نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان به خبرورزشی گفت: سلامتی کیمیا و یا هر تکواندوکار دیگری بیشتر از سهمیه برای ما اهمیت دارد. به همین خاطر روی سلامتی کیمیا ریسک نمی‌کنیم.

خبرورزشی/ فتح‌الله فتحی؛ تکواندوکار مدال‌آور ایران در المپیک ریو، به دلیل مصدومیت انتخابی المپیک توکیو را از دست داد. رقابت‌های تکواندوی قاره آسیا فروردین سال آینده و به میزبانی ووشی چین برگزار می‌شود و قرار است تیم تکواندوی زنان ایران در این رقابت‌ها حاضر شود تا دو سهمیه المپیک را به دست آورد. در حالی که کیمیا علیزاده تنها بانوی مدال‌آور ایران در المپیک ریو به دلیل جراحی زانو، نمی‌تواند همراه تیم ملی عازم این رقابت‌ها شود. مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان درگپ و گفت با خبرورزشی درباره آخرین شرایط بانوان تکواندو، کیمیا علیزاده و برنامه‌های آینده تیمش حرف زد.

انتخابی تیم ملی را چطور دیدید؟
مبارزات تکنیکی خوبی را شاهد بودیم، سطح فنی نسبت به دوره‌های گذشته خیلی بهتر بود و فکر می‌کنم پشتوانه محکمی داریم که می‌توانند در آینده نزدیک به تیم ملی تزریق شوند، این اطمینان را به تکواندوکاران می‌دهم که برای عضویت در تیم ملی تنها عملکردشان تأثیر دارد و بدون آمادگی هیچ تکواندوکاری به هوگوی تیم ملی راه پیدا نمی‌کند.

تصمیم داشتید نفرات اول و دوم را به اردو دعوت کنید، اما چرا این تصمیم تغییرکرد؟
قرار بود فقط تکواندوکارانی که مدال طلا به دست آورند به اردو دعوت کنیم، ولی پس از آن تصمیم گرفتیم علاوه بر تکواندوکارانی که قهرمانی اوزان مختلف را به دست آوردند ناهید کیانی، یلدا ولی‌نژاد، کیمیا همتی، فرشته خزایی، پریسا جوادی، زینب اسماعیلی، زهرا پوراسماعیل که در مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی کیش موفق به کسب سهمیه مسابقات قهرمانی آسیا شدند همراه نگار اسماعیلی، مهلا مؤمن‌زاده، غزل سلطانی، شاپرک نجفی، زهرا شیدایی، کوثر اساسه، طیبه پارسا، آناهیتا توکلی، ملیکا میرحسینی به اردو دعوت کنیم تا برای انتخابی دوم آماده شوند.

سطح کمی و کیفی تکواندوکاران چگونه بود؟
سطح فنی شرکت کننده‌ها خوب بود، تمامی مدال‌آورانی که در رقابت‌های مختلف موفق به کسب مدال شده بودند به مبارزه پرداختند که من از آمادگی آن‌ها راضی هستم. ضمن اینکه همیشه بر این موضوع تأکید دارم که توانمندی بچه‌ها تعیین می‌کند چه کسی در اردوی تیم ملی ماندگار شود. برای من هیچ فرقی ندارد که کدام تکواندوکار اعزام شود، مهم این است که با انگیزه و غیرت روی شیاپ‌چانگ حاضر شوند و پرچم سه رنگ ایران به اهتزاز درآورد. مدعیان تیم ملی باید بدانند هیچ تفاوتی بین هوگوپوشان وجود ندارد و برای پوشیدن هوگوی تیم ملی باید در انتخابی‌ها از جان مایه بگذارند.

کیمیا علیزاده در انتخابی اول غایب بود، دلیل خاصی داشت؟
سیستم ایمنی بدن او بسیار ضعیف شده و تحت نظر پزشک درمان می‌کند. ضمن اینکه به دلیل تزریقات و عوارض ناشی از دارو‌ها و همچنین برخی مشکلات گوارشی چندبار هم بستری شد ضمن اینکه از ناحیه پا آسیب‌دیدگی دارد.

ظاهراً مصدومیت کیمیا خیلی جدی است؟
در هفته اول لیگ که کیمیا روی شیاپچانگ رفت، پین‌هایی که در بدن او وجود داشت پاره و با جراحی خارج شد. برای تثبیت یک پین نیز از بافت بدن مورد استفاده قرار گرفت، اما مهمتر از همه فشار‌هایی است که این قهرمان ارزنده به لحاظ روحیه از آسیب‌ها، بیماری و دوری از میدان مسابقه تحمل می‌کند روی او تأثیر زیادی داشته است.

با این شرایط کیمیا به انتخابی المپیک نخواهد رسید؟
سلامتی کیمیا و یا هر تکواندوکار دیگری بیشتر از سهمیه برای ما اهمیت دارد. به همین خاطر روی سلامتی کیمیا ریسک نمی‌کنیم و تا زمانی که پزشکان نظر قطعی را اعلام نکنند اجازه نخواهیم داد که او وارد گردونه مسابقات شود. کیمیا ۲۱ سال دارد و می‌تواند سال‌ها برای تکواندو و ورزش ایران افتخارآفرینی کند. کیمیا باید به دنبال درمان و رفع آسیب‌دیدگی‌اش باشد و پس از بهبودی با نظر پزشکان به تمرین و شیاپچانگ مسابقات بازگردد. کیمیا هر زمانی آماده شود و شرایط لازم را داشته باشد به انتخابی المپیک اعزام می‌شود.

برای تکواندوکاران قبل از المپیک چه برنامه‌ای دارید؟
یک ماه قبل از مسابقات قهرمانی آسیا لبنان در تورنمنت بین‌المللی ترکیه که از تورنمنت‌های خوب دنیاست، شرکت می‌کنیم تا تکواندوکاران در یک مسابقه رسمی آزمایش شوند.

احتمال تغییرات وجود دارد؟
ما سال گذشته تکواندوکاران لیگ برتر را به اردو‌ها دعوت کردیم و کسانی که از لیگ آمدند و اردونشینان تیم ملی را شکست دادند، به انتخابی دعوت شدند. حدود دو دور دیگر از لیگ باقی است و اگر تکواندوکاری در این بازی‌ها اردونشین تیم ملی را شکست دهد، بدون شک به انتخابی‌ها دعوت می‌شود. این کار برای خود تکواندوکاران هم خوب است، چون متوجه می‌شوند که جای هیچ‌کس در تیم ملی ثابت نیست و باید برای ماندن تلاش کنند.

چند تکواندوکار به قهرمانی آسیا اعزام می‌شوند؟
با برگزاری انتخابی درون اردویی که ۲۸ دی انجام می‌شود، از بین ۱۶ تکواندوکاری که در اردو حضور دارند، ۱۰ تکواندوکار برتر را برای قهرمانی آسیا انتخاب می‌کنیم که از این تعداد ۶ نفر جزو ارنج اصلی تیم به شمار می‌روند و ۴ نفر آن‌هایی که سهمیه دارند، هستند.

چه زمانی به ترکیه می‌روید؟
مسابقات بین‌المللی ترکیه از ۱۴ بهمن شروع می‌شود، پس از آن مسابقات قهرمانی آسیا در دو بخش انفرادی و تیمی را پیش‌رو داریم که ۱۵ تا ۱۷ اسفند در بیروت پیگیری می‌شود و بعد از آن، مسابقات انتخابی سهمیه قاره آسیا برای به دست آوردن مجوز حضور در المپیک توکیو را ۲۲ و ۲۳ فروردین در ووشی چین پیش‌رو داریم که در این رویداد هر کشور مجاز به اعزام دو تکواندوکار است.

دو تکواندوکار را چگونه انتخاب می‌کنید؟
بعد از قهرمانی آسیا در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کنیم. رقابت‌های کسب سهمیه اهمیت فوق العاده‌ای دارد که مباحث روحی، روانی بیش از ۹۰ درصد در آن تأثیرگذار است. شاید دو تکواندوکار به لحاظ فنی شرایط یکسانی داشته باشند، ولی تکواندوکاری که بتواند در سخت‌ترین لحظات بهترین تصمیم را بگیرد در اولویت ما قرار دارد.

ملاک انتخاب تکواندوکاران المپیکی چیست؟
اولویت‌های مختلفی داریم از جمله اینکه ما در چه اوزانی امکان بیشتری برای سهمیه و از همه مهمتر شرایط بهتری برای کسب مدال در المپیک داریم. ما شرایط تمام اوزان و تکواندوکاران را زیرنظر داریم و در نهایت پس از مشورت با کارشناسان و اساتید با تجربه تکواندو بهترین تصمیم را درباره اوزان اعزامی می‌گیریم.

عمده مشکلات تکواندوی بانوان چیست؟
کم‌تجربگی، بانوان ما نسبت به تکواندوکاران دیگرکشور‌ها میادین بین‌المللی زیادی را تجربه نکرده‌اند، درحالی که رقبای ما بیش از انگشتان دو دست در تورنمنت‌ها و کمپ‌های تمرینی حضور پیدا کرده و با آمادگی بالا پای در شیاپچانگ می‌گذارند.

چقدر به نتیجه‌گیری تیم‌تان امیدوار هستید؟
قطعاً برای نتیجه‌گیری در مسابقات حاضر می‌شویم و با توجه به انگیزه و جسارتی که زنان تکواندوکاران دارند ناامید نیستیم. با اینکه مسابقات قهرمانی آسیا به صورت انفرادی و تیمی برگزار می‌شود و مهمترین اصل روحیه بازیکن است که روز مسابقه بتوانند استرس خود را کنترل کنند و با قدرت مقابل رقبا بایستند. کادر فنی هم در این مدت با آنالیز حریفان نقاط ضعف و قوت بازیکنان را شناسایی کرد و در فاصله زمانی باقی‌مانده تا شروع مسابقات روی ایرادات کار می‌کنیم تا تکواندوکاران با آمادگی به جنگ رقبا بروند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی