نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

امروز و در لیگ نوزدهم، تیمی می‌آید و قرارداد دلاری- معادل ۱۰ برابر تاپ‌ترین ستاره‌ها و قیمت واقعی بهترین بازیکنان ایرانی- با ستاره ۳۷ ساله‌ای می‌بندد که لااقل از ۵ سال قبل در سطح ملی و باشگاهی، فوتبالش تمام شده و دیگر اثرگذار نیست.

به گزارش خبرورزشی، از دهه ۷۰، روزی که علی دایی و کریم باقری و خداداد عزیزی راهی بوندس‌لیگا شدند تا «لژیونر» وارد ادبیات فوتبال ما شود، یک بحث همیشه به عنوان شعار پشت این ترانسفر مطرح بود. این که «لژیونر‌ها می‌روند و در فضای حرفه‌ای زندگی و بازی می‌کنند و بعد برمی‌گردند تا جوان‌تر‌ها از تجربیات آن‌ها استفاده کنند.»

لیگ‌هایی مثل ژاپن، آمریکا، امارات و قطر سال‌هاست با همین تفکر اقدام به استخدام ستاره‌ها در پایان دوران درخشش می‌کنند. از پله و بکن‌باوئر و کرویف تا اینیستا و گواردیولا و ژاوی و پودولسکی و... صد‌ها نفر را می‌شود اسم برد که در ۳۳، ۳۴ سالگی از سطح اول اروپا راهی این لیگ‌ها شدند و پول‌های کلانی هم این وسط رد و بدل می‌شد.

سؤال؛ آمریکا و ژاپن و امارات و... چقدر از این سرمایه‌گذاری سود بردند؟ و اساساً آیا ان پول ارزش و آورده‌ای در همان سطح داشت؟ البته که رفتن فوتبالیست‌های ایرانی به اروپا را نمی‌شود با این مسئله مقایسه کرد و سنجید. قیاس درستی نیست، ولی هدف از این مقایسه «در راستای هم‌بودن یک فلسفه است.»

امروز و در لیگ نوزدهم، تیمی می‌آید و قرارداد دلاری- معادل ۱۰ برابر تاپ‌ترین ستاره‌ها و قیمت واقعی بهترین بازیکنان ایرانی- با ستاره ۳۷ ساله‌ای می‌بندد که لااقل از ۵ سال قبل در سطح ملی و باشگاهی، فوتبالش تمام شده و دیگر اثرگذار نیست. یک چنین پولی، حتماً یک جای ثابت هم در ترکیب اصلی برای آن بازیکن- بخوانید فقط یک اسم- به همراه می‌آورد و ۹ نفر دیگر در زمین باید جور ایستادن او را بکشند. آن‌هم در فوتبال امروز که دوندگی و پرس و فشار حرف اول را می‌زند. در ازای این ۱۶، ۱۷ میلیارد که خرج بازیکن به پایان رسیده می‌شود، حضور او چقدر در تیم مؤثر و سازنده است؟

وقتی می‌گوییم حضور، منظور بازی در زمین و نتیجه مسابقه به تنهایی نیست، از تجربه‌ای که بازیکن جوان کنار او کسب می‌کند تا اثر در روابط عمومی و اسپانسرینگ و برند باشگاه در تبلیغات. خریدن «رونالدو» برای یوونتوس فقط جهت کسب جام نیست!

و سؤال آخر؛ این مبلغ ارزش آن آورده را دارد؟!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی