۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ببینید AFC چه جایی است و چه مدیرانی دارد که نشان ۵ ستاره را به فدراسیون فوتبال تقدیم کرده و از دیگر اعضای خود خواسته تا عملکرد فدراسیون ایران را الگو قرار دهند! با هم نگاهی به اشتباهات جالب مردان ساختمان سئول می‌اندازیم.

خبرورزشی/ آرش نوعدوستی؛ بعضی از اشتباهات در یک مجموعه غیر قابل اجتناب و پذیرفتنی است ولی وقتی به تعداد و نوع اشتباهات عجیب و غریب فدراسیون فوتبال نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم در این مجموعه اشتباهات بین‌المللی و تاریخی آن‌قدر زیاد و از کنترل خارج بوده که تقریباً برای همه عادی شده است! تعدادش هم از دست دررفته است. حال ببینید AFC چه جایی است و چه مدیرانی دارد که نشان ۵ ستاره را به فدراسیون تقدیم کرده و از دیگر اعضای خود خواسته تا عملکرد فدراسیون ایران را الگو قرار دهند! با هم نگاهی به اشتباهات جالب مردان ساختمان سئول می‌اندازیم.

لوله‌کش و املاک!
در یک مقطع فدراسیون فوتبال به جای آنکه با یک لوله‌کش تماس بگیرد و مشکل ساختمان خود را از طریق وی حل کند، اشتباهاً با محمد خاکپور- سرمربی تیم استیل‌آذین- تماس گرفت، بعد از این سوتی نوبت به اشتباه گرفتن شماره نمابر دفتر هیئت فوتبال استان کهگیلویه و بویراحمد با یک دفتر فروش املاک در شهر بندرعباس شد! مدیر این دفتر املاک منطقه خلیج فارس با بیان اینکه دیگر از این اوضاع خسته شده‌ام، گفت: روزی بالغ بر ۵ تا ۶ نمابر از فدراسیون به دفترم ارسال می‌شود که این موضوع باعث کلافگی‌ام شده و مشخص نیست مسئولان فدراسیون فوتبال با این همه تشکیلات هنوز در دفتر تلفن خود شماره‌های هیئت‌های استانی را ندارند که دست به این اشتباهات می‌زنند. واقعاً برای ورزشی با این همه طرفدار جای تأسف دارد. در آخرین نمابر ارسال شده خطاب به مسئولان هیئت فوتبال کهگیلویه و بویراحمد، اسامی داوران و ناظرانی از این استان جهت قضاوت بازی دو تیم سپاهان نوین اصفهان و آبفا تهران از سری مسابقات فوتبال لیگ دسته سوم کشور در تاریخ ۲۲ آذر سال پیش دیده می‌شود که به امضای مسعود عنایت - رئیس کمیته داوران- و مهدی محمدنبی - دبیرکل فدراسیون فوتبال - رسیده است و به صورت اشتباه به دفتر املاکی واقع در شهرستان بندرعباس ارسال شده است.

سوتی بین‌المللی
اشتباه عجیب فدراسیون فوتبال در ترجمه نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا رتبه سه مدرس داوری را تنزل داد. اصل نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان می‌دهد اسماعیل صفیری، علی خسروی و نوید مظفری به‌عنوان مدرس منطقه‌ای (در آسیا) انتخاب شده‌اند، اما اشتباه فدراسیون فوتبال در ترجمه، رتبه این سه مدرس را تنزل داده و آن‌ها را به‌عنوان مدرس داخلی معرفی کرده است. به همین راحتی و سادگی!

ناکامی امید با کامیابی
تیم ملی امید کشورمان فقط با یک اشتباه عجیب از مقدماتی المپیک حذف شد. کمال کامیابی‌نیا هافبک تیم امید در بازی رفت برابر عراق به عنوان بازیکن دو کارته و محروم به میدان رفت و هیچ کدام از اعضای کادر فنی و فدراسیون از این مسئله ساده خبر نداشتند! در حالی که برای کار ساده سرپرستی چندین نفر حقوق‌های میلیونی می‌گرفتند و حتی به ایمیل و فاکس AFC نیز بی‌توجه بودند تا تیم منصوریان در تهران و در ظهر بازی برگشت با اعلام شنیدن این خبر که بازی رفت ۳- صفر شد بی‌انگیزه شده و در ورزشگاه آزادی با یک گل مغلوب شود و شاهد رقص پرچم عراق برابر چشمان حیرت‌زده ملی‌پوشان امید باشیم.

اشتباه بزرگ
در آستانه سال نو میلادی بود که مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون در یک اقدام عجیب پیام تبریک سال نو میلادی را به فدراسیون رژیم اشغالگر قدس ارسال کرد! البته این مقام فدراسیون برای همه فدراسیون‌ها این پیام تبریک را ارسال کرد ولی برای چنین رژیمی اصلاً قابل قبول نبود و بیشتر از مسئولان داخلی کشور، مسئولان فدراسیون و سیاسی رژیم اشغالگر متعجب شده بودند!

اشتباه عجیب سایت
فدراسیون فوتبال ایران با دادن یک آدرس اشتباه به جای کمک به انتخاب گل زیبای بازیکن نوجوان تیم ملی به نوعی مانع دادن رأی به وی شد! در سال ۱۳۹۲ سایت فیفا گل تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران به آرژانتین را در کنار ۹ گل دیگر کاندیدای بهترین گل جام جهانی نوجوانان ۲۰۱۳ کرد، اما سایت فدراسیون فوتبال ایران با یک اشتباه عجیب خبرگزاری‌های معتبر کشور را نیز دچار اشتباه کرد! سایت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران دادن رأی را منوط به نظر دادن در بخش نظرات این صفحه به صورت لاتین و با نوشتن نام مصطفی هاشمی دانسته و به همین راحتی این عنوان از کف ما رفت. تجربه‌های بعدی ثابت کرد هر زمان یک ایرانی در یک نظرسنجی اینترنتی باشد حتی در رقابت با مسی و رونالدو هم رأی می‌آورد و این حقیقت بیشتر دل نوجوان ما را سوزاند.

سوتی در قرارداد کی‌روش!
کارلوس کی‌روش اظهارات محمود اسلامیان عضو هیئت‌رئیسه را سند شکایت خود کرده است. او بعد از جام ملت‌ها اعلام کرد ایران سوم شده است. کارلوس هم سریعاً سراغ بند‌های قراردادش رفت. در یکی از بند‌های قرارداد او چنین نوشته شده: «در صورتی که ایران قهرمان جام ملت‌ها شود ۵۰۰ هزار دلار، در صورت نایب‌قهرمانی ۳۰۰ هزار دلار و در صورت سومی هم ۲۰۰ هزار دلار به شما پرداخت خواهد شد.» کی‌روش هم همین را به همراه اظهارات اسلامیان به فیفا فرستاد که «ایران باید ۲۰۰ هزار دلار به من پاداش دهد.» کارلوس به این دلیل روی این کار مصر شد که مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون بعد از جام ملت‌ها با او رفتار خوبی نداشت. او در تهران بود و تاج حتی جواب تلفنش را هم نمی‌داد! سایت رسمی فدراسیون فوتبال هم دیروز در توضیح ماجرا نوشت: «اواخر اسفند ۱۳۹۸ رأی کمیته وضعیت فیفا در خصوص نامبرده به فدراسیون فوتبال ایران واصل شد و متعاقب آن تقاضای ارائه دلایل صدور رأی از سوی فدراسیون در مهلت قانونی به فیفا ارسال شد. اکنون با توجه به اعتراض فدراسیون فوتبال ایران در موعد مقرر، پرونده به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) ارسال خواهد شد.» اصل ماجرا به خاطر سوتی و اشتباه فدراسیون بوده است. همه می‌دانستند اصلاً مسابقات رده‌بندی جام ملت‌ها برگزار نمی‌شود و برای همه این سؤال به وجود آمده چرا فدراسیون با علم به این موضوع، چنین بندی را در قرارداد گنجانده است؟!

سوتی سهیل مهدی
در حالی که فدراسیون فوتبال چین رقابت‌های لیگ این کشور را از به مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآورد سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال گفت: «بازی‌ها در این کشور برگزار می‌شود!» او این اطلاعات اشتباه را روی آنتن شبکه ۳ داد. حالا هم به خاطر این اشتباه حرفش را پس می‌گیرد و می‌گوید: «من خبر نداشتم و الان مطلع شده‌ام. بله رقابت‌ها در چین به حالت تعلیق درآمده است.»

اشتباه در انتشار یک خبر
فدراسیون فوتبال خبری روی سایتش منتشر کرد که بر اساس آن باشگاه ماشین‌سازی تبریز از نقل و انتقالات محروم شده است. اما مدیرعامل سابق باشگاه ماشین‌سازی تبریز می‌گوید این یک اشتباه از سوی سایت فدراسیون و به خاطر نخواندن حکم فیفاست. در این خبر آمده بوده نامه فیفا به فدراسیون فوتبال رسیده و براساس پرونده شکایت لوسیانو پریرا، ماشین‌سازی از ۳ پنجره نقل و انتقالاتی متوالی محروم خواهد شد.

هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل پیشین باشگاه ماشین‌سازی در این رابطه گفت: «این یک اشتباه بزرگ از سوی فدراسیون فوتبال است و متأسفانه انگار رأی را درست مطالعه نکرده‌اند.» او افزود: «لوسیانو پریرا مندز دروازه‌بان اسپانیایی سابق باشگاه ماشین‌سازی است که به باشگاه نود ارومیه منتقل شده که در لیگ یک مشغول فعالیت است. این پرونده مربوط به ۵ ماه پیش است و شکایت باشگاه اسپانیایی مربوط به تیم نود ارومیه است.»

اشتباه عجیب باز هم برای یک خبر
در بحبوبه گسترش ویروس کرونا در ایران و در حالی که از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون پزشکی- ورزشی در اطلاعیه‌هایی اعلام شد مسابقات لیگ برتر فوتبال فعلاً بدون تماشاگر برگزار می‌شود هدایت ممبینی که عضو هیئت‌رئیسه است و در فدراسیون حضور داشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد مسابقات لیگ برتر و دسته اول به مدت ۱۰ روز تعطیل است. این اظهار نظر در شرایطی از زبان ممبینی مطرح شد که او به استناد به اطلاعیه اول فدراسیون پزشکی- ورزشی این صحبت را کرده و از اطلاعیه‌های بعدی خبر نداشته است. ممبینی که کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال هم هست در عین بی‌خبری از این موضوع با خبرنگاران صحبت کرد!

اشتباه ۱۲۰ هزار دلاری
کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل اشتباه در صدور مجوز برخی باشگاه‌ها جهت شرکت در لیگ قهرمانان آسیا به مبلغ ۱۲۰ هزار دلار جریمه کرد. کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا هشدار داد در صورت تکرار این موضوع برخورد‌های جدی‌تری با این فدراسیون انجام خواهد داد.

اشتباه لُپی در اعلام یک خبر
یک مقام مسئول فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گوی رادیویی اعلام کرد حمیدرضا مهرعلی با نظر حیدر بهاروند به عنوان دستیار ویژه اقتصادی فدراسیون انتخاب شده و قرار است از توانایی‌های او در این بخش و کمک به سازمان اقتصادی، استفاده شود. بعد از این اتفاق انتقاداتی به این تصمیم صورت گرفت که معنی دستیار اقتصادی در فدراسیون چیست و چرا باید چنین تصمیمی اتخاذ شود. در واقع، نقد بر این بود که چنین سمتی در ساختار فدراسیون وجود ندارد. بعد از این انتقادات و پس از چند روز سکوت فدراسیون، خبرنگاران مطلع شدند که حکم مهرعلی «مشاور اقتصادی سرپرست فدراسیون» بوده و دستیار ویژه اقتصادی نیست و در این زمینه در اطلاع‌رسانی اشتباه شده است!

قرارداد عجیب ویلموتس!
مهدی تاج رئیس در مصاحبه خود تلاش کرد پروژه شکست خورده حضور ویلموتس را به گردن وزارت ورزش و مرکز تجاری-فرهنگی ایران و هلند بیندازد. این اظهارات او البته با واکنش وزارتخانه روبه‌رو شد. تاج گفت وزارت ورزش، ویلموتس را به خاطر نامه ارسالی این مرکز، پیشنهاد داد. ویلموتس نام کوچکی نبود، بنابراین رسانه‌ها با حضور این مربی در ایران مشکلی نداشتند، بلکه مشکل قراردادی است که با او امضا شد. مرکز تجاری- فرهنگی ایران و هلند مفاد قرارداد را تعیین نکرد، بلکه فدراسیون عامل امضای آن بود. مشکل اصلی هم دقیقاً همین قرارداد بود و هست نه حضور ویلموتس. این روز‌ها یکی یکی مفاد آن هم رو می‌شود. مثلاً ویلموتس برای برد در دو بازی مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج که ایران می‌توانست احتمالاً بدون مربی هم در آن‌ها برنده باشد، ۱۸۰ میلیون تومان پاداش گرفت! البته اشتباه در بستن این قرارداد هنوز ادامه دارد و باید دید طی روز‌های آینده چه مفادی از این قرارداد به اصطلاح ترکمنچای به دست می‌آید.

این‌ها بخش‌هایی از اشتباهات همین فدراسیون ۵ ستاره فوتبال کشورمان است و ظاهراً هم شاید ادامه داشته باشد. به نظر نگارنده از آنجا که هیچ‌کس مقصر نیست و هیچ مسئولی تقصیر را بر گردن نمی‌گیرد، تازه پشت افتخارات و زحمات دیگران نیز پنهان می‌شوند، وقت آن رسیده مدیران AFC از مردان ساختمان سئول در بخش‌های کنفدراسیون استفاده کنند و حتی کلاس‌هایی برای مدیریت در فوتبال برای کشور‌هایی نظیر کره‌جنوبی، ژاپن و دیگر کشور‌ها برگزار کنند. شاید با این روش کمر فوتبال رقبایمان بشکند و اندازه ما عقب بیایند وگرنه با این مدیران فوتبال ما جلو نخواهد رفت...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی