نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

قرارداد کارلوس کی‌روش اشکالات ریز و درشت کم نداشت، حالا چه مفادی باید در قرارداد مارک ویلموتس گنجانده شود که اتفاقات زمان کارلوس کی‌روش رخ ندهد؟

به گزارش  خبرورزشی، ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفته بر سر کلیات با مارک ویلموتس توافق کردیم، اما در روز‌های پیش رو بر سر جزئیات بحث خواهیم کرد و سعی می‌کنیم در قرارداد این مربی اشتباهات زمان کی‌روش را تکرار نکنیم.
قرارداد کارلوس کی‌روش دارای اشکالات زیادی بود. هر چند عباس ترایبان که مأمور مذاکره و عقد قرارداد با کارلوس کی‌روش بود، می‌گوید همه موارد در قرارداد لحاظ شده بود، اما مشکل از جایی آغاز شد که فدراسیون فوتبال اجرای آن را جدی نمی‌گرفت، اما چه چیز‌هایی باید در قرارداد مارک ویلموتس گنجانده شود که اتفاقات زمان کارلوس کی‌روش رخ ندهد؟
۱- استفاده از دستیار ایرانی
کارلوس کی‌روش در کادر فنی اش از دستیار ایرانی بهره می‌برد، اما مربیانی که برای حضور در کادر فنی انتخاب می‌کرد مربیانی نبودند که تبدیل به یک آلترناتیو شوند. در برهه‌ای البته جواد نکونام دستیار کارلوس کی‌روش شد، اما این همکاری تداوم نداشت و پیش از جواد هم علی کریمی نتوانست در کادر فنی تیم ملی دوام بیاورد. سرمربی سابق تیم ملی به دنبال انتخاب دستیار ایرانی خوب برای خود نبود تا جایی که یک بار بعد از جدایی امید نمازی گفته بود کاری که او انجام می‌داد از عباس‌آقا هم برمی اید. به واقع دستیار ایرانی مارک باید جایگاه خوبی در کادر فنی تیم ملی داشته باشد.
۲- نظارت بر تیم‌های پایه
تعامل کارلوس کی‌روش با تیم‌های ملی پایه تعامل خوبی نبود و شاید باید بگوییم اصلاً این تعامل برقرار نبود و تنها چند بار شاهد حضور این مربی در تمرینات تیم‌های نوجوانان و جوانان بودیم. نظارت مارک ویلموتس بر تیم‌های ملی پایه موجب می‌شود این تیم‌ها همان راهی را در پیش بگیرند که تیم ملی در پیش گرفته است. این موضوع همخوانی تاکتیکی بین تیم‌های ملی به وجود می‌آورد. در خیلی از کشور‌های توسعه‌یافته تیم‌های ملی همه با یک سیستم بازی می‌کنند و این دستاورد خوبی برای فوتبال ملی خواهد داشت.
۳- تماشای بازی‌های لیگ برتر
کارلوس کی‌روش خیلی اهل حضور در استادیوم و تماشای بازی‌های لیگ برتر نبود و بیشتر بازی‌ها را از طریق فیلم می‌دید در صورتی که تماشای بازی از نزدیک برای مربی هزار و یک دستاورد خواهد داشت. در عقد قرارداد با سرمربی تیم ملی می‌تواند مدت زمان مرخصی هم مهم باشد. از سویی حضور مارک ویلموتس در بازی‌های لیگ برتر می‌تواند باعث ایجاد تعامل بین سرمربی تیم ملی و مربیان باشگاهی شود. نکته‌ای که در زمان کارلوس کی‌روش وجود نداشت و حتی شاهد دعوا بین کارلوس کی‌روش و مربیان باشگاهی بودیم.
۴- قرارداد مرحله‌ای
قراردادی که فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس می‌بندد به سود فدراسیون فوتبال و فوتبال ملی است که مرحله‌ای باشد؛ تا پایان بازی‌های مقدماتی جام جهانی، تا پایان جام جهانی، تا پایان مرحله مقدماتی جام ملت‌ها. این نوع قرارداد موجب می‌شود تا در هر مرحله‌ای فدراسیون فوتبال از عملکرد مارک ویلموتس راضی نباشد او را بدون دردسر کنار بگذارد. به این قرارداد می‌توان شروط دیگری هم اضافه کرد.
کارشناسان به فدراسیون فوتبال مشورت می‌دهند 
چه بند‌هایی در قرارداد ویلموتس گنجانده شود؟
قرارداد رسمی مارک ویلموتس، مربی بلژیکی با تیم ملی به زودی منعقد می‌شود و فدراسیون فوتبال هدایت این تیم را به مرد ۵۰ ساله چشم‌رنگی خواهد داد. اما اینکه چه مواردی هنگام عقد قرارداد با ویلموتس باید رعایت شود و نکات حساس این قرارداد چه خواهد بود، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران فوتبال کشورمان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:
هوشنگ نصیرزاده: فدراسیون حق فسخ داشته باشد
کارشناس حقوقی فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: دوستان همگی اهل فن هستند، اما به عنوان یک مطلع از قوانین توصیه می‌کنم؛ ۱- حتماً دستیار اولش ایرانی باشد. ۲- فقط یک دستیار خارجی با خود به ایران بیاورد. ۳- روی تیم‌های ملی پایه نظارت کامل داشته باشد. ۴- پس از گذشت یک سال از قرارداد اگر روند پیشرفت و نتیجه‌گیری مثبت نبود، فدراسیون فوتبال حق فسخ یک‌طرفه را داشته باشد. ۵- تعداد رفت و آمد‌ها از ایران به محل اقامتش در طول سال فقط ۴ بار رفت و برگشت باشد.
عباس ترابیان: توصیه‌ها را به فدراسیونی‌ها انتقال داده‌ام
عضو ارشد پیشین فدراسیون فوتبال و مسئول عقد قرارداد اولیه با کارلوس کی‌روش به خبرورزشی گفت: مواردی هست که شخصاً به صورت غیرمستقیم برای دوستان در فدراسیون فوتبال ارسال کردم تا اگر لازم بود این موارد در قرارداد با مارک ویلموتس لحاظ شود. واقعیت این است که باید کمی صبر کرد. ویلموتس دوست دارد با شرایطی که داریم کار کند لذا باید دید او چقدر نیاز به زمان دارد تا از فوتبال ما شناخت پیدا کند و هم اینکه ما او را بهتر بشناسیم. اگرچه من معتقدم مارک ویلموتس می‌تواند به فوتبال ملی ما کمک کند.
نوآموز: توصیه‌ای ندارم، چون در کل مخالفم
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: من نمی‌توانم توصیه‌ای به فدراسیون‌نشین‌ها داشته باشم چرا که در کل مخالف سرمربی خارجی هستم. زمانی هم که خودم مسئولیت داشتم، با مربیان ایرانی کار می‌کردم. مربی خارجی باید در باشگاه‌های ما فعال باشند، ولی در رأس کار تیم ملی باید یک ایرانی قرار می‌گرفت. من از مارک ویلموتس شناختی ندارم و لذا مسئولان فدراسیون فوتبال خودشان می‌دانند که چه نوع قراردادی با او منعقد کنند.
حسن حبیبی: بیشتر باید مراقب فدراسیونی‌ها باشیم تا ویلموتس!
سرمربی اسبق تیم ملی در این خصوص به خبرورزشی گفت: به اعتقاد من ویلموتس یک مربی حرفه‌ای است، لذا خوب بلد است قرارداد ببندد. ما باید بیشتر مواظب آماتورگری برخی فدراسیون‌نشین‌ها باشیم که مبادا کاری کنند برای فوتبال ما گرفتاری به بار بیاید. من متأسفم که نتوانستیم ۴ تا مربی در حد تیم ملی تربیت کنیم و مجبور شده‌ایم سراغ مربیان خارجی برویم. وظایف یک سرمربی مشخص است و قرارداد بستن با آن‌ها کار خاصی نیست فقط نباید زیر بار خواسته‌های نامعقول برویم!
اصغر شرفی: قراردادش ۴ ساله باشد
مربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین گفت: اول اینکه قراردادش را ۴ ساله ببندند تا ویلموتس بیشتر با فرهنگ ما آشنا شود و دوم اینکه قراردادش را شفاف اعلام کنند. اینکه فدراسیون از او چه می‌خواهد و مرد بلژیکی چه وظایفی در قبال این قرارداد دارد. روی مسائل اخلاقی در قرارداد ویلموتس دقت بیشتری شود. خداوکیلی کی‌روش با همه دعوا داشت و اعصاب برایمان نگذاشته بود، اتفاقی که در قرارداد ویلموتس نباید بیفتد. اگر اخلاق این مربی خوب باشد، راحت‌تر می‌توان مشکلات تیم ملی را حل کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی