نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال کشورمان به خبرورزشی گفت: در انتخاباتی که من برگزار کردم نظر وزارت ورزش روی قریب بود. به من گفتند استعفا بده و کنار برو ولی من گفتم مجمع به بنده اعتماد کرده است. خیلی‌ها به خاطر من کاندیدا نشدند بعد استعفا بدهم و بروم؟

به گزارش خبرورزشی، علی کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال مثل جعبه سیاه می‌ماند. او در دوران مهمی ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت. در آن ۸ سال اتفاقات ریز و درشتی در فوتبال افتاد که بی‌شک یکی از مهمترین‌‎ آنها، برکناری علی دایی بود. کفاشیان که در این سال‌ها همواره می‌گفت احمدی‌نژاد دایی را برکنار نکرد، در گفتگو با خبرورزشی می‌گوید هرگز نگفته او نقشی نداشته است.

آقای کفاشیان چرا برای انتخابات فدراسیون فوتبال کاندیدا نشدید؟
من بازنشسته هستم و دیگر نمی‌توانم کاندیدا شوم.

بازنشسته‌ها که کاندیدا شدند.
من سنم بالای ۶۵ است. طبق اساسنامه بالاتر از این سن باشید، دیگر نمی‌توانید در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنید. من الان ۶۵ سال و ۴ ماهم است.

اگر سن‌تان کمتر بود می‌آمدید؟
نه بابا. دیگر برایم بس است. برگردم و چه کار کنم؟ اگر می‌خواستم که در فدراسیون فوتبال می‌ماندم و همین الان رئیس موقت بودم ولی رفتم. خیلی از دوستان شما در مطبوعات به ما توصیه کردند که آقای کفاشیان برو. الان می‌گویید چرا برنگشتی و کاندیدا نشدید؟ (خنده)

آخر عملکرد فدراسیون به ویژه در قرارداد ویلموتس طوری بود که همه می‌گفتند کاش کفاشیان برمی‌گشت.
بالاخره بعضی از همکاران از داخل فدراسیون فوتبال یا مردم که من را بیرون می‌بینند، چنین حرفی می‌زنند. به من می‌گویند برگرد ولی چوب‌خط بنده پر شده و دیگر نمی‌توانم برگردم.

یکی از انتقاداتی که به اساسنامه فدراسیون وارد است به چنین موضوعی برمی‌گردد که کاندیدا‌ها باید ۱۰ امضا از مجمع بگیرند تا در انتخابات شرکت کنند. این به نفع خود فدراسیونی‌ها نیست؟
این مسئله مربوط به دوران بنده نیست و در زمان کمیته انتقالی آن را به اساسنامه اضافه کردند.

شائبه به وجود نمی‌آورد؟
ببینید دلیلش مشخص بود. برای این بود که مثلاً یکهو ۴۰ نفر کاندیدای انتخابات فدراسیون فوتبال نشوند و هرکس از راه برسد، فرم پر کند و بخواهد یک شو راه بیندازد. منتها این بند و این مسئله خوب مدیریت می‌شود. بالاخره تصمیم‌گیری این بوده کسی واجد شرایط باشد و در انتخابات شرکت کند که ۱۰ امضا از اعضای مجمع بگیرد. این مسئله غیرقانونی نیست.

در جهان و در اساسنامه کدام فدراسیون این بند هست؟
به هر حال اساسنامه به فیفا رفت و آن‌ها تأیید کردند.

ولی این ابهام را به وجود آورده که قدرت انحصاری و در اختیار آن‌ها می‌ماند که در فدراسیون هستند.
وقتی این بند را در اساسنامه گذاشتند واقعاً این‌طوری نبود و چنین قصدی نداشتند. بیشتر بحث این بود که در فدراسیون تجمع نشود و افراد زیادی کاندیدا نشوند.

همین الان برای ریاست جمهوری هرکسی می‌تواند کاندیدا شود. چرا فوتبال باید چنین انحصاری داشته باشد؟
به هر حال این چیزی بود که کمیته انتقالی در اساسنامه گنجاند.

الان با این قانون چهره‌های ملی ما مثل علی دایی می‌توانند کاندیدا شوند؟
چرا نمی‌توانند؟ بروند و فرم پر کنند. یعنی ۱۰ تا مدیر باشگاه حاضر نیستند برای علی دایی امضا بدهند؟ مجمع ۷۵ عضو دارد.

این حرفی که شما می‌زنید شبیه چیزی که اتفاق می‌افتد نیست. الان یکی از کاندیدا‌ها بیش از ۳۰ امضا از مجمع جمع کرده و این اعضا نمی‌توانند طبق قانون به فرد دیگری امضا بدهند!
اگر چنین اتفاقی افتاده باشد که خیلی بد است.

بالاخره قانونی که در اساسنامه گنجانده شده چنین فرصتی را به عده‌ای داده که فقط و فقط بازی را به نفع خود کنند.
ما باید قانونی بگذاریم که فردی بیشتر از ۱۰ امضا نگیرد. باید از آن‌طرف فکر این موضوع هم می‌شد. هر فردی ۱۰ امضا بگیرد، کافی است. بقیه امضا‌ها را بگذارند تا آدم‌های دیگر هم بتوانند وارد انتخابات شوند و یک رقابت خوبی وجود داشته باشد.

مشکل همین جاست. قدرت انگار در انحصار بعضی‌هاست.
در دوره ما این بند را به اساسنامه اضافه نکردند. همان‌طور که گفتم در دوره کمیته انتقالی بود. صفایی فراهانی، کیومرث هاشمی، دکتر غفاری، خبیری و... در این کمیته بودند. آقای رغبتی هم بود.

می‌گویند آقای نبی که به انتخابات آمده، مورد حمایت شماست. درست است؟
نه، من هیچ کاندیدایی در انتخابات فدراسیون فوتبال ندارم. همه کسانی که آمده‌‍‌اند سال‌ها در فوتبال بوده‌اند و زحمت کشیده‌اند. با شرایط فوتبال آشنا هستند. هر کدام واجد شرایطند و باید ببینم مجمع فدراسیون فوتبال چه کسی را با رأی خود رئیس فدراسیون خواهد کرد.

اسم حسین قریب را می‌شنوید یاد چه چیز می‌افتید؟
(خنده) اسم ایشان را می‌شنوم به هر حال یاد مدیریت‌شان در استقلال می‌افتم. یک دوره مدیر این باشگاه بودند و زحمت کشیدند.

یاد چیز دیگری نمی‌افتید؟
چرا، یاد انتخابات خودمان هم می‌افتم. ایشان واقعاً آدم محترمی است.

هنوز درباره اتفاقات پشت پرده آن انتخابات واضح صحبت نکرده اید. در تنفسی که مجمع داشت، عباسی وزیر وقت ورزش به شما گفت انصراف بدهید؟
ببینید توقع وزارت ورزش این بود که من طوری عمل کنم که قریب رئیس فدراسیون فوتبال شود. آن روز نمی‌شد من در مجمع چنین کاری کنم. نظر وزارت ورزش روی قریب بود. به من گفتند استعفا بده و کنار برو ولی من گفتم مجمع به بنده اعتماد کرده است. خیلی‌ها به خاطر من کاندیدا نشدند بعد استعفا بدهم و بروم؟

در آن تنفسی که داشتید عباسی دقیقاً به شما چه گفت؟
به من گفتند وسط مجمع استفعا بده و برو. البته خودشان نگفتند. یکی از بچه‌های وزارت ورزش را فرستادند و ایشان به من گفت برگشتیم شما استعفا بده و برو. پیام‌شان را به من دادند. ولی من صحبتم این بود که وقتی مجمع به من اعتماد کرده چرا باید استعفا بدهم؟ گفتم ممکن نیست. شک نکنید اگر آن روز بنده استعفا می‌دادم تمام اعضای مجمع رأی سفید می‌دادند و اصلاً وضعیت بدتر می‌شد!

قریب هم چقدر ناراحت شد و باحالت قهر رفت.
بله، خیلی ناراحت شد. به هر حال ایشان برای انتخابات باید زودتر می‌آمد و زودتر کار تبلیغاتی‌اش شروع می‌شد. دیر آمدند و رئیس نشدند.

اخیراً حسین کاظمی گفته دلیل اصلی برکناری دایی از تیم ملی در دوره شما این بود که بین دو نیمه احمدی‌نژاد می‌خواست به رختکن برود ولی سرمربی نگذاشت و برکنار شد!
قطعاً این‌طوری نبود. من از اول بازی در جایگاه نشسته بودم. تا آخر بازی نزدیک احمدی‌نژاد بودم. تازه بازی که تمام شد ایشان نیم ساعتی در ورزشگاه نشست تا خالی از تماشاگر شود و بعداً برود.

مثلاً ممکن بود یکی از تیم محافظت پایین رفته باشد و به دایی گفته باشد و بعد او نگذارد؟
خب چه کاری است؟ آقای احمدی‌نژاد به من می‌گفت خودم ترتیب کار را می‌دادم! این چه کاری است یک نفر را بفرستد؟ ببینید آنجا من و آقای علی‌آبادی معاون وزیر و رئیس تربیت‌بدنی هم بودند. یادم نمی‌آید که ایشان چنین درخواستی داشته باشد و بخواهد به رختکن برود. اگر تیم می‌برد ایشان به رختکن می‌رفت ولی بین دو نیمه قصدی نداشت. از طرفی بعد از بازی من به هتل المپیک رفتم. تیم آنجا بود. اگر آقای احمدی‌نژاد می‌خواست آنجا می‌آمد ولی اصلاً چنین چیزی را نگفت. من هم رفتم پیش بچه‌ها و آن‌ها را دلداری دادم که اشکالی ندارد. شکست همیشه هست. رفتم که انگیزه بدهم و تلاش‌شان را بیشتر کنند.

پس چرا علی دایی را برکنار کردید؟
من کلاً اخلاقم این بود؛ وقتی تیم می‌باخت حتماً به اردو می‌رفتم. همیشه به آن‌ها می‌گفتم فوتبال است دیگر. برد و باخت دارد. این چیز‌ها هست. کاری نداشتم به اینکه مربی موفق بود یا نبوده.

شما به جرات می‌گویید احمدی‌نژاد نقشی در برکناری دایی نداشت؟
نه من نمی‌گویم احمدی‌نژاد نقشی نداشت!

۱۰ سال است می‌گویید نداشته!
نه، ببینید ایشان مستقیم به بنده چیزی نگفت. شاید به آقای علی‌آبادی گفته باشد، چون من که در جمع‌شان نبودم!

علی‌آبادی گفت دایی را بردارید؟
بله، ایشان به من گفت روی علی دایی نظر مثبتی نداریم. یعنی مثبت نیستیم که ایشان در تیم ملی بماند و به کارش ادامه دهد. بعد ما در هیئت‌رئیسه جلسه داشتیم و در نهایت تصمیم این شد که علی دایی از کار برکنار شود.

این دوره موافق نبودید علی دایی سرمربی تیم ملی شود؟
من که نمی‌دانم، چون الان در فدراسیون فوتبال نیستم.

نظرتان درباره انتخاب اسکوچیچ چیست؟
به هر حال در فدراسیون جلسه گذاشتند و او را انتخاب کردند. من نمی‌توانم نظر فنی درباره این انتخاب بدهم.

پیش‌بینی شما از انتخابات فدراسیون فوتبال چیست؟ چه کسی رئیس می‌شود؟‌
نمی‌دانم. واقعاً سخت است. باید مجمع برگزار شود. آنجا مشخص خواهد شد. باید ببینیم اول صلاحیت چه کسانی تأیید می‌شود. بعد از آن دیگر نوبت شما رسانه‌هاست. با کاندیدا‌ها مصاحبه کنید و ببینید چه چیزی در چنته دارند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی