نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در روز‌های تعطیلی رقابت‌های فوتبال باشگاهی، اما شکایات و آرای صادره تازه فیفا علیه باشگاه‌های ایرانی هر روز منتشر می‌شود.

به گزارش خبرورزشی، استقلال، پرسپولیس و تراکتور در روز‌های تعطیلی مسابقات با چند حکم سنگین و شکایت دردسرساز تازه مواجه شده اند. برانکو و دستیارانش و بودیمیر، منشا و ایسما و شفر، کنستانت و اروین و استوکس نام‌هایی هستند که در این روز‌ها به عنوان طلبکاران سه باشگاه مطرح و همچنین تهدیدی بزرگ برای این تیم‌های ایرانی به حساب می‌آید. تهدیداتی که مثل سابق می‌تواند منجر به جرایم سنگین مالی، کسر امتیاز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه‌های ایرانی منجر شود. در همین رابطه با علی خطیر معاون ورزشی سابق استقلال و معان اجرایی سابق دبیرکل فدراسیون فوتبال صحبت کردیم که حرف‌های او را می‌خوانید:

واقعیت این است که از طریق رسانه‌ها متوجه این آرایی که علیه باشگاه‌های ایرانی از سوی فیفا صادر شده قرار گرفتم. این اتفاقات در کشور ما مسبوق به سابقه است و بسیاری از این‌ها به خاطر نحوه بستن قرارداد‌ها است. بستن قرارداد یک بخش ماجرا است و مراقبت از قرارداد هم یک بخش خیلی مهم دیگر است. به نظرم اگر ۳۰ درصد اهمیت در بستن قرارداد باشد ۷۰ درصد مراقبت از آن است. البته بخش زیادی از این شکایت‌ها به خاطر مشکلات اقتصادی کشور است، اما ناآگاهی و عدم احساس مسئولیت مدیران نیز در این میان نقش دارد.

فیفا طرف مربی و بازیکن است

وقتی بازیکن یا مربی خارجی به ایران می‌آید باید بدانیم که اگر سه ماه حقوق آن‌ها به تعویق بیفتد می‌توانند یکطرفه قراردادشان را فسخ کنند. به همین خاطر من همیشه گفته ام که با خارجی‌ها هرجوری هست باید در ایران و تازمانی که اینجا هستند تسویه و پرونده را در ایران ببندیم. به دلایل خیلی زیادی فیفا اغلب به سود بازیکن و مربی رای می‌دهد. قوانین نقل و انتقالات به نفع بازیکنان و مربیان است ضمن اینکه عملکرد باشگاه‌های ما در این سال‌ها به گونه‌ای بوده که وقتی پرونده‌ای از ایران به آنجا می‌رود این ذهنیت برای قضات وجود دارد که حق با شاکیان باشگاه ایرانی است.

قرارداد ریالی با کی روش و استراماچونی؟

آقای نورشرق آمده گفته که ما باید با خارجی‌ها قرارداد ریالی ببندیم. اما این سوال هست که مربیانی در حد کی روش، ویلموتس و استراماچونی حاضر هستند قراردادشان را به ریال ببندند؟ هرگز حاضر نیستند. ممکن است که با اسکوچیچ این گونه بتوان قرارداد بست که کار خوبی هم هست، اما کی روش، ویلموتس و استراماچونی نمی‌شود. من این را جزو افتخاراتمان می‌دانم که بازیکن و مربی تاپ و درجه یک را به ایران آوردم و خب با این افراد نمی‌توان ریالی قرارداد بست. هر باشگاهی بودجه‌ای دارد. ما استراماچونی را با سالی ۵۵۰ هزار یورو آوردیم و حالا این سوال هست که آیا مربی بهتر و خوش قیمت از این می‌شد برای استقلال آورد. اما چه اتفاقی می‌افتد که سه ماه نمی‌توانیم حقوق او را پرداخت کنیم، استراماچونی سه بار به ما اعلام کرد و توجهی نشد، اما وقتی رفت همه بسیج شدند و پول او را ردیف کردند. موضوع این است که ما مدیریت بلد نیستیم. می‌گویند نحوه قرارداد، اما اگر حتی در قرارداد با بازیکن و مربی بندی بیاورید که ده ماه هم حقوق نگیرد حق فسخ ندارد فیفا به آن توجهی نمی‌کند. اگر می‌خواهیم بررسی و آنالیزی انجام دهیم بهتر است این کار را منصفانه بکنیم نه اینکه بخواهیم یک شخص را مقصر تمام این اتفاقات بدانیم.

ماجرای ایسما و پاختاکور

در دوره حضور ما در استقلال حتی یک پرونده حقوقی باز جا نگذاشتیم. می‌گویند ایسما؟ اما این اوج بی انصافی است چرا که شکایت از سوی ایسما نبوده و مربوط به پاختاکور است. زمانی که استقلال او را می‌خواست ایسما دو سال با پاختاکور قرارداد داشت و استقلال با ۱۰۰ هزاردلار قرارداد او را پاختاکور خرید. قرار بود تا دو تا ۵۰ هزاردلار به این باشگاه پرداخت شود. ایسما در بهمن سال ۹۷ به استقلال آمد، اما قسط‌های پاختاکور مرداد و دی ۹۸ بودند. زمان اولین قسط ایسما من اصلا در استقلال نبودم و ابتدای مرداد از این باشگاه رفته بودم. در حالی که طلب پاختاکور ۱۰۰ هزاردلار است نمی‌دانم این مبلغ ۱۲۵ هزاردلاری که باشگاه می‌گوید از کجا آمده است؟ ضمن اینکه سررسید قصد دوم پاختاکور دی ماه بود و آیا واقعا در این دوماه آن‌ها توانسته اند شکایت کنندو حکم بگیرند؟! من فکر می‌کنم این‌ها تشویش اذهان عمومی است. اگر فکر می‌کنند من کاری کرده ام و اشتباهی مرتکب شدم گردنم از مو باریکتر است، اما با سند و مدرک صحبت کنند.

منشا حاضر نشد تسویه کند

درباره طلب منشا باید بگویم که او ۴۰ هزاردلار از ما طلبکار بود و وقتی برای تسویه حساب آمد به او گفتم که ۲۰ هزاردلار بابت جریمه از او کسر می‌شود. در بازی با شهرخودرو وقتی فهمید در ترکیب نیست حاضر نشد روی نیمکت بنشیند، ما آن بازی را باختیم و آن اتفاقات برای شفر رخ داد.

طبق قراردادی که با منشا داشتیم امتناع از حضور در بازی رسمی ۱۵ هزار دلار جریمه برای در نظر گرفته بودیم. ضمن اینکه او به دلیل عدم حضور غیرموجه در دو جلسه تمرینی ۵ هزاردلار جریمه شده بود. به او گفتیم ۲۰ هزارتا می‌دهیم و تسویه کن که قبول نکرد. ما منشا را با ۸۰ هزاردلار به استقلال آوردیم در حالی که قراردادش با پرسپولیس نزدیک ۵۰۰ هزاردلار بود. من تازه به منشا گفتم که جریمه ۱۰ درصدی شکست در دربی را هم به او بخشیدیم، اما او قبول نکرد و رفت گفت که خطیر ۲۰ هزاردلار پول از من می‌خواست.

از حضور نخبه‌ها می‌ترسند

واقعیت این است که یکسری رسانه‌ها سعی دارند یک نفر را قربانی کنند. الان با افتخار می‌گویند که فلانی را سوزاندیم برای اینکه می‌ترسیدند. آن‌ها از حضور نخبگان می‌ترسند و به همین خاطر یک نفر را سوزاندند. اما من می‌گویم یکسال در استقلال بوده ام، یک نهاد نظارتی بیاید بگوید اینهمه بازیکن آمده و رفته پولی جا به جا شده است و یقه من را بگیرد. خوشبینانه ترینش این است که در نهایت مشخص می‌شود که من برای استقلال چکار کرده ام. اگر خلافی کرده ام باید پاسخ بدهم. خود ایسما پست گذاشته و گفته این شکایت باشگاه پاختاکور است. ایسما یک ماه و نیم حقوق و پاداشش را بخشید و الان آقایان دارند دست به تشویش اذهان عمومی می‌زنند. در زمان حضور من توانستیم با نویمایر و گرو، همام و ایسما تسویه کنیم و منشا هم تا پای تسویه رفتیم. بویان هم که الان اسمش مطرح است مال دوران آقای افتخاری و توفیقی بوده است. آن‌ها متاسفانه بویان را تسویه نکردند، جپاروف هم همینطور و ما مجبور شدیم ۵۰ هزاردلار به او بدهیم. پادووانی هم در دوره ما نبود، اما به این بنده خدا یک ریال نداده بودند و ما ۵۰ هزاردلار هم به او دادیم.

مدیران وقت استقلال پول سرمربی را ندادند

شفر و دستیارانش اگر در استقلال می‌ماندند براساس قراردادشان امسال یک و نیم میلیون دلار دستمزد باید می‌گرفتند. باشگاه بودجه ۱/۵ میلیونی در نظر داشت و ما با توجه به این شفر را کنار گذاشتیم. گفتیم اگر برود شکایت هم بکند ۷۰۰ هزاردلار غرامت می‌گیرد. ما این فرضیه را می‌دانستیم، اما گفتیم با ۷۰۰ هزارتای دیگر می‌توانیم یک تیم رویایی درست کنیم. استراماچونی و دستیارانش را با ۷۰۰ هزاردلار به ایران آوردیم در حالی که شفر وقتی از ایران می‌رفت ۲۰۰، ۲۵۰ هزاردلار حقوقش را طلبکار بود و اگر استقلال را سیصد هزاردلار هم جریمه می‌کردند که می‌شد سرجمع ۵۰۰ هزارتا که بازهم نسبت به ۱/۵ میلیونی که باشگاه باید به او می‌داد بازهم به صرفه بود. ما با هفتصد هزاردلار استراماچونی و دستیارانش را آوردیم و اگر پول او را می‌دادیم او هرگز نمی‌رفت آن هم در شرایطی که شنیدیم یکی از مدیران باشگاه ۱۰۰ هزاردلار در حسابش داشته و آن زمان به استراماچونی نداد.

وکیلی برای استوکس معرفی نکردم

من وکیلی برای استوکس به آقای زنونی معرفی نکردم. در ماجرای کوین کنستانت، وکیلی که دوست من بود وکالت این بازیکن را به عهده داشت و از او خواهش کردم که در این پرونده به تراکتور کمک کند. کنستانت در ابتدا در خواست غرامتی یک میلیون و ششصدهزار یورویی داشت که در نهایت توافق کردند که پانصدهزارتای آن را در چند قسط به او بدهند. او می‌گفت وقتی من را اخراج کردند و گفتند که مشکل قلبی دارد دیگر نتوانستم به تیم دیگری بروم و بازی کنم. او دکتری از فرانسه هم آورده بود که می‌گفت مشکلی برای بازی کردن ندارد. برهمین اساس برای یک غرامت شرعی و قانونی توافق کردند چرا که کنستانت یک مسلمان معتقد است و خیلی در این زمینه همکاری کرد. اما وقتی تراکتوری‌ها به تعهدشان عمل نکردند او هم رفت رای یک میلیونی گرفت با این حال معتقدم که کنستانت یک مسلمان معتقد است و اگر با او صحبت کنند بازهم راه خواهد آمد.

در پروسه کنستانت بود که تراکتوری‌ها پرونده استوکس را هم به وکیل کنستانت دادند. اما مشکلی که درباره استوکس وجود داشت و من خودم به آقای زنوزی گفتم این بود که استوکس اول شکایت کرده بود و این خیلی در نظر فیفا اهمیت دارد. من به زنوزی هم گفتم که اگر استوکس به قرارداد پشت کرده شما باید اول شکایت می‌کردید، اما الان شکایت متقابل انجام شده است. استوکس در فیفا تقاضای یک و نیم میلیون دلار غرامت کرده، اما قاضی سه چهارم تقاضای او را رد کرده و تنها یک چهارم را پذیرفته است. درواقع از نظر حقوقی وکیل تراکتور نباخته بلکه برده است. دوستانی که نظر می‌دهند باید بداند که وکیل تراکتور در این پرونده نباخته است. او یکی از خوشنام‌ترین وکلای ورزشی جهان است و سه چهارم پرونده تراکتور در ماجرای استوکس را برنده شد.

من می‌خواهم یک روز با هواداران استقلال تمامی مسایل را در میان بگذارم. از طرفی از همین جا اعلام می‌کنم هرکسی از من مدرکی دارد یا چیزی می‌داند بیاید با صراحت بگوید.

الان شرایط طوری است که نمی‌توانم حرف بزنم، اما فکر می‌کنم که علی خطیر را می‌خواهند در ماجرای شفر و ایسما قربانی کنند. می‌خواهند به هوادار القا کنند که من خیانت کرده ام. اما من می‌گویم اگر یک سند از خیانت من دارید یا اگر یک ریال از مال استقلال در زمان حضور من حیف و میل شده است بیایید رسما اعلام کنید.

به استقلال برنمی گردم

من به همه دوستانی که می‌ترسند من به استقلال برگردم می‌گویم که به استقلال برنمی گردم. استقلال مال شما، اما وجدان و شرف داشته باشید و به استقلال کمک کنید. الان وضعیت طوری است که من از نظر برخی خادم و از نظر برخی خائن به حساب می‌آیم. عده‌ای هم تلاششان را می‌کنند تا من را بزنند و می‌گویند اگر شفر را اخراج نمی‌کرد استقلال قهرمان می‌شد؟ آیا استقلال در آن سه بازی باقیمانده می‌توانست قهرمان شود؟ ضمن اینکه ما با نصف قرارداد شفر استراماچونی را آوردیم، اما آقایان بهترین استقلال تاریخ را نابود کردند. یادم نمی‌رود روزی که مسعود ریگی را آوردم و یا بعد از اولین بازی شیخ دیاباته چقدر به من فحش دادند و گفتند دلال بین المللی، اما هیچکس نگفت جونیور براندائو با ۶۰۰ هزاردلار به ایران آمد استراماچونی با ۵۰۰ هزاردلار. متاسفانه ناحق و ناروا آمدند استقلال را گرفتند و این بلا را سر این تیم آوردند. الان، چون استقلال در کوران مسابقات است نمی‌خواهم حرفی بزنم که خدای نکرده برای تیم مشکلی پیش بیاید، اما یک روز دست همه شان را رو می‌کنم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی