نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان/ رکورد فراموش‌نشدنی بمب‌افکن
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

هنوز مدت زیادی تا پایان یافتن داستان بوندس‌لیگایی روبرت لواندوفسکی باقی مانده، بنابراین انتظار داشته باشید رکوردهای بیشتری را بشکند و شاید حتی به رکورد گرد مولر هم برسد، اگرچه کار بسیار سختی در پیش دارد.

خبرورزشی - از سال ۱۹۶۳ که بوندس‌لیگای آلمان شروع به کار کرد، این لیگ شاهد حضور بزرگ‌ترین گلزنان تاریخ فوتبال بوده است. گِرد مولر هنوز هم موفق‌ترین و برترین گلزن تاریخ رقابت‌ها به شمار می‌رود، در حالی که به نظر می‌رسد روبرت لواندوفسکی شانس داشته باشد رکورد او را بشکند، اما چند فصل دیگر باید با پیراهن بایرن به گلزنی‌هایش ادامه دهد. ۱۰ گلزن برتر تاریخ بوندس‌لیگا را مرور خواهیم کرد.

۱) گرد مولر (بایرن‌مونیخ)

۳۶۵ گل در ۴۲۷ بازی
هر ۱۰۵ دقیقه یک گل

«بمب‌افکن» لقبی شایسته برای مهاجمی است که رکورد گلزنی در بوندس‌لیگا را با پیراهن بایرن‌مونیخ شکست. او برای مدت طولانی به گلزنی ادامه داد و به نظر می‌رسد رکورد ۳۶۵ گل زده او دست‌نیافتنی باشد. در طول ۱۴ فصلی که در بوندس‌لیگا حضور داشت ۴ مرتبه قهرمان شد و هر ۱۰۵ دقیقه یک گل زد. گرد مولر در فصل ۱۹۷۲-۱۹۷۱ رکورد گلزنی در یک فصل بوندس‌لیگا را با ۴۰ گل به ثبت رساند، با وجود اینکه ۳ پنالتی از دست داده بود!

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (گرد مولر)

۲) روبرت لواندوفسکی (دورتموند و بایرن‌مونیخ)

۲۷۷ گل در ۳۵۰ بازی
هر ۱۰۱ دقیقه یک گل

داستان روبرت لواندوفسکی در بوندس‌لیگا با انتها فاصله زیادی دارد، در نتیجه باید بگوییم انتظار می‌رود در آینده رکوردهای بیشتری را جابه‌جا کند. ستاره لهستانی بایرن‌مونیخ بیش از هر بازیکن غیرآلمانی در بوندس‌لیگا گلزنی کرده و در آستانه کسب چهارمین جایزه پیاپی آقای‌گلی است، اتفاقی که تابه‌حال در این لیگ برای یک بازیکن رخ نداده. او که به مرز ۴۱ گل رسیده و از رکورد مولر در یک فصل گذر کرده، با رکوردش تا پایان فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰، ۸۷ گل تا رکورد کل گل‌های مولر فاصله دارد. شاید ۳ فصل دیگر این رکورد هم به نام لِوا سند بخورد.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (روبرت لواندوفسکی)

۳) کلاوس فیشر (مونیخ ۱۸۶۰، شالکه، کلن و بوخوم)

۲۶۸ گل در ۵۳۵ بازی
هر ۱۷۳ دقیقه یک گل

۱۹ فصل حضور در بوندس‌لیگا باعث شد کلاوس فیشر یکی از ۱۱ بازیکنی باشد که در بیش از ۵۰۰ بازی در این لیگ به میدان رفته است. در باشگاه پانصدتایی‌ها بیشترین گل را فیشر به ثمر رساند. اما او فقط یک مرتبه در فصل ۱۹۷۶-۱۹۷۵ با پیراهن شالکه آقای‌گل شده است. فیشر در ۶ فصل حداقل ۲۰ گل زد که باز هم همگی با پیراهن شالکه بود. او به‌دلیل ضربات سر استادانه‌اش مشهور شد.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (کلاوس فیشر)

۴) یوپ هاینکس (مونشن‌گلادباخ و هانوفر)

۲۲۰ گل در ۳۶۹ بازی
هر ۱۴۷ دقیقه یک گل
یوپ هاینکس بعد از کسب سه‌گانه همراه بایرن‌مونیخ در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ فوتبال شناخته شد، در حالی که او را در دوران بازیگری‌اش به‌عنوان ماشین گلزنی می‌شناختند. اسطوره مونشن‌گلادباخ که اهل همین شهر هم هست، به جز سه فصل در هانوفر، همیشه برای کره‌اسب‌ها بازی کرد. او بازیکن کلیدی دوران طلایی گلادباخ به شمار می‌رفت که ۴ مرتبه قهرمان بوندس‌لیگا شدند. هاینکس ۲ مرتبه آقای‌گل بوندس‌لیگا شد.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (یوپ هاینکس)

۵) مانفرد بورگس‌مولر (روت وایس اِسن، دورتموند، نورنبرگ و وردربرمن)

۲۱۳ گل در ۴۴۷ بازی
هر ۱۶۸ دقیقه یک گل

شاید کارِ مانی بورگس‌مولر را بین برترین گلزنان بوندس‌لیگا کم‌ارزش‌تر از بقیه برشمارند، اما او برای حدود ۳۰ سال تا همین چند ماه پیش و وقتی که تولد ۶۹ سالگی‌اش را جشن می‌گرفت چهارمین گلزن برتر تاریخ بوندس‌لیگا به شمار می‌رفت، سپس لواندوفسکی به او رسید. او با ۱۳۵ گل برترین گلزن تاریخ دورتموند در بوندس‌لیگا است. مانی ۱۹ سال پس از شروع کارش در بوندس‌لیگا سرانجام در سال ۱۹۸۸ همراه وردربرمن قهرمان شد.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (مانفرد بورگس‌مولر)

۶) کلودیو پیزارو (وردربرمن، بایرن‌مونیخ و کلن)

۱۹۷ گل در ۴۹۰ بازی
هر ۱۵۶ دقیقه یک گل

کلودیو پیزارو به‌عنوان یک مهاجم از آمریکای‌جنوبی به‌خوبی خودش را در بوندس‌لیگا اثبات کرد. از سال ۱۹۹۹ با پیراهن وردربرمن وارد بوندس‌لیگا شد (قراردادی که ۳ مرتبه دیگر هم بست) و وقتی پیراهن بایرن‌مونیخ را پوشید، اوج گرفته بود. مهاجم ۴۲ ساله پرویی تا فصل گذشته هم بازی می‌کرد و می‌خواست به رکورد ۲۰۰ گل هم برسد، اما موفق به انجام این کار نشد و به دوران پرافتخار و پرگل خودش در بوندس‌لیگا خاتمه داد.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (کلودیو پیزارو)

۷) اولف کرستن (بایرلورکوزن)

۱۸۲ گل در ۳۵۰ بازی
هر ۱۵۲ دقیقه یک گل

بعد از مولر، اولف کرستن بازیکن دیگری است که در حالی بین ۱۰ گلزن برتر بوندس‌لیگا قرار گرفته که فقط پیراهن یک تیم را پوشید. بازیکن اهل آلمان‌شرقی که کارش را با دینامودرسدن شروع کرد، اما در بوندس‌لیگا فقط پیراهن بایرلورکوزن را برتن کرد. کرستن ۳ فصل آقای‌گل بوندس‌لیگا شد و بازیکن کلیدی لورکوزن به شمار می‌رفت. کرستن بدشانس بود که ۴ مرتبه در تورنمنت‌های مختلف نایب‌قهرمان شد، از جمله نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپای فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ پس از شکست در فینال برابر رئال‌مادرید.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (اولف کرستن)

۸) اشتفان کونتس (بوخوم، اوردینگن، کایزرسلاترن و آرمنیا بیلفلد)

۱۷۹ گل در ۴۴۹ بازی
هر ۲۱۳ دقیقه یک گل

فصل ۱۹۸۴-۱۹۸۳ وقتی در هر ۴ بازی نخستش همراه بوخوم در بوندس‌لیگا گل زد نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. اشتفان کونتس در ۱۱ فصل تعداد گل‌هایش در بوندس‌لیگا را دو رقمی کرد. مربی فعلی تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان دو فصل عنوان آقای‌گلی بوندس‌لیگا را به‌دست آورد، اما در فصل ۱۹۹۱-۱۹۹۰ که همراه کایزرسلاترین قهرمان شده بود، آقای‌گل نشد.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (اشتفان کونتس)

۹) دیتر مولر (کیکرز اوفنباخ، کلن، اشتوتگارت و زاربروکن)

۱۷۷ گل در ۳۰۳ بازی
هر ۱۴۷ دقیقه یک گل

وقتی همراه کیکرز اوفنباخ فوتبالش را شروع کرد دیتر کاستر نام داشت، اما راهی کلن که شد تصمیم گرفت از نام خانوادگی پدرخوانده‌اش که مولر بود استفاده کند. در ۶ فصل از ۸ فصل حضورش در کلن حداقل ۱۷ گل زد. فصل ۱۹۷۷-۱۹۷۶ با ۳۴ گل عنوان آقای‌گلی را کسب کرد و فصل بعد از آن همراه کلن قهرمان شد. دیتر مولر اولین و تنها بازیکنی است که در یک بازی بوندس‌لیگا ۶ گل به ثمر رسانده. این رکورد برای او در دیدار کلن برابر وردربرمن که ۷ بر ۲ بردند، به ثبت رسید.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (دیتر مولر)

۱۰) کلاوس آلوفس (فورتونا دوسلدورف، کلن و وردربرمن)

۱۷۷ گل در ۴۲۴ بازی
هر ۱۹۵ دقیقه یک گل

بعد از شروعی معولی در بوندس‌لیگا همراه دوسلدورف، کلاوس آلوفس زمانی درخشید که در فصل ۱۹۷۹-۱۹۷۸ موفق شد ۲۲ گل بزند و آقای‌گل شود. آلوفس فصل ۱۹۸۳-۱۹۸۲ هم آقای‌گل شد تا تنها بازیکنی باشد که آقای‌گلی را با ۲ پیراهن متفاوت به افتخاراتش اضافه می‌کند. مهاجم سابق تیم ملی آلمان در فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۲ در حالی با پیراهن وردربرمن خداحافظی کرد که همان فصل اولین قهرمانی را هم جشن گرفت.

بهترین گلزنان تاریخ بوندس‌لیگای آلمان (کلاوس آلوفس)

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی