نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

پرسپولیس - سپاهان هم به لیست بازی‌های پرتنش فوتبال کشور اضافه شده است!

پرونده| در انتظار زیباترین پرسپولیس- سپاهان خبرورزشی/عباس اسدزاده؛ فصل گذشته در جریان بازی دو تیم پرسپولیس و سپاهان در اصفهان اتفاقات تلخی هم در زمین و هم بیرون از زمین رخ داد و حتی ماشین خبرنگاران هم آسیب دید. در حالی که ماه‌ها از این بازی می‌گذرد هنوز خسارت خبرنگاران به آن‌ها پرداخت نشده است. پرسپولیس مقصر است یا سپاهان؟ باید گفت هر دو تیم. در تنش‌ها متأسفانه آنی که حق دارد به بهانه رفتار‌های حریف به خود اجازه رفتار‌های اشتباه را می‌دهد در حالی که این غلط است. در این بین یکی باید خویشتن‌داری کند تا ماهیت فوتبال زیر سؤال نرود. فوتبال برای لذت بردن است نه آسیب زدن!

کری لازمه فوتبال است؛ مثل نمک غذا که اگر نباشد جذابیت خود را از دست می‌دهد، اما به نظر می‌رسد مرز بین کری و بی‌احترامی در فوتبال را گم کرده‌ایم و این موجب شده به جای لذت از فوتبال به خود آسیب بزنیم و ادامه این روند قطعاً موجب می‌شود باز هم از فوتبال آزار ببینیم.

این یک واقعیت محض است که اگر اتفاقات تلخ در بازی سپاهان- پرسپولیس رخ نمی‌داد سازمان لیگ چه بسا فینال سوپرجام را بین پرسپولیس و سپاهان برگزار می‌کرد، اما تنش‌ها موجب شد رأیی صادر کند که از این پس قهرمان لیگ برتر و جام حذفی، قهرمان سوپرجام هم باشد! این در حالی است که باید از فرا رسیدن این بازی خوشحال باشیم. پرسپولیس و سپاهان دو مدعی اصلی قهرمانی هستند، با در اختیار داشتن بازیکنان بزرگ و کلیدی! اما این بار هم تنش‌ها پیش از بازی آغاز شده است.

سعید آقایی پستی می‌گذارد که در آن کبوتری به رنگ پیراهن سپاهان است و دور گردن او لنگ قرمزی قرار دارد. کمیته انضباطی به همین بهانه وی را محروم می‌کند و این اعلام اعتراض باشگاه سپاهان را به دنبال داشت. واقعاً چرا باید چنین اقدامی انجام شود؟ نه فقط سعید آقایی بلکه همه بازیکنان سپاهان می‌توانند انگیزه شکست پرسپولیس را در زمین نشان دهند و بهترین بازی عمر خود را در این دیدار به نمایش بگذارند. مگر فوتبال در صفحات مجازی جریان دارد؟ صفحات مجازی نه برای توهین به حریف است و نه برای تحریک تماشاگران. صفحات مجازی برای به اشتراک گذاشتن خاطرات خوب با دیگران است نه تحریک و عصبانیت آنها. البته که می‌شود در برخی موارد حق را تمام و کمال به باشگاه سپاهان داد. آیا کمیته انضباطی با همه مثل سعید آقایی برخورد کرد؟

در آیین‌نامه انضباطی جدید فیفا این اختیار به رکن‌های قضایی داده شده که صفحات اجتماعی کادر فنی و بازیکنان تیم‌ها را دنبال کنند و اگر توهینی در پیام‌ها دیدند رأی به محرومیت بدهند. به واقع این‌طور می‌توان گفت که رأی صادره از سوی کمیته انضباطی کاملاً قانونی بوده، اما در مورد رعایت عدالت بحث‌هایی وجود دارد. فصل گذشته و در همین فصل اقدام‌های مشابه بسیار داشته‌ایم، اما آرا مشابه نبوده است.

در گذشته به تماشاگران توصیه می‌شد ایجاد تنش نکنند، اما به نظر می‌رسد این بار این بازیکنان هستند که روی سکو‌ها تنش ایجاد می‌کنند. فصل گذشته حرف‌های سیاوش یزدانی و امید عالیشاه را به یاد دارید؟ یک سؤال مهم در این بین به وجود می‌آید؛ زیبایی‌های فوتبال چه بدی دارد که به دنبال پلشتی‌های آن می‌رویم؟ چه اشکالی به وجود می‌آید در بازی امروز دو تیم استادیوم آزادی پر از تماشا‌گر شود و دو تیم فوتبالی بازی کنند که تماشاگران ۹۰ دقیقه ایستاده بازی را دنبال کنند؟
مسئولان و کارشناسان پاسخ می‌دهند 
راهکار شما برای جلوگیری از التهاب سکو‌ها در بازی پرسپولیس و سپاهان چیست؟
عبدالله سمامی: بازیکنان باید مراقب حرکات خود باشند
دبیر کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: تا جایی که به ارکان قضایی فدراسیون مربوط می‌شود، ما تلاش‌های لازم را برای رصد کردن و مراقبت‌های انضباطی و اخلاقی برای بازی‌های بزرگ انجام خواهیم داد، ولی آنچه مسلم است این عوامل تیم‌ها هستند که باید اصول و اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند و مانع از بروز اتفاقات حاشیه‌ای در بازی‌ها شوند. اقدامات ما بازدارنده است، ولی در اصل این مدیران، مربیان و بازیکنان هستند که می‌توانند زمینه‌ساز انجام یک بازی خوب و زیبا باشند.
ناصر نوآموز: چرا زمان ما این اتفاقات نمی‌افتاد؟
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: چرا زمان ما از این اتفاقات بد در بازی‌های بزرگ رخ نمی‌داد؟ ضعف مدیریت و ناهماهنگی بین عوامل برگزاری بازی‌ها در این زمینه بی‌تأثیر نیست. به نظر من باید کار‌های فرهنگی بیشتری انجام داد و شوق و هیجان هواداران را به سمت و سوی سالم‌تری سوق داد. بازیکنان نباید کار‌های حاشیه‌ای در بازی انجام دهند، مربیان هم از انجام مصاحبه‌های تحریک‌آمیز خودداری کنند تا التهاب به سکو‌ها کشیده نشود.
جلال چراغپور: التهاب از زمین به سکو‌ها کشیده می‌شود
کارشناس فوتبال در این خصوص گفت: بازی‌های بزرگ چنین خاصیت‌هایی هم دارند. مثلاً اگر ویلموتس به ورزشگاه برود، باعث بالا رفتن انگیزه بین بازیکنان دو تیم می‌شود، اما به همان نسبت خشونت بازیکنان برای دیده شدن بالاتر می‌رود و تعداد خطا‌ها بیشتر می‌شود. به نظرم التهاب از زمین به سکو‌ها کشیده می‌شود. اگر بازیکن حرکت خشن و یا غیرفوتبالی انجام دهد، باعث ایجاد واکنش از سوی هواداران می‌شود و یا همان کار را یک مربی انجام دهد. به نظرم اگر بازی جو مثبتی داشته باشد، سکو‌ها ملتهب نخواهد شد.
سعید فتاحی: عوامل دو تیم همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در این خصوص گفت: در فصل جدید شرایط متفاوت‌تر از قبل شده است و تمهیدات لازم را برای هرچه بهتر برگزار شدن بازی‌ها مخصوصاً بازی‌های حساس لیگ انجام داده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم اتفاقات فصل گذشته تکرار شود. عوامل دو تیم هم ان‌شاءا... همکاری لازم را انجام خواهند داد تا بازی با کیفیت بالا و حواشی کم برگزار شود و امید است هواداران پرسپولیس و سپاهان هم با آرامش کامل تماشا کنند!
حسین عبداللهی: بازیکنان رعایت کنند، سکو‌ها آرام می‌ماند
دبیر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: در این خصوص به قدر کافی صحبت شده است. به هر حال بازیکنان باید در طول ۹۰ دقیقه احترام زیادی به قانون بگذارند و از انجام کار‌هایی که باعث می‌شود سکو‌ها ملتهب شود، پرهیز کنند. وقتی بازیکنی به محض ورود به زمین خم می‌شود و چمن را می‌بوسد، باید این حرکت اخلاقی را در زمین هم در طول بازی رعایت کند. اگر بازیکنان برخورد‌های غیرورزشی داشته باشند، قطعاً هواداران هم پرخاشگری خواهند کرد و عکس‌العمل نشان خواهند داد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی