به گزارش خبرورزشی، پیشتر آیتالله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید، گفته بود «موضوعاتی نظیر دوچرخهسواری بانوان مورد رضایت امام زمان(عج) نیست» ( اینجا بخوانید ). حالا حجتالاسلام و المسلمین سیداحمد قاضوی، مسئول دفتر این مرجع تقلید، درباره دلایل فقهی ممنوعیت دوچرخهسواری زنان توضیح میدهد.
قاضوی در این باره گفت: مبانی حرف آیتالله علوی گرگانی مشخص است؛ عفاف جامعه لازم است و این اظهر من الشمس است. با دوچرخهسواری عفاف جامعه از بین میرود؛ این یک امر پنهانی نیست که به بحث و گفتوگو نیاز داشته باشد.
مسئول دفتر آیتالله علوی گرگانی در ارتباط با موتورسواری زنان، ادامه داد: موتورسواری با دوچرخهسواری فرقی نمیکند. وقتی به عفاف جامعه لطمه بزند قطعا موردرضایت نیست.
او در پاسخ به این که «پیامبر اسلام (ص) سه ورزش شنا، تیراندازی و اسبسواری را توصیه کردهاند و با توجه به اینکه امروزه به جای اسب از وسایل دیگری استفاده میشود، این دیدگاه چه نسبتی با توصیه پیامبر(ص) دارد؟»، گفت: اسبسواری برای زن نیست. پیامبر(ص) زن را از اسبسواری نهی و زنی که اسبسواری میکند را لعن کردهاند.
قاضوی همچنین در ارتباط با استادیوم رفتن زنان نیز گفت: مرجع تقلید مصداق تعیین نمیکند. ممکن است گاهی مرجع مصداقی را بیان کند اما آیا صلاح است که زنان به ورزشگاههایی که در آن فحشها و فضیحتها هست وارد شوند؟!
وی البته افزود: اگر شرایط آماده باشد و شئونات زن، جامعه و عفت عمومی حفظ شود استادیوم رفتن زنان اشکالی ندارد. مرجع تقلید برای جامعه دغدغه دارد و وقتی میبیند که جامعه به ناهنجاری میرسد سخن میگوید. اگر تضمین شود که با استادیوم رفتن زنان عفت جامعه حفظ میشود زنان به استادیوم بروند.
وی همین موضوع را در ارتباط با دوچرخهسواری و موتورسواری زنان صادق دانست و گفت: اگر پارکی باشد که در آن فقط زنان رفتوآمد کنند، موتورسواری و دوچرخهسواری زنان اشکالی ندارد. اینگونه عفت جامعه به هم نمیخورد.
مسئول دفتر این مرجع تقلید در پاسخ به اینکه «آیا درباره اینکه با دوچرخهسواری یا موتورسواری زنان عفت جامعه به خطر میافتد، نهادی به دفتر آیتالله گزارشی ارائه دادهاند؟»، گفت: ضرورتی ندارد که گزارشی برسد. چند روز پیش تلویزیون نشان میداد خانمهایی سوار موتور بودند و همین کفایت میکند. لزومی ندارد که گزارشی به دست ما برسد. برای موتورسواری و دوچرخهسواری لباسهای خاصی لازم است و لازمه این کار این است که در ملاء عام نباشد.
قاضوی درباره اینکه «بخشی از مردم توان تهیه خودرو ندارند و برای جابجاییهای خود از موتور که وسیله ارزانتری است استفاده میکنند. آنها اعضای خانواده خود از جمله همسر و کودکان خود را سوار موتور میکنند. آیا سوارشدن موتور در اینجا اشکالی ندارد؟» پاسخ داد: اگر با لباس پوشیده سوار بر موتور شوند اشکالی ندارد.
وی در پاسخ به اینکه «اگر همان زن با همین لباس پوشیده موتور براند چطور؟» گفت: امکان این موضوع نیست. ما الان میبینیم که خانمها با چادر بر موتور سوار میشوند. این مشکلی ندارد. اما اگر خودشان موتور را برانند قطعا نمیتوانند. امکانش نیست که با لباس پوشیده موتور برانند. اگر امکانش باشد اشکالی ندارد اما برای راندن موتور لباس حتما باید آزاد باشد.
خبرنگار پرسید «نیروی انتظامی برای خانمها گواهینامه موتور صادر نمیکند. آیا نیروی انتظامی نباید گواهینامه صادر کند و سپس آنطور که میگویید از خانمها خواسته شود که در جاهای خاصی موتور برانند؟» و قاضوی پاسخ داد: نیروی انتظامی از مفاسد جلوگیری میکند. نیروی انتظامی میداند که اگر به زنان گواهینامه موتورسواری بدهد زنان از آن استفاده میکنند و در خیابان سوار میشوند و هزار فضیحت ایجاد میکنند. اما برای اینکه زنان در جاهای خاصی بتوانند موتورسواری کنند نیازی به گواهینامه نیست بلکه فقط باید بلد باشند که با کسی تصادف نکنند. گواهینامه برای استفاده عمومی است.
مسئول دفتر آیتالله علوی گرگانی در پایان گفت: صدور گواهینامه موتور برای زنان، توقع ایجاد میکند. وقتی زن گواهینامه داشته باشد میگوید من گواهینامه دارم و میخواهم با آن به خیابان بیایم. نیروی انتظامی هم گواهینامه نمیدهد که توقعی ایجاد نشود.