۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس به خبرورزشی گفت: برخی از مدیران دولت به دنبال آن هستند تا همه کاسه، کوزه‌ها را سر مدیران دولت قبلی بشکنند و چه کسی بهتر از رویانیان!

 خبرورزشی/ کاوه علی‌اسماعیلی: مسئولان پرسپولیس در واکنش به انتشار خبری مبنی بر توقیف لوگوی باشگاه، بیانیه‌ای منتشر کرده و بدهی ۶۰ هزار دلاری و تبعات آن را بر گردن مدیر وقت یعنی محمد رویانیان انداختند. رویانیان که از این ماجرا عصبانی و شاکی بود، برای دقایقی با ما صحبت کرد.
*می‌توانیم چند دقیقه‌ای حرف بزنیم؟
همین نیم ساعت پیش بود که عصبانیتم فروکش کرد تا ناهار بخورم، اما شما تماس گرفتید! حالا در خدمت تان هستم. همین جوری که ناهارم را می‌خورم، جواب سؤالات تان را می‌دهم.
*ما هم دوست نداریم مزاحم تان باشیم، اما همچنان بابت هر بدهی که رسانه‌ای می‌شود، نام شما به میان می‌آید.
این هم شیوه مدیران ماست. عادت‌شان است، نمی‌توانند ترک عادت کنند. برخی از مدیران دولت به دنبال آن هستند تا همه کاسه، کوزه‌ها را سر مدیران دولت قبلی بشکنند و چه کسی بهتر از رویانیان!
*چطور؟ چرا آن‌ها باید رویانیان را مقصر همه چیز بدانند؟
گفتم که، شیوه‌شان این است. بابت کاری که انجام می‌دهند، فکر نمی‌کنند! یادشان رفته بعد از من، ۷ نفر دیگر مدیرعامل شدند، اما چون همه آن‌ها در دولت بعدی حکم گرفتند، نمی‌توانستند این موضوع را تقصیر این مدیران بیندازند. گشتند و مرا پیدا کردند تا تقصیری متوجه وزرای ورزش در دولت جدید نشود. اگر می‌گفتند مثلاً تقصیر مدیر قبلی یا دوتای قبلی بوده، اوضاع بدتر می‌شد. آقایان ظرف ۶ سال ۷ مدیرعامل عوض کردند. متوسط عمر مدیریت در پرسپولیس کمتر از یک سال شده است. از سال ۹۲ تا الان ۷ مدیرعامل علیه من حرف زدند. شما باید دنبال این باشید که چرا گرشاسبی، طاهری، نژادفلاح، منتقمی، سیاسی، رحیمی و همین عرب علیه یکدیگر مصاحبه نمی‌کنند. آن‌ها سیاسی‌کاری می‌کنند. با مشکل مالی باشگاه کاری ندارند، فقط می‌خواهند دولت قبلی را محکوم کنند که این درست نیست؛ رفتار انسانی و اخلاقی نیست. اصلاً در یک کلام به شما بگویم در ساختار یک ارگان وقتی در عرض ۶ سال، ۷ مدیر عوض بشوند یعنی بنیان آن سازمان ایراد و مشکل دارد.
*چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟
با چنین تفکراتی حل نمی‌شود. باشگاه هرچه دارد، از فعالیت‌ها و زمینه‌سازی‌های من است. هرچه ساختیم در این شش سال نابود کردند. ساختار باشگاه، ارگان‌های مختلف، کمیته‌های متعدد، مدارس فوتبال، آکادمی، بخش استعدادیابی، کانون هواداران به جای لیدرپروری، حضور پررنگ هواداران در فعالیت‌های اقتصادی، جذب اسپانسر با کد هواداری و... این آقایان آمدند، پول مفتی که من مهیا کردم، باشگاهی که من ساختم، لوگویی که من طراحی کردم را نابود کردند.
*البته نتیجه هم گرفتند!
بله، اما شانس آوردند که برانکو را داشتند. برانکو هدیه‌ای از طرف خدا به پرسپولیس و این مدیران بود.
*ماجرای این ۶۰ هزار دلار بدهی چیست؟
من حدود ۷ میلیارد تومان بدهی را پرداخت کردم و همین ۶۰ هزار دلار باقی ماند که به عمر مدیریتی من نرسید. دو سال بعد از اینکه جدا شدم، طلبکار علیه باشگاه حکم گرفت. اگر در همان دو سال پول را می‌دادند، کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان می‌شد. سال ۹۴ دلار بود ۲ هزار و ۹۰۰ تومان؛ آن زمان هم با ۱۷۵ میلیون تومان همه چیز تمام می‌شد. قرارداد با بازیکن می‌بستند یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن وقت تلاشی برای پرداخت این ۶۰ هزار دلار نکردند. آن‌قدر پول را ندادند تا امروز رسیده به ۷۵۰ میلیون تومان. این تقصیر من است؟ من باید برمی‌گشتم و پول را می‌دادم؟ مگر آقایان نگفتند ده‌ها میلیارد تومان بدهی را تسویه کردند، پس چطور است که این یک بدهی باقی ماند؟ یعنی باشگاهی که ۱۰، ۱۵ میلیارد بدهی را پرداخته، نمی‌توانست ۶۰ هزار دلار را هم بدهد؟ این‌ها نشانه است.
*یعنی می‌خواستند شما را خراب کنند؟
بله. من هم می‌توانم شاهکار مدیریت آقایان را بگویم؛ یک نفرشان دو بازیکن اوکراینی را آورد که معلوم نشد چرا آمدند و چرا رفتند. نفر بعدی میلیارد‌ها تومان بدهی روی دست باشگاه گذاشت، بعدی آمد و روی قرارداد‌ها آپشن‌های عجیب نوشت و نفر بعدی هم برانکو را فراری داد. می‌توانم موضوعی را در مورد برانکو بگویم؟
*بله، حتماً!
آقای برانکو من از شما عذرخواهی می‌کنم! فکر می‌کردم شما کار بدی کردی که به آن شکل از پرسپولیس جدا شدی، اما اشتباه می‌کردم! نژادفلاح و امیر خادم که معاون وزارت ورزش بود، برانکو را آوردند، اما همین‌ها که به من طعنه می‌زنند، شش ماه بعد از قرارداد می‌خواستند او را اخراج کنند. آقایان از هواداران ترسیدند وگرنه همان زمان برانکو بعد از باخت به سپاهان در لیگ پانزدهم اخراج می‌شد. به والله حق با برانکو است که از باشگاه شکایت کرده است! حق با همین بنده خدایی است که بابت ۶۰ هزار دلار از پرسپولیس شکایت کرده است. این‌ها حق دارند. شما می‌دانید شاکی پرسپولیس چه کسی است؟
*نه، شما بگویید.
یک فرد خیر و متدین که سابقه جبهه دارد. ببینید ایرج عرب چه بلایی سر این فرد آورده که بعد از شش سال مجبور شده از پرسپولیس شکایت کند. این مدیران به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند.
*یعنی مشکل اصلی، ایرج عرب است؟
هم خودش و هم اطرافیانش. قبلاً هم گفتم که عرب از معاونت حقوقی اش لطمه می‌بیند. عرب توجه ندارد که این فرد چه بلایی سر باشگاه آورده است. خدا را گواه می‌گیرم این‌ها برانکو را به جایی رساندند که از پرسپولیس شکایت کند. همین فردی که از باشگاه شکایت کرده چند بار با عرب چای و شیرینی خورد و فکر می‌کرد مشکل حل می‌شود. به باشگاه مهلت داد تا پول را تهیه کنند. آدم آرامی است، اما این‌ها دیوانه اش کردند! به خدا این مدل مدیریت شایسته دولت و وزارت ورزش نیست. من هم مدیر دولتی این مملکت بودم؛ از مریخ که نیامدم؛ چرا این‌قدر با من بد هستید؟ شما سیاسی و جناحی با من برخورد می‌کنید.
*کاش این موضوع را می‌گفتید که چرا ۶۰ هزار دلار را قرض کردید؟
نیلسون آمد دفتر من و گفت یا همین حالا پول می‌دهید، یا به فیفا شکایت می‌کنم. من تحقیق کردم و فهمیدم اگر به فیفا شکایت کند، باشگاه حدود ۳۰۰ هزار دلار جریمه می‌شود، بازیکن‌مان را از دست می‌دهیم، غرامت و پول‌های دیگر هم باید بپردازیم که اوضاع بدتر می‌شد. از یک آدمی که دستش در کار خیر بود، ۶۰ هزار دلار گرفتم و نیلسون را آرام کردم. آقایان بدهی مدیران دولت خودشان را پرداخت کردند ولی این ۶۰ هزار دلار که متعلق به دوران من بود، باقی ماند. به خدا قسم چک شخصی خودم را دادم، نه پشت‌نویسی کردم و نه از مهر باشگاه سود بردم.
*سردار! اینکه می‌گویند لوگوی باشگاه توقیف شده، دقیقاً چه معنایی می‌دهد؟
(می‌خندد) من هم نمی‌دانم منظورشان چیست. لوگو توقیف کردن یعنی چه؟ آن لوگو به چه درد این بنده خدا می‌خورد؟ مگر لوگوی یک باشگاه ورزشی را می‌توان در بازار فروخت؟ لوگو که ارزش ندارد، نام پرسپولیس است که به آن قیمت می‌دهد. همین لوگو را خودم ساختم، کدام یک از آقایان توانستند لوگوی جدیدی طراحی کنند؟ این‌ها هم بخشی از بازی است. این حرف‌ها را می‌زنند و متأسفانه دوستان هم نمی‌فهمند که چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد. مظلوم‌نمایی می‌کنند و می‌گویند بدهی مربوط به زمان آقای ایکس و ایگرگ است. چیزی که مرا آزار می‌دهد، موضوع دیگری است. مدیران باشگاه به این فرد گفته‌اند برو شکایت کن و لوگوی پرسپولیس را توقیف کن.
*یعنی از باشگاه خط دادند که لوگو توقیف شود؟
بله. می‌توانید از شاکی این پرونده هم بپرسید! این فرد چرا در شش سال گذشته چنین کار‌هایی نمی‌کرد؟ همه کارهای‌شان این‌طور است.
*زمان شما چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد؟
نه، چون من براساس اخلاق انسانی رفتار می‌کردم. مدیران قبلی و پیشکسوتان را به مهمانی دعوت می‌کردم و حتی مجسمه‌شان را ساختم. همه پرسپولیسی‌ها را بالای سرم نگه داشتم. آن‌ها با من این‌طور رفتار می‌کنند، چون نمی‌توانند چیزی به باشگاه اضافه کنند و مجبورند آدم‌های قبل از خود را خراب کنند. کدام طرح ملی یا ماندگار توسط این آقایان انجام شد؟ این‌ها فقط تراز مالی درست کردند که ما هم داشتیم. تراز مالی زمان ما شفاف‌تر هم بود. قسم می‌خورم بخشی از این تراز مالی هم دروغ است. غیرشفاف‌ترین دوران مدیریتی باشگاه پرسپولیس در همین پنج، شش سال اخیر بود. از دادن پاداش به کارکنان باشگاه گرفته تا ده برابر شدن طلب مسعود همامی، علی دایی و... بروید و ببینید چه کار‌هایی که نکردند.
*نگفتید که حالا موضوع چطور حل می‌شود؟
اگر عرب با من تماس بگیرد، هم مشکل برانکو را حل می‌کنم و هم مشکل بدهی ۶۰ هزار دلاری را. کلید حل این دو مشکل در دست من است. عرب تماس بگیرد، درخواست کند، من در خدمت پرسپولیس هستم!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی