۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

محمدرضا داورزنی می‌خواهد بعد از تجربه طولانی معاونت ورزش به والیبال برگردد، اما مسئله اینجاست که او هنوز از منصب فعلی خود کناره‌گیری نکرده است.

پرونده| معاون وزیر در دوراهی انتخاب؛ استعفا یا انصراف؟! به گزارش خبرورزشی، سرانجام وزارت ورزش تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال را مشخص کرد، اما هنوز اسامی نامزد‌های تأیید شده فدراسیون برای شرکت در مجمع و رقابت در انتخابات به صورت رسمی اعلام نشده است. در حالی که زمان زیادی تا ۲۹ آبان و برگزاری مجمع و انتخابات باقی نمانده، خانواده والیبال منتظرند لیست نهایی نامزد‌ها منتشر شود.

آنچه انتشار این لیست را با تأخیر مواجه کرده، وضعیت محمدرضا داورزنی معاونت فنی وزارت ورزش است. مدیری که از خانواده والیبال به وزارت ورزش رفت و حتی بعد از تکرار پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، نامش در گمانه‌زنی‌ها به عنوان گزینه وزارت مطرح شد، حالا می‌خواهد بعد از تجربه طولانی معاونت ورزش به والیبال برگردد، اما مسئله اینجاست که او هنوز از منصب فعلی خود کناره‌گیری نکرده است.

مدیری که خودش به تمام اعضای زیرمجموعه‌اش دستور داده بود همزمان با منصب فعلی خود، نامزد هیچ انتخاباتی نشوند، حالا خودش از این دستور سرپیچی کرده و همزمان با تصدی معاونت وزارت ورزش، نامزد انتخابات فدراسیون والیبال شده است.

این اقدام ابتدا اعتراض جمعی از اعضای خانواده والیبال را به همراه داشت. درست در نقطه مقابل چند ملی‌پوش معروف والیبال که علنی و غیرعلنی حامی محمدرضا داورزنی هستند و معتقدند بازگشت او به نفع والیبال است، گروهی از اهالی والیبال با بازگشت داورزنی مشکل دارند و می‌گویند این که معاون وزیر بخواهد در انتخابات فدراسیون شرکت کند، عادلانه نیست. افشاردوست، منظمی و محمودی سرشناس‌ترین رقبای محمدرضا داورزنی در انتخابات هستند و البته خودشان هم می‌دانند با توجه به جایگاه معاون وزیر و نفوذ او در خانواده والیبال، مقابل او شانس زیادی ندارند.

هر چند گفته می‌شود آن‌ها در خفا با یکدیگر پیمان بسته‌اند اگر هر کدام‌شان با داورزنی به دور دوم رفت، آرای دو نفر دیگر هم به سبدش ریخته شود تا صندلی ریاست به یک نفر از خودشان برسد، اما برخی کارشناسان والیبال معتقدند کار داورزنی اصلاً به دور دوم نمی‌کشد و او قطعاً پیروز از انتخابات بیرون می‌آید. مسئله، اما پیروزی یا شکست داورزنی نیست، مسئله اصلی این است که داورزنی طبق قانون نمی‌تواند با حفظ سمت فعلی‌اش که معاون وزارت ورزش است، در انتخابات فدراسیون والیبال شرکت کند.

گویا برنامه داورزنی این بود که در صورت پیروزی در انتخابات فدراسیون والیبال، صندلی معاونت وزارت ورزش را رها کند، اما نمایندگان مجلس بابت این تصمیم و برنامه‌ریزی، به سلطانی‌فر اعتراض کردند و از وزیر ورزش قول گرفتند داورزنی در صورتی که از شرکت در انتخابات والیبال منصرف نشود تا قبل از روز مجمع، از منصب فعلی خود کناره‌گیری کند. وزیر هم گفته است این اتفاق رخ می‌دهد و حتی به شوخی یا جدی گفته: «اگر داورزنی بعد از کناره‌گیری از معاونت وزارت ورزش، در انتخابات فدراسیون والیبال رأی نیاورد، درباره‌اش تصمیم تازه می‌گیرم.»

سلطانی‌فر خوب می‌داند برای ژست بی‌طرفی وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌ها، اصلاً خوب نیست استعفای داورزنی بیش از این عقب بیفتد. شاید بهترین کار این باشد که وزیر در صورت اطمینان از حضور داورزنی در رقابت انتخاباتی والیبال، از معاون خود بخواهد همین امروز از معاونت وزارت کنار برود.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا حضور معاون وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون والیبال با حفظ سمت منطقی است؟
مصطفی کارخانه: شاید اگر استعفا می‌داد بهتر بود
سرمربی اسبق تیم‌های ملی والیبال کشورمان در این خصوص گفت: در این که آقای داورزنی یک مدیر باکفایت است و در والیبال کار‌های خوب زیادی انجام داده شکی نیست و به عبارتی اگر اعتباری از لحاظ مدیریت به دست آورده بابت والیبال بوده است، ولی من هم معتقدم شاید معاون وزیر اگر استعفا می‌کرد و سپس نامزد ریاست فدراسیون والیبال می‌شد بهتر بود تا حرف و حدیث و شائبه درست نشود. به هر حال ایشان در حال حاضر جایگاهی دارند که شاید به ریاست احتمالی او کمک کند.
امیررضا واعظی‌آشتیانی: از لحاظ اخلاق حرفه‌ای درست نبود
معاون پیشین سازمان تربیت بدنی در این خصوص گفت: به اعتقاد من این کار از لحاظ قانونی مشکلی ندارد و ایشان آمده‌اند و ثبت نام کرده‌اند، اما از لحاظ اخلاقی و حرفه‌ای کار درستی نبود، چون این شائبه به وجود خواهد آمد که ایشان دارد از موقعیت بالاتر خود استفاده می‌کند و به قول معروف از یک رانت ویژه برخوردار است که سایر نامزد‌ها آن را در اختیار ندارند. داورزنی خودش را در مظان اتهام قرار داده و اگر رأی بیاورد قطعاً انواع و اقسام اتهامات را به او وارد خواهند کرد.
امیر حسینی: نامزدی داورزنی منع قانونی ندارد
دبیر پیشین کمیته ملی المپیک در این خصوص گفت: قانون منعی در نامزدی داورزنی قرار نداده است و ایشان هم می‌تواند معاون وزیر باشد و هم نامزد ریاست فدراسیون والیبال شود. اگر چه انتخاب ایشان با توجه به سوابق خوبی که در مدیریت ورزش به خصوص والیبال دارد می‌تواند مؤثر واقع شود، ضمن این که این رؤسای هیئت‌های والیبال هستند که در انتخاب رئیس جدید نقش ویژه‌ای دارند و اگر فکر می‌کنند داورزنی از هر حیث صلاحیت ریاست فدراسیون والیبال را دارد انتخاب ایشان منعی نخواهد داشت.
احسان قاضی‌زاده‌هاشمی: باید به بازرسی کل کشور شکایت کنند
نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: این اتفاقی که افتاده اصلاً خوشایند نیست. محمدرضا داورزنی خودش برگزارکننده، نظارت‌کننده و صلاحیت‌دهنده و نامزد انتخاباتی است که با این فرآیند قطعاً خودش هم به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب خواهد شد. نامزد‌های انتخاباتی می‌توانند به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کنند. طبعاً ما هم اجازه نمی‌دهیم انتخابات در یک شرایط غیر عادلانه انجام شود. فردی که صلاحیت می‌دهد و خودش هم کاندیدا است خودش هم می‌خواهد مجمع را اداره کند؟
بهنام محمودی: کاش من هم معاون وزیر بودم!
کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال که در انتخابات این فدراسیون ثبت نام کرده در این خصوص گفت: وزیر ورزش زحمت می‌کشد و انتخابات را برگزار می‌کند، اما واقعیت این استقلال که بین نامزد‌های انتخاباتی تعارض شدید وجود دارد. کاش من هم مثل آقای داورزنی یک معاون وزیر بودم و هم‌سطح با دوستان دیگر در انتخابات رقابت می‌کردم. ایشان باید ۶ ماه قبل استعفا می‌داد، اما این کار را انجام نداد که زیبنده ورزش ما نیست. متأسفانه صداقت در ورزش ما حلقه گم‌شده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی