۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بازیکنانی با پیراهن آبی‌واناری روی مستطیل سبز نوکمپ قدم گذاشتند و پس از آن هواداران بارسلونا راحت فراموش‌شان کردند.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش به گزارش خبرورزشی، وقتی باشگاه بارسلونا رسماً خبر خرید مارتین بریت‌ویت دانمارکی را اعلام کرد، بلافاصله با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد و او را کنار عجیب و غریب‌ترین خرید‌های تاریخ باشگاه کاتالونیایی قرار دادند. در واقع وقتی به بزرگان باشگاه بارسلونا مثل مسی، ژاوی، اینیستا، روماریو، ریوالدو، رونالدینیو و خیلی‌های دیگر فکر می‌کنید، تعجب خواهید که چطور این باشگاه راحت با بازیکنانی سطح پایین قرارداد می‌بندد. اگرچه بریت‌ویت در نخستین دقایق حضورش عملکرد بسیار خوبی داشت، ولی هنوز مشخص نیست در نوکمپ بازیکن موفقی باشد. این اتفاق در اکثر باشگاه‌های بزرگ رخ داده، اما خرید‌های حدود ۲ دهه اخیر بارسایی‌ها را که بررسی کنیم تهیه لیستی بلند از بازیکنانی که در این باشگاه به هیچ جایی نرسیدند و حتی در سطح بازی کردن در نوکمپ هم نبودند، سخت نیست. 

ویتور بایا (سال ۱۹۹۶ از پورتو)
او یکی از بزرگ‌ترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال پرتغال و باشگاه پورتو است که حدود ۳۰۰ بازی برای تیم پرتغالی انجام داد و ۸۰ بازی ملی در پرونده‌اش دارد، اما کسی متوجه نشد در دوران بابی رابسون چرا باشگاه بارسلونا او را به خدمت گرفت. دو فصل در نوکمپ بود و اشتباهات پرتعدادی داشت. وقتی فان‌خال آمد ویتور بایا به پورتو بازگردانده شد و همراه این تیم و با هدایت مورینیو قهرمان لیگ قهرمانان شدند.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

کریستوف دوگاری (سال ۱۹۹۶ از میلان)
سال ۱۹۹۶ باشگاه بارسلونا دو بازیکن از میلان خرید، یکی دوگاری و دیگری رایزیگر. مدافع هلندی حدود ۲۰۰ بازی برای بارسا انجام داد، اما کریستوف دوگاری نشانی از بازیکن خوبی که پیش از آن دیده بودیم، نداشت. او فقط ۷ مرتبه در لالیگا برای بارسلونا بازی کرد و حتی پس از اینکه همراه تیم ملی فرانسه قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ شد هم نتوانست لوئی فان‌خال را برای ماندن در نوکمپ ترغیب کند تا به مارسی و سپس بوردو برود.

فیلیپ کریستاناوال (سال ۲۰۰۱ از موناکو)
مدافع فرانسوی در ازای ۵/۶ میلیون یورو سال ۲۰۰۱ از موناکو خریداری شد. او دو فصل را در جمع غول‌های کاتالونیا گذراند و سپس به فرانسه برگشت تا پیراهن مارسی را بپوشد. حتی آنجا هم نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و به فولام پیوست. در نهایت وقتی تنها ۳۱ سال سن داشت از فوتبال خداحافظی کرد. فیلیپ کریستاناوال را شاید متعصب‌ترین هواداران بارسا هم یادشان نباشد.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

داگلاس (سال ۲۰۱۴ از سائوپائولو)
بارسا ستاره‌های فوق العاده‌ای از کشور برزیل داشته، اما متأسفانه داگلاس حتی نزدیک به آن‌ها هم نبود. تابستان ۲۰۱۴ با پرداخت ۴ میلیون یورو به سائوپائولو این مدافع راست را به خدمت گرفت. او در ۲ فصل فقط ۸ بازی برای بارسلونا انجام داد و سپس به اسپورتینگ‌خیخون فروخته شد. حالا هم در بشیکتاش ترکیه بازی می‌کند.

جیوانی (سال ۲۰۰۱ از کروزیرو)
سال ۲۰۰۱ از کروزیرو باشگاه بارسلونا خریدی داشت که او هم یکی از ناکام‌ترین برزیلی‌های تاریخ‌شان شد. پس از دوران بدی که در بارسلونا داشت به بنفیکا قرض داده شد و سپس به این باشگاه او را فروختند. هافبک تهاجمی سابق بارسا را بیشتر برای دوران بازی در منچسترسیتی و هال‌سیتی به یاد داریم.

دمیتری چیگرینسکی (سال ۲۰۰۹ از شاختاردونتسک)
این یکی همیشه خرید عجیبی به نظر می‌رسد. برای شاختار در دیدار سوپرجام مقابل بارسلونا بود که تیمش باخت. سپس در ازای ۲۵ میلیون یورو به نوکمپ آمد و بعد از تنها یک فصل و حضور در ۱۴ بازی در ازای ۱۵ میلیون یورو به شاختار برگشت. حالا هم در عضویت تیم آاِک آتن یونان است.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

امانوئل آمونکه (سال ۱۹۹۶ از اسپورتینگ‌لیسبون)
سال ۱۹۹۴ برای امانوئل آمونکه خاطره‌انگیز بود که با درخشش در ترکیب نیجریه مطرح شد. باشگاه اسپورتینگ‌لیسبون او را خرید و ۲ سال بعد بارسلونا برای جذبش وسوسه شد. آمونکه بازیکن بدی نبود ولی با مصدومیت شدید زانو مواجه شد که باعث شد در ۴ فصل فقط در ۱۸ بازی پیراهن بارسا را بپوشد. پس از آن هم به آلباسته پیوست و در ۳۲ سالگی هم خداحافظی کرد.

هنریکه (سال ۱۹۹۸ از پالمیراس)
این مدافع برزیلی ۴ فصل در نوکمپ حضور داشت و حتی یک بازی هم در ترکیب بارسا انجام نداد. او را به بایرلورکوزن، راسینگ‌سانتاندر و پالمیراس قرض دادند و سال ۲۰۱۲ به باشگاه سابقش فروختند. پس از بازی در ناپولی، فلومیننزه و کورنتیانس به الاتحاد کلبا امارات پیوست و حالا بازیکن آزاد شده است.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

کیریسون (سال ۲۰۰۹ از پالمیراس)
مثل هنریکه، کیریسون هم از پالمیراس به بارسلونا ملحق شد. این مهاجم هیچ‌وقت نتوانست برای تیم اول بارسا بازی کند و به چند باشگاه قرض داده شد. دوران ۵ ساله‌اش در بارسلونا هم با پیوستن قطعی به کوریتیبا به پایان رسید. او سال ۲۰۱۸ در عضویت تیم لوندرینا بود و پس از آن تیم ندارد.

الکساندر هلب (سال ۲۰۰۸ از آرسنال)
پس از ۳ فصل فوق‌العاده در آرسنال، هافبک بلاروسی راهی بارسلونا شد، اما ۳۶ بازی او در تیم کاتالونیایی را راحت هواداران فراموش کردند. او هیچ گلی در نوکمپ نزد و نمایش خوبی هم نداشت. تا اینکه در نهایت باشگاه او را به اشتوتگارت قرض داد. سپس به بیرمنگام و وولفسبورگ رفت و سال ۲۰۱۲ به تیمی در لیگ روسیه پیوست. هلب در ۳۸ سالگی هنوز بازی می‌کند و عضو تیم ایسلوک مینسک بلاروس است.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

امانوئل پتی (سال ۲۰۰۲ از آرسنال)
این هافبک فرانسوی در سال‌های ابتدایی حضور آرسن ونگر در آرسنال یکی از بهترین‌ها بود. با این وجود دوران حضور او در بارسلونا را اصلاً درست به یاد نداریم. سال ۲۰۰۰ همراه با مارک اوورمارس به بارسا پیوستند و او بعد از تنها یک فصلِ بد در نوکمپ باشگاه را ترک کرد تا به لندن برگردد و این مرتبه پیراهن چلسی را بپوشد.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

فابیو روچمباک (سال ۲۰۰۱ از اینترناسیونال)
هافبک برزیلی به‌عنوان جانشین پپ گواردیولا از اینترناسیونال خریداری شد، اما یک میلیون مایل از لحاظ فنی با پپ فاصله داشت. احتمالاً برای فامیلی خاص او، هواداران فراموشش نکرده‌اند. فابیو روچمباک پس از دوران نه‌چندان موفق در نوکمپ، ۲ سال به اسپورتینگ‌لیسبون قرض داده شد و سال ۲۰۰۵ هم میدلزبورو او را خرید.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

الکس سانگ (سال ۲۰۱۲ از آرسنال)
با این ایده که الکس سانگ می‌تواند هم یک مدافع خوب و هم هافبک دفاعی ایده‌آل بارسلونا باشد. او که در آرسنال بازیکن خوبی نشان داده بود هیچ‌وقت با شرایط بازی در بارسا هماهنگ نشد. در نهایت به وستهم قرض داده شد و سال ۲۰۱۶ هم روبین‌کازان او را خرید. این روز‌ها هم عضو تیم سیون سوئیس است.

روشتو رچبر (سال ۲۰۰۳ از فنرباغچه)
وقتی به دروازه‌بانان قدیمی بارسلونا فکر کنید، مسلماً روشتو رچبر نامی نیست که به ذهن‌تان خطور کند. او برای بارسا هزینه‌ای نداشت و دروازه‌بان ذخیره هم بود. جالب اینکه او به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط با زبان اسپانیایی از ترکیب خارج شد تا فرانک ریکارد به ویکتور والدس بازی بدهد و او تبدیل به یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ باشگاه شود.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

ریچارد ویتسخه (سال ۱۹۹۱ از آژاکس)
یوهان کرویف این هافبک را سال ۱۹۹۱ از آژاکس در ازای ۱/۲ میلیون یورو خرید. در آژاکس و تیم ملی هلند عملکرد بسیار خوبی داشت، اما در بارسا ناامیدکننده بود. تا اینکه سال ۱۹۹۳ به بوردو فروخته شد و سال ۱۹۹۶ هم دوباره به آژاکس پیوست.

خوان رومن ریکلمه (سال ۲۰۰۲ از بوکاجونیورز)
نوامبر ۲۰۰۲ باشگاه بارسلونا برای جذب خوان رومن ریکلمه هافبک ارزشمند آرژانتینی ۱۰ میلیون یورو به حساب باشگاه بوکاجونیورز واریز کرد. این بازیکن تکنیکی انتظار‌ها را در نوکمپ برآورده نکرد و در نهایت فان‌خال رضایت داد او به صورت قرضی راهی ویارئال شود. در ترکیب زیردریایی زرد بود که ریکلمه بیش از پیش تبدیل به بازیکنی مطرح شد.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

سیمائو (سال ۱۹۹۹ از اسپورتینگ‌لیسبون)
سیمائو در سال ۱۹۹۹ از اسپورتینگ به بارسلونا پیوست و حتی در ال‌کلاسیکو هم یک گل به رئال‌مادرید زد، اما پس از آن فروغی نداشت تا سال ۲۰۰۱ پس از دورانی که بارسایی‌ها نام می‌دانند در ازای ۱۲ میلیون یورو راهی بنفیکا شود. سیمائو سال ۲۰۱۵ بعد از بازی در لیگ هند از فوتبال خداحافظی کرد.

ریکاردو کوارشما (سال ۲۰۰۳ از اسپورتینگ‌لیسبون)
با تنها ۲۲ بازی در یک فصل از بارسلونا جدا شد. ریکاردو کوارشما که بازیکنی خوش‌استیل است و تکنیکی فوق العاده دارد، یک گل هم برای بارسا زد، اما در مجموع عملکردی ناامیدکننده در نوکمپ داشت. دعوا با ریکارد باعث شد خیلی زود جدا شود و به پورتو بپیوندد. کوارشما زیاد تیم عوض کرده و در اینتر و بشیکتاش هم حضور داشت، تا اینکه برای فصل جاری به تیم قاسم‌پاشا پیوست.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

مکسی لوپس (سال ۲۰۰۵ از ریورپلاته)
ژانویه ۲۰۰۵ باشگاه بارسلونا خریدی از ریورپلاته برای خط حمله داشت، چراکه هنریک لارسون مصدوم شده بود. مکسی لوپس ۲/۶ میلیون یورویی در اولین بازی‌اش در لیگ قهرمانان مقابل چلسی برای بارسلونا گل زد. با این حال مجموعاً در ۲ فصل ۱۹ بازی برای بارسا انجام داد و فقط ۲ گل به‌ثمر رساند. به مایورکا قرض داده شد و سال ۲۰۰۷ هم اف‌سی مسکو او را خرید. لوپس حالا عضو تیم کروتونه در سری B ایتالیاست.

یاری لیتمانن (سال ۱۹۹۹ از آژاکس)
بسیاری از فوتبال‌دوستان جایگاه خاصی برای یاری لیتمانن در نظر می‌گیرند، اما این احترام به دلیل عملکرد او در آژاکس بوده. هافبک تهاجمی فنلاندی چندان دوران خوبی در بارسا نداشت مصدومیت‌هایش باعث شد فان‌خال بهره‌ای از او نبرد. در نهایت سال ۲۰۰۱ به لیورپول فروخته شد و بعد از یک سال آنفیلد را به مقصد تیم سابقش آژاکس ترک کرد.

فراموش‌شده‌های آبی‌واناری‌پوش

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی