نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به جز باشگاه‌های کشورمان که همگی با مربی بومی پا به مسابقات آسیایی گذاشتند، در سایر تیم‌ها تنها یک مربی بومی به فعالیت مشغول است و سایر مربیان خارجی هستند.

به گزارش خبرورزشی، نگاهی انداخته‌ایم به مربیان تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان در منطقه غرب آسیا. نکته جالب در مورد لیست مربیان این است که به جز باشگاه‌های کشورمان که همگی با مربی بومی پا به مسابقات گذاشتند، در سایر تیم‌ها تنها یک مربی بومی به فعالیت مشغول است و سایر مربیان خارجی هستند. لیست مربیان تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان به شرح زیر است.

ایران
در استقلال فرهاد مجیدی جای استراماچونی ایتالیایی را در نیمه فصل گرفت، در پرسپولیس یحیی گل‌محمدی جای گابریل کالدرون آرژانتینی را گرفت، در شهرخودرو مجتبی سرآسیابی سرمربی است، اما به جای او هنری کوزین ایتالیایی در مصاحبه‌های خبری شرکت می‌کند و در سپاهان امیر قلعه‌نویی سرمربی است. اگرچه استقلال و پرسپولیس در آغاز فصل مربیان خارجی داشتند، اما هر چهار تیم ایرانی با مربی ایرانی پا به این مسابقات گذاشتند. در این میان مجتبی سرآسیابی به خاطر نداشتن مدرک مربیگری اجازه حضور به عنوان سرمربی را ندارد و کوزین دستیار او به عنوان سرمربی معرفی شده، اما مربی اصلی باشگاه شهرخودرو ایرانی است.

عربستان
در لاهلی کریستین گروس سوئیسی مربی بود، اما قبل از دیدار با استقلال از کار برکنار شد و مازن بهلکی عربستانی جای او را گرفت، در الهلال رضوان لوچسکوی رومانیایی را می‌بینیم، در التعاون ویکتور کمپلوس پرتغالی و در النصر روی ویتوریای پرتغالی. هر چهار تیم عربستانی حاضر در مسابقات این فصل با مربیان خارجی پا به مسابقات گذاشتند، اما کریستین گروس قبل از دیدار با استقلال به خاطر مشکلاتی که با مدیریت باشگاه داشت، از سمت خود برکنار شد و باشگاه الاهلی با مربی موقت و داخلی مقابل استقلال قرار گرفت، اما تیم عربستانی مربی خارجی جدیدی را برای هدایت تیم خود انتخاب کرد؛ ولادان میلویوویچ صربستانی.

امارات
در الوحده مانوئل خیمنز اسپانیایی سرمربی است، در شباب الاهلی آروئابارنا از آرژانتین، در شارجه عبدالعزیز الیاسی از خود امارات و در العین پدرو امانوئل پرتغالی روی نیمکت می‌نشیند. در امارات نیز از میان ۴ نماینده، سه باشگاه مربی خارجی دارند و تنها مربی بومی در غرب آسیا به جز ایران از این کشور است که الیاسی هدایت شارجه را برعهده دارد و بقیه مربی‌ها خارجی هستند.

عراق
الشرطه الکساندر ایلیچ اهل یوگسلاوی را داشت، اما بعد از دیدار دوم لیگ قهرمانان اخراج شد و عبدالغنی شهد عراقی جای او را گرفت. تنها نماینده عراق در این رقابت‌ها نیز مربی خارجی داشت، اما بعد از یک باخت و یک تساوی در دو دیدار اول، مدیران الشرطه به این نتیجه رسیدند که مربی خارجی خود را اخراج و به یک مربی بومی که سابقه حضور در تیم ملی جوانان را نیز دارد، اعتماد کنند.

ازبکستان
سرمربی پاختاکور شوتا آرولادزه از گرجستان است. پاختاکور آرولادزه را در مسند مربیگری خود می‌بیند و این فصل نیز با همین مربی پا به مسابقات گذاشته و توانسته هر دو بازی خود را ببرد.

قطر
در الدحیل ولید الرکراکی از فرانسه و در السد ژاوی اسپانیایی سرمربی هستند. دو نماینده قطر نیز مربیانی خارجی در مسند هدایت خود می‌بینند. الدحیل به تازگی الرکراکی را به تیمش آورده، اما مربی پیش از او نیز خارجی بود.

جمع‌بندی
باشگاه‌های غرب آسیا ترجیح داده‌اند کمتر به مربیان بومی خود اعتماد کنند و بیشتر رو به مربیان اروپایی آورده‌اند. حجم بالای استفاده باشگاه‌های غرب آسیا به این معنی است که آن‌ها به توانایی مربیان خود چندان مطمئن نیستند و ترجیح می‌دهند مربی خارجی را روی نیمکت خود داشته باشند. تیم‌های کشورمان نیز بدشان نمی‌آمد با مربی خارجی در این تورنمنت شرکت کنند، اما مشکلات مالی باعث جدایی سرمربی سرخابی‌ها شد تا شاید تیم‌های ایرانی به ناچار رو به مربی داخلی بیاورند و بعد از گذشت ۸ بازی تنها یک بار توانسته‌اند پیروز شوند که خود این اتفاق و مقایسه آن با سایر تیم‌ها گویای همه چیز است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی