نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ستاره‌ساز بیشتر یک برنامه فان تلویزیونی است تا یک برنامه جدی ورزشی و از همه مهم‌تر هدفش بیشتر دلگرم کردن نوجوانان به فوتبال است.

خبرورزشی/ امیرعباس واسعی؛ ستاره‌ساز که ساخت آن هزینه هنگفتی را به دنبال داشته آیا توانسته ستاره‌ای را کشف و تحویل جامعه فوتبال دهد؟ آیا بازیکنی از ستاره‌ساز به اردوی تیم ملی نونهالان یا نوجوانان دعوت شده است؟
به راحتی می‌شود به این سؤالات پاسخ منفی داد چراکه ستاره‌ساز بیشتر یک برنامه فان تلویزیونی است تا یک برنامه جدی ورزشی و از همه مهم‌تر هدفش بیشتر دلگرم کردن نوجوانان به فوتبال است و اینکه این پیام را به آن‌ها بدهد اگر تلاش کنند و سختی به جان بخرند روزی در فوتبال مطرح خواهند شد. کشف استعداد و ستاره ساختن کار برنامه ستاره‌ساز نیست و شاید به همین دلیل بود که در ابتدای برنامه فدراسیون فوتبال واکنش منفی نشان داد و گفت استعدادیابی کار فدراسیون فوتبال است نه برنامه تلویزیونی.
البته اگر فیروز کریمی، خداداد عزیزی، مجتبی جباری و ادموند بزیک وارد دنیای واقعی شوند و به شهرستان‌ها بروند می‌توانند کشف استعداد کنند و این استعداد‌ها را با تمرین در زمین فوتبال به جایی برسانند، اما در جلوی دوربین و زمینی کوچک که چمنش مصنوعی است ستاره ساختن محال است. ستاره باید در زمین‌های خاکی بازی کند. ستاره باید به جای دریبل دیواری با خلاقیت خود بازیکن حریف را از پیش رو بردارد. ستاره باید زمین بخورد و پایش زخمی شود. ستاره باید به نفس زدن بیفتد و...
یکی از ایرادات مهم برنامه ستاره‌ساز بازی‌های تک به تک است. اینکه بازیکنان یک به یک با هم مسابقه می‌دهند در حالی که فوتبال یک ورزش انفرادی نیست بلکه یک ورزش گروهی است و تیم‌ها ۱۱ به ۱۱ با هم بازی می‌کنند. از همه مهمتر تیم فوتبال در صورتی موفق می‌شود که ۱۱ بازیکن در قالب یک تیم برای رسیدن به پیروزی تلاش کنند و اشتباه یک بازیکن ممکن است تیم را از رسیدن به نتیجه مطلوب بازبدارد. کل‌کل‌های مربیان که بیشتر بین خداداد عزیزی و فیروز کریمی است درجه سرگرمی برنامه را بیشتر کرده و گاهی ببیننده حتی فراموش می‌کند در حال تماشای یک برنامه فوتبالی است و گویی تصور می‌کند یک برنامه حاشیه‌ای می‌بیند. البته در سال‌های اخیر از این دست برنامه‌ها در تلویزیون باب شده است. نمونه اش برنامه استعدادیابی در آمریکا که ۱۴ سال از عمر آن می‌گذرد و به تازگی شبکه ۳ سیما هم با راه‌اندازی برنامه عصر جدید تلاش می‌کند در معرفی استعداد‌های این مرز و بوم گام‌های محکمی بردارد.
برنامه استعدادیابی آمریکا تا حدود زیادی در این مسیر موفق بوده است چراکه به معنی واقعی توأم با ساخت یک برنامه تلویزیونی هدف اصلی را معرفی استعداد‌ها قرار داده است، اما در برنامه ستاره‌ساز هدف بیشتر ساخت یک برنامه تلویزیونی است. فوتبال در چند متر موکت سبز! آن‌هم فوتبال دو به دو و تک به تک و شوت از راه نزدیک به دروازه‌ای که بیش از ۷ متر است، استعدادیابی نیست و باید گفت سازندگان راه را اشتباه رفته‌اند.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا برنامه‌های تلویزیونی در سطح ستاره‌ساز می‌توانند برای فوتبال ایران ستاره بسازند؟
اکبر محمدی: بیشتر کار تبلیغاتی می‌شود تا ستاره‌سازی
رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: به اعتقاد من برنامه ستاره‌ساز از خلأ‌های قانونی استفاده کرده و به جای اینکه رابطه مستقیمی با متولی فوتبال یعنی فدراسیون داشته باشد، بیشتر دارد کار تبلیغاتی می‌کند تا اینکه ستاره‌سازی کند و در هیچ‌جای دنیا برنامه‌های اینچنینی وجود ندارد و کار‌ها توسط آکادمی‌ها انجام می‌شود و ستاره‌سازی و استعدادیابی صورت می‌گیرد. من بیشتر نگران نوجوانانی هستم که وقتی از این برنامه کنار می‌روند، چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد و خدا کند سرخورده و فوتبال‌زده نشوند.
ادموند بزیک: استعداد‌های کشف شده، لیگ برتری می‌شوند
مهاجم اسبق تیم ملی و پرسپولیس که به عنوان مربی در برنامه ستاره‌ساز حضور دارد، گفت: ما این قضیه را پیگیری می‌کنیم که استعداد‌های خوب کشف شوند. بیشتر بازیکنان از قشر‌های ضعیف جامعه هستند و این یک واقعیت است و ما باید به کشف این استعداد‌ها کمک کنیم. آن‌ها شانس این را دارند که در سطح بالا فوتبال بازی کنند و جذب تیم‌های مطرح شوند. مثلاً یکی از شرکت‌کنندگان برنامه ستاره‌ساز که جزو ۱۰ نفر اول شد، توسط تیم پیکان مد نظر قرار گرفت و حالا هم به این تیم پیوسته است. ما می‌توانیم اتفاقات خوبی را برای این استعداد‌ها رقم بزنیم.
خداداد عزیزی: ستاره‌ها در این برنامه دیده می‌شوند
مهاجم اسبق تیم ملی که از مربیان برنامه ستاره‌ساز است، در این خصوص گفت: ما در این برنامه کمک می‌کنیم شرایط برای دیده شدن استعداد‌های فوتبالی مهیا شود. ما به شهرستان‌ها رفتیم و توانستیم برخی استعداد‌ها را کشف کنیم و حالا می‌خواهیم این جوانان را به فوتبال ایران معرفی کنیم. قطعاً آن‌ها در برنامه ستاره‌ساز دیده می‌شوند و می‌توانند خودشان را به خوبی نشان دهند و مورد توجه تیم‌ها قرار بگیرند. انصافاً فوتبال ایران پر از استعداد‌هایی است که به خاطر نداشتن امکانات کافی دیده نمی‌شوند.
فیروز کریمی: وظیفه ما کشف و معرفی استعدادهاست
مربی باسابقه فوتبال کشورمان و یکی از مربیان برنامه ستاره‌ساز گفت: وظیفه و هدف ما کشف استعداد‌های ناب فوتبال ایران و معرفی آنهاست تا بتوانند در این برنامه خودشان را نشان دهند و مورد توجه تیم‌ها قرار بگیرند. متأسفانه شرایط در فوتبال پایه ما طوری است که خیلی از این استعداد‌ها کشف و دیده نمی‌شوند و من فکر می‌کنم با کاری که دارد در برنامه ستاره‌ساز صورت می‌گیرد، قطعاً می‌توان از بین این استعدادها، ستاره‌هایی را به فوتبال ایران معرفی کرد و این به سود فوتبال ما خواهد بود.
عباس چمنیان: ستاره‌سازی با ستاره‌یابی فرق دارد
عباس چمنیان، سرمربی پیشین تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان کشورمان در این خصوص گفت: به نظر من ستاره‌یابی با ستاره‌سازی فرق دارد و در این برنامه بیشتر دنبال پیدا کردن ستاره‌ها و نشان دادن آن‌ها هستند و نمی‌شود انتظار داشت کار ستاره‌سازی را هم به خوبی انجام دهند چرا که در همه جای دنیا این کار بر عهده آکادمی‌ها و تیم‌های پایه‌ای باشگاه‌هاست، کاری که در فوتبال ایران اکثر باشگاه‌ها به نوعی بی‌توجهی می‌کنند و رسالت اصلی خود را فراموش کرده‌اند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی