نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

وقتی تیم ملی ناباورانه مقابل عراق شکست خورد و از امان به تهران برگشت، زمزمه‌های نارضایتی ملی‌پوشان از ویلموتس بلند شد.

به گزارش خبرورزشی، برخی بازیکنان تیم ملی در گفت‌وگو‌های خصوصی‌شان با خبرنگاران ما تأکید می‌کردند ویلموتس ماندنی نیست و ملی‌پوشان به فدراسیون گفته‌اند دیگر حاضر نیستند با این مربی همکاری کنند، اما هیچ‌یک از بازیکنان به‌صورت رسمی در این باره حرف نمی‌زدند... چرا که آن‌ها با فدراسیون توافق کرده بودند ماجرای ویلموتس در سکوت به پایان برسد.
همان روز‌ها بود که خبرورزشی از قول یک ملی‌پوش تیتر زد: «ویلموتس به درد تیم ملی نمی‌خورد و از فدراسیون خواستیم یک مربی بهتر برای تیم ملی انتخاب کند.» و حالا با گذشت چند ماه از آن داستان‌ها، سردار آزمون به صراحت گفته: «بعد از شکست مقابل عراق، فدراسیون از بازیکنان تیم ملی درباره ویلموتس نظر خواست و همه گفتند این مربی به درد تیم ملی نمی‌خورد.»
سردار که عادت دارد صادقانه و شفاف حرف بزند، به خبرورزشی گفته: «فدراسیون از ما نظر خواست بعد از پایان همکاری با ویلموتس، کدام گزینه برای تیم ملی بهتر است. نام‌های زیادی وسط آمد، من هم گفتم اول دایی، بعد برانکو...»
حالا، اما عده‌ای می‌گویند چرا بازیکن باید درباره انتخاب سرمربی تیم ملی نظر بدهد؟ پاسخ به این پرسش، متفاوت است... در شرایط عادی، یک فدراسیون مقتدر، سرمربی تیم ملی را انتخاب می‌کند و بازیکنان هم مجاب هستند تحت فرمان سرمربی منتخب باشند، اما در شرایط غیرعادی، مثل اوضاعی که تیم ملی بعد از شکست‌های ناراحت‌کننده مقابل بحرین و عراق داشت و فدراسیون در بحران‌های مالی و اقتصادی، تتمه اقتدار خود را از دست داده بود، چاره‌ای غیر از مشورت با ملی‌پوشان وجود نداشت.
فدراسیون با ملی‌پوشانی طرف بود که اصلاً از سرمربی تیم ملی حرف‌شنوی نداشتند. آن‌ها به شدت از ویلموتس دلخور بودند چرا که او بعد از بازی با بحرین ملی‌پوشان را کنار هم جمع کرد و گفت همه با هم هستیم، اما قبل از بازی با عراق وقتی مطالبات خودش را گرفت، حرف‌های قبلی‌اش را فراموش کرد!
آن‌ها از لحاظ فنی هم ویلموتس را قبول ندارند و می‌گویند بعد از همکاری با کارلوس کی‌روش، پذیرش یک مربی مثل ویلموتس کار سختی است.
خارج از بحث ملی‌پوشان و ویلموتس، این که فدراسیون فوتبال از بازیکنان تیم ملی درباره انتخاب سرمربی نظر بخواهد مرسوم نیست، اما گاهی اوقات واقعاً چاره‌ای جز این نمی‌ماند، مثل جام جهانی ۲۰۱۸ که وقتی خوان لوپتگی در آستانه بازی‌ها کنار گذاشته شد، فدراسیون فوتبال اسپانیا چاره‌ای جز مشورت با بازیکنان این تیم نداشت.
در ماجرای ویلموتس هم ملی‌پوشان کار اشتباهی انجام نداده‌اند. فدراسیون از آن‌ها نظر خواسته و قطعاً بازیکنان نمی‌توانستند بگویند به ما ربطی ندارد و خودتان می‌دانید. در نهایت هم همین بازیکنان هستند که باید با سرمربی تیم ملی کار کنند. انتخاب شتابزده و پنهانی ویلموتس و عواقب سنگین آن نشان داد واقعاً بد نیست اگر فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی علاوه بر کارشناسان (که هیچ‌وقت مورد مشورت قرار نمی‌گیرند) نظر بازیکنان تیم ملی را هم بپرسد. باز هم تأکید می‌کنیم اگر یک فدراسیون مقتدر داشته باشیم نیازی به این کار‌ها نیست، اما اگر فدراسیون مقتدر را دیدید، سلام ما را هم برسانید!

ملی‌پوشان سابق پاسخ می‌دهند
مشورت با بازیکنان برای انتخاب سرمربی تیم ملی منطقی است؟
علی‌اصغر مدیرروستا: مدیریت فدراسیون زیر سؤال می‌رود
مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: اگر این اتفاق بیفتد، نشان‌دهنده ضعف فدراسیون است. شما وقتی نظر بازیکنان تیم ملی را هم برای آوردن سرمربی مدنظر قرار می‌دهید، دیگر نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. حالا مشورت کردن با کاپیتان تیم زیاد غیرمنطقی نیست، اما فدراسیون با نظرات کمیته فنی و مشورت با هیئت رئیسه باید بهترین تصمیم را بگیرد. اینکه گفته می‌شود با چند ملی‌پوش درباره سرمربی آینده تیم ملی مشورت شده، واقعاً بد است.
علی موسوی: این کار سابقه نداشته است
مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: در فوتبال حرفه‌ای و روز دنیا برای انتخاب سرمربی تیم ملی با بازیکنان مشورت نمی‌کنند و در فوتبال ایران هم به یاد ندارم چنین اتفاقی رخ داده باشد. فدراسیون فوتبال با کارشناسان و صاحب‌نظران و کمیته فنی مشورت می‌کند و جنبه‌های مختلفی را هم در نظر می‌گیرد و سپس اقدام به انتخاب سرمربی می‌کند و بعید می‌دانم فدراسیون فوتبال ایران بخواهد با بازیکنان مشورت کند، چون این کار سابقه نداشته است.
بهروز رهبری‌فرد: شاید تازه مد شده باشد!
مدافع اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: شاید این مسائل تازه در فوتبال ما مد شده باشد چرا که نه زمان ما و نه زمان قبل‌تر از ما هرگز ندیدم و نشنیدم برای انتخاب سرمربی تیم ملی با بازیکنان هم مشورت کنند. در فوتبال روز دنیا هم چنین چیزی وجود ندارد. در کل این کار درستی نیست و اقتدار و مدیریت فدراسیون را زیر سؤال می‌برد و نباید در انتخاب سرمربی تیم ملی چه داخلی، چه خارجی اصول حرفه‌ای را زیر پا گذاشت.
رضا حسن‌زاده: این ضعف فدراسیون را نشان می‌دهد
مدافع اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: ما چنین چیزی نداریم و خود من طی سال‌ها که در تیم ملی حضور داشتم، هرگز ندیدم فدراسیون فوتبال برای آوردن سرمربی جدید با بازیکنان صحبت کرده باشد. این ضعف فدراسیون را نشان می‌دهد که از ملی‌پوشان نظرخواهی کند. البته شاید از کاپیتان تیم به عنوان بزرگ‌تر نظرش را هم بخواهد، اما از سایر بازیکنان هرگز، چرا که دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. به نظرم انجام چنین کاری اشتباه است.
علی‌اکبر استاداسدی: هیچ جا چنین کاری نمی‌کنند
مدافع اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: قطعاً زمانی که می‌خواهند سرمربی برای تیم ملی انتخاب کنند، کمیته فنی فدراسیون، هیئت رئیسه و شخص رئیس فدراسیون در این مهم سهیم هستند و در هیچ جای دنیا از بازیکنان تیم ملی نظر نمی‌خواهند، اما بعضاً صحبت‌هایی در اردو‌ها و جمع‌های خودمانی مطرح می‌شود و نظر بزرگ‌تر‌های تیم را هم می‌پرسند تا با شرایط و روحیات ملی‌پوشان آشنا شوند، اما اینکه نظر آن‌ها را مستقیماً در انتخاب سرمربی تیم ملی دخیل کنند، اینطور نیست.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی