نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بعد از بحث‌هایی که در مورد ارسال نامه برانکو به فیفا در مورد عدم پرداخت مطالبات او از سوی باشگاه پرسپولیس پیش آمد، سرمربی این تیم حرفی زد که قابل تأمل است.

به گزارش خبرورزشی، برانکو ایوانکویچ گفت فوتبال ایران با این وضعیت طولی نخواهد کشید که آماتور می‌شود. حرف برانکو یک واقعیت محض است و البته باید گفت در حال حاضر هم فوتبال ایران حرفه‌ای نیست. البته اسم حرفه‌ای را یدک می‌کشد، اما نیمه‌حرفه‌ای است. یعنی هم حرفه‌ای است و هم آماتور. حرفه‌ای این از این جهت که با بازیکنان حرفه‌ای قرارداد امضا کرده و آماتور از این زوایه که در پرداخت‌ها به گونه دیگری عمل می‌کند. هیچ یک از تیم‌های حاضر در لیگ برتر حق پخش نمی‌گیرند. محال است در آن سوی مرز‌ها تیمی وجود داشته باشد که در لیگ حرفه‌ای باشد، اما حق پخش نگیرد! در فاصله ۶ هفته مانده به پایان بازی‌ها پرداختی خیلی از تیم‌ها به بازیکنان به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد. نمونه اش پارس جنوبی به بازیکنانش ۳۵ درصد پول داده است. چنین فوتبالی بی‌شک حرفه‌ای نیست. هشدار برانکو را باید جدی گرفت. فوتبال ایران با این وضعیت یکی، دو فصل دیگر به صورت تمام و کمال آماتور می‌شود مگر اینکه اقدامات ضروری و حرفه‌ای در این زمینه صورت گیرد. مجلس شورای اسلامی که سفت و سخت به دنبال اجرایی کردن منع حضور بازنشسته‌ها در فدراسیون فوتبال است، باید حق پخش را هم اجرایی کند. تیم‌ها باید قرارداد‌ها را کاهش دهند و به اندازه توان پرداخت با بازیکنان قرارداد امضا کنند، چون بازیکنان ایران هم راه شکایت به AFC را یاد گرفته‌اند و تداوم این شکایت‌ها می‌تواند وضعیت باشگاه‌های ایرانی را نزد کنفدراسیون فوتبال آسیا وخیم‌تر کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند به بهانه این اتفاقات فوتبال ایران را آماتور اعلام کند. کما اینکه تا اینجای کار AFC چند بار به فدراسیون فوتبال اخطار داده است چراکه باشگاه‌های ایرانی حق پخش نمی‌گیرند و این وضعیت، با قوانین حرفه‌ای حاکم بر فوتبال در تضاد است.
این وضعیت نه تنها باعث کاهش سطح کیفی بازی‌ها می‌شود بلکه می‌تواند ناهنجاری‌ها را در فوتبال به دنبال داشته باشد و از همه مهمتر سلامت بازی‌ها زیر سؤال برود. بازیکنی که بابت بازی پول نمی‌گیرد برای گذران زندگی شاید برابر هر پیشنهاد نامتعارفی چراغ سبز نشان دهد به همین خاطر در کشور‌های توسعه‌یافته تا تیمی همه مدارک تسویه با بازیکنان و کادر فنی را به فدراسیون فوتبال ندهد، اجازه حضور در بازی‌های فصل بعد را نخواهد داشت. یکی از راه‌ها نیز می‌تواند کاهش تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر و لیگ یک باشد. به نظر می‌رسد لیگ برتر ظرفیت ۱۶ تیم و لیگ یک ظرفیت ۱۸ تیم را ندارد. هر آنچه هست اوضاع مالی در فوتبال بحرانی است و باید هشدار برانکو را جدی گرفت.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
راهکار‌های جلوگیری از بازگشت فوتبال ایران به شیوه آماتوری چیست؟
مشکلات مالی باشگاه‌های فوتبال در ایران مسیری را طی نمی‌کند که بتوان به حل آن زیاد هم امیدوار بود. حتی برانکو، سرمربی پرسپولیس که هنوز طلبش را از این تیم نگرفته، گفته با این شرایط فوتبال ایران در حال عقب‌گرد و بازگشت به مرحله آماتوری خواهد بود. حال اینکه چطور می‌توان مانع این اتفاق شد و راهکار‌های جلوگیری از بازگشت به شیوه آماتوری چیست، سؤالی است که آن را با تنی چند از مدیران، مسئولان و بازیکنان پیشین مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
هوشنگ نصیرزاده: قرارداد‌های ما پایه و اساس حرفه‌ای ندارد
نحوه عقد قرارداد‌ها در فوتبال ایران مشکلات عدیده‌ای دارد. برخی مدیران بلد نیستند به صورت حرفه‌ای و درست قرارداد ببندند و پس از مدتی دچار مشکل می‌شوند و بدهکار می‌گردند. متأسفانه در فوتبال ایران هم مثل فیفا بیشتر طرف بازیکن را می‌گیرند تا باشگاه‌ها، همین می‌شود که بازیکن هر کاری می‌خواهد انجام می‌دهد و در نهایت پولش را هم طلب می‌کند. بعضی از باشگاه‌ها هم به خاطر اینکه بازیکنی را از چنگ باشگاه رقیب دربیاورند ارقام را بالا می‌برند و بدون پشتوانه مالی قرارداد می‌بندند. روی هم رفته مشکل اصلی، نحوه عقد قراردادهاست که مبنا و اساس حرفه‌ای ندارد.
جمشید نورشرق: نباید بالاتر از داشته‌های خود قرارداد ببندند
به اعتقاد من باشگاه‌ها باید بر مبنای توانایی‌های مالی و دارایی‌های خود اقدام به عقد قراردادهایشان بکنند. این جدیت باعث خواهد شد شاهد واقعی شدن مبالغ قرارداد‌ها و کاهش مشکلات اقتصادی باشگاه‌ها باشیم چراکه اگر قرارداد‌ها به تناسب با استطاعت مالی باشگاه‌ها تنظیم شود، کمتر با مشکلات و بحران‌های مالی روبه‌رو خواهیم شد. متأسفانه برخی مدیران بدون توجه به بودجه و منابعی که دارند اقدام به عقد قرارداد می‌کنند، اما توان پرداخت وجود ندارد و بدهی‌ها انباشته می‌شود و به فراتر از ظرفیت خود تبدیل می‌گردد. ما باید با جدیت در این خصوص اقدام کنیم تا به سود فوتبال شود.
بهروز رهبری‌فرد: هیچ ضمانت‌نامه مالی وجود ندارد
وقتی هیچ ضمنانت‌نامه مالی در باشگاه‌ها وجود ندارد و بدون پشتوانه قرارداد بسته می‌شود، باید هم فوتبال ما رفته‌رفته به سمت عقب برگردد و به قول معروف آماتور شود. خود من الان چک‌هایی از پرسپولیس در دست دارم که متعلق به عهد بوق است. باور می‌کنید چک یک میلیون تومانی بابت یک فصل قرارداد در دستم دارم که هنوز پاس نشده است؟ حتی چک ۲۰۰ هزار تومانی هم دارم که اگر به بانک ببرم، خنده‌شان می‌گیرد. در کل باشگاه‌ها باید بر اساس داشته‌های خود قرارداد ببندند و چک‌های بی‌پشتوانه و بی‌محل نکشند که متأسفانه برخی مدیران ما سابقه بدی در این زمینه دارند.
امیررضا واعظی‌آشتیانی: مقصر برخی مدیران هستند
همه اتفاقاتی که در باشگاه‌های ما می‌افتد، نشان‌دهنده این موضوع است که برخی مدیران ما در مسئولیتی که به آن‌ها واگذار شده، ناتوان هستند و این سؤال پیش می‌آید که این مدیران بر اساس چه متر و معیاری انتخاب می‌شوند تا باعث ضرر و زیان باشگاه‌ها شوند. بسیاری از باشگاه‌های ما منبع درآمدی ندارند و اقدام به عقد قرارداد‌هایی می‌کنند که در نهایت توان اجرای تعهدات‌شان را ندارند و همین مسئله مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. این درست است که در صورت درآمدزایی، داشتن اسپانسر، حق پخش و... شرایط بهتر خواهد شد، اما در شرایط کنونی فوتبال ما رشدی نخواهد کرد.
جعفر کاشانی: مشکلات ارزی اوضاع را به هم ریخته
یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی ما مشکلات ارزی است و قرارداد‌هایی که ارزی بسته‌ایم و سفر‌هایی که تیم به خارج داشته و دارد، باعث بروز این مسائل شده است. ما در حال بررسی شرایط برای حل مشکل برانکو و سایر بازیکنان تیم هستیم. فقط پول برانکو نیست بلکه بازیکنان هم هستند و این تعهدی است که ما پایبند به آن خواهیم بود. برای اینکه فوتبال باشگاهی و ملی ما بازگشت به عقب نداشته باشد باید تیمداری را رها کنیم و به صورت حرفه‌ای باشگاهداری انجام دهیم و این تنها با استفاده از نیرو‌های متخصص و مدیران باتجربه امکان‌پذیر نخواهد بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی