۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال دیروز برگزار شد و بدون هیچ چالشی پایان یافت و شاید این بی‌دلیل نبود که رئیس فدراسیون فوتبال اذعان کرد این مجمع بهترین مجمعی بود که او در سال‌های حضور در فوتبال در آن حضور داشته است.

به گزارش  خبرورزشی،  به نظر می‌رسد مهدی تاج همه چالش‌ها را به خوبی مدیریت کرد. با اتفاقاتی که رخ داد هم شائبه دخالت دولت در فوتبال رد شد و هم خواست‌های قانونگذار رعایت شد. فریدون اصفهانیان، علی کفاشیان، عباس ترابیان، فریدون اصفهانیان، محمد‌رضا ساکت و... از سمت خود استعفا کرده‌اند و به‌زودی در روز‌های آتی تنها مدیر بازنشسته فدراسیون فوتبال که در سمت خود باقی‌مانده از سمت خود استعفا خواهد کرد!
از جمع این مدیران آن‌هایی که عضو هیئت‌رئیسه بوده‌اند در این سمت باقی می‌مانند، چون به قانونگذار گفته شده عضویت در هیئت‌رئیسه شغل محسوب نمی‌شود، به این دلیل که عضو هیئت‌رئیسه تنها هفته‌ای دو ساعت در جلسات هفتگی این هیئت شرکت می‌کند و حقوق نمی‌گیرد. آن‌هایی هم که عضو هیئت‌رئیسه نبودند و از سمت خود استعفا کردند به عنوان مشاور به همکاری‌شان با فدراسیون فوتبال ادامه خواهند داد.
حالا مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال در ساختمان سئول، هم نیستند و هم هستند! هر آنچه بود چالش منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها در فدراسیون فوتبال به‌خوبی مدیریت و اجرا شد. هرچند کاش مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال که قرار به استعفا داشتند همان روز اول این کار را انجام می‌دادند تا شاهد این همه واکنش مجلسی‌ها در مورد بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال نمی‌بودیم.
هرچه بود گذشت و حالا باید این قانون را به فال نیک گرفت. قوانین حضور در هیئت‌رئیسه باید از سوی اعضای مجمع عمومی در نشست‌های بعدی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد تا مدیران جوان هم شانس حضور در جمع اعضای هیئت‌رئیسه و رقابت را پیدا کنند. امور فوتبال البته کار سخت و طاقت‌فرسایی است چراکه فوتبال اوغات فراغت برای جامعه می‌سازد و نیاز به مدیران جوان و پویا دارد.
در همه ماه‌های اخیر، اجرای این قانون توان زیادی را از فدراسیون فوتبال و حتی وزارت ورزش و جوانان گرفت، در حالی که امور مهمی برای رسیدگی وجود داشت. همه مشکلات و معضلات با گفتمان قابل حل است و گفتمان اولین راه حل و بهترین راه حل برای مشکلات است، اما مشکل اینجاست که در فوتبال، گفتمان در آخرین پله مدیریت قرار دارد و این جای نگرانی و البته افسوس دارد.
فوتبال برای آحاد جامعه، اوغات فراغت و ساعت‌های سالمی می‌سازد و برای اداره‌اش، به یک گروه حرفه‌ای و پرتوان نیاز دارد؛ گروهی که برای فوتبال برنامه دهد، نه اینکه به دنبال راهکار و تبصره برای ماندن خویش باشد. در حالی که بار‌ها و بار‌ها از همه این‌ها شنیده‌ایم که فوتبال برای آن‌ها نانی ندارد...
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند 
آیا این استعفاها، اختلاف فدراسیون با مجلس و وزارت ورزش را حل می‌کند؟
پیش از برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال برخی از اهالی فدراسیون و رؤسای هیئت‌ها از جمله علی کفاشیان، فریدون اصفهانیان و... از سمت‌های خود استعفا دادند، اگرچه همچنان عضو هیئت رئیسه باقی خواهند ماند. حال اینکه آیا این استعفا‌ها اختلاف فدراسیون با مجلس و وزارت ورزش را حل خواهد کرد، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:
محمدرضا داورزنی: مشکلات با تمکین از قانون حل خواهد شد
اکثر دوستان به قانون منع استفاده از بازنشسته‌ها تمکین کردند و به غیر از آقای تاج که مشکلی از این بابت نداشته، تمام کسانی که مسئولیت داشتند و تمام‌وقت کار می‌کردند و بیش از ۶۰ ساعت در ماه کار می‌کردند، استعفا دادند. مجمع فدراسیون هم بالاترین مرجع برای تصمیم‌گیری بود و آن‌ها تصمیم‌گیری کردند که قانون شامل چه کسانی می‌شود، تدبیر کردند و تکلیف همه را روشن نمودند. قطعاً این اتفاقات بسیاری از مشکلات پیرامون فدراسیون، وزارت ورزش، مجلس و... را حل خواهد کرد چرا که تمکین به قانون انجام شد.
محمود اسلامیان: باید به قوانین کشوری احترام می‌گذاشتیم
درخصوص استعفای برخی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید بگویم به هر حال این یک قانون کشوری بود که باید به آن احترام گذاشته می‌شد. پیش از برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال برخی دوستان استعفا دادند اگرچه من این کار را نکردم، چون من از سال ۹۳ مجوز بازگشت به کار گرفتم. ما به فیفا گفتیم دولتی نیستیم، اما به هر حال باید به قوانین کشوری هم احترام می‌گذاشتیم. فکر می‌کنم با شرایطی که پیش آمده، بتوان توازن را برقرار کرد و برخی مشکلات و اختلافات را برطرف نمود. اگر دولت قبول کند که در این خصوص کنار بکشد، بخش خصوصی می‌تواند به خوبی کار را اداره کند.
مسعود سلطانی‌فر: هم ملاحظات داخلی رعایت شد، هم ملاحظات بین‌المللی
ما در وزارت تأکیدمان بر جوانگرایی بوده است. بسیاری از هیئت‌های ما زیر ۴۰ سال هستند و قطعاً باید این جوانگرایی ادامه پیدا کند. بحث فوتبال کمی متفاوت بود. علاقه مردم به این ورزش زیاد است و در ایران چند ۱۰ میلیون نفر داریم که عاشق فوتبال هستند. باید در همه فدراسیون‌ها به خصوص فدراسیون فوتبال بحث قانون‌مندی را پیگیری می‌کردیم. هم باید ملاحظات ملی رعایت می‌شد و هم ملاحظات بین‌المللی و باید یک هماهنگی در این دو مقوله صورت می‌گرفت که شکر خدا با جدیت انجام شده و مطمئن هستیم با این همدلی و وفاق در تمامی ابعاد کمترین حاشیه‌ها را خواهیم داشت.
هوشنگ نصیرزاده: اختلافات به حداقل رسید
این استعفا‌ها به طور حتم اختلافات موجود را به حداقل خواهد رساند و تا حدود زیادی خواسته‌های نهاد‌های نظارتی را هم تأمین کرده است، چون حالا فدراسیون می‌گوید شما به دنبال این بودید که شغلی برای بازنشسته‌ها ایجاد نشود پس حضور در هیئت رئیسه که در سال نهایتاً ۹ جلسه برگزار می‌کند، شغل محسوب نمی‌شود پس شامل قانون بازنشسته‌ها نخواهد بود. اگرچه استعفای اعضای کمیته‌ها باید صورت می‌پذیرفت چرا که حضور در کمیته‌ها کار تمام‌وقت می‌طلبید و این شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها می‌شد. حالا اختلاف بین فدراسیون، وزارت ورزش و نهاد‌های نظارتی به حداقل می‌رسد.
امیررضا واعظی‌آشتیانی: این چالش ادامه خواهد داشت
قانون می‌گوید آن‌ها که بازنشسته هستند، فقط می‌توانند به همان شغل قبلی خود بازگشت به کار داشته باشند نه اینکه شما مثلاً بازنشسته وزارت اقتصاد و دارایی باشی و بازگشت به کارت در یک اداره دیگر باشد. این موضوع، هم توسط رئیس مجلس مورد تأکید قرار گرفت و هم اکثر نمایندگان، اما برخی‌ها دارند قانون را به سود خودشان تفسیر می‌کنند و دنبال بهانه‌جویی هستند. من معتقدم با وجود اینکه بعضی‌ها استعفا داده‌اند، ولی این چالش همچنان بین مجلس و ورزشی‌ها ادامه خواهد داشت چرا که قانون به درستی اجرا نمی‌شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی