نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر تهران مصمم است تا نام هر یک از بزرگان نظام کشور تنها بر روی یک خیابان نام گذاری شود و نام‌های تکراری حذف شوند.

به گزارش خبرورزشی، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح تغییر نام خیابان تختی در محدوده شمیران به نام استاد جلیل شهناز گفت: هنگامی که این نام‌گذاری در شورا مصوب شد توضیحات علت این تغییر نام داده شد. در نامگذاری‌ها یکی از وظایفی که شورای شهر تهران بر عهده دارد تنظیم قاعده و قواعد نامگذاری در شهر تهران است. یکی از گلایه‌های شهروندان در تهران با توجه به وجود برخی بلاتکلیفی‌ها به دلیل برخی نامگذاری‌ها است.

وی افزود: در دهه اول انقلاب با توجه به برخی رویکردها نام‌هایی که با فرهنگ و رویکردهای انقلاب هم‌خوانی نداشت موجب برخی تغییرات در سطح شهرها شد که خارج از مصوبات شورا این تغییرات شکل گرفته بود که همین امر موجب نام‌های تکراری در شهرها شده است.

حق‌شناس ادامه داد: در حال حاضر و در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران نام‌های معابر تهران از طریق سیستم داده‌پردازی شناسایی و مورد توجه قرار گرفته و از همین مسیر، اطلاعات دقیقی به دست آورده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به فراوانی تکرار برخی نام‌ها در معابر تهران اشاره کرد به شکلی که فراوانی تکرار برخی نام‌ها ۱۵۰ و یا ۲۰۰ بار در سطح شهر تهران تکرار شده است. این روند باعث شده که شهروندان در برخی معابر بزرگ با مشکلات جدی روبرو شوند. از جمله این نام‌ها در حوزه طبیعت می‌توان به لاله، لادن، مریم و ارکیده اشاره کرد. نام‌هایی که پس از انقلاب با اقبال بسیاری روبرو شده بودند و نیز در معابر تهران بارها تکرار شده، نام‌هایی چون شریعتی، مطهری، بهشتی، رجایی و... .

وی تأکید کرد: یکی دیگر از این نام‌ها که پرتکرار بوده نام شادوران پهلوان تختی است. باید به این نکته توجه کنیم که پهلوان تختی برخواسته از خانی‌آباد بود. در حقیقت خانی‌آباد زادگاه و محل رشد این پهلوان بود که با پیگیری دوستداران تختی خیابانی در خانی‌آباد به نام غلامرضا تختی نام‌گذاری شد و البته در ابتدا و انتهای این خیابان مجسمه این بزرگمرد نیز رونمایی شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای تملک خانه پدری و زورخانه‌ای که جهان پهلوان تختی در آن کشتی می‌گرفت، افزود: البته برای تملک زورخانه‌ای که پهلوان تختی در آن کشتی می‌گرفت صاحب این باشگاه ورزشی همراهی نکرد و این ملک را به شهرداری نفروخت اما همچنان این موضوع در حال پیگیری است. اگر یک خیابان به نام این پهلوان بخواهیم حفظ کنیم قطعا همین خیابان است که در خانی‌آباد محل رشد این پهلوان قرار گرفته است که بی‌تردید مورد توجه مدیریت شهری نیز هست.

وی تأکید کرد: در فراوانی نام‌ها ۲۶ گذر شامل میدان، خیابان، کوچه و گذر عمومی به نام تختی نام‌گذاری شده که با معیارها و ضوابط نام‌گذاری شهری هم‌خوانی ندارد. این در حالی است که درخواست‌های زیادی داشتیم که از طیف‌های متفاوت جامعه شامل شاعران بزرگ، نامگذاری‌هایی در معابر شهری داشته باشیم. ده‌ها شاعر بزرگی همچون اخوان ثالث داریم که حتی یک کوچه به نام آن‌ها نامگذاری نشده است.

به گفته حق شناس، در حوزه هنرهای موسیقی نیز اساتیدی همچون جلیل شهناز معبری به نام‌شان نبوده در حالی که شهر متعلق به همه اقشار از جمله چهره‌ها و مشاهیر است. بی‌تردید مجموعه‌ای از ارزش‌ها شهر را شکل می‌دهند. در همین راستا باید نام‌گذاری‌هایی از شهید حججی، ‌سردار شهید قاسم سلیمانی، شهدای مدافع سلامت و حتی خانواده‌هایی که چندین شهید به انقلاب تقدیم کرده‌اند، داشته باشیم و سهم آن‌ها را نیز به همراه مشاهیر و هنرمندان و پژوهشگرانی همچون استاد مجتهدی و انوار داشته باشیم.

وی در خصوص انتقادی که آقای طالقانی از پیشکسوتان کشتی کشورمان در خصوص تغییر نام خیابان تختی در محدوده شمیران داشته است، گفت: من از آقای طالقانی تشکر می‌کنم که توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند اما احتمالا ایشان از تعداد نام‌های تختی در ۲۶ معبر شهر خبر نداشته‌اند. ما در خیابان تختی در محدوده خانی‌آباد علاوه بر نام‌گذاری معبر از مجسمه این پهلوان نیز رونمایی کرده‌ایم. با توجه به اینکه معبر جدیدی شاید در شهر وجود نداشته باشد و از سوی دیگر تقاضا برای نامگذاری چهره‌های نامی از سوی مردم وجود دارد، نیاز است که در معابری که نام‌گذاری آن‌ها پرتکرار بوده، استفاده کنیم. در این مسیر نیز باید به مواردی توجه کنیم از جمله اینکه کیارستمی در کنار موزه سینما باید معبری به نامش نامگذاری شود و برای استاد جلیل شهناز نیز نامگذاری معبری در کنار موزه موسیقی نسبت پیدا می‌کند و بر همین اساس این تغییر نام در شهر تهران انجام شده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی