نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

اینفانتینو بار‌ها و بار‌ها در مصاحبه‌هایش به این نکته اشاره کرده که سیاست نباید وارد فوتبال شود و حتی بار‌ها و بار‌ها به این خاطر به فدراسیون فوتبال و دولت ایران تذکر داده اما...

به گزارش خبرورزشی، چند روز پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد کمیته مسابقات به کمیته اجرایی پیشنهاد داده بازی تیم‌های ایرانی با حریفان در کشور بی‌طرف برگزار شود. این نامه با واکنش منفی و قابل تحسین باشگاه‌های ایرانی روبه‌رو شد و آن‌ها اعلام کردند در صورتی که این پیشنهاد اجرایی شود از لیگ قهرمانان آسیا کنار خواهند کشید.
در پی موضع گیری باشگاه‌ها صالحی امیری و سلطانی‌فر با رئیس فیفا تماس گرفتند و از او خواستند در این ماجرا مداخله کند و مانع تصمیم‌گیری دور از انصاف کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه تیم‌های ایرانی شود. اینفانتینو بار‌ها و بار‌ها در مصاحبه‌هایش به این نکته اشاره کرده که سیاست نباید وارد فوتبال شود و حتی بار‌ها و بار‌ها به این خاطر به فدراسیون فوتبال و دولت ایران تذکر داد و طبیعتاً در چنین شرایطی انتظار فدراسیون فوتبال از رئیس بزرگ این است که مانع تضییع حق فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا شود.
تنها راه پیش روی فدراسیون فوتبال برای اصلاح تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مراجعه به فیفاست و این‌طور باید گفت رئیس کمیته ملی المپیک و همچنین وزیر ورزش و جوانان راه درستی را پیش گرفته‌اند. کمیته اجرایی ۲۴ عضو دارد و فدراسیون فوتبال ایران این توانمندی را ندارد که نظرات کمیته اجرایی را تغییر دهد به خصوص که خیلی از اعضای کمیته اجرایی از کشور‌هایی هستند که با ایران اختلافات سیاسی دارند. فوتبال ایران سال‌های سال است در تصمیم‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا کمرنگ است، با اینکه مهدی تاج نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیاست. کشور‌های دیگر به خصوص کشور‌های عربی با لابی و دلار‌هایی که خرج می‌کنند تصمیم‌سازی می‌کنند و ما تنها نظاره‌گر هستیم. این را حتی در تصمیمات فنی هم می‌بینیم. نمونه اش عدم انتخاب علیرضا بیرانوند به عنوان بهترین بازیکن آسیا بود.
ما این‌طور تصور می‌کنیم فوتبال همه اش فنی است در حالی که این‌طور نیست. برای موفقیت به یک تیم خوب بیرون از زمین هم نیاز است. در سال‌های اخیر هر‌گاه نیاز به دفاع از حق فوتبال ایران بود کسی نبود که از ایران دفاع کند. به طور مستقیم یا به نیابت! فدراسیون فوتبال عربستان با یک بهانه مانع سفر تیم‌های عربستانی به ایران می‌شود و ما آن را می‌پذیریم. طبیعتاً اگر برابر این تصمیم مقاومت می‌کردیم این بار اعضای کمیته اجرایی به این راحتی علیه ایران تصمیم‌سازی نمی‌کردند.
صندلی نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا در اختیار مهدی تاج است، اما برای اینکه مانع تضییع حق فوتبال ایران شویم فقط این صندلی کافی نیست. باید کسی را برای احراز این پست معرفی می‌کردیم که دست‌کم زبان انگلیسی بداند و بتواند با دیگر اعضای کمیته اجرایی ارتباط برقرار کند و از همه مهمتر با برقراری رابطه صمیمانه با اعضای کمیته اجرایی آن‌ها را به سفر به تهران و همکاری با فوتبال ایران ترغیب می‌کرد. همه توان فوتبال ایران در سال‌های اخیر درگیر اختلافات درونی شد. فردا با هر بهانه رأی‌های مشابه علیه ایران صادر می‌شود و امروز اگر برابر این خواسته دور از انصاف ایستادگی نکنیم فردا کنفدراسیون فوتبال آسیا از حد خواهد گذشت!
گذشته‌ها گذشت. باید از همه توان برای لابی و مذاکرات جدی با رئیس فیفا استفاده کنیم. حتی اگر قرار باشد وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک به مقر فیفا سفر کنند. حضور بانوان در استادیوم‌های ایران برای اجرای این تصمیم فقط یک بهانه است به‌طوری که امروز حضور بانوان در استادیوم‌های عربستان هم محدود صورت می‌گیرد. تصمیم اتخاذ شده یک تصمیم سیاسی است و بازی‌های تیم ملی را نشانه گرفته است. این‌ها می‌خواهند تیم ملی برابر بحرین در کشور بی‌طرف بازی کند.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
از لحاظ قانونی فیفا می‌تواند مانع اجرای حکم AFC شود؟
علی کفاشیان: باید سراغ فیفا یا CAS برویم
رئیس سابق فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: فیفا در کار قاره‌ها زیاد دخالتی ندارد و بیشتر مسئولیت جام جهانی را بر عهده دارد، اما در این قضیه می‌توانیم به فیفا شکایت کنیم که در کمیته‌های انضباطی یا ذی‌ربط این ارگان مطرح شود یا شکایت را به دادگاه CAS ببریم و قضیه را قوی پیگیری کنیم. باید محکم باشیم و این مسئله محرومیت را قبول نکنیم. من نمی‌دانم در AFC چه می‌گذرد، ولی نباید تحت هیچ شرایطی زیر بار برویم و قبول کنیم که ایران امنیت ندارد.
روزبه وثوق‌احمدی: دادگاه CAS بهتر می‌تواند مشکل را حل کند
وکیل بین‌المللی ورزشی در این خصوص گفت: اگر کمیته مسابقات AFC حق میزبانی را از ایران بگیرد راه رسیدگی به شکایت ایران دیوان بین‌المللی داوری برای ورزش (CAS) است. ضمن اینکه اگر حکم قطعی AFC اعلام شود تا ۲۱ روز حق اعتراض و طرح شکایت در دادگاه CAS وجود دارد. راه دیگری برای حل این مشکل به غیر از راه حل یاد شده وجود ندارد. اگر چه من مستنداتی ندیدم که بخواهند ایران را محروم کنند و آن‌ها امنیت را دستاویز قرار داده‌اند در حالی که ایران کاملاً امن است.
آرش شکرریز: باید به رایزنی‌های بین‌المللی خود ادامه دهیم
وکیل بین‌المللی فوتبال در این خصوص گفت: ظاهراً حکم صادر شده و ما هم باید تحت هر شرایطی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف دهیم. باشگاه‌ها متوجه نیستند که چه اتفاقی افتاده است. طبق یک حساب سرانگشتی تیم‌های ایرانی در صورت حضور در لیگ قهرمانان و میزبانی در کشور ثالث باید صد‌ها هزار دلار هزینه کنند و این امکان پذیر نیست. انصراف از مسابقات تأییدی بر امنیت کامل ایران برای میزبانی خواهد بود. اگر چه باید همچنان به رایزنی‌های خود با AFC و فیفا ادامه دهیم.
غلامرضا رفیعی: نقش کمیته بین‌المللی المپیک مهمتر است
وکیل بین‌المللی ورزشی در این خصوص گفت: بیشتر از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نقش کمیته ملی المپیک بسیار مهم است. کمیته ملی المپیک در تمام دنیا نقش مهمی در ورزش دارد و می‌تواند از ظرفیت‌های موجود در منشور کمیته بین‌المللی به خوبی استفاده کند. ما باید اعتراض رسمی خودمان را به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا اعلام کنیم و با جدیت پیگیر باشیم، ولی نقش کمیته ملی المپیک مهمتر از سایر ارگان‌هاست و باید قاطعانه پاسخ این تصمیم‌گیری غلط را بدهیم.
هوشنگ نصیرزاده: رایزنی‌ها باید دیپلماتیک باشد
کارشناس حقوقی فوتبال در این خصوص گفت: ما باید رایزنی‌های ورزش را پیش ببریم و سپس رایزنی‌های دیپلماتیک داشته باشیم. اگر این راه جواب نداد تهدید کنیم که در مسابقات شرکت نمی‌کنیم که این اتفاق افتاده است. اینکه فکر کنیم می‌توانیم از فیفا بخواهیم حکم AFC را تغییر دهد این‌طور نیست چرا که همه چیز درگیر مسائل سیاسی شده است. ما در فدراسیون و تیم ملی مشکلی نداریم و این مشکلات منطقه‌ای و دیپلماتیک است که روی فوتبال ما فشار می‌آورد. من استاندارد‌ها را می‌گویم و عاقلانه نیست که بپذیریم در زمین بی‌طرف به مصاف حریفان برویم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی