۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

لغو شدن بسیاری از رویداد‌های مهم سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی و البته ورزشی جزو پیامد‌های مهم این ویروس خطرناک است.

خبرورزشی/ فرخ حسابی؛ ویروس کرونا حالا شده مهمترین خبر در رسانه‌های همه کشور‌های دنیا. ویروسی که تا کنون جان بیش از ۳۸۰۰ نفر را در سراسر جهان گرفته و با سرعت هم در حال پیشروی است و هر روز علاوه بر جان مردم، بر رویداد‌ها و اتفاقاتی تأثیر می‌گذارد که باعث می‌شود همچنان در صدر اخبار جهان باقی بماند. 

لغو شدن بسیاری از رویداد‌های مهم سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی و البته ورزشی جزو پیامد‌های مهم این ویروس خطرناک است. بعضی از تورنمنت‌های ورزشی که تاکنون سابقه لغو یا تعطیل شدن را نداشته‌اند یا حداکثر در موارد خیلی ضروری به مدت یک یا دو هفته با تأخیر مواجه شده بودند، حالا با تعطیلی برای مدت نامعلوم و بلاتکلیفی مطلق رو‌به‌رو شده‌اند.

مسابقات مهمی مثل فرمول یک، مسترز‌ها و گرند‌اسلم‌های تنیس، مسابقات بسکتبال که مهمترینش NBA یا لیگ حرفه‌ای آمریکاست و مسابقات فوتبال که علاوه بر لیگ‌های بسیاری از کشور‌های جهان از جمله اسپانیا و ایتالیا و انگلیس در سطح قاره‌ای نیز به تعویق مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا انجامیده است. لیگ اروپا در این هفته دو بازی خود را لغو شده دید، اما به نظر می‌رسد وضعیت ادامه این رقابت‌ها نیز نامعلوم باشد.

سری A
روز پنج‌شنبه و بامداد جمعه، یکی از توفانی‌ترین روز‌های خبرسازی ویروس کرونا در ورزش و به‌ویژه در فوتبال بود. دانیله روگانی مدافع یوونتوس، اولین بازیکنی بود که در سری A به‌طور رسمی به‌عنوان مبتلا به کرونا معرفی شد و همین موضوع باعث شد همه بازیکنان یوونتوس به قرنطینه شخصی در منازل خود بروند. کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی این تیم نیز در شهر مادیرا زادگاه خود در پرتغال در قرنطینه خانگی به سر می‌برد.

سری A یک بازیکن دیگر مبتلا به کرونا را نیز اعلام کرد. مانولو گابیادینی، مهاجم سمپدوریا به عنوان دومین موردی که علائم بیماری کووید ۱۹ را از خود نشان داده معرفی شد و علاوه بر بازیکنان سمپدوریا، تیم ورونا ایتالیا که آخرین حریف سمپدوریا در لیگ بوده هم اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های خود را متوقف کرده و همه بازیکنان به حالت ایزوله در خانه‌های خود هستند و این قضیه دست‌کم تا دو هفته ادامه خواهد داشت. البته وضعیت عمومی هر دو بازیکن از سوی باشگاه‌های این دو نفر، خوب اعلام شده، اما با این وجود تمام اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای دور ماندن این دو بازیکن از سایر اعضای تیم تا بهبودی کامل ادامه خواهد داشت.

اسپانیا
رقابت‌های لالیگا به دلیل ابتلای یک بازیکن بسکتبال به کووید ۱۹ تحت تأثیر قرار گرفت! ماجرا از این قرار است که یک بازیکن از تیم بسکتبال رئال‌مادرید با تست مثبت کرونا مواجه شد و از آنجایی که محل تمرین تیم بسکتبال رئال‌مادرید با تیم فوتبال این باشگاه یکی است، همه بازیکنان و اعضای تیم فوتبال رئال‌مادرید نیز به قرنطینه شخصی رفتند. در نتیجه دیدار رئال‌مادرید مقابل منچسترسیتی در لیگ قهرمانان اروپا هم که قرار بود سه‌شنبه این هفته برگزار شود، لغو شد. بازی‌های لالیگا هم دست‌کم تا دو هفته تعطیل شد. ضمن اینکه رقابت‌های دسته دوم فوتبال باشگاهی در اسپانیا نیز فعلاً به تأخیر افتاده و سازمان لیگ فوتبال این کشور اعلام کرده بعد از تکمیل مرحله قرنطینه تیم‌هایی که تحت تأثیر ویروس قرار گرفته‌اند، تصمیمات لازم را خواهند گرفت.

انگلیس 
اما پردرآمدترین لیگ فوتبال جهان هم ناگهان کانون خبرسازی در مورد ویروس کرونا شد. در حالی که روز پنج‌شنبه اعلام شد که به دستور نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون، کلیه فعالیت‌های ورزشی به حالت عادی در کشور انگلیس برقرار است و بازی‌های لیگ برتر نیز قطعاً در روز‌های شنبه و یک‌شنبه این هفته برگزار می‌شود، در ساعات پایانی پنجشبه اخباری منتشر شد که مثل بمب صدا کرد و همه چیز را در انگلیس به هم ریخت.

میکل آرتتا سرمربی ۳۷ ساله آرسنال با جواب مثبت تست کرونا مواجه شد و یکی، دو ساعت بعد هم کالوم هادسون- اودوی بازیکن ۱۹ ساله چلسی با چنین موردی رو‌به‌رو شد. آرتتا مربی جوان توپچی‌های لندن اولین مورد رسمی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در انگلیس به شمار می‌رود، بیماری‌ای که رسماً از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان «بیماری فراگیر» که همه دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و خواهد داد، معرفی شد. در پی این اتفاقات کلیه بازیکنان و اعضای دو باشگاه آرسنال و چلسی به قرنطینه رفتند و محل تمرین هر دو تیم نیز تا اطلاع ثانوی بسته شد. آرسنال قرار بود امروز به مصاف برایتون برود.

آرسنالی‌ها البته پیش از ابتلای آرتتا هم به قرنطینه رفته بودند که دلیلش تماسی بود که با اوانجلوس ماریناکیس مالک باشگاه المپیاکوس داشتند، فردی که در یونان جواب آزمایش او نیز مثبت اعلام شده بود. به همین دلیل بود که بازی چهارشنبه شب آن‌ها مقابل منچسترسیتی که یک بازی عقب افتاده از لیگ برتر بود، نیز به تعویق افتاده بود. نکته جالب البته این بود که آرتتا هیچ‌گونه تماس و برخوردی با مالک المپیاکوس نداشته است.

بنژامن مندی بازیکن منچسترسیتی هم دست به قرنطینه شخصی زده است. او البته خودش دچار بیماری نشده است، اما به دلیل اینکه یکی از اعضای خانواده او به دلیل داشتن علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده است، او نیز به جهت پیشگیری و جلوگیری از سرایت آن، خودش را در خانه قرنطینه کرده است. مندی ۲۵ ساله تا پنج‌شنبه به صورت عادی با هم‌تیمی‌هایش در حال تمرین بود. باشگاه منچسترسیتی در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که جواب آزمایش‌های عضو خانواده مندی مشخص شود، این بازیکن در قرنطینه خواهد ماند.

لسترسیتی هم دیگر تیمی است که دیروز مشخص شد تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است. برندان راجرز سرمربی روباه‌ها در نشست خبری خود اعلام کرد سه بازیکن از تیم بزرگسالان باشگاه علائم اولیه ابتلا به کرونا را نشان داده‌اند و به همین دلیل از سایر اعضای باشگاه جدا شده‌اند. راجر در حرف‌های خود گفت این ماجرا چیزی فراتر از فوتبال است و مرگ و زندگی افراد مسلماً اهمیت بیشتری برای باشگاه‌ها دارد تا برد و باخت در میدان مسابقه.

آلمان 
سرانجام بوندس‌لیگایی‌ها هم تصمیم گرفتند هفته بیست‌وششم را لغو کنند. گفته می‌شد به‌دلیل فشار اسپانسرها قرار است این هفته بدون تماشاگر برگزار شود و بعد از آن تا مدتی به تعلیق دربیاید، اما ساعات پایانی جمعه شب به طور کلی هفته بیست‌وششم هم لغو شد.

تمامی تورنمنت‌های اروپایی تعلیق شد
یوفا سرانجام تصمیم گرفت به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی تورنمنت‌های اروپایی را تا اطلاع بعدی لغو کند. در بیانیه اتحادیه فوتبال اروپا آمده است: «با توجه به تحولات به دلیل گسترش کووید ۱۹ در اروپا و تصمیماتی که دولت‌های مختلف گرفته‌اند، تمامی مسابقات باشگاهی که قرار بود هفته آینده برگزار شود، به تعویق می‌افتد. این شامل باقی مانده مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در دور برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ مارس ۲۰۲۰ و تمامی مسابقات باقی مانده از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۰ و همچنین مسابقات لیگ اروپای جوانان در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ مارس ۲۰۲۰ خواهد شد. تصمیمات بعدی درباره زمان برگزاری این مسابقات بعداً مشخص می‌شود. در نتیجه قرعه‌کشی مراحل یک‌چهارم نهایی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا که برای تاریخ ۲۰ مارس برنامه‌ریزی شده بود هم به تعویق می‌افتد.» یوفا روز پنج‌شنبه جلسه‌ای از طریق ویدئوکنفرانس با ۵۵ نماینده خودش برگزار کرده و درباره شیوع ویروس کرونا بحث و تبادل نظر کرده‌اند که در نتیجه تصمیم گرفته شد مسابقات بین‌المللی هم به تعویق بیفتد.

اینک آخر زمان؛ آغاز حکومت کرونا

سایر نقاط جهان
فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا توافق کردند رقابت‌های انتخابی جام جهانی در آسیا تا اطلاع ثانوی به تعویق بیفتد. در دانمارک، بازیکنان دو تیم بروندبی و لینگبی همگی در قرنطینه قرار گرفتند که دلیلش هم ملاقاتی بود که با توماس کالبرگ، ملی‌پوش دانمارک داشتند که تست کرونای او مثبت اعلام شد. لیگ سوئیس دست‌کم تا دو هفته به تأخیر افتاد که به احتمال فراوان این زمان تمدید خواهد شد. در رومانی، همه مسابقات همه لیگ‌های فوتبال بدون تماشاگر برگزار خواهد شد، این اتفاق در بلغارستان نیز دست‌کم به مدت دو ادامه خواهد داشت. فدراسیون فوتبال بلغارستان، بلیت‌فروشی برای مسابقه بلغارستان- مجارستان در انتخابی جام جهانی که قرار است دوازده روز دیگر برگزار شود را کنسل کرده است، دیداری که به احتمال فراوان برگزار نخواهد شد چراکه اساساً خود رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ نیز به احتمال فراوان به تعویق خواهد افتاد. در چین، ژاپن و کره‌جنوبی نیز، همه مسابقات لیگ‌ها به تعویق افتاده است.

دوومیدانی
رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن که قرار بود از دیروز در چین برگزار شود به طور کلی لغو و به سال آینده موکول شد. آمستردام، پاریس و بارسلونا هم قرار بود میزبان رقابت‌های ماراتن باشند که همگی لغو شد.

فرمول یک
مسئولان فرمول یک اصرار داشتند که این رقابت‌ها که این هفته قرار بود در استرالیا پیگیری شود، همچنان برگزار شود، اما ابتلای یکی از اعضای تیم مک لارن و کناره گیری این تیم از رقابت‌ها و همچنین اعتراض دیگر تیم‌ها مبنی بر لزوم جلوگیری از برگزاری مسابقات، باعث شد که مسئولان فرمول یک نیز کوتاه بیایند. هفته آینده هم قرار است رقابت‌ها در بحرین برگزار شود که فعلاً اعلام شده بدون تماشاگر خواهد بود، اما با توجه به اینکه تیم‌ها کلاً حاضر به رقابت نیستند احتمالاً رقابت بحرین نیز لغو خواهد شد. رقابت گرندپری چین هم که قرار بود در تاریخ ۳۱ فروردین در چین انجام شود از همین حالا به تعویق افتاده است.

تنیس 
رقابت‌های تنیس ایندیانا ولز که قرار بود در کالیفرنیا برگزار شود و یکی از پرطرفدارترین تورنمنت‌های تنیس به‌شمار می‌رود و به‌طور ویژه آمریکایی‌ها علاقه خاصی به آن دارند، لغو شد. همچنین در چین که قرار بود میزبان دو رقابت مسترز ژی آن و کانمینگ باشد، هر دو تورنمنت لغو شد.

بوکس
رقابت‌های انتخابی بوکس المپیک در آسیا و اقیانوسیه از چین به اردن منتقل شد، اما ممکن است این بازی‌ها نیز لغو شود.

بسکتبال
رودی گوبرت بازیکن تیم بسکتبال یوتا جاز در لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا (NBA) که چند روز قبل هیاهوی به وجود آمده در مورد کرونا را به تمسخر گرفته بود و در نشست خبری خود دست‌هایش را به میز و همه وسایل می‌مالید تا نشان دهد که هراسی از این ویروس ندارد، با تست مثبت کرونا مواجه شد و همین بازیکن باعث شد که لیگ NBA به‌طور کلی لغو شود. رودی گروت که با انتقاد‌های تندی مواجه شده است، مجبور به عذرخواهی شد، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و حالا گفته می‌شود هم‌تیمی گوبرت در تیم یوتا جاز، یعنی داناوان میچل هم مبتلا به این بیماری شده است.

راگبی
در فرانسه، فدراسیون راگبی این کشور همه رقابت‌ها را با توجه به شیوع کرونا به تعویق انداخت. رقابت‌های ملی Six Nations نیز در دو بخش مردان و زنان به تعویق افتاده است. رقابت‌های جهانی راگبی هم که قرار بود در سنگاپور و هنگ‌کنگ برگزار شود فعلاً از ماه آوریل به اکتبر موکول شده است.

موتو جی‌پی
دو دور اول رقابت‌های این فصل موتورسواری جهانی قرار بود در قطر برگزار شود که با وجود تدارک فراوانی که کشور میزبان برای این رقابت‌ها دیده بود و قرار هم بود که هفته گذشته انجام شود، این رقابت‌ها به تعویق افتاد. رقابت تایلند هم که قرار بود یک‌شنبه هفته آینده برگزار شود لغو شد.

تنیس روی میز
رقابت تنیس روی میز قهرمانی جهان طبق برنامه قبلی باید در بوسان کره جنوبی برگزار شود. فعلاً این رقابت‌ها از این ماه به حدود چهار ماه دیگر موکول شده است. رقابت‌های تور جهانی هم که قرار بود در اردیبهشت در ژاپن برگزار شود فعلاً به تأخیر افتاده و احتمال اینکه امسال کلاً برگزار نشود نیز وجود دارد.

دوچرخه‌سواری
دو مرحله آخر تور دوچرخه‌سواری امارات لغو شد به این دلیل که دو شرکت‌کننده ایتالیایی در این رقابت‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند که البته جزو ورزشکاران نبوده‌اند، اما جزو کادر تیم به حساب می‌آمدند. در ایتالیا هم همه رقابت‌های دوچرخه‌سواری لغو شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی