۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرپرست باشگاه پرسپولیس گفت: توقع داریم باشگاه لاکچری هزینه کند و از طرفی توقع داریم باشگاه هیچ درآمدی نداشته باشد!

به گزارش خبرورزشی، ایرج عرب در گفت‌وگویی تفصیلی در مورد حضورش در باشگاه پرسپولیس، چالش‌ها و سختی‌های مدیریت در باشگاه پرسپولیس، مسئله تمدید قرارداد برانکو، مدیرعاملی‌اش در پرسپولیس و ... صحبت‌هایی را مطرح کرد که شرح کامل آن را در زیر می‌خوانید:
*ابتدا در مورد مسئله مدیرعاملی صحبت کنید، نقل قولی از وزیر ورزش منتشر شد که در آن اعلام کرده بود شما مدیرعامل پرسپولیس شدید، اما هنوز چیزی به صورت رسمی اعلام نشده.
ببینید موضوع بالادستی را باید از مدیر بالادستی پرسید. مسلما در مورد تصمیم بالادستی‌ها نمی‌توانم اظهارنظری انجام بدهم. خود وزیر ورزش و روابط عمومی وزارت باید در این خصوص صحبت کنند.
*اما خب پرسپولیس در شرایطی است که رسما مدیرعامل و هیئت مدیره ندارد.
قطعا آقای وزیر بیشتر از ما به فکر هستند، حتما تصمیم می‌گیرند و ما هم منتظر تصمیم ایشان هستیم. طبیعتا باید مقام بالاتر در این مورد صحبت کند. ما هم تابع تصمیمات وزارت ورزش هستیم.
*کار در پرسپولیس سخت است؟
کلا کار سخت است و در پرسپولیس کار سخت‌تر است. در باشگاه مسائل گذشته، حال و آینده مطرح است. بخش عمده کار در پرسپولیس به حال و آینده بر نمی‌گردد و مربوط به گذشته است. این مسائل گذشته کمی ما را اذیت می‌کند. بودجه سالانه ما مربوط به حال است، اما ما مجبور هستیم بخشی از این بودجه را به گذشته و اتفاقات آن اختصاص بدهیم. این مسائل خیلی به ما فشار می‌آورد و برنامه‌ریزی‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
*پس مشکلات مالی وجود دارد؟
مشکل مالی همیشه هست، ولی ما هزینه‌ها را مدیریت می‌کنیم. ما بیشتر دنبال این هستیم که باشگاه را به درآمد‌های پایدار برسانیم. باید رفت دنبال درآمد پایدار، شما هرچه در هزینه کردن هم مدیریت کنید اگر درآمد پایدار نباشد نمی‌شود کاری کرد. باشگاه پرسپولیس برای درآمدزایی پتانسیل زیادی دارد که باید روی آن کار شود، این مسئله وقت و فرصت می‌خواهد، حواشی و مسائل باید کنار رود.
*یکی از انتقاد‌هایی که به شما می‌شود این است که می‌گویند چرا شما در قبال مسائل مختلف موضع نمی‌گیرید و اهل جنجال نیستید.
سعی من بر این است که مدیریت کاملا به دور از حاشیه باشد، موضع گیری و اینطور مسائل باعث می‌شود وقت ما گرفته شود و دائم باید در حال پاسخگویی باشم. شما اگر بخواهید جنجالی مدیریت کنید فرصت فکر کردن نمی‌توانید داشته باشید. باشگاه درآمد و مدیریت می‌خواهد که همه این‌ها وقت می‌برد. ما باید کمترین حاشیه را داشته باشیم، من سعی می‌کنم هیچ حاشیه‌ای اطراف باشگاه نباشد.
*خیلی از هواداران اعتقاد دارند پرسپولیس بر خلاف استقلال محدودیت مالی دارد، این مسئله درست است؟
هیچ محدودیتی نیست، پرسپولیس و استقلال هردو باشگاه دولتی هستند، هر محدودیتی که برای استقلال وجود دارد برای پرسپولیس هم وجود دارد. بحث اسم نیست، باشگاه و شرکت دولتی یک تعریف دارد که در آن قوانین اعلام شده. ما تابع قوانین دولتی هستیم، چون شرکت دولتی است طبیعتا آن چابکی شرکت خصوصی را ندارد. الان کلیت نظام، کشور، وزارت‌خانه و این‌ها به این نتیجه رسیدند که دوباشگاه خصوصی شود به خاطر این است که باشگاه‌ها اگر خصوصی شوند، چابک می‌شوند و می‌توانند فعالیت سریعتر داشته باشند.
*اینکه می‌گویند وزارت ورزش بین پرسپولیس و استقلال فرق می‌گذارد واقعا وجود دارد؟
من چنین چیزی را ندیدم، سلطانی‌فر مدیریت خوبی روی دو باشگاه دارد. کمک وزیر هم کمک فکری است. اصلا وزارتخانه اجازه ندارد به ما کمک کند. ما وقتی از تیم‌ها و باشگاه‌های دیگر اطلاع نداریم نباید اظهارنظر هم بکنیم.
*نکته جالب اینجاست که روی پرسپولیس از طرف همه باشگاه‌ها هجمه وجود دارد، دلیل این هجمه‌ها چیست؟
به خاطر اینکه باشگاه مهمی هستیم و آدم‌های مهمی در پرسپولیس هستند همیشه زیر ذره‌بین قرار داریم. ما همیشه فکر می‌کنیم باید با حوصله همه چیز را پیگیری کنیم. در پرسپولیس بیکار ننشسته‌ایم و داریم بیست‌وچهار ساعته تلاش می‌کنیم. من از صبح تا شب درگیر باشگاه هستم و کار می‌کنم. حالا صحیح نیست که ما همه کار‌هایی که انجام می‌دهیم را در بوق و کرنا بکنیم.
*چند وقتی است که شنیده می‌شود باشگاه پرسپولیس در تلاش است با تکمیل ورزشگاه کاظمی و بالا بردن ظرفیت آن این ورزشگاه را به عنوان ورزشگاه اختصاصی خود اعلام کند، در این مورد توضیح می‌دهید؟
ابتدا ما در تلاش هستیم که چمن ورزشگاه کاظمی را احیا کنیم و این کار را هم داریم انجام می‌دهیم. ایراد ورزشگاه شهید کاظمی این است که اجاره‌ای است شما که نمی‌توانی روی ورزشگاه اجاره‌ای سرمایه‌گذاری کنید. اگر ورزشگاه برای باشگاه بود می‌شد سرمایه‌گذاری کرد. ما هم دنبال کار‌هایی بودیم که هم فضا را توسعه بدهیم و زمین شماره دو تاسیس کنیم تا کمک حال تیم باشد.
*مسئله‌ای که خیلی در این چند وقت روی آن صحبت شده، مسئله بلیت فروشی بازی‌های پرسپولیس و البته گرانی بلیت و هزینه رفت و آمد به ورزشگاه آزادی است. تدبیری دارید تا این موضوع را مدیریت کنید؟
ببینید ما در بلیت فروشی افزایش قیمت نداشته‌ایم، مگر ما بلیت را گران کردیم؟ یک اشتباهی که وجود دارد این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند درآمد بلیت فروشی به جیب اسپانسر می‌رود در حالی که اصلا اینطور نیست. خب در این صورت هرچه کاهش بلیت فروشی داشته باشیم درآمد باشگاه کمتر می‌شود، اگر بلیت ارزان شود سطح درآمدی باشگاه پایین می‌آید که این خوب نیست. باشگاه همین الان و با همین وضع مالی هزار مشکل دارد. اسپانسر کار فروش بلیت را انجام می‌دهد، ما الان اگر به اسپانسر بگویم قیمت بلیت را کم کن این کار را انجام می‌دهد.
*خیلی از باشگاه‌ها هستند که بلیت بازی‌ها خود را رایگان می‌کنند.
آن‌ها باشگاه خصوصی هستند و ما دولتی. درآمد ما درآمد محدود است و باید روی همه درآمد‌های ریز و درشت‌مان حساب کنیم تا باشگاه را بچرخانیم. ما از طرفی توقع داریم باشگاه لاکچری هزینه کند و از طرفی توقع داریم باشگاه هیچ درآمدی نداشته باشد!
*الان دقیقا منبع درآمد باشگاه چیست؟
ما از طریق ایرانسل، بلیت‌فروشی درآمد مستقیم داریم. بحث تبلیغات محیطی هم که داستان خودش را با سازمان لیگ دارد، حق پخش هم که کلا نمی‌دهند. حالا در این شرایط روا است که ما بلیت فروشی را حذف کنیم. هواداران بدانند که مدیریت اینطور نیست که هرکاری بشود انجام داد.
*با این شرایط باشگاه در بحث نقل‌وانتقالات مشکلی نداشت.
بله؛ ما در حوزه جذب بازیکن و خرید بازیکن هیچ محدودیتی برای برانکو نداشتیم.
*قطعا مهمترین چالش شما لیگ قهرمانان آسیا است، بالاخره پرسپولیس نایب قهرمان آسیا است و توقع از این تیم در آسیا زیاد است...
همه تلاشی که لازم بوده را بوده را انجام داده‌ایم و بازیکنانی که برانکو خواسته را جذب کردیم، ضمن اینکه تمام امکانات را فراهم کرده‌ایم. اردوی خوبی در قطر داشتیم، سعی کردیم امکانات رفاهی و پزشکی را آماده کنیم. امیدواریم که نتیجه خوبی در آسیا حاصل شود.
*در حال حاضر علامت سوال بزرگ همه پرسپولیسی‌ها برانکو و تمدید قرارداد او است. برانکو اعلام کرد که فعلا تمام تمرکزش روی پرسپولیس است، اما سه ماه آینده را نمی‌تواند پیش‌بینی کند.
تا زمانی که در مورد هر چیزی از ما درخواست رسمی نشود همه چیز گمانه‌زنی است و ما نمی‌توانیم در مورد گمانه‌زنی اظهارنظر کنیم. برانکو مربی ما است و با قدرت کارش را انجام می‌دهد. برانکو یک مربی حرفه‌ای است که کارش را انجام می‌دهد.
*زمانی که شما جانشین گرشاسبی شدید یک سری‌ها علیه شما هجمه راه انداختند، این مسئله را چطور گذراندید؟
وظیفه من تلاش کردن است. همه تلاش ما برای موفقیت است، برد و باخت حاشیه در فوتبال وجود دارد. بعضی از حواشی واقعا ریشه ندارد، مثل رفتن بودیمیر را رادو، یا اینکه مثلا خانه بودیمیر فلان مشکل را دارد. ما که نمی‌توانیم در مورد همه چیز در رسانه‌ها صحبت کنیم. یک سری کار‌ها سیر اداری دارد. ما به بودیمیر گفتیم به خانه منشا برود، ولی خودش نخواست و گفت این خانه برای خانواده من کوچک است، ما هم از آن زمان در تلاشیم تا یک خانه خوب برای بودیمیر پیدا کنیم، خب این مسئله زمانبر است. الان ما چه کوتاهی انجام دادیم؟
*خب یکسری حواشی در پرسپولیس طبیعی است.
ببینید ما باید صبور باشیم، ما کار‌هایی می‌کنیم که شاید کسی اصلا متوجه نشود، اما نتایجش به سود پرسپولیس است. اگر قرار باشد من بیست‌وچهار ساعته تمام کار‌هایی که انجام می‌دهم را بخواهم توضیح بدهم دیگر چه زمانی وقت می‌کنم کارم را انجام بدهم؟ باید یک مقدار آرام بود. هواداران ما هواداران فهیمی هستند، باید اگر یک زمانی موجی هم ایجاد می‌شود هواداران با آن موج مقابله کنند. خودمان به اندازه کافی در باشگاه سختی و گرفتاری داریم و نمی‌خواهیم یکسری فشار‌های جانبی هم اضافه شود.
باشگاه پرسپولیس نیاز به درآمد دارد، بازیکن هزینه دارد، هتل هزینه دارد، مسافرت هزینه دارد، تمرین هزینه دارد، میزبانی هزینه دارد. ما الان اگر بازی با نماینده عربستان در ایران برگزار می‌شد برای‌مان حداکثر ۳۰۰ میلیون هزینه داشت، اما میزبانی از عربستانی‌ها در خارج از ایران برای ما نزدیک به ۲ میلیارد تمام می‌شود.
*پس بزرگترین دغدغه شما در باشگاه پرسپولیس مسائل مالی است؟
من دو روز پیش ۳۷۰ میلیون یک مالیاتی را پرداخت کردم که برای سال ۹۱ است. اگر پرداخت نمی‌کردم باشگاه آسیب می‌دید. یا یک‌نفر امروز به باشگاه آمده که ۶۰ هزار دلار طلب دارد، خب ۶۰ هزار دلار می‌شود ۸۰۰ میلیون تومان. مگر باشگاه چقدر درآمد دارد؟
*پس هنوز باشگاه پرسپولیس بدهی دارد، چون تا پیش از این مدیران سابق پرسپولیس می‌گفتند این باشگاه دیگر بدهی ندارد و همه بدهی‌ها پرداخت شده...
بیشتر بدهی‌های پرسپولیس پرداخت شده، ولی این دست بدهی‌ها در سیستم ثبت نشده.
*اقداماتی که تا الان در باشگاه انجام دادید چه بوده؟ ما در تیم‌های پایه زمین تمرین‌شان را تمدید کردیم، زمین چمن ورزشگاه کاظمی را ترمیم کردیم، در حوزه رسانه فعالیت‌هایی داشتیم. کل فضای مجازی پرسپولیس را ساماندهی کردیم و ظرف چند روز آینده تمام صفحات مجازی رسمی باشگاه را از طریق سایت اعلام می‌کنیم. ما برای تیم سرپرست تعیین کردیم و در تیم انسجام ایجاد کردیم. می‌خواهیم به تیم‌های پایه توجه بیشتری داشته باشیم، برای باشگاه درآمد پایدار درست کنیم و سعی می‌کنیم پرداختی‌های بازیکنان را تا آنجایی که جا دارد منظم کنیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی