شود. او ۲ مرتبه علناً در کنفرانس‌های خبری بازیکنانش را سرزنش کرده است، حرکتی که وقتی مورد احترام هستید خطرناک به نظر می‌رسد. با این حال خود این مربی حاضر نیست بیشتر از ۱۰ دقیقه به کالوم هادسون اودوی که محصول باشگاه است و عملکرد بسیار خوبی داشته در لیگ برتر بازی بدهد. ساری هم تابستان مهره‌های کلیدی جدید تیمش را از بین بازیکن‌هایی انتخاب کرد که کاملاً از فلسفه بازی کردن در انگلیس دور بودند و برای سازگار کردن آن‌ها زمان بیشتری نیاز بود. گواردیولا هم در نخستین تابستانی که به سیتی آمد جان استونز، لروی سانه، ایلکای گوندوغان و کلودیو براوو را به خدمت گرفت که برخی خرید‌های اشتباه باعث شد او بعد از آن ۲۶۰ میلیون پوند دیگر برای جذب بازیکنان مورد نظرش هزینه کند. ساری هم ژورژینیو را برای پیاده کردن سیستمی که در خط میانی در ناپولی داشت به استمفوردبریج آورد. کپا آریسابالاگا جای تیبو کورتوآ را گرفت و متئو کواچیچ از رئال‌مادرید قرض گرفته شد. بازیکن‌هایی که هیچ‌کدام سابقه بازی در لیگ برتر را نداشته‌اند.

آقای ساری! چلسی، ناپولی نیست!

ساری‌بال بی‌دوام
ترکیب چلسی برای هدفی که ساری در نظر داشت مناسب نبود. مارکوس آلونسو افت فاحشی کرده و در این دیدگاه تاکتیکی فاجعه بوده است. او در واقع وظایفی را در چلسی دارد که ساری در ناپولی از مارِک همشیک می‌خواست. ادن آزار در چلسی همان نقش دریس مرتنس در ناپولی را دارد، اما ستاره اولِ چلسی هم همیشه روی فرم نبوده است. در واقع اگر ادن آزار یا انگولو کانته آماده نباشند چلسی به مشکل می‌خورد. در واقع تکیه کردن به توانایی برخی بازیکن‌های محدود تیم را به نابودی خواهد کشاند. برخی اعتقاد دارند ساری در تهییج مهره‌هایش برای ارائه بهترین عملکرد خودشان ناتوان است. نمایشی که ماه دسامبر چلسی برابر منچسترسیتی داشت دیگر تکرار نشد. در آن بازی کانته در نقش بازیکن خلاق و گلزن ظاهر شد و ادن آزار هم در نقش مهاجم کاذب هر دو گل تیمش را پایه‌گذاری کرد. این یکی از کامل‌ترین نمایش‌های چلسی بود که نخستین شکست سیتی از ژانویه ۲۰۱۷ هم محسوب می‌شد که در آن گلی به ثمر نرساند. نمونه‌ای عالی از سبک بازی مربی ایتالیایی معروف به «ساری‌بال» که دوامی نداشت، اما نمی‌توان شرایط فعلی ساری را با گواردیولا ۱۴ ماه قبل مقایسه کرد. ساری هرگز در اینکه همان سبک بازی ناپولی را در چلسی پیاده کند، تردید نکرد که این طرز فکر اشتباه بود. در واقع او اشتباه‌هایی را تکرار می‌کند که باعث شد فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ قهرمانی در سری A از دستِ پارتنوپی برود. البته مشکلات چلسی به رفتار‌های اشتباه باشگاه و توقع بازخورد کوتاه‌مدت هم برمی‌گردد. موفقیتی که با ساری قطعاً حاصل نخواهد شد. اگر باشگاه چلسی می‌خواهد پروژه طولانی‌مدتی با این مربی ایتالیایی داشته باشد باید قید تصمیم‌گیری روی فینال جام اتحادیه و حتی ادامه فصل را بزند. شاید بهترین راه برای ادامه کار با ساری این باشد که او و باشگاه روی لیگ اروپا تمرکز کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی