۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

مارچلو لیپی و فابیو کاناوارو، دو پست از مهمترین پست‌های فوتبال چین را در اختیار داشتند. اولی هفته گذشته با عصبانیت کناره گیری خود از تیم ملی چین را اعلام کرد و دومی هم در آستانه از دست دادن جایگاهش در تیم باشگاهی گوانگ‌ژو اورگرانده است.

غروب ایتالیایی‌ها در فوتبال چین به گزارش خبرورزشی، سرمربی و کاپیتان ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ که با قهرمانی آن تیم به پایان رسید، در فوتبال چین به سراشیبی سقوط افتادند و مورد انتقاد و حتی گاه تحقیر از سوی اهالی فوتبال چین قرار گرفتند.

آخرین حرکت لیپی، پیرمرد ۷۱ ساله و کهنه‌کار فوتبال ایتالیا، مشیت بود که در کنفرانس مطبوعاتی بعد از باخت ۲-یک چین مقابل سوریه، روی میز کوبید و جدایی اش از تیم ملی چین را اعلام کرد. او طی دو دوره حضور خود در فوتبال این کشور بیش از ۴۰۰ میلیون یوان (چیزی در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان) دستمزد گرفت. این آماری است که مجله «اکونومیک ویکلی» در کنار عکسی از لیپی در حال سیگار کشیدن در یک ساحل، منتشر کرد.

کاناوارو همچنان در تیم اورگرانده که صدرنشین لیگ چین است مشغول به کار است با وجودی که ماه گذشته رسماً به‌طور موقت مسئولیت‌هایش از او پس گرفته شد و در رسانه‌ها نیز از سوی باشگاه مورد انتقاد قرار گرفت. البته او هنوز سرمربی این تیم است. اورگرانده روز شنبه در دیداری حساس به مصاف تیم شانگ‌های خواهد رفت، دیداری که می‌تواند تعیین‌کننده قهرمان سوپرلیگ چین و حتی تعیین‌کننده سرنوشت کاناوارو در چین باشد.

لیپی در چین البته حامیانی نیز داشت که اعتقاد داشتند این مربی بزرگ ایتالیایی با تیمی کار می‌کرده که توانایی‌های محدودی داشته است، اما تعداد منتقدان او بیشتر از تعداد حامیانش است. منتقدانی که می‌گویند او هر زمانی چین نتیجه خوب نگرفت از برعهده گرفتن مسئولیت شانه خالی کرده است. روزنامه گوانگ‌ژو دیلی در بخشی از گزارش خود در مورد لیپی این‌طور نوشت: «چه در تمرینات و چه در محافل خصوصی، لیپی به‌مراتب عصبی‌تر و بداخلاق‌تر از دورانی بود که برای بار اول مربی چین شده بود.»

مارچلو، سرمربی سابق یوونتوس و تیم اورگرانده، اولین بار بعد از اینکه تیمش را به یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ رساند و در آنجا مغلوب تیم ملی ایران شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد. کاناوارو جایگزین او در تیم ملی چین شد، انتخابی که اصلاً مورد استقبال قرار نگرفت. قرار بود همزمان مربیگری تیم ملی چین و تیم اورگرانده را برعهده داشته باشد، اما عمر حضور او در تیم ملی خیلی کوتاه بود و بعد از دو شکست، اعتراف کرد که اداره کردن همزمان تیم ملی و تیم باشگاهی کاری فراتر از توان اوست.

همین موضوع باعث شد چینی‌ها دوباره به سراغ لیپی بروند و این تصمیم در ابتدا با استقبال اهالی فوتبال چین روبه‌رو شد، اما انتقاد‌ها وقتی شروع شد که فدراسیون فوتبال چین اعلام کرد لیپی در رقابت‌های کشور‌های شرق آسیا در ماه دسامبر چین را هدایت نمی‌کند و کار را به دستیارانش خواهد سپرد. رسانه‌های چینی این حرکت را با عنوان «سیلی بر صورت» فوتبال چین مورد نقد قرار دادند چراکه مشخص شد لیپی تصمیم گرفته در زمان برگزاری این تورنمنت در خانه خود در ایتالیا باشد و دیگران تیم را هدایت کنند. بعد از آن ماجرا، همیشه این بحث وجود داشت که لیپی با وجودی که یکی از بالاترین دستمزد‌های مربیان در فوتبال جهان را دریافت می‌کند آیا تعهد کافی نسبت به تیم ملی چین دارد؟ بالا رفتن این انتقاد‌ها باعث شد در نهایت صبر لیپی تمام شود و او در میانه راه انتخابی جام جهانی از تیم ملی چین کناره‌گیری کند.

بعد از رفتن لیپی، کاناوارو هم در فوتبال چین در آستانه اخراج شدن است و مسئولان اورگرانده منتظر کوچکترین لغزش یا بهتر است بگوییم کوچکترین بهانه برای کنار گذاشتن او هستند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی