۰
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

امسال، سال مربیان است! امسال بیشتر از هر سال دیگری، مربیان، ارباب بازی‌ها هستند! بازی‌های امسال سطح بالاتری دارند.

خبرورزشی/ اردشیر لارودی؛ علی پروین که این روز‌ها حرف‌هایش شنیدنی‌تر از همیشه شده است، می‌گفت:
... ما نه یک مربی یا دو مربی خارجی، بلکه ۱۸ مربی خوب خارجی لازم داریم! برای هر تیم، یک مربی! (آن روزها، لیگ ایران ۱۸ تیمی بود که پروین از ضرورت حضور ۱۸ مربی خارجی حرف می‌زد)
پروین، ولی یک شرط هم قائل می‌شد: ... امکانات دیگر هم فراهم شود! لیگ خوبی داشته باشیم! داوران بهتری و داوری‌های درست‌تری داشته باشیم! ورزشگاه‌ها را تعمیر و مرمت کنند! من از شما می‌پرسم (پروین از ما سؤال می‌کرد) روی این زمین‌ها می‌شود چهار تا پاس حسابی داد؟ روی این زمین‌ها، می‌توان بازیکن تکنیکی ساخت و پرورش داد؟ توپ‌ها روی زمین صاف حرکت نمی‌کند! شوت زدن‌ها همه ا... بختکی است! و...
حرف پروین، امسال یک جورایی در حال سبز شدن است! در کنار دنیزلی، حالا کالدرون را داریم و استراماچونی را، وینگو بگوویچ و دراگان اسکوچیچ هم مشغولند به خدمت! سایه به سایه این ۵ نفر، امیر قلعه‌نویی هم هست، با یک دنیا تجربه! یحیی گل‌محمدی هم مثل امیر و مثل فرکی چنته پری دارد. یحیی هم دستش از علم روز فوتبال، خالی نیست! مثل جواد نکونام که او هم حامل خودویژگی‌های فوتبال اسپانیاست!
جواد هم با نواندیشی وارد نبرد مربیان لیگ برتری می‌شود، مثل یحیی و مثل عبدا... ویسی که باید حقش را ادا کرد! هم حق ویسی را و هم تمام حقوق فرکی، مهاجری، تارتار و صادقی را. باید امیر قلعه‌نویی را هم به کلاس‌های باکلاس‌تری فرستاد! مثل آن سال‌ها که درس‌نامه‌های کریستوف دام را در بایرلورکوزن سپری می‌کرد!
بد است، غلط است و حیف است که خارجی‌های لیگ برتر، بیاموزند، ولی امیرخان و همگنان او، چشم به دانش نداشته سوبرا مانیام بدوزند!
امسال را نکو داریم
می‌گویند: ... سالی که نکوست، از بهارش پیداست! ما هم همدلی و هم صدایی می‌کنیم و می‌گوییم بهار لیگ نوزدهم، به‌رغم تمام بدسلیقگی‌ها و کج‌سلیقگی‌ها، سالی نو و فوتبالی نیکو را، نوید می‌دهد!
به روز اول، چشم داریم و امید هم که همه بازی‌ها، دیدنی باشد، یا دست‌کم تقابل پرسپولیس و استقلال (که با پارس جنوبی و ماشین‌سازی تبریز بازی دارند) و رقابت ادامه‌دار شهر خودروی مشهد و فولاد خوزستان، سپاهان، تراکتور، سایپا، ذوب‌آهن، نساجی، پیکان و شاهین بوشهر سخت دیدنی باشد! هم دیدنی و هم لذت بردنی!
حتی اگر امروز و فردا، در نخستین روز لیگ نوزدهم، بازی‌ها به نحو دلخواه و مطلوب پیش نرفت، صبورانه حوصله باید کرد تا همه تیم‌ها، جا بیفتند و قوام بگیرند و حالت تیمی پیدا کنند!
سالی که نکوست، از بهارش پیداست، ولی بهار لیگ نوزدهم، یک روزه و یک‌هفته‌ای به سر نخواهد آمد! حوصله باید کرد! امسال، سال مربیان است! امسال بیشتر از هر سال دیگری، مربیان، ارباب بازی‌ها هستند! بازی‌های امسال سطح بالاتری دارند!
اتاق فکر، با مردمان فکور
آنکه شاه آن کند که او گوید!
حیف باشد که جز نکو گوید!
***
۳- سخنان علی پروین صرف نظر از چندی‌اش و چونی‌اش، هیجانی و عکس‌العملی را در فضای فوتبال پدید آورد! وارد شدن به بحثی که وزارت ورزش را، از غنای دانستگی به مراتب بیشتری برخوردار می‌کند!
چه عیبی دارد که اتاق مشاوران و اتاق تولید فکر با حضور مردانی وزین و دارای حرف و سخن، مثل حسن حبیبی، محمود یاوری، حسینعلی کلانی، پروین و... را در کمترین فاصله با اتاق کار وزیر ورزش تشکیل بدهیم؟
دل‌گفته‌های مردانی از جنس فوتبال، هم وزارت ورزش را و هم فدراسیون فوتبال را صاحب غنای اندیشگی به مراتب بیشتری می‌کند! با رعایت اصل اصیل «هر چیز را، همگان دانند» سرمایه فکری ورزش و فوتبال را، به دوچندان و ده‌چندان ارتقا می‌بخشیم! پروین، کلید همفکری و همکاری را زد!
چه راست گفت حاجیلو
 اصغر حاجیلو، سخنی گفته است که ماندگاری طولانی مدتی دارد: ... در مذمت تاراندن پیشکسوت‌های استقلال و به کارگیری عناصر شهرداری تهران! حاجیلو، درست به هدف زده است! کسانی که در تیم استقلال، نقد جوانی خود را داده‌اند- و گاه نیز باخته‌اند، این سرمایه خویش را- بیکار باشند و دست‌شان، به هیچ عرب و عجمی هم بند نباشد، آنگاه تازه‌آمدگان از عرصه‌های دیگر، به عناوین گوناگون، هرچه محل خدمت است، مال خود کنند! گروه اول- استقلالی‌های کسوت‌دار- همه عاشق تیم و حاضر به ابراز وفاداری، در جای دیگر و از نوع بهتر، گروه دوم، کارمندان کادر اداری و اجرایی!
اینجا نشد، آنجا! در استقلال نشد، در یک فرصت شغلی دیگر! شرط عقل کدام است؟ استقلال را با نیرو‌های استقلالی مدیریت کردن و در جاده پیشرفت قرار دادن یا صاحب‌منصبان شهرداری را - و هر اداره دیگری را- از بالاترین تا پایین‌ترین پست‌ها، به خدمت گماردن! ولی این روزها، روی بیکاری پیشکسوتان و به کارگیری شهرداری‌چی‌ها، خیلی زوم کرده‌اند، چرا که در هیئت مدیره هم، رد پای این ترجیح وارونه، دیده می‌شود!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی