نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تیم‌های داخلی باید از برپایی اردوی خارجی هدف و استراتژی داشته باشند. اگر هدف تنها تمرین تاکتیکی و بدنسازی باشد که این تمرینات در ایران هم قابل پیگیری است.

به گزارش خبرورزشی،  دیروز سازمان بازرسی کل کشور از تیم‌های ایرانی خواست برنامه‌های خود مبنی بر برپایی اردوی تدارکاتی در کشور‌های خارجی را لغو کنند و بر همین اساس چند تیم از جمله سپاهان و شهر خودرو به دنبال این هستند که تمرینات خود را در داخل کشور پیگیری کنند.
صرف نظر از این تصمیم؛ در سال‌های اخیر سفر تیم‌های ایرانی به کشور‌های خارجی برای برپایی اردوی تدارکاتی حالت چشم و هم‌چشمی پیدا کرده و در بسیاری از موارد شاهد عدم بازخورد مثبت این اردو‌ها هستیم. در خبر‌ها به طور حتم خواندید تیم‌های لیگ برتری با تیم‌های درجه دوم و سوم بازی کردند و حتی دیدید یکی از تیم‌های لیگ برتری در اردوی خارجی با کمبود حریف برای انجام بازی دوستانه مواجه شده بود.
واقعیت این است که تیم‌های خارجی از برپایی اردوی تدارکاتی برون‌مرزی استراتژی دارند. این استراتژی بیشتر محور درآمدزایی است. به طور مثال فلان تیم اروپایی در چین اردو می‌زند تا به سود قابل توجهی دست یابد. یا یک تیم دیگر برای جذب هوادار جدید دست به این کار می‌زند تا از این پس با فروش محصولات به درآمد جاری بیشتری دست یابد، اما متأسفانه تیم‌های ایرانی در برپایی اردوی تدارکاتی تنها هزینه و همچنین حضور در خارج از کشور را برنامه‌ریزی می‌کنند. به واقع برپایی اردوی تدارکاتی در خارج از کشور برای آن‌ها کلاس محسوب می‌شود حتی اگر بازدهی مثبتی نداشته باشد.
در روز‌های اخیر خواندیم قرار است تیم‌های ایرانی در ترکیه، ارمنستان و قطر اردوی تدارکاتی برپا کنند در حالی که شرایط آب و هوایی این کشور‌ها شبیه هم نیست؛ و از همه مهمتر از آنجایی که ایران کشور چهار فصلی است در همه فصول می‌تواند پذیرای تیم‌ها باشد. البته که نمی‌شود اردوی تدارکاتی در کشور‌های خارجی را نقض کرد و اذعان داشت برپایی اردوی تدارکاتی در آن سوی مرز‌ها نمی‌تواند هیچ دستاوردی برای تیم‌های ایرانی داشته باشد؛ اگر تیم ایرانی برود و در خارج از کشور با دو، سه تیم قوی بازی دوستانه برگزار کند این اردو قابل توجیه است.
تیم‌های داخلی باید از برپایی اردوی خارجی هدف و استراتژی داشته باشند. اگر هدف تنها تمرین تاکتیکی و بدنسازی باشد که این تمرینات در ایران هم قابل پیگیری است. هر چند در ایران با کمبود کمپ خوب مواجه هستیم و نیاز است وزارت ورزش و جوانان و یا فدراسیون فوتبال از سرمایه‌گذار خصوصی برای احداث چند کمپ خوب دعوت کند، اما به هر صورت در ایران و به صورت پراکنده امکانات برای انجام تمرینات تاکتیکی و بدنسازی مهیاست.
می‌شود به جای صد‌ها میلیون تومانی که برای برپایی اردوی خارجی صرف می‌شود، تیم‌های ایرانی از تیم‌های خارجی برای سفر به ایران برنامه‌ریزی کنند و با جذب اسپانسر، تورنمنت خوب برگزار کنند. در فصل آماده‌سازی مهمترین اصل برگزاری بازی‌های دوستانه با کیفیت است در حالی که هر‌گاه تیم‌های ایرانی برای برپایی اردوی تدارکاتی به خارج از کشور می‌روند با تیم‌های معمولی و حتی درجه دوم و سوم بازی می‌کنند. چرا تیم‌های ایرانی با تیم‌های خارجی وارد همکاری‌های دوجانبه نمی‌شوند؟ یک بار آن‌ها برای برپایی اردوی تدارکاتی به خارج از کشور سفر کنند و یک بار پذیرای تیم خارجی باشند.
صرف برپایی اردوی خارجی کمکی به هیچ تیمی نمی‌کند. هر چند احداث کمپ با توجه به تعداد تیم‌های ورزشی ایران می‌تواند برای سرمایه‌گذار دستاورد خوبی داشته باشد. متأسفانه به این موضوع مهم در ایران توجهی نشده و حتی در کیش تنها یک زمین تمرین وجود دارد! شهری که می‌تواند در زمستان پذیرای خیلی از تیم‌های داخلی باشد.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
پشت پرده اصرار برخی باشگاه‌ها به برگزاری اردوی خارجی چیست؟
شاهین بیانی: حیف قشم و کیش نیست که به امارات و قطر برویم؟
مدافع اسبق تیم ملی و استقلال در این خصوص گفت: اگر ما را دعوت کنند و خرج‌مان را هم بدهند خوب است به اردوی خارجی برویم و یکی، دو بازی تدارکاتی برگزار کنیم، اما اگر قرار باشد خودمان پول بدهیم و ارز کلانی خارج کنیم و به دلال‌ها پول بدهیم کار اشتباهی است. واقعاً حیف قشم و کیش با آن همه امکانات نیست که بخواهیم به دبی و دوحه برویم؟ واقعاً این دلال‌ها به چیزی جز منافع خودشان فکر نمی‌کنند و برای‌شان فقط پول مهم است.
ابراهیم قاسم‌پور: لابد پول زیادی داریم که باید خرج کنیم!
سرمربی اسبق تیم امید و پاس تهران در این خصوص گفت: لابد پول زیادی داریم که باید برویم و در کمپ‌های عربی خرج کنیم. آنجا چه‌کار می‌شود کرد که در قشم یا کیش در فصل سرما و در اردبیل و... در فصل گرما نمی‌شود انجام داد؟ قبول دارم که از لحاظ امکانات ضعیف هستیم، ولی اگر همین پول‌ها را که برای اردو‌های خارجی، بازیکنان و مربیان بی‌کیفیت خارجی هزینه می‌کنیم برای ساختن کمپ‌های خوب هزینه کنیم، به‌طور حتم امکانات حرفه‌ای‌تری خواهیم داشت.
ناصر ابراهیمی: اصرار بعضی‌ها توجیه درستی ندارد
مربی اسبق تیم ملی و پرسپولیس در این خصوص گفت: من هم معتقدم در کشور خودمان مناطق خوبی داریم که بتوانیم اردو‌های ورزشی را در آنجا برگزار کنیم. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ اکثراً تیم‌ها را به شمال کشور می‌بردیم و اردو می‌زدیم. اصرار برخی باشگاه‌ها به برپایی اردو در خارج از کشور جای تعجب دارد چراکه در این شرایط بد اقتصادی توجیه درستی ندارد و ما می‌توانیم در شهر‌های خوش آب و هوای خودمان این اردو‌ها را برگزار کنیم.
ناصر نوآموز: شرکت در تورنمنت‌ها برای فوتبال ما خوب است اما...
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: حضور در تورنمنت‌های ورزشی بین‌المللی برای فوتبال ما خوب خواهد بود، ولی برپایی اردو‌های خارجی که هزینه‌های بالایی را بر باشگاه‌ها تحمیل می‌کند به نظرم کار اشتباهی است و شکر خدا در این مملکت آن‌قدر جا‌های خوب داریم که بشود اردو‌های باکیفیت برگزار و تیم‌ها را آماده کرد و رفتن به اردو‌های بی‌حاصل خارجی فقط برای‌مان ضرر‌ها مالی در پی خواهد داشت.
مجید جهانپور: اگر دعوت می‌شدیم خوب بود
کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: من هم معتقدم در کشور خودمان می‌توانیم اردو‌های آماده‌سازی بسیار خوبی برگزار کنیم و تصمیم به لغو اردو‌های خارجی کار درستی بوده است. وقتی می‌شود در کیش و قشم و... اردو زد چرا برویم و خارج از کشور هزینه‌های سنگینی را متحمل شویم و خودمان را گرفتار کنیم؟ اگر میزبان قبول می‌کرد هزینه‌های ما را تقبل کند خوب بود، ولی چرا باید ده‌ها هزار دلار خرج کنیم و به خارج برویم در حالی‌که می‌توانیم در کشور خودمان اردو‌های خوبی داشته باشیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی