پرونده| سرنوشت سپیدرود، سرنوشت همه تیم‌های خصوصی است
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

علی کریمی در سپیدرود دوام نیاورد و دیروز با هواداران سپیدرود به طور رسمی خداحافظی کرد و از آن‌ها خواست وی را حلال کنند.

به گزارش خبرورزشی">خبرورزشی، علی کریمی در ابتدای فصل با شور و اشتیاق به رشت رفت و برای اعتلای سپیدرود از جیب هم هزینه کرد و با وجود حمایت‌های مردمی کم آورد و ترجیح داد برای همیشه از این تیم برود.
علت جدایی علی کریمی از تیم سپیدرود که حکم مالک را داشت فقط به مسائل فنی و نتایج تیم برنمی‌گردد. ۱۱ هفته تا پایان بازی‌ها باقی مانده و تیم با یک پله صعود در جدول می‌ماند. به نظر می‌رسد بیشتر علت جدایی تصوری بود که علی کریمی از تیمداری در فوتبال داشت! علی کریمی سال‌های سال در فوتبال روز دنیا بازی کرده و خوب می‌داند در فوتبال حرفه‌ای از بابت تبلیغات محیطی و همچنین حق پخش و فروش بلیت درآمد خوبی نصیب باشگاه‌ها می‌شود و این خود دلیلی است که فوتبال را صنعت برشمریم نه یک ورزش هزینه‌زا! اما از بابت حق پخش نه پولی به دیگر باشگاه‌ها داده شد و نه سپیدرود. به یقین درآمدی که به تیم سپیدرود رسیده بابت تبلیغات محیطی کمتر از یک میلیارد تومان بوده است. انصراف علی کریمی از اداره سپیدرود سرنوشت بیشتر تیم‌های خصوصی در فوتبال کشور است، اگر در روزها و ماه‌های آینده اتفاقی در خصوص حق پخش و تبلیغات محیطی رخ ندهد.
در رشت مردم علی کریمی را دوست داشتند و هنوز هم دارند و حتی در روزهای اخیر با حضور در تمرینات سپیدرود خواستار بازگشت او به تیم شدند، اما همان‌طور که اشاره شد علی کریمی عطای سپیدرود را به لقایش بخشید. علی کریمی به عنوان مالک باشگاه سپیدرود حتی بر سر تبلیغات محیطی با سازمان لیگ برتر دچار اختلاف هم شد، اما این دعوا نتیجه مثبتی برای او و باشگاه به همراه نداشت و در یک کلام علی کریمی تصمیم گرفت به جای جنگیدن برای اصلاح امور در فوتبال کنار رود، چون خوب فهمید برای رفع برخی از مشکلات اراده‌ای در فوتبال ایران وجود ندارد!
مدیران استانی هم، اما هیچ بسته تشویقی برای علی کریمی در نظر نگرفتند تا این چهره برای ادامه حضور در رشت دلگرم شود و او به جایی رسید که دید تنها در نقطه‌ای ایستاده و فقط برای سپیدرود هزینه می‌کند و کسی نیست کنار او باشد. شاید هرکس دیگری جای علی کریمی بود این تصمیم را می‌گرفت. همان‌طور که در گذشته هم به دفعات بخش خصوصی تیم‌های باشگاهی را رها کردند.
چه کسی باید مانع خروج علی کریمی از رشت می‌شد؟ چرا علی کریمی به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران جدید فوتبال باید به این زودی دلسرد می‌شد؟ هر چند که خوب بود علی کریمی به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار فوتبال ایران از همان ابتدا به عنوان مربی وارد سپیدرود می‌شد نه مالک باشگاه.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
چه چیزی علی کریمی را از ادامه حضور در سپیدرود دلسرد کرد؟
علی کریمی، سرمربی و مالک باشگاه سپیدرود رشت روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسماً از ادامه حضور در این تیم کناره‌گیری کرد و دیگر به سپیدرود باز نخواهد گشت. او با هزینه شخصی سپیدرود را اداره می‌کرد و ۵، ۶ میلیارد تومان هم از جیبش برای این تیم مردمی خرج کرده بود، اما اینکه چه عاملی باعث شد کریمی از ادامه حضور در سپیدرود دلسرد شود، سؤالی است که آن را با تنی چند از صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:
محمد رضایی: کریمی توقع زیادی نداشت
علی کریمی زحمات زیادی برای سپیدرود رشت کشید. او توقع زیادی نداشت و فقط معتقد بود این باشگاه به قدر کافی حمایت نمی‌شود و با وجود اینکه خیلی تلاش کرد، اما در نهایت تصمیم گرفت تیم را واگذار کند و برود. حالا هم کریمی سپیدرود را به اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان واگذار کرده و دیگر مسئولیتی در باشگاه ندارد. او دیگر برنمی‌گردد و حالا دیگران باید درخصوص مشکلات تیم تصمیم‌گیری کنند. کریمی انصافاً تمام توان خود را به کار برد تا تیم موفق شود.
خداداد عزیزی: کریمی باید حمایت می‌شد که نشد
در این فوتبال که حتی تیم‌های دولتی هم مشکل مالی دارند، علی کریمی آمده ۵، ۶ میلیارد تومان از جیب خودش برای سپیدرود رشت هزینه کرده و این نشان می‌دهد او چقدر عاشق است و باید حمایت می‌شد و همه‌جوره مورد تقدیر قرار می‌گرفت، اما شرایط طوری پیش رفت که کریمی بسیار تحت فشار قرار گرفت و کسی از او حمایت نکرد و با اینکه هواداران دوستش دارند، ولی مسئولان کمکی به کریمی نکردند و آنقدر در فشار و تنگنا قرار گرفت که دیگر نتوانست تحمل کند و مجبور شد کناره‌گیری کند.
قربانعلی الماسخاله: می‌گفت بدهی‌های گذشته باید پرداخت شود
علی کریمی شخصیتی بزرگ و دوست‌داشتنی دارد. انصافاً او هرگز از ما و اداره کل وزارت ورزش درخواست کمک مالی نکرد و فقط حرفش این بود که او و تیمش را حمایت معنوی کنند. کریمی معتقد بود بدهی‌های گذشته باشگاه باید پرداخت شود چرا که تیمش را تحت فشار گذاشته بود. باور کنید ما هم قصد داشتیم کمک کنیم و با وجود اینکه کریمی استعفا داده و رفته، ولی هنوز هم معتقدیم او باید برگردد و با کمک هم سپیدرود را به اوج برسانیم.
مجید جهانپور: کریمی در چند جبهه می‌جنگید
در مرحله اول باید گفت کریمی که یک مربی جوان و دوست‌داشتنی است، از لحاظ انرژی کم آورد. برایش سخت بود در این شرایط نامساعد که از سپیدرود هیچ حمایتی نمی‌شود، هم از لحاظ فنی تحت فشار بود و هم از لحاظ مدیریت و مالی باید پاسخگوی نیازهای تیم می‌شد. به همین دلیل خسته شد و وقتی دید مسئولان دل‌شان برای تیم نمی‌سوزد، تصمیم گرفت استعفا بدهد و برود. من به شخصه ناراحت شدم، چون اگر کسی می‌توانست تیم را در لیگ نگه دارد، این خود کریمی بود.
علیرضا امامی‌فر: هیچ‌کس مشکلات کریمی را ندید
علی کریمی این همه برای موفقیت سپیدرود زحمت کشید و از کار و زندگی خودش زد و برای این تیم خوب و مردمی هزینه کرد و با عشق کار می‌کرد، ولی وقتی می‌دید از تیم حمایتی نمی‌شود و تنها مانده است، چاره‌ای نداشت جز اینکه تیم را واگذار کند و برود. کریمی نیاز مالی نداشت فقط بحث حمایت‌های معنوی از تیم بود که صورت نمی‌گرفت. تیم هم از لحاظ روحی نیاز به تقویت داشت و کریمی همه تلاش خود را انجام داد، ولی دست تنها نمی‌توانست موفق شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی