نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سامان قنبری زاده به خبرورزشی گفت: ۴ بار در مسابقات بین‌المللی شرکت کردم که حاصل آن، یک قهرمانی آسیا، دو نایب‌قهرمانی آسیا و یک عنوان نهمی در مسابقات جهانی بود.

خبرورزشی/ فتح‌الله فتحی؛ سامان قنبری زاده قهرمان ۲۷ ساله خوزستانی که با اجرا‌های خوب و مهیج خود حرف‌های زیادی در جامعه موتورسواری نمایشی برای گفتن دارد، این روز‌ها خودش را برای مسابقات جهانی موتورسواری نمایشی امارات آماده می‌کند. مسابقه‌ای که آذرماه به میزبانی امارات و در دبی برگزار می‌شود. او برای قرار گرفتن در جمع ۳ موتور سوار برتر سخت تمرین می‌کند تا هم مدال بگیرد و هم پرچم ایران را به اهتزاز درآورد. قنبری زاده تاکنون در ۴ مسابقه بین‌المللی شرکت داشته که رهاورد این مسابقات یک قهرمانی آسیا، دو نایب‌قهرمانی آسیا و رتبه نهمی مسابقات جهانی بین ۳۰ موتور سوار برتر دنیا بوده است. او درگفت‌وگو با خبرورزشی از صفر تا صد حضورش درموتور سواری، بی‌توجهی مسئولان، تمریناتش برای مسابقات جهانی و... حرف زد. 

خودت را معرفی کن، چند سال داری، اصالتاً اهل کجا هستی؟
سامان قنبری‌زاده، ۲۷ سال دارم، اصالتاً دزفولی هستم و تمام ایران من را به نام سامان دزفولی میشناسند.

استارت موتورسواری را از چه زمانی زدی؟
موتورسواری را از ۱۰ سالگی به خاطره علاقه‌ای که به رشته‌های نمایشی داشتم شروع کردم، قبل از اینکه وارد موتورسواری شوم، فوتبال، بدنسازی، آمادگی جسمانی انجام می‌دادم، اما به خاطر مهارتی که در موتور سواری داشتم باعث شد که به سمت موتورسواری بروم.

موتورسواری را با کدام مربی شروع کردی؟
شاید باورتان نشود، اما من بدون مربی و فقط از روی فیلم‌های خارجی که از طریق دنیای مجازی تماشا می‌کردم، موتورسواری نمایشی یاد گرفتم. دوران سختی را پشت‌سر گذاشتم، چون نه مربی داشتم و نه حریف تمرینی، اما به خاطر علاقه‌ای که داشتم تمرین می‌کردم تا پیشرفت کنم.

با چه موتوری استارت زدی؟
تمرینات را با هوندا ۱۲۵ شروع کردم، نزدیک به یک سال با هوندا ۱۲۵ تمرین کردم، پس ازاینکه در اجرای حرکات نمایشی تجربه پیدا کردم، موتور کاوازوکی ۶۰۰ موتور اختصاصی حرکات نمایشی STUNT خریدم و با آن ادامه دادم.

موتورسواری حرفه‌ای را از چه سالی شروع کردی؟
موتورسواری نمایشی را از سال ۹۳ با موتور سنگین شروع کردم و حالا نزدیک به ۵ سال است که به صورت حرفه‌ای به اجرای حرکات نمایشی می‌پردازم.

وقتی خودت را با حریفان خارجی قیاس می‌کنید، در کجا قرار داری؟
وقتی می‌گویم با ۵ سال تمرین به این جایگاه رسیده‌ام باور نمی‌کنند که با چند سال خودم را پا به پای آن‌ها رسانده باشم. چون در امتیازدهی خیلی با رقبای خارجی فاصله ندارم و اگر شرایط فراهم شود که بتوانم در مسابقات بیشتری شرکت کنم قول می‌دهم جزو ۳ نفر برتر جهان بایستم.

روزانه چند ساعت تمرین داری؟
روزی ۳ ساعت تمرین می‌کنم و اگرهم مسابقه نداشته باشم، هفته‌ای ۴ جلسه تمرین دارم.

وقتی در حال اجرای حرکات نمایشی هستید برخورد مردم با شما چگونه است؟
بسیار تعجب می‌کنند و ابراز احساسات و علاقه می‌کنند.

قنبری‌زاده: قول می‌دهم جزو ۳ نفر برتر جهان باشم

آیا در اجرای حرکات استرس هم داری؟
در اجرا‌های داخلی استرسی ندارم، ولی در اجرا‌های خارجی به دلیل تجربه کمی که نسبت به حریفان دارم استرس زیادی دارم، چون رقبای من در طول سال ۴، ۵ مسابقه انجام می‌دهند، اما من به خاطر مشکلاتی که دارم نمی‌توانم به سفر‌های اروپایی بروم و تنها سالی یک مسابقه انجام می‌دهم.

مسابقه‌های بین‌المللی را تجربه کرده‌ای؟
۴ بار در مسابقات شرکت کردم که حاصل این ۴ بار، یک قهرمانی آسیا، دو نایب‌قهرمانی آسیا و یک عنوان نهمی در مسابقات جهانی بود که در بین ۳۰ شرکت‌کننده این رتبه را به دست آوردم.

چند تا از موتورسواران نمایشی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، معرفی کنید؟
موتورسواران حرفه‌ای در رشته نمایشی ایرانی نیستند و بیشتر آن‌ها اروپایی هستند. موتورسوارانی از دانمارک، لهستان و روسیه جزو موتورسواران حرفه‌ای هستند.

موتورسواری رشته پرهزینه است؟
بله، موتورسواری بعد از اتومبیلرانی یکی از ورزش‌های پرهزینه است. برای شرکت در هر مسابقه بین‌المللی باید موتور سنگین در محل برگزاری مسابقات فراهم شود، هزینه رفت و برگشت به کشور‌های اروپایی نیز بسیار سنگین است و قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستم، اما چند سال است که با هزینه شخصی و حمایت تعدادی از دوستانم به مسابقات برون‌مرزی می‌روم. حالا هم خدا را شکر که با اسپانسر‌های خوبی که دارم می‌توانم تمریناتم را ادامه بدهم و در مسابقات برون‌مرزی شرکت کنم.

با محدودیت‌هایی که وجود دارد باز هم انگیزه‌ای برای شما باقی می‌ماند که باز هم سوار بر موتور شوید؟
این بر می‌گردد به عشق موتور، کسی که عشق موتور داشته باشد هزینه سنگین یا همان خرید موتور را تقبل می‌کند.

عمده مشکلات شما موتورسواران چیست؟
تهیه ویزا برای شرکت در مسابقات بین‌المللی است، چون برای دریافت ویزا باید پرینت حساب بانکی و گردش مالی داشته باشم.

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟
قصد دارم رتبه خودم را در مسابقات جهانی ارتقا بدهم. مسابقات جهانی دوماه دیگر ۲۷ آذر در امارات برگزار می‌شود. برای این مسابقات دعوت شده‌ام و تمریناتم را به خوبی انجام می‌دهم تا علاوه بر رتبه خوبی که به دست می‌آورم پرچم کشورم را به اهتزاز درآورم.

بازخورد کلیپ‌هایی که در دنیای مجازی داری چگونه است؟
بازخورد‌ها خیلی خوب است. خیلی از موتورسواران پیج من را دنبال می‌کنند و این برایم جای خوشحالی دارد.

جایگاه موتور‌های نمایشی در ایران را چطور می‌بینی؟
مسابقات اختصاصی برای موتور‌های نمایشی هنوز در ایران برگزار نشده. فقط یک دوره مسابقه برگزار شد که به اجرای حرکات تک چرخ اختصاص داشت و هیچ سنخیتی با حرکات نمایشی نداشت.

قنبری‌زاده: قول می‌دهم جزو ۳ نفر برتر جهان باشم

پشتوانه‌سازی در این رشته ورزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
استعداد‌های خوبی در موتور سواری ایران وجود دارد، ولی به خاطر اینکه این رشته ورزشی پرهزینه است و موتور مخصوص باید داشته باشید به همین دلیل بعضی از علاقه‌مندان به خاطر نداشتن محل تمرین و عده‌ای هم به خاطر نداشتن هزینه این رشته را رها کردند و از ورود به این رشته پر هیجان خودداری کرده‌اند. به همین دلیل موتورسواری نمایشی جایگاه خوبی در ایران ندارد و هیچ مسابقه‌ای هم ندارد تا استعداد‌ها شناسایی شوند.

ویژگی‌های یک موتورسوار خوب؟
بزرگترین ویژگی این است که با جرأت باشد و هنگام اجرای حرکات نمایشی ترس نداشته باشد و با آرامش کار خودش را انجام بدهد.

چه چیز یک موتورسوار حرفه‌ای را از آماتور متمایز می‌سازد؟
استایل روی موتور، نحوه استارت و بعد هم کنترل موتور و. فاکتور‌های اصلی یک موتورسوار خوب است.

انتظارت از مسئولان چیست؟
از مسئولان ورزش و فدراسیون توقع داریم ورزش موتورسواری نمایشی را بیشترحمایت کنند. رشته ما یکی از رشته‌های پرطرفدار در ایران است. هرجا که یک موتورسوار حرکات نمایشی اجرا می‌کند، جوانان و علاقه‌مندان جمع می‌شوند و لحظات خوبی را تماشا می‌کنند. انتظار داریم به جای اینکه خودمان پیگیر کار‌های اعزام به مسابقات بین‌المللی و جذب اسپانسر باشیم، آن‌ها این کار‌ها را انجام دهند، اما متأسفانه تا این لحظه هنوز هیچ یک از این کار‌ها را نکرده‌اند و خودم به شخصه پیگیر همه امور از جذب اسپانسر گرفته تا کار‌های خروج و... را انجام داده‌ام.

 
عکس‌ها: یوسف عسکری

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی