نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

شاید قدم بعدی حضور بانوان برای تماشای لیگ باشد و قدم‌های بعدی هم خانوادگی کردن محیط ورزشگاه‌ها و کم شدن حساسیت‌ها پیرامون حضور همزمان دختران و پسران در ورزشگاه... خوشبختانه این اراده در دولت، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال وجود دارد.

به گزارش خبرورزشی،  با گذشت چند روز از گردهمایی باشکوه زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی که بی‌شک اتفاق مهم فوتبال ایران، آسیا و حتی دنیا بود و نتیجه ۱۴ بر صفر تیم‌ملی مقابل کامبوج را هم تحت‌الشعاع قرار داد، همچنان در جامعه درباره این رویداد و این حضور صحبت می‌شود.
دخترانی که پای‌شان به آزادی باز شد، با حرارت از این تجربه تازه می‌گویند، دخترانی که موفق به تهیه بلیت نشدند با حسرت از علاقه‌شان به تماشای فوتبال حرف می‌زنند، مردانی که می‌گفتند برای سالم‌سازی فضای ورزشگاه، باید خانم‌ها را وارد جغرافیای فوتبال کرد، با ژست پیروزمندانه، درستی فرضیه‌شان را به رخ می‌کشند و عده‌ای از هموطنان خوش ذوق هم این حضور را دستمایه شوخی‌های خود کرده‌اند و می‌گویند: «به امید روزی که حقوق آقایان هم رعایت شود و حالا که زنان بازی مردان را از نزدیک دیده‌اند، ما آقایان هم بتوانیم فوتبال بانوان را از نزدیک تماشا کنیم!»
گذشته از این شوخی حالا که زنان بازی تیم ملی را با حضور در ورزشگاه دیده‌اند، راحت‌تر می‌توان درباره حضورشان در لیگ برتر حرف زد. البته نمی‌توانیم توقع داشته باشیم راهی که سی و هشت سال نرفتیم و کاری که سی و هشت سال نکردیم را در عرض ۴ روز یا ۴ هفته انجام بدهیم و توقع داشته باشیم از هفته بعد، بانوان تماشاگر لیگ برتر باشند.
این کار واقعاً نیاز به زیرساخت دارد و دیگر نمی‌توان با نصب فنس و گیت جداگانه شرایط را مهیا کرد. در بازی‌های ملی می‌توان خانم‌ها را کنار هم در ورزشگاه نشاند، اما در بازی‌های باشگاهی که دختران طرفدار هر دو تیم حاضر در میدان هستند، باید برای بانوان هوادار هر تیم، جایگاه جداگانه‌ای در نظر گرفت که تنشی میان دختران و زنان حاضر در ورزشگاه پیش نیاید. قطعاً امکان ندارد بانوان طرفدار استقلال و پرسپولیس کنار هم شهرآورد سرخابی را تماشا کنند. صدالبته این هم راهکار دارد. مثلاً در همین ورزشگاه آزادی می‌توان پشت دروازه را به خانم‌ها اختصاص داد. به طور نمونه می‌شود دختران طرفدار استقلال را یک طرف تونل پشت دروازه نشاند و دختران طرفدار پرسپولیس را طرف دیگر...، اما با بقیه ورزشگاه‌ها چه کنیم؟ تمام سکو‌ها که در ورزشگاه‌های سراسر کشور تفکیک شده نیستند. در حال حاضر غیر از آزادی که به چشم دیدیم برای بانوان گیت ورودی جداگانه و جایگاه مخصوص داشت، ورزشگاه‌های یادگار امام (ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، شهید وطنی قائمشهر، ورزشگاه امام رضا (ع) و استادیوم اختصاصی فولاد هم این امکان را دارند که بدون هیچ‌گونه هزینه اضافه‌ای، بخشی از صندلی‌های‌شان به فوتبال‌دوستان بانو اختصاص پیدا کند و در سایر ورزشگاه‌ها می‌توان به فکر تفکیک جایگاه بود، ولی قطعاً این کار‌ها نیاز به گذشت زمان دارد.
این درست که تماشای فوتبال در ورزشگاه حق زنان است، اما نباید توقع داشته باشیم موانع موجود با شتاب از پیش روی بانوان برداشته شود. این کار نیاز به اندکی صبر دارد. شاید قدم بعدی تماشای لیگ باشد و قدم‌های بعدی هم خانوادگی کردن محیط ورزشگاه‌ها و کم شدن حساسیت‌ها پیرامون حضور همزمان دختران و پسران در ورزشگاه... خوشبختانه این اراده در دولت، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال وجود دارد.
مسئولان و کارشناسان پاسخ می‌دهند
آیا حضور بانوان در ورزشگاه‌های لیگ برتری امکان‌پذیر است؟
مهدی تاج: برای شروع خیلی خوب بود
رئیس فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: دست به دست هم دادیم و یک اتفاق خوب و شیرین رقم خورد و بانوان توانستند به راحتی راهی ورزشگاه شوند و به تماشای بازی تیم ملی بنشینند. ما قطعاً این مسیر را ادامه خواهیم داد و زیرساخت‌ها را برای حضور بانوان در بازی‌های ملی فراهم کرده‌ایم، اما برای بازی‌های باشگاهی کار‌های زیادی باید انجام شود و از لحاظ زیرساختی و البته فرهنگی هم باید بستر‌ها را آماده کنیم و فعلاً برای شروع برای بازی‌های ملی اتفاق خوبی بوده و ما به‌طور حتم به سمت استانداردسازی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تلاش خواهیم کرد.
امیرمهدی علوی: با استانداردسازی به این مهم می‌رسیم
سخنگوی فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: برنامه‌ریزی اساسی و کامل صورت گرفته بود و فدراسیون فوتبال و تمامی عوامل و مسئولان و دست‌اندرکاران برای حضور مؤثر بانوان در ورزشگاه آزادی دست به دست هم دادند و این امر با فراهم شدن استاندارد‌های مدنظر AFC، فدراسیون و وزارت ورزش صورت گرفت و قطعاً این راه در بازی‌های ملی ادامه پیدا خواهد کرد. اگرچه حضور بانوان در رقابت‌های باشگاهی شرایط خاصی را می‌طلبد که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود و این کار زمان خاص خودش را خواهد برد تا به این مهم برسیم.
دکتر عبدالحمید احمدی: نباید اسیر شتاب‌زدگی شویم
معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در این خصوص گفت: به نظر من نباید اسیر شتاب‌زدگی شویم. بازی‌های باشگاهی حواشی خاص خودش را دارد، ولی در بازی‌های ملی این حواشی به حداقل می‌رسد. فضای ورزشگاه‌ها وقتی تحت تأثیر حواشی باشگاهی قرار می‌گیرد اوضاع تغییر می‌کند. ما باید ابتدا زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را برای همه رویداد‌ها فراهم کنیم. در رویداد‌های ملی همه یک‌صدا تیم ملی را تشویق می‌کنند، ولی در بازی‌های باشگاهی باید کمی تأمل کرد و در مسیری منطقی این کار را دنبال نمود.
بهناز شفیعی: بازی‌های همسرم را در ورزشگاه می‌دیدم
همسر مرحوم ناصر حجازی در این خصوص گفت: به‌نظرم اینکه بانوان موفق شدند پس از سال‌ها به ورزشگاه بروند یک اتفاق عادی است چرا که باید سال‌ها قبل چنین اتفاقی رخ می‌داد و باید برای بازی‌های باشگاهی هم شرایط برای حضور بانوان فراهم شود. الان دیگر دوربین‌های چهره‌زن در ورزشگاه وجود دارد و هر شخصی تخلفی کند باید برخورد قاطعی هم با او صورت بگیرد. در صورت تأمین امنیت بانوان قطعاً حضور آن‌ها در ورزشگاه در بازی‌های باشگاهی مشکلی نخواهد داشت. سال‌ها قبل خود من برای تماشای بازی‌های همسرم به استادیوم می‌رفتم و هیچ مشکلی هم به‌وجود نمی‌آمد.
محمدرضا داورزنی: استادیوم‌های ما در این خصوص مشکل دارند
معاون وزارت ورزش و جوانان در این خصوص گفت: از آنجایی که بسیاری از استادیوم‌های ما از شرایط لازم برخوردار نیستند و اصلی‌ترین وظیفه وزارت ورزش که حفظ حرمت و کرامت بانوان است را نمی‌توان در این ورزشگاه‌ها تأمین کرد فعلاً زنان برای تماشای بازی‌های باشگاهی نمی‌توانند حضور داشته باشند. امکانات فعلاً برای تماشای بازی‌های ملی برای بانوان فراهم شده و ان‌شاءا... با حل مشکلات زیرساختی ورزشگاه‌ها می‌توان شاهد حضور بانوان در تمام رقابت‌ها بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی