۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

برد تیم تراکتورسازی برابر ماشین‌سازی با واکنش‌های منفی همراه بود. قائم‌مقام باشگاه استقلال در فضای مجازی قانون فیفا را به تصویر کشید که می‌گوید در لیگ برتر یک مالک نباید دو تیم داشته باشد. مربی تیم پدیده هم گفته خدا کند این بازی تبانی نبوده باشد و...

به گزارش خبرورزشی، تصور کنید مالک باشگاه ماشین‌سازی زنوزی نیست. برد تراکتور برابر ماشین‌سازی کاملاً طبیعی جلوه می‌کند به خصوص که تراکتورسازی در حال حاضر مدعی قهرمانی است، اما ماشین‌سازی تیمی قوی به شمار نمی‌رود. این تیم رکوددار تساوی و در نیمه پایین جدول است و پیش از این بازی به پیکان هم باخته بود. از سویی تراکتورسازی در هفته‌های اخیر تیم‌های مدعی‌ای، چون استقلال و سپاهان را شکست داده است، اما اشکال کار از جایی است که ما به قانون بی‌توجهی می‌کنیم و بعد برای توجیه دست به هزار و یک ادله می‌زنیم!
سازمان لیگ برتر که متولی برگزاری بازی‌های لیگ برتر است در گذشته‌ای نه چندان دور مانع حضور سپاهان نوین تیم دوم باشگاه سپاهان و فولاد نوین تیم دوم باشگاه فولاد در لیگ برتر شد. به این بهانه که سپاهان و سپاهان نوین، فولاد و فولاد نوین از یک محل ارتزاق می‌کنند و براساس قانون دو تیم با یک مالکیت نمی‌توانند در لیگ برتر حضور داشته باشند.
شاید برای‌تان جالب باشد در فوتبال حرفه‌ای خیلی از باشگاه‌ها صاحبنام دو تیم در فوتبال دارند، اما آن‌ها یک تیم‌شان حرفه‌ای و یک تیم‌شان آماتور است و همان‌طور که از نام‌ها پیداست هیچ‌گاه تیم آماتور نمی‌تواند وارد لیگ حرفه‌ای شود، اما به ظاهر اینجا و در ایران هیچ مانعی برای حضور دو تیم در لیگ برتر وجود ندارد.
سؤال اساسی اینجاست که چرا سازمان لیگ برتر با علم به اینکه ماشین‌سازی هم زیر نظر زنوزی مالک باشگاه تراکتورسازی اداره می‌شود، به این تیم اجازه حضور در لیگ برتر را داد؟ مگر نمی‌دانست بالاخره چنین حرف و حدیث‌هایی شکل می‌گیرد؟ مگر نه اینکه براساس قانون حضور دو تیم با یک مالک در لیگ برتر ممنوع است؟ از همه مهمتر چطور در گذشته دو تیم سپاهان نوین و فولاد نوین حضور در لیگ برتر را پیدا نکردند؟ یعنی خون ماشین‌سازی از این دو تیم رنگین‌تر است؟
امروز نباید از باشگاه ماشین‌سازی خرده گرفت یا زنوزی را زیر سؤال برد. چراکه این باشگاه حتماً با مجوز سازمان لیگ برتر وارد بازی‌های این فصل شده است.
البته لیگ برتر دارای تردید‌هایی هم هست. اکنون استقلال و پرسپولیس هم در شرایطی در لیگ برتر هستند که یک مالک دارند و مالک هر دو تیم وزارت ورزش و جوانان است. تیم‌های نفتی هم همه زیر نظر وزارت نفت اداره می‌شوند و تعدادشان هم کم نیست. پارس جنوبی جم، صنعت نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و... این اتفاق شاید جرأت و شهامت زنوزی را برای داشتن دو تیم در لیگ برتر بیشتر کرده و شاید هم امروز سازمان لیگ برتر در یک دوراهی گیر کرده است. سازمان لیگ برتر اگر رأی به خروج تیم ماشین‌سازی از لیگ برتر بدهد باید مالک باشگاه استقلال و پرسپولیس هم مجزا شوند.
بهترین تدبیر را البته اروپایی‌ها به کار گرفته‌اند. لیگ‌های فوتبال به دو دسته آماتور و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند و لیگ‌های آماتور و حرفه‌ای هم به چند رده تقسیم می‌شوند و تیم‌هایی که در لیگ آماتور هستند، می‌توانند به بالاترین رده این لیگ صعود کنند، اما هیچ‌گاه نمی‌توانند وارد لیگ حرفه‌ای شوند.
یک مالک در فوتبال حرفه‌ای نمی‌تواند دو تیم داشته باشد، چون با اصل رقابت در تضاد است و این مانند کسی است که دو شناسنامه داشته باشد و همه مشکلات از جایی شروع می‌شود که قانون را به دلخواه تفسیر می‌کنیم و گاهی هم آن را دور می‌زنیم.
مسئولان، کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا مالکیت مشترک دو باشگاه غیرقانونی نیست؟
*اگرچه مالک تراکتور مدعی است مالکیت گسترش‌فولاد سابق یا همان ماشین‌سازی فعلی را واگذار کرده، اما فوتبالی‌ها مدعی هستند مالکیت دو باشگاه تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی تحت اختیار محمدرضا زنوزی است، این در حالی است که طبق قانون فیفا یک شخص نمی‌تواند مالک دو باشگاه در یک لیگ باشد. پس از بازی تراکتورسازی و ماشین سازی که به برتری ۲ بر صفر تراکتوری‌ها انجامید، حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص این نتیجه مطرح شد. اینکه قانون درباره مالکیت مشترک دو باشگاه چه نظری دارد و چرا این قانون در لیگ برتر رعایت نشده، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:
یحیی گل‌محمدی: چرا هیچ‌کس با آقای زنوزی کاری ندارد؟
سرمربی پدیده که تیمش در بالای جدول رده‌بندی لیگ برتر جدال سختی با تراکتورسازی دارد، در این خصوص گفت: من دوست ندارم در این خصوص حرف بزنم، اما فدراسیون باید تصمیمی جدی در این باره بگیرد. مالک تراکتورسازی و ماشین‌سازی هر دو یکی است، اما هیچ‌کس با آقای زنوزی کاری ندارد. ما قوانینی داریم که مشخص شده و باید در اجرای درست آن عزم جدی داشت. صحبت من درباره اجرای قانون است وگرنه هیچ مشکلی با مردم خوب و شریف تبریز ندارم، فقط می‌گویم فدراسیون باید در خصوص مالکیت این دو باشگاه تصمیم‌گیری می‌کرد.
علی خطیر: فقط در فوتبال ایران این‌طوری می‌شود!
معاون باشگاه استقلال تهران در این خصوص گفت: من قبلاً هم گفته‌ام مالکیت مشترک دو باشگاه تراکتورسازی و ماشین‌سازی کاملاً مخالف بند ۲ ماده ۲۰ اساسنامه فیفاست و این موضوع فقط می‌تواند در فوتبال ایران رخ بدهد. مالکیت آقای زنوزی در دو باشگاه تراکتورسازی و ماشین‌سازی خلاف مقررات فیفاست که به خاطر احتمال تبانی است که فیفا جلوی آن را گرفته. خطیر همچنین با انتشار متن اساسنامه فیفا در خصوص مالکیت غیرقانونی همزمان این دو باشگاه گفت: فوتبال پاکم آرزوست!
عبدالرحمان شاه‌حسینی: فدراسیون مقررات را اجرا نکرده است
حقوقدان و رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: بند پنج ماده ۱۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال می‌گوید هیچ‌یک از اشخاص حقیقی و حقوقی همزمان نمی‌توانند کنترل و هدایت بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند در غیر این‌صورت تمامیت یک مسابقه یا مسابقات زیر سؤال خواهد رفت. فدراسیون باید نظارت و کنترل کند تا مقررات فیفا هم دقیقاً اجرا شود، اما هیچ اقدامی ظاهراً در این خصوص صورت نگرفته و قطعاً غیرقانونی است.
سهیل مهدوی: مالکیت تراکتورسازی و ماشین‌سازی یکی نیست
مسئول کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: تا جایی که من می‌دانم، به لحاظ شرکتی مالکیت تراکتورسازی و ماشین‌سازی از هم مجزا هستند مثل نفت مسجدسلیمان و پارس جنوبی جم یا تیم‌های فولادی مثل فولاد مبارکه سپاهان و فولاد خوزستان که مالکان جدا از هم دارند و فکر می‌کنم درباره تراکتورسازی و ماشین‌سازی هم چنین اتفاقی رخ داده باشد. مالک این دو باشگاه دو شرکت هستند نه یک فرد که از هم جدا هستند البته هنوز مدارک کامل این شرکت‌ها به دست ما نرسیده و نواقص موجود در حال بررسی است.
رسول خطیبی: این بحث‌ها آدم را دلسرد می‌کند
سرمربی پیشین تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز در این خصوص گفت: اولاً که این دو باشگاه توسط دو شرکت مجزا از هم اداره می‌شوند و اینکه بحث‌های نادرستی، چون تبانی و... مطرح شده، نادرست و بی‌انصافی است. قطعاً با فدراسیون فوتبال هماهنگی‌ها انجام شده و مدارک هم جهت حل این موضوع به فدراسیون ارسال شده است. متاسفانه به جای اینکه ما از بخش خصوصی حمایت کنیم، با این حواشی و فشار‌ها باعث می‌شویم آن‌ها دلسرد شوند. تا جایی که من می‌دانم، مدارک کافی برای فدراسیون ارسال شده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی