۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رئیس مستعفی کمیته داوران به خبرورزشی گفت: داور‌های ما بیشتر کتاب خواندند و داور شدند. اکثر آن‌ها بازیکن فوتبال نبودند یا آکادمیک بالا نیامدند.

به گزارش  خبرورزشی، فریدون اصفهانیان، رئیس مستعفی کمیته داوران درباره خداحافظی اش حرف‌هایی دارد. او از این می‌گوید که باید به قانون احترام می‌گذاشت. از اصفهانیان درباره اشتباهات زیاد داوران، شایعه تبانی و سایر چیز‌ها هم سؤالاتی کردیم و او سعی کرد بی‌پرده پاسخ دهد.
* آقای اصفهانیان از استعفای‌تان بگویید. چه شد سرانجام استعفا کردید؟
به هر حال ما دوره‌ای بودیم و با توجه به بازنشسته بودن باید استعفا می‌کردیم. آقای تاج، من را به عنوان رئیس کمیته داوران معرفی کرد. چند سالی هم آنجا فعالیت کردم. ان‌شا‌ءا... کار‌های ما مثمرثمر بوده باشد. کار‌های زیادی هم انجام دادیم. نهایتاً این شد که باید به قانون احترام می‌گذاشتیم.
* ظاهراً ناراحتی هم پیش آمد.
چرا؟
* به دلیل اینکه به شما گفتند همه استعفا می‌کنند ولی این اتفاق نیفتاد.
مثلاً چه کسی؟
* حیدر بهاروند.
ببینید فرق می‌کرد. ما کمیته بودیم و کار اجرایی می‌کردیم و فرق داشت. البته من ناراحت نشدم. الان هم سعی می‌کنم کمک کنم. به هر حال ایرانی هستم. نظام و کشورمان را دوست دارم. دوست دارم داوران هم موفق باشند. این داوران بدون هیچ چشمداشتی کار می‌کنند و انصافاً مظلوم‌ترین آدم‌های فوتبال ما هستند.
* یعنی شما همچنان در کمیته داوران هستید؟
ما که از این فوتبال منفک نمی‌شویم. من زمانی بازیکن بودم، بعد مربی شدم و بعد هم داور. یعنی ما در این فوتبال بودیم و مثل کسانی نیستیم که مدتی باشیم و بعد دیگر نباشیم. اگر رئیس کمیته داوران نباشم کار نظارت می‌کنم.
* شما رئیس بودید برای‌تان سخت نیست ناظر باشید؟
چرا سخت باشد؟ قبلاً طرف وزیر آموزش و پرورش بوده و بعد معلمی کرده است. طرف رئیس دانشگاه بوده مأموریتش که تمام شده شروع کرده به تدریس و گذاشتن کلاس تقویتی و خصوصی. این چیز‌ها عجیب نیست. ما هم ناظر هستیم و مشکلی با این مسئله نداریم.
* آقای اصفهانیان کمی چالشی‌تر صحبت کنیم. قبول دارید دوران شما اشتباهات داوری بسیار زیاد بود؟
ببینید ما در داوری کار‌هایی کردیم. خیلی‌ها به فکر داوری نبودند. وقتی من آمدم یک داور الیت در آسیا داشتیم. خیلی داور‌ها رفتند. جامعه داوری ما تهی شد. ترکی، سعید مظفری زاده و یکسری دیگر از داوران خوب ما رفتند. ما مجبور شدیم جوانگرایی کنیم. جوان‌ها هم پخته نیستند. داور‌های ما بیشتر کتاب خواندند و داور شدند. اکثر آن‌ها بازیکن فوتبال نبودند یا آکادمیک بالا نیامدند. اینکه شما خودت بازی کرده باشی، کمک می‌کند. ولی یک چیز بگویم. الان داوری در جهان افت کرده است. وقتی افتتاحیه و اختتامیه جام جهانی را یک نفر سوت می‌زند یعنی داوری ضعیف شده است. ما آکادمی داوران را راه‌اندازی کردیم. تقسیم‌بندی استان‌ها را داشتیم و ناظران AFC هم وقتی دیدند کلی تعریف کردند. آنالیز ویدئویی گذاشتیم و اشتباهات را بررسی می‌کردیم.
* برخورد جدی می‌کردید؟ خیلی‌ها انتقاد داشتند شما با داوران خاطی برخورد جدی نمی‌کنید.
شما یک بار از دهان من نشنیدید که بگویم داور محروم شده، چون نباید اعلام شود ولی اتفاق افتاده که به داور بازی نداده‌ایم یا آن‌ها را فرستاده‌ایم دسته پایین‌تر سوت بزنند.
* در این سال‌ها شائبه تبانی در داوری برای شما پیش آمد. در لیگ‌های پایین‌تر که واقعاً شایعه زیاد است.
ما همه چیز را رصد می‌کردیم و به طور آشکار و واضح تبانی در داوری ندیدیم. مثلاً یک مورد کارت به کارت بود که داور محروم شد و بعد دوباره برگشت ولی مورد این‌چنینی نداشتیم. اگر برای‌مان مشخص می‌شد که واقعاً چنین اتفاقی افتاده حتماً محروم می‌کردیم. به نظر بنده جامعه داوری ما سالم است. شاید حرف زیاد باشد ولی چیزی ثابت شده باشد، نه. نداشتیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی