نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

از تمام برنامه‌های تلویزیونی چی گیر فوتبال آمد؟! هیچی... فقط ستاره مربع را بگیرید و پول بدهید و در رؤیای بردن جوایز بخوابید!

به گزارش  خبرورزشی، تلویزیون در سالی که گذشت، کاپیتان برنامه‌های ورزشی‌اش را از دست داد؛ زنده‌یاد بهرام شفیع بر اثر آنچه قصور پزشکی یا تشخیص اشتباه پزشک عنوان شد، درگذشت، اما برنامه‌اش بعد از چند ماه با اجرای پیمان یوسفی به آنتن برگشت تا این فرضیه که تلویزیون می‌خواهد با چندین و چند برنامه موازی، قدرت و نفوذ و تأثیر عادل فردوسی‌پور را کم کند، دوباره به گوش برسد.
اولین بار وقتی دعوای فروغی، مدیر جوان شبکه ۳ و عادل فردوسی‌پور علنی شد، این فرضیه به گوش رسید. برخی نزدیکان عادل می‌گفتند مدیر شبکه ۳ قصد حذف عادل را ندارد، اما بدش نمی‌آید تنوع برنامه‌های ورزشی سیما زیاد شود و عادل فردوسی‌پور دیگر مثل قبل محور نباشد. البته که در سال ۹۷ برنامه‌های ورزشی تلویزیون «رشد کمی» داشت، هر چند هیچ خبری از «رشد کیفی» نبود! ورزش و مردم با پیمان یوسفی، ورزش از نگاه ۲ با پوریا تابان، فوتبالیسم با امیرعلی نبویان، ورزش ۵ با مهدی واعظی، شب‌های فوتبالی با افشین عبداللهیان و شهاب قاسمی، فوتبال ۱۲۰ با محمدحسین میثاقی، ویدئوچک با عبدا... روا، فوتبال یک با مجتبی پوربخش، فوتبال برتر با محمدرضا احمدی و رضا جاودانی، لذت فوتبال با رسول مجیدی و مهدی توتونچی و ده‌ها برنامه مناسبتی، کنداکتور تلویزیون را به شکل پررنگی ورزشی و حتی فوتبالی کردند، اما با احترام به تلاش تمام این مجریان، برنامه‌سازان و عوامل و همکاران‌شان، همچنان برنامه ۹۰ با عادل فردوسی‌پور حرف اول و آخر تلویزیون را می‌زند.
با این که عادل سال ۹۷ دچار افت شدیدی شد که بخشی از این افت، ریشه در اختلافاتش با فروغی و به هم خوردن تمرکزش داشت، باز هم هیچ برنامه‌ای به مرحله رقابت با عادل و نودش نرسید... عبدالله روا در ویدئوچک با اجرای شیرین خود طرفداران زیادی دست و پا کرد، مجتبی نوربخش با کالبدشکافی دقیق بازی‌های لیگ آزادگان، برنامه فوتبال یک را در جایگاه مرجع و مرکز لیگ آزادگان نشاند، پوریا تابان با اجرای متفاوتش ورزش از نگاه ۲ را بر سر زبان‌ها انداخت، محمدحسین میثاقی با فوتبال ۱۲۰ محبوب فوتبالدوستان شد، اما قله همچنان عادل فردوسی‌پور است که حتی اگر وقت برنامه‌اش را نصف کنند، از سر و ته گزارش و مصاحبه‌اش با کی‌روش بزنند و گزارش بازی‌های تیم ملی و دیدار‌های حساس باشگاهی را به او ندهند، باز هم محبوب‌ترین چهره ورزشی تلویزیون است. تلویزیونی که به قول مهدی تاج، کنداکتورش را با پخش مفت و مجانی فوتبال پر می‌کند، اما حق پخش فوتبال را نمی‌پردازد... کاش یکی از آن روز‌هایی که تلویزیون در حال بررسی بدهی‌های مالی باشگاه‌ها، ضعف ساختاری فدراسیون و کمبود امکانات تیم‌های ملی است، یک نفر پیدا شود و روی آنتن زنده بگوید: «عامل اصلی تمام بدبختی‌های فوتبال تلویزیون است. اگر تلویزیون ایران مثل تمام دنیا حق پخش فوتبال را بدهد، نه باشگاه‌ها بی‌پول و بدهکار می‌شوند و نه تیم‌های ملی از کمبود امکانات می‌نالند.» البته شما که غریبه نیستید، با این مدیران، ضعف ساختاری حتی با داشتن پول هم پابرجا می‌ماند!
به هر حال تلویزیون در سال ۹۷، تمام رویداد‌های ورزشی و به‌خصوص فوتبالی را پوشش داد و از زوایای مختلف به نقد و بررسی ورزش پرداخت. از بغض و اشک و آه جواد خیابانی تا قهقهه‌های محمدحسین میثاقی، حاشیه هم تا دل‌تان بخواهد در تلویزیون رؤیت شد، اما از این فعل و انفعال چی گیر فوتبال آمد؟! هیچی... فقط ستاره مربع را بگیرید و پول بدهید و در رؤیای بردن جوایز بخوابید!
اهالی فوتبال پاسخ می‌دهند
عملکرد ورزشی سیما در سالی که گذشت و برترین برنامه ورزشی تلویزیون در سال ۹۷؟
این روز‌ها اکثر رویداد‌های مهم ورزشی از طریق صدا و سیما به صورت مستقیم پخش می‌شود. به‌خصوص رقابت‌های مهم فوتبال که در قالب برنامه‌های مختلف از برنامه ۹۰ گرفته تا ورزش و مردم، ورزش از نگاه ۲، شب‌های فوتبالی و... به تصویر کشیده می‌شود. به بهانه در پیش بودن سال نو با تنی چند از اهالی فوتبال هم‌صحبت شدیم و از آن‌ها پرسیدیم عملکرد ورزش صدا و سیما در سالی که گذشت چطور بود و برترین برنامه ورزشی در سال ۹۷ کدام بوده است؟ این صحبت‌ها را بخوانید.
جعفر کاشانی: به برنامه‌های ورزشی نمره قبولی می‌دهم
مسئله اصلی در برنامه‌های ورزشی نام برنامه نیست و نباید گفت برنامه ۹۰ بهتر بوده یا ورزش و مردم یا... مهم این است که اکثر برنامه‌های ورزشی تلویزیون در سال ۹۷ مؤثر و مثبت کار کرده‌اند و نمره قبولی می‌گیرند. برنامه‌ها باید برای حل مشکلات فرهنگی مردم راهگشا باشند و قطعاً رسالت خطیری هم بر عهده دارند. من معتقدم در پخش رویداد‌های ورزشی برنامه‌های موفقی داشته‌ایم و قطعاً مردم ورزش‌دوست هم رضایت نسبی داشته‌اند.
بیژن ذوالفقارنسب: عمکرد آن‌ها را مثبت ارزیابی نمی‌کنم
اکثر برنامه‌های ورزشی پخش شده در تلویزیون تحت تأثیر برنامه‌های فوتبالی قرار داشت چراکه فوتبال فراگیر است و طرفداران بیشتری در بین مردم دارد و محوریت تمام برنامه‌های ورزشی برنامه‌هایی بود که مربوط به فوتبال می‌شد. من نمی‌خواهم زحماتی که دوستان و رسانه‌های تصویری انجام داده‌اند را زیر سؤال ببرم، اما معتقدم عملکرد آن‌ها مثبت نبوده و نتوانسته رضایت بالای مردم را به دست آورد و نوسان زیادی در سطح فنی و کیفی خود داشتند.
بهتاش فریبا: شب‌های فوتبالی برنامه موفقی بود
خیلی وقت بود که ما در صدا و سیما یک شبکه تلویزیونی و یک شبکه رادیویی ورزشی مستقل نداشتیم. خوشبختانه رادیو ورزش توانست در دل مردم جا باز کند و حالا هم شبکه ورزش با برنامه‌های متنوع و به روز خود مخاطبان خاصی پیدا کرده است و من به شخصه از اکثر برنامه‌های ورزشی صدا و سیما راضی بودم و بعد از برنامه ۹۰ که بهترین برنامه سال هم شد من معتقدم برنامه شب‌های فوتبالی شبکه ورزش توانست بسیاری از کمبود‌ها را برطرف کند و مخاطبان زیادی پیدا کند.
میرشاد ماجدی: شب‌های فوتبالی نظر مرا جلب کرد
در سال ۹۷ شب‌های فوتبالی عملکرد مؤثر و کامل‌تری نسبت به سایر برنامه‌ها داشت. برنامه‌های ورزشی ما از لحاظ پخش مستقیم رویداد‌های ورزشی به‌خصوص فوتبال عالی کار کردند، ولی فکر می‌کنم از لحاظ محتوایی یعنی استفاده از مجریان و کارشناسان باتجربه کمی لازم است حرفه‌ای‌تر باشند. نحوه پرسیدن سؤال توسط برخی مجریان یا کارشناسی برنامه‌ها از جمله مواردی است که ضعف‌هایی داشت. به‌خصوص اینکه اکثر کارشناسان دعوت شده به جای کار کارشناسی و دادن پیشنهادات، بیشتر کار گزارش انجام می‌دادند!
حسن حبیبی: برخی برنامه‌ها مخاطبان زیادی دارند
برنامه‌های ورزشی زیادی در صدا و سیما ساخته می‌شود که مخاطبان زیادی هم پیدا کرده است و به نظر من تمام این برنامه‌ها مثل برنامه ۹۰ و... که مردمی و پرمخاطب هستند، موفق هم بوده‌اند. برای ما که اکثر رویداد‌های فوتبالی را پیگیری می‌کنیم این برنامه‌ها مؤثر بوده و جای تقدیر دارد. نمی‌شود اسم برنامه خاصی را هم نام برد، چون هر کدام سبک و سیاق کاری خاص خودشان را دارند. مهم این است که تا جایی که توانسته‌اند تلاش کرده‌اند تا مردم ورزش‌دوست را راضی نگه دارند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی